Ung tänkare vill ha inspiration!

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

vigor

Ung tänkare vill ha inspiration!

Inläggav vigor » 09 jan 2009 02:44

Hej!
Är ganska ny på detta forum och har redan tagit del, huvudsakligen "lurkat", av mängder av intressanta diskussioner. Har ganska nyligen gått ut gymnasiet (känner mig väldigt ung här på forumet) och ägnar dagarna mestadels åt att läsa. Många andra här verkar ha tagit sig igenom en hel del filosofisk litteratur och vilka ska man fråga om inte ni!
Ni kanske tycker att jag borde vara lite mer specifik i vad jag söker. Men jag ber er snarare se tillbaka till era ungdomsår ^^ och försöka minnas om det var någon speciell litteratur som verkligen fick er att inspireras. Det kan vara en filosof+verk eller någon populärvetenskaplig dynga som fick er att öppna ögonen. Ja, anything!
Tänk er att ni är en stor filosof som precis fått en ny lärljunge, vad skulle ni ge denne för litteratur?
"Man blir bara smartare om man spelar mot en smartare motståndare"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 09 jan 2009 10:27

Bertrand Russell "Filosofins problem" + "Västerlandets filosofi"
Thomas Nagel "Vad är meningen med alltihopa?"

+ denna utmärkta sida för att lära sig grunderna i logik: http://www.filosofi.gotland.se/satslogik.htm
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 09 jan 2009 10:45

Varför inte börja från början med framförallt Aristoteles som har , i min åsikt , den mest värdefulla läsningen av de antika ...
Vilken bok som helst går bra ,retoriken är min favorit, du kan dra paralleler eller få lärdom till dagens situation .... :wink:

http://classics.mit.edu/Aristotle/rhetoric.html

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 jan 2009 16:04

Jag säger något helt annat, något mycket mer spännande och bättre skrivet. Jag säger Jorge Luis Borges. Hans "Fiktioner" finns för en billig penning. Typ här.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 09 jan 2009 16:11

Ja just det Borges! Läste honom för länge, länge sen. Utmärkt läsning.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

vigor

Inläggav vigor » 09 jan 2009 16:35

Thomas Nagels "vad är meningen med alltihopa?" älskade jag. Läste den för första gången när jag var 16 och jag tror att det är en av de böcker som fick mig att intressera mig för filosofi! Den ska jag nog ge till min son/dotter ....mjjaaa =)

Borges har jag inte läst innan men han verkar vara en synnerligen intressant dude. Ska jag nog ge mig på!

Fortsätt tipsa!

8)
"Man blir bara smartare om man spelar mot en smartare motståndare"

PostDebornit

Inläggav PostDebornit » 11 jan 2009 17:54

Nørretranders - "märk världen".
Peter Singer om man är intresserad av moral och politik, t ex "practical Ethics"
e de två jag kommer på omedelbart.

transversal

Inläggav transversal » 11 jan 2009 18:21

Tersman, Folke: Fem filosofiska frågor, W & W 2001.

Tillbakadragen

Inläggav Tillbakadragen » 20 jan 2009 02:01

Nå, nu är jag varken så väldigt mycket äldre än du, och inte heller är jag vidare beläst. Men jag brukar ofta gräma mig en smula över att jag inte började läsa litterära klassiker passionerat och med flit förrän efter att jag fyllt 20. Många år gick till spillo. Främst har jag fastnat för europeisk 1800/1900-talslitteratur, där nästan alla stora verk kretsar kring nihilismen och dess konsekvenser, implicit eller explicit. Nog kan Russell (och andra fackfilosofer) vara intressanta och på alla sätt läsvärda, men när det gäller att beröras, inspireras och väcka en hunger kan för mig ingenting ersätta skönlitteraturen.

Jag såg att det finns en diskussion om Herman Hesses Stäppvargen, vilket är en av de vackraste och mest tänkvärda böcker jag någonsin haft lyckan att läsa.

Caballero

Re: Ung tänkare vill ha inspiration!

Inläggav Caballero » 18 mar 2009 03:29

vigor skrev:Hej!
Är ganska ny på detta forum och har redan tagit del, huvudsakligen "lurkat", av mängder av intressanta diskussioner. Har ganska nyligen gått ut gymnasiet (känner mig väldigt ung här på forumet) och ägnar dagarna mestadels åt att läsa. Många andra här verkar ha tagit sig igenom en hel del filosofisk litteratur och vilka ska man fråga om inte ni!
Ni kanske tycker att jag borde vara lite mer specifik i vad jag söker. Men jag ber er snarare se tillbaka till era ungdomsår ^^ och försöka minnas om det var någon speciell litteratur som verkligen fick er att inspireras. Det kan vara en filosof+verk eller någon populärvetenskaplig dynga som fick er att öppna ögonen. Ja, anything!
Tänk er att ni är en stor filosof som precis fått en ny lärljunge, vad skulle ni ge denne för litteratur?

En författare, som inspirerat mig ganska mycket - men som man kanske inte tänker på som filosof i första hand - är Oscar Wilde. Om man tänker efter, då man läser honom - och inte bara ser en uppsättning kvickheter - han är verkligen spirituell! - kan han ruska om en ganska mycket, och befria en från en massa fördomar och andra dumheter, som vi släpar på ltet till mans.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2009 09:54

Kul på engelska är: Plato and Platybus Walk into a Bar - understanding philosophy through jokes av Thomas Cathcart och Daniel Klein. Köpte den själv på Pocket Book Store på Sthlms central i helgen.

Filosofi och humor är en oslagbar kombination. Passar mig precis. Jag uppskattar verkligen denna bok!

tipsar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Kultur - konstarterna"