Shisana skrev:Men ett personligt bevis är inget bevis.
För personen själv, jo - vem mer behövs bevisas?
Moderator: Moderatorgruppen
Shisana skrev:Algotezza skrev:Det enda sanna "Gudsbeviset" lyder:
Jag har personligen upplevt något jag vill kalla Gud, alltså har jag upplevt något jag vill kalla Gud.
Men ett personligt bevis är inget bevis.
Midgårdsormen skrev:För personen själv, jo - vem mer behövs bevisas?
Algotezza skrev:Vad är det man vill bevisa? Gud handlar om personligt upplevande, inget annat. Bara fåfängligt att tro att man objektivt kan bevisa Guds existens eller att man bör sträva efter det.Det klingar medeltid och skolastik. Visst, det går utmärkt med hjälp av lämplig semantik och tautologier, men då har personliga bevis grundade på egna upplevelser större värde för upprätthållandet av en gudsrelation - för det är ju vad snacket om Gud handlar om, att få och upprätthålla en levande personlig relation till Gud som något man upplevt eller kan uppleva själv. Gud som förklaring till materiella processer i naturen är bara ett tecken på andlig bekvämlighet.
Midgårdsormen skrev:För personen själv, jo - vem mer behövs bevisas?
Algotezza skrev:Vad är det man vill bevisa? Gud handlar om personligt upplevande, inget annat. Bara fåfängligt att tro att man objektivt kan bevisa Guds existens eller att man bör sträva efter det.Det klingar medeltid och skolastik. Visst, det går utmärkt med hjälp av lämplig semantik och tautologier, men då har personliga bevis grundade på egna upplevelser större värde för upprätthållandet av en gudsrelation - för det är ju vad snacket om Gud handlar om, att få och upprätthålla en levande personlig relation till Gud som något man upplevt eller kan uppleva själv. Gud som förklaring till materiella processer i naturen är bara ett tecken på andlig bekvämlighet.
Shisana skrev:Midgårdsormen skrev:För personen själv, jo - vem mer behövs bevisas?
Hela diskussionen handlar ju om bevisning och dess eventuella möjlighet. Så kallad "personlig bevisning" är då ej av intresse.Algotezza skrev:Vad är det man vill bevisa? Gud handlar om personligt upplevande, inget annat. Bara fåfängligt att tro att man objektivt kan bevisa Guds existens eller att man bör sträva efter det.Det klingar medeltid och skolastik. Visst, det går utmärkt med hjälp av lämplig semantik och tautologier, men då har personliga bevis grundade på egna upplevelser större värde för upprätthållandet av en gudsrelation - för det är ju vad snacket om Gud handlar om, att få och upprätthålla en levande personlig relation till Gud som något man upplevt eller kan uppleva själv. Gud som förklaring till materiella processer i naturen är bara ett tecken på andlig bekvämlighet.
Jag har inte sagt att man vare sig kan eller borde bevisa Guds existens. Jag sa bara att ett "personligt bevis" inte är något bevis eftersom det inte innehåller något sanningsvärde.
Avantgardet skrev:Precis, eller så kan man säga att det är diskussionen som inte är relevant överhuvudtaget.
scirocco skrev:Det som finns i oss var och en , i fågeln, i fisken , i höken, i stenen, i trädet , i molnet, i myran, i buffelen, i grodan, i solen.. är gud
scirocco skrev:Ja, gud är inget väsen i sig, utan själva naturkraften. Allt. Men varför kallas det just gud..medvetet liten bokstav. Vi kunde kalla det vad som helst. Emellertid ,i asatron är gudarna liksom personer
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster