Är vi ensamma där ute?... Nja...

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 21 jan 2009 11:41

Oblivion skrev:Själv mår jag som bäst i livet just när jag stöter på de där stora livsomvälvande sanningarna och insikterna som verkligen i grunden ruskar om hela ens syn på livet. Det är insikter som man tar med sig och som jag vågar påstå är de som man till största del grundar hela ens världsuppfattning på.

Precis så känner jag också! Känslan är som ett rus för mig och jag har vant mig vid att beskriva det som "intellektuell eufori". Jag inbillar mig att massor av endorfiner frigörs och att dopaminsystemet går på högvarv vid de tillfällena.

Jag skulle vilja få lite synpunkter på en hypotetisk situation som anknyter till trådens ämne:

Ponera att en främmande civilisation faktiskt upptäcker och tar kontakt med oss på ett sätt som är konkret och begripligt för alla människor på Jorden - alltså, ingen kan förneka den främmande civilisationens existens!

Ponera vidare att dessa organismer inte alls ser ut som oss.

Hur kommer religiösa människor och samfund från olika religioner att hantera denna nya situation? Vad händer? Väldigt mycket av alla heliga texter kommer väl att behöva omtolkas eller rent-utav förkastas?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 21 jan 2009 11:46

Delar av den katolska kyrkan har redan accepterat eventuella utomjordingar: http://www.astrobiologi.nu/debatt/utomj ... etenskapen

Nu är jag lite osäker på ursprungskällan, men jag tror att det var Chrustjov som menade att om det finns utomjordingar som besöker så oss så måste de komma från en kommunistisk planet, då man endast där kan komma så långt i samarbetet att man lyckas bygga den typen av teknologi som krävs för dylika resor.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 22 jan 2009 17:28

Magister Rolf skrev:Delar av den katolska kyrkan har redan accepterat eventuella utomjordingar: http://www.astrobiologi.nu/debatt/utomj ... etenskapen

Nu är jag lite osäker på ursprungskällan, men jag tror att det var Chrustjov som menade att om det finns utomjordingar som besöker så oss så måste de komma från en kommunistisk planet, då man endast där kan komma så långt i samarbetet att man lyckas bygga den typen av teknologi som krävs för dylika resor.

Men borde inte alla världsreligioner ställas inför omvälvande problem varvid ett verkligt produktivt paradigmskifte för mänskligheten skulle äga rum?

Din senare kommentar kan man bara le åt ! Riktigt skojig!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 jan 2009 17:38

Alltså var ursprunget en pentagonparanoidhjärna som trodde att utomjordningarna var kommunister från en annan planet. ”the american dream” gick då förlorat och alla propagandakanaler fick order att köra för öppna spjäll.

Användarvisningsbild
Videkvist

Inläggav Videkvist » 22 jan 2009 17:55

OWE skrev:Men borde inte alla världsreligioner ställas inför omvälvande problem varvid ett verkligt produktivt paradigmskifte för mänskligheten skulle äga rum?

Din senare kommentar kan man bara le åt ! Riktigt skojig!

Jag tror det skulle bli svårare för dem att ignorera fakta. Men ser man till historien så har det varit lätt att:
1. Ignorera fakta
2. Säga att vi fortfarande är buds avbild och detta ändrar inget.

Däremot skulle det nog bli väldigt mycket svårare att föra religion på samma sätt som förut om det fysiska inte stämmer överens med vad religionen står för.

Därmed inte sagt att all religion inte har med dessa synsätt att göra... New Age borde väl få ett uppsving kan tänkas... ;)
Lyssna till min musik: VideWiberg.net

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 23 jan 2009 18:19

Oblivion skrev:Självklart är jag medveten om att det finns oseriös forskning på sina håll, så där håller jag med dig. :)

Men jag avsåg faktiskt aldrig att vissa forskare är utpräglat oseriösa och falska (vilket iofs också kan vara fallet), utan att alla är potentiella 'sanningsmörkare' - om sanningen har ett för högt pris, alltså.
För även om forskarna tänker lämna ut sanningen till folket, så kan de ju hotas av någon - t.ex. en överordnad eller vem som helst - som av olika skäl inte vill offentliggöra upptäckten. Om han/hon t.ex. hotar forskarnas familjer till livet - vad gör då forskarna? Riskerar de vad de älskar för sanningen?
Detta är en extrem och ganska osannolik situation, men vad jag vill poängtera är att den vetenskapliga "sanningen" betyder lite för oss människor när andra värden står på spel. Det är inget fel i att du tror på sanning och värdesätter den, men hur viktig är den egentligen för oss?

Oblivion skrev:Frågan som jag egentligen ville ställa var varför du som individ inte kör med totalt öppna kort inför dig själv istället och strävar efter sanningen, även om den må vara obekväm ibland? Jag lämnar öppet för att jag kan ha missuppfattat dig men du formulerade dig på ett sätt som tyder på en fasad av nästan lite desperat förnekelse. Som att universums sanningar och möjligheter är för skrämmande att acceptera och då nöjer du dig hellre med en tryggare men mer falsk bild av verkligheten.

Oblivion, det är med helt olika grundsyn på saker och ting som vi möts i denna diskussion. :)

Nu är det ju så att det inte finns någon "verklighet" att ta ställning till i detta fall, eftersom vi inte alls vet om det finns liv eller ej i yttre rymden. Det är en sak att blunda för faktum, men det kan jag omöjligt göra här eftersom det inte finns något faktum. Vad jag säger är snarare: "låt oss inte utforska vad faktumet består utav". Är jag sedan skrämd inför universums möjligheter? Ja, det är jag! (Dock inte lika skrämd som jag är inför människans möjligheter). Jag vill bara må bra och känna mig betydelsefull - och jag tror inte på att mina önskningar är förenliga med upptäckter av dessa slag.

Oblivion skrev:Det jag menar är att det finns ju oftast bara en enda äkta sanning i vilken fråga man än dryftar och det är den jag tycker man borde söka om målet nu är att i grunden försöka förstå sig på något, i det här fallet universum. Då funkar det inte att välja bort möjligheter som inte råkar tilltala en själv, och det var det jag fick känslan av att du gjorde.

Jag respekterar ditt synsätt, men håller inte med. "Äkta/absoluta/allmängiltiga sanningar" i den bemärkelsen du avser kan i varje fall inte jag förhålla mig till, och jag förstår inte hur någon skulle kunna göra det, så länge man i tankegångarna utgår ifrån sitt eget medvetande med allt vad det innebär. Vi ser alltid världen med våra egna ögon och våra personliga tolkningar är det som bygger upp vår världsbild. Hur skulle vi kunna bortse ifrån det? Nya tolkningar är inte mindre personliga bara för att de är nya.
Och vad är äkta sanning? "Äkta" i förhållande till vad? Till oss och våra tolkningar? Är då inte allt vi tolkar som "sant" sanning? Om det inte är i förhållande till oss och våra tolkningar - kan vi då se sanningen om den så hoppar framför ögonen på oss?
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 jan 2009 18:36

En intressant fråga är ju minst sagt följande: Var börjar man söka om man ska förstå sig på universum? Kan bara finnas ett svar på en sån fråga och det är: Var som helst är lika bra. På tal om inget.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 23 jan 2009 18:42

Och är inte viljan att förstå universum bara en indirekt vilja att förstå sig själv?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 jan 2009 18:45

Säger alls inte emot. Håller också med dig i att frågan om liv på andra planeter, åtminstone ända till en sådan upptäckt görs och bekräftas, endast är något fiktivt. Science-fiction alltså.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

GEOrgij
Kontakt:

Inläggav GEOrgij » 24 jan 2009 18:29

Allt som är runt oss skapades av ''möjlighet''. Från Big Bang till liv.

Liv ska försvinna på samma sätt som skapades, av möjlighet.
Jag är ganska dåligt i grammatik. :/

Användarvisningsbild
Ohm

Inläggav Ohm » 05 mar 2009 03:25

Oblivion, har du google earth? Det finns nämligen en funktion där där du kan undersöka stjärnhimmeln. Underbart program, heil google.

Sen har vi denna video, vilken får mig att tappa hakan varje gång jag ser på den http://www.youtube.com/watch?v=fgg2tpUVbXQ heil youtube.

Jag hoppas hoppas hoppas innerligt att jag får se ett superteleskop på månens baksida innan jag dör.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 05 mar 2009 03:36

Ohm skrev:Oblivion, har du google earth? Det finns nämligen en funktion där där du kan undersöka stjärnhimmeln. Underbart program, heil google.

Sen har vi denna video, vilken får mig att tappa hakan varje gång jag ser på den http://www.youtube.com/watch?v=fgg2tpUVbXQ heil youtube.

Jag hoppas hoppas hoppas innerligt att jag får se ett superteleskop på månens baksida innan jag dör.

Ahh, Carl Sagan, rymden och Pink Floyd är inte att förakta. Må det här vara en bit på vägen.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 05 mar 2009 03:57

Ni har väl hört talats om Drakes ekvation?

Ni som förhåller er skeptiska till frågan, och frågan varför vi vill söka annat liv i detta "oändliga" universa låter inte som något annat än religösa dogmatiker, avantgardet inkluderat, vilket var lite överraskande..

Midsommargård skrev:
Och är inte viljan att förstå universum bara en indirekt vilja att förstå sig själv?

Kanske det, av somliga, men var hör det hit? Skulle det vara något fel i att försöka förstå sig på sig själv? Ska vi skippa över det kapitlet och "bara skit i allt annat och bara leva i 'nuet'"? Eller vad vill du ha som svar på den frågan?

Igen..
Jag är verkligen att betrakta som en pessimist i dessa sammanhang: inte nog med att jag tycker spekulationerna kring detta är irrelevanta då de saknar underlag (metangasen vore ju iofs något), jag har ärligt talat aldrig ens förstått viljan att upptäckta liv i rymden.

Saknar underlag? Är du seriös, människa? Kanske är det så, att det du förundras över; att vi vill förstå oss själva?

Ska vi vända oss till "gud" istället tycker du? Ska vi över huvud taget skita i att vända oss om i denna fråga alls?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 05 mar 2009 12:34

Kul att du tar upp den här diskussionen, Pho-ku.

Pho-ku skrev:Ni har väl hört talats om Drakes ekvation?

Bevisar den någonting? Själva formeln är i sig en häpnadsväckande studie i dålig fantasi; den förutsätter faktorer såsom "teknologisk civilisation", men vem fan vet om eventuellt intelligent liv nödvändigtvis bygger civilisationer? Tänk om dessa potentiella varelser inte är "flockdjur" som människan utan istället är enstöringar som aldrig skulle komma på tanken att samla sig i städer och utveckla teknik - även om de är intelligenta nog för att göra det i teorin. Suchanother nämner projektion tidigare i tråden, och det är precis vad jag tror det är fråga om hos dessa ekvationsmakare.

Pho-ku skrev:Ni som förhåller er skeptiska till frågan, och frågan varför vi vill söka annat liv i detta "oändliga" universa låter inte som något annat än religösa dogmatiker, avantgardet inkluderat, vilket var lite överraskande..

Intressant synvinkel. Religiös skulle jag dock inte bekänna mig som; och vad gäller dogmatism så stämmer det i detta fallet bättre in på dig själv än vad det gör på mig.
För det första så har jag aldrig påstått att jag tror någonting i denna sakfrågan, utan lämnar möjligheterna öppna; jag har bara gett uttryck för vilket resultat jag önskar mig, och denna väsentliga skillnad har jag påpekat genom hela tråden.
För det andra har jag frågat mig varför folk så gärna vill finna liv annorstädes än jorden, och det tycker jag är en berättigad fråga, exakt lika berättigad som att ifrågasätta varför jag vill motsatsen. Om du tycker att frågan är så given att skepsis gentemot den är orimlig och obefogad, så är det i vart fall inte jag som är dogmatiker här.

Pho-ku skrev:Midsommargård skrev:

Pho-ku skrev:Kanske det, av somliga, men var hör det hit? Skulle det vara något fel i att försöka förstå sig på sig själv? Ska vi skippa över det kapitlet och "bara skit i allt annat och bara leva i 'nuet'"? Eller vad vill du ha som svar på den frågan?

Det hör hit på så vis att folk möjligtvis ränner runt i rymden i onödan, då det inte är lösningen på deras egentliga problem.
Sedan missförstår du mig här: det är aldrig fel att försöka förstå sig själv, men frågan är om man behöver fara kring i universum för att göra det. Förstår man inte sig själv på jorden så är det inte så självklart att man gör det efter att ha upptäckt utomjordiskt liv heller. Det är vad jag menar.
Och säg mig, varför skulle jag vilja ha ett visst svar på frågan?

Pho-ku skrev:Igen..
Jag är verkligen att betrakta som en pessimist i dessa sammanhang: inte nog med att jag tycker spekulationerna kring detta är irrelevanta då de saknar underlag (metangasen vore ju iofs något), jag har ärligt talat aldrig ens förstått viljan att upptäckta liv i rymden.

Pho-ku skrev:Saknar underlag? Är du seriös, människa? Kanske är det så, att det du förundras över; att vi vill förstå oss själva?

Ja, det saknar underlag. Det har aldrig funnits några befogade skäl att ens anta att utomjordiskt liv skulle existera, det enda man hör (utöver tvivelaktiga UFO-observationer) är "men vi kan ju inte vara ensamma i universum" samt "rymden är så stor, det måste finnas liv någon annanstans". Så folk vill helt enkelt att det skall finnas liv i yttre rymden och så ger man sig ut för att leta reda på det. Tankegångarna är inte så märkliga, men att man omsätter de i praktiken är inte klokt om du frågar mig.
Tveksamt om jag är seriös. Jag är en tvivlare i detta fall så definitionen av "seriös" ligger väl helt i händerna på den som själv vet vad han snackar om och som kan bedöma andras åsikter utifrån sina egna kunskaper.
Att vi vill förstå oss själva är inget märkligt, men jag kan ifrågasätta metoderna för att nå dit.

Pho-ku skrev:Ska vi vända oss till "gud" istället tycker du?

Ingen vidare lösning. Men vi kan förslagsvis hålla oss själva och våra existensiella problem på jordytan åtminstone.

Pho-ku skrev:Ska vi över huvud taget skita i att vända oss om i denna fråga alls?

Spörsmålet i sig är väl inget man behöver skita i, däremot det praktiska förfarandet: man borde sluta att lägga ned biljonbelopp på att skicka raketer till månen när människor svälter på vår egen planet. Bara det känns nämligen vansinnigt.

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 05 mar 2009 14:06

En gång var jag på en rock-konsert. jag åt en jätterolig svamp, och satt mig ner i stolen. Stolen lyfte och jag flög iväg. jag snurrade 10 varv runt solen och landade på månen.

Just nu skriker jag, "kan någon snälla ta med mig hem".
ingen hör mig dock!

Och förrästen, utomjordingarna finns verkligen, de har långt hår, riktigt stora ögon, bär alltid på en guitarr - och dom luktar tonårsanda.

Återgå till "Naturvetenskap"