Bertrand Russells stora och populärt hålla verk "Västerlandets filosofi" finns inte längre att få tag i från förlaget utan endast på bibliotek eller antikvariat. Det är något märkligt eftersom hans verk har stora förtjänster. Visserligen är det något egensinnigt, som författaren själv, men ger samtidigt många skarpsinniga infallsvinklar. Verket finns att köpa från förlag på engelska språket.
Verket "History of Western Philosophy" anses ha starkt bidragit till att Russell erhöll Nobels litteraturpris år 1950. Verket är översatt till en rad språk och såld i mycket stora upplagor. Verket är även översatt till ryska och kinesiska (först 1976, Taiwan). Språk som verket översatts till: Tyska, franska, spanska, svenska, danska, finska, ryska, kinesiska, portugisiska, italienska, nederländska. Den första översättningen till polska gjordes 1990 och den första till ryska år 1997. Verket kom ut på albanska 2005. En utgåva på kinesiska gavs ut 1996 i Beijing. Den svenska översättningen gjordes av professor Alf Ahlberg.
Det är att märka att den första översättningen gjordes till ryska först år 1997, mer än 50 år efter att den kom på engelska. Det är märkligt att man inte från amerikansk sida bekostade en översättning under kalla krigets hårda år. Jag har försökt ta redan på om verket översattes till norska och jag har kommit fram till att det inte har översatts. Har någon tillgång till annan information? En gissning är att "marknaden" i Norge inte ansågs så stor eftersom det redan fanns Arne Naess verk "Filosofins historia" och att många norrmän naturligtvis kan tillgodgöra sig Russells arbete på svenska eller danska. Men något märkligt är det ändå tycker jag.
Är det någon som har närmare kännedom om i hur stora upplagor som boken har sålts i runt om i världen?
Bertrands Russells verk "Västerlandets filosofi"
Moderator: Moderatorgruppen
-
Thomas Andersson