Förlorad färg
Moderator: Moderatorgruppen
Förlorad färg
Jag känner en kvinna som är svart. Det märkliga är att hon var mycket svartare förut när jag inte kände henne så väl. Nu upplever jag henne som lika vit som jag, trots att hon fortfarande är lika svart egentligen.
Hudfärg och andra fysiska attribut som skiljer olika folkgrupper åt tenderar att försvinna ju närmare människans inre man kommer.
Bara en intressant reflektion.
Hudfärg och andra fysiska attribut som skiljer olika folkgrupper åt tenderar att försvinna ju närmare människans inre man kommer.
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
-
suchanother
- Avstängd
suchanother skrev:Aromatas inlägg andas dold rasism. Hjälper inte med kosmetika, ”alla är vi lika”, när du i verkligheten klassar ner henne, och hon ska uppnå din status som vit.
Eftersom jag är vit själv och nästan alla i min omgivning är vita så kan jag inte tycka att det är speciellt udda att ha den referensen. Att det skulle vara liktydigt med att nedklassa någon är ett uttalande som jag inte begriper så det får stå för dig.
Kan du själv verkligen leva ett liv utan referenser? Eller om du också är vit, indentifierar du dig då som svart eller kanske ofärgad. I så fall måste jag ifrågasätta trovärdigheten i vad du skriver.
- LJUSUPPLEVELSE
Re: Förlorad färg
aromata skrev:Jag känner en kvinna som är svart. Det märkliga är att hon var mycket svartare förut när jag inte kände henne så väl. Nu upplever jag henne som lika vit som jag, trots att hon fortfarande är lika svart egentligen.
Det har hänt mig också .
Det har väl att göra med att du har lärt dig att fokusera bättre på henne , beskriva henne bättre för dig själv ...själv så blev jag medveten om detta i samband med en fotografering av en arbetskamrat...
Men detsamma gäller alla med avvikande utseende egentligen,tex de som har en ovanligt stor näsa , är ovanligt tjocka osv ...man vänjer sig vid deras utseende efter ett tag , tror jag....
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
-
transversal
suchanother skrev:Om du säger ”upplevde henne som nästan vit” så gör du en jämförelse där du är normen.
Det är sådana här Freudianska lapsus som avslöjar en människas rätta jag.
Menar inte att du är rasist eller så men du är fortfarande fast i ett rasistiskt tänk utan att märka det själv.
(Utan att direkt kommentera själva uttalandet ...) Är det verkligen så att generalisering alltid innebär förtryck? Människan gör generaliseringar varesig man vill eller inte. Är det "blomrasism" när barn ritar fembladiga blommor istället för "lejongap"? Innebär det att man har nedsättande tankar kring lejongap till förmån för t. ex. smörblommor?
Är det inte egentligen nästan lika mycket förtryck att betrakta normen som så eftersträvansvärd att man ser inlägget som ett angrepp mot en minioritet (i Sverige)?
- Avantgardet
Jag förstår Such uttalande som att aromata inte tillät den Andre som annan. Alltså att vederbörande mer eller mindre var tvungen jämka och stympa den Andre för att kunna acceptera den. Varför skall olikheterna suddas ut överhuvudtaget? Typ...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
LJUSUPPLEVELSE skrev:Men detsamma gäller alla med avvikande utseende egentligen,tex de som har en ovanligt stor näsa , är ovanligt tjocka osv ...man vänjer sig vid deras utseende efter ett tag , tror jag....
Ja, detta är helt sant. Det är just avvikandet från det mest vanliga i vår omgivning som är det intressanta. Det mest vanliga utgör normen (vår referens) men det innebär ju inte att vi sympatiserar med denna.
suchanother skrev:Du skriver ju "upplevde henne nästan lika vit som jag"
Hur tolkas detta då om inte en rasistisk åsikt, dock invälvd i vacker formulering med helgardering.
Ditt inlägg andas ett översitteri där "de" måste klättra upp.
Jag vet inte vad du menar med referenser.
Människor har olika hudfärg. Att detta skulle vara ett rasistiskt uttalande kan jag inte förstå. Motsatsen skulle vara att påstå att alla människor har samma hudfärg men då är det en lögn. Jag kan inte se detta som en bättre hållning.
Ditt uttalande om att "de måste klättra upp skrämmer mig. Jag blir alltid orolig när människor dömmer sina medmänniskor så förhastat och på så svagt underlag. Detta har vi sett alltför ofta historiskt.
Jag tycker inte att man ska förneka skillnader. Tvärtom! Det är just skillnaderna som gör det intressant att leva men skillnaderna kan visa sig vara andra än de vi först trodde. Det var väl detta som tråden ursprungligen handlade om.
aromata skrev:Hudfärg och andra fysiska attribut som skiljer olika folkgrupper åt tenderar att försvinna ju närmare människans inre man kommer.
Ja det stämmer väl, ju mer man lär känna en persons "inre", desto mer av det än det yttre ser man, ens subjektiva omdöme förändras ju och personens karaktär tar överhand. Detta gäller för alla.
Ja tääänk vad rasistiskt av aromata att nämna på det här sättet att särskiljande hudfärg och andra fysikaliska attribut har en tendens att försvinna ju närmare man kommer en människa.
Byter vi ut orden vit och svart mot orden kort och lång så ser man extra tydligt vilken nedvärderande syn han/hon har på sina medmänniskor.
Det är ju alldeles uppenbart att aromata med den här jämförelsen klassar ner henne, och hon ska minsann tvingas uppnå aromatas status som lång.
Fy på aromata.
Byter vi ut orden vit och svart mot orden kort och lång så ser man extra tydligt vilken nedvärderande syn han/hon har på sina medmänniskor.
Jag känner en kvinna som är kort. Det märkliga är att hon var mycket kortare förut när jag inte kände henne så väl. Nu upplever jag henne som lika lång som jag, trots att hon fortfarande är lika kort egentligen.
Det är ju alldeles uppenbart att aromata med den här jämförelsen klassar ner henne, och hon ska minsann tvingas uppnå aromatas status som lång.
Fy på aromata.
Återgå till "Tankar och känslor"