Konkret förslag om Meningen med Livet.

Moderator: Moderatorgruppen

Har du funnit dig själv?

Ja!
3
30%
Nej..
4
40%
Hur vet man det?
3
30%

Antal röster: 10

nitarna

Konkret förslag om Meningen med Livet.

Inläggav nitarna » 23 apr 2009 18:17

Hallåj! Jag heter Emil och skulle vilja ge min syn på meningen med livet.. Sökte efter forum där det var lämpligt, och här verkar de ju trevligt ;)

1. Någon objektiv mening med livet existerar inte.
Du skulle inte säga att det finns någon mening i en ödla. Eller i en elefant. Eller i något djur.. Det finns ingen del i djuret som innehar den magiska egenskapen "mening".
Vi människor är också djur, och man kan inte rationalisera att vi fungerar likadant, bara att vi är mer komplicerade..

Men ingenstans i vår evolution så tillkom det någonstans en magisk liten egenskap som vi kallar "mening".
Din stortånagel har ingen mening eller hur?
Din fot då?
Din kropp?

Du skulle förmodligen svara nej på alla dessa. Inget som består av materia och energi kan tillsättas egenskapen "mening". Din hjärna är likadan, fast mer komplicerad.

Att jaga detta begrepp är därför som att försöka fånga en osynlig liten tomte. Du kan tro att du uppnår någonting när du fångar den, men det kommer du aldrig göra. Den osynliga tomten, precis som "mening" med livet existerar inte.
Så du spenderar ditt liv i tanke om att när du fångar den här tomten (mening med livet) - så blir ditt liv på något sätt bättre, eller värt att leva. Du spenderar ditt liv med att springa runt.

Onödigt att tillägga kanske, men det är väldigt destruktivt. Du missar allt detta som är nu. Det enda som är någonting.

2. Vi har alltså fastställt att det inte existerar någon objektiv mening någonstans i Universum.

Vad innebär det då? Att livet är värdelöst?
Nej, absolut inte.

Tänk dig in i ögonblicket du kysste en tjej du verkligen gillade.
Just i det ögonblicket, ingenting runtomkring.
Om det inte har hänt (lugnt, det kommer) - så tänk dig in i det ögonblicket du hade din skönaste orgasm. Precis i det ögonblicket.

Du var lycklig. Du hade känslan av att ingenting bör läggas till eller tas bort. Perfektion.

Om mening med livet är bortom verkligheten, bortom det som finns i din existens så finns bara lycka, och jakt på mening kvar.
När du är i ögonblick av lycka så försvinner jakten på mening, på så sätt visar att det är en illusion.

Hur du slutar jaga den osynliga tomten och finner lycka kommer jag till.. hang on.

3. Identitet som frälsning.

När är ung (först och främst) så finns det 1 miljon människor som vill sälja sin redan färdiga identitet till dig.
Präster, biskopar, predikanter och pastorer vill sälja en religiös identitet till dig. Dom vill göra dig till Guds barn, någon som gör Guds vilja.

Religionen blir dig och du blir lärd att du ska jaga efter Jesus.. eller Mohammed.. Eller Shiva. Du finner mening (enligt dem) genom att söka efter dessa figurer och deras väsen på ett eller annat sätt.

Men eftersom Gud, Jesus, Mohammed eller Shiva inte existerar så blir det EXAKT som att jaga en osynlig tomte. En jakt du aldrig någonsin kommer att vinna.

Så köp inte den identiteten, den kommer absolut inte ge dig mening med livet. Det är omöjligt.

Andra identiteter kan vara Patriot, nationalist, sosse, moderat, brat, hiphopare.. Ja, nästan allt.

Dessa identiteter är också redan helt klara, färdiga att bli inprogrammerade i din hjärna så du inte blir dig själv utan en kopia av en kopia av en kopia...
Notera att jag inte säger att man inte kan vara sosse eller hiphopare eller så, men det är inte den DU ÄR!

Det finns 1miljard andra identiteter och det lättaste är att köpa en sån. However, det gör dig inte säker i dig själv eller ger dig lycka i ditt liv.

4. Sann lycka.

Sann lycka är det du vill att ditt liv ska innehålla (antar jag?), och det kan du endast uppnå genom att komma underfund med vem DU är, vara ärlig mot vem du är och acceptera vem du är. Vad du gillar, vad du inte gillar.. Vad du är för människa.

Uppskatta dina talanger och dygder och utveckla dom, använd dom.
När du förstår dig själv, är ärlig mot vem du är och är den människan i ditt liv så finner du sann lycka.

Skulle va skitkul att höra respons av er :)!
När jag postat det på ett annat forum så har jag fått svaret: "Men, alla har sin egna mening, lägg av!! Det finns inget svar!!"

Men notera att jag inte hävdar att det är sant till 100%, det kan ingen filosof göra i något ämne. Vill bara ventilera mig och försöka använda logik och rationellt tänkande även i denna fråga.

Kärlek!

testarossa
Avstängd

Inläggav testarossa » 23 apr 2009 18:25

Jag håller med.

Användarvisningsbild
Sun Ra

Re: Konkret förslag om Meningen med Livet.

Inläggav Sun Ra » 23 apr 2009 20:38

nitarna skrev:Hallåj! Jag heter Emil och skulle vilja ge min syn på meningen med livet.. Sökte efter forum där det var lämpligt, och här verkar de ju trevligt ;)

1. Någon objektiv mening med livet existerar inte.
Du skulle inte säga att det finns någon mening i en ödla. Eller i en elefant. Eller i något djur.. Det finns ingen del i djuret som innehar den magiska egenskapen "mening".
Vi människor är också djur, och man kan inte rationalisera att vi fungerar likadant, bara att vi är mer komplicerade..

Jag hänger inte riktigt med, alls. Ödlan har samma mening som jag, att existera. På vilket sätt är vi mer "komplicerade" än, låt ås sig en myra?(:myrstacken är mer intressant som helhet i och för sig)

nitarna skrev:Men ingenstans i vår evolution så tillkom det någonstans en magisk liten egenskap som vi kallar "mening".
Din stortånagel har ingen mening eller hur?
Din fot då?
Din kropp?

Jag skulle använda ordet "funktion" här, känns fel att tala om mening angående min stortå. Stortån fyller dock en viktig funktion, likt allt annat i kroppen. Tillsammans kan de(funktionerna)  ge möjligheten till att vi skapar begreppet "mening"

nitarna skrev:Du skulle förmodligen svara nej på alla dessa. Inget som består av materia och energi kan tillsättas egenskapen "mening". Din hjärna är likadan, fast mer komplicerad.

Vad kan tillsättas "egenskapen mening"? Jag behöver din definition av mening för att förstå vad du menar. Du menar också att hjärnan inte har någon mening? Det är ju din hjärna som format begreppet mening, inte sant? Eller missförstår jag dig?

nitarna skrev:Att jaga detta begrepp är därför som att försöka fånga en osynlig liten tomte. Du kan tro att du uppnår någonting när du fångar den, men det kommer du aldrig göra. Den osynliga tomten, precis som "mening" med livet existerar inte.
Så du spenderar ditt liv i tanke om att när du fångar den här tomten (mening med livet) - så blir ditt liv på något sätt bättre, eller värt att leva. Du spenderar ditt liv med att springa runt.

Du jagar ju begreppet, fast du gav upp eller finner ingen anledning att finna det. Många som säger att de funnit meningen med sina liv brukar (tolkat från mina erfarenheter) var ganska nöjda. Vad är felet att finna mening? Menar du att den inte existerar för någon?

Vad innebär det då? Att livet är värdelöst?
Nej, absolut inte.

Tänk dig in i ögonblicket du kysste en tjej du verkligen gillade.
Just i det ögonblicket, ingenting runtomkring.
Om det inte har hänt (lugnt, det kommer) - så tänk dig in i det ögonblicket du hade din skönaste orgasm. Precis i det ögonblicket.

Du var lycklig. Du hade känslan av att ingenting bör läggas till eller tas bort. Perfektion.

Om mening med livet är bortom verkligheten, bortom det som finns i din existens så finns bara lycka, och jakt på mening kvar.
När du är i ögonblick av lycka så försvinner jakten på mening, på så sätt visar att det är en illusion.

Här än en tolkning jag inte alls håller med om. Din "perfektion" varför söker du inte detta stadiet jämt? Livet borde vara fullkomligt? Fast perfektion är en omöjlighet. Det skulle också vara tråkigt att nå dit, eller ja, då skulle allt vara "klart". För mig kommer också lycka inifrån (jag gillar inte ordet egentligen). lyckan må triggas av yttre omständigheter - men själva känslan kan bara komma inifrån dig. Ditt sista stycka har jag väldigt svårt att förstå. Kan inte meningen för DIG vara att nå "lyckan"? varför är det en illusion? Varför jaga meningen istället för att bara var "den"?

När är ung (först och främst) så finns det 1 miljon människor som vill sälja sin redan färdiga identitet till dig.
Präster, biskopar, predikanter och pastorer vill sälja en religiös identitet till dig. Dom vill göra dig till Guds barn, någon som gör Guds vilja.

Religionen blir dig och du blir lärd att du ska jaga efter Jesus.. eller Mohammed.. Eller Shiva. Du finner mening (enligt dem) genom att söka efter dessa figurer och deras väsen på ett eller annat sätt.

Försöker inte du också sälja en identitet här? en väg? på samma sätt som allt annat? Att finns meningen via religion är inte så simpel som att vakna och säga. Tjena! idag är jag kristen! Det är en konstant strävan - som med all annan religion. (fri tolkning av mig)

nitarna skrev:Men eftersom Gud, Jesus, Mohammed eller Shiva inte existerar så blir det EXAKT som att jaga en osynlig tomte. En jakt du aldrig någonsin kommer att vinna.

Känns fel att du gör den tolkningen av alla religiös. är själv inte religiös i den traditionella meningen. Hur vet du att man inte kommer vinna? har du försökt? Ingen religion erbjuder den enkla vägen - direkt seger - direkt frälsning. (förutom vissa undantag)

nitarna skrev:Så köp inte den identiteten, den kommer absolut inte ge dig mening med livet. Det är omöjligt.

Andra identiteter kan vara Patriot, nationalist, sosse, moderat, brat, hiphopare.. Ja, nästan allt.

Dessa identiteter är också redan helt klara, färdiga att bli inprogrammerade i din hjärna så du inte blir dig själv utan en kopia av en kopia av en kopia...
Notera att jag inte säger att man inte kan vara sosse eller hiphopare eller så, men det är inte den DU ÄR!

Hur vet du vad man är? Vad är du? Gemenskap (känsla av den) spelar en central roll. Bara för att man tillhör en grupp (vilket är i princip omöjligt att inte göra) betyder inte det att ens individualitet, ens vilja elimineras. Jag antar också att de flesta är överens om att blint följa en identitet inte är "gott". många gör det, trots allt. Skulle vara intressant att veta varför du tror det är så? Har inget konkret svar själv.

Sann lycka är det du vill att ditt liv ska innehålla (antar jag?), och det kan du endast uppnå genom att komma underfund med vem DU är, vara ärlig mot vem du är och acceptera vem du är. Vad du gillar, vad du inte gillar.. Vad du är för människa.

Uppskatta dina talanger och dygder och utveckla dom, använd dom.
När du förstår dig själv, är ärlig mot vem du är och är den människan i ditt liv så finner du sann lycka
.

Sann lycka är en omöjlighet för mig. De flesta är dock överens om att de du presenterar här är "bra", men vägen till lycka känner jag mig tveksam till att det är. Hur skall man nå denna sann lycka, undrar jag? Alltså hur skall man veta vem man är? Jag föredrar att vara nöjd, och ledsen. Det är banan, vägen att leva den. Det är det som är "meningen" vad du fyller meningen med, må det vara religion, lycka, knark. [/quote]
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

redwood

Inläggav redwood » 27 apr 2009 17:16

mingel
esse est percipi

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 apr 2009 08:35

redwood skrev:Vad är meningen med livet? Svaret finns inte/är irrelevant eftersom frågan egentligen är helt absurd. Jag kanske upprepar Sun Ra lite här, men skitsamma.

Om "mening" = "subjektivt värde", så är det något endast du kan tillskriva skeenden och ting som du upplever. Varför du värderar saker som du gör går kanske på ett vetenskapligt plan att koppla till psykologiska eller biologiska faktorer hos just dig, men att fråga andra hur du ska värdera din omvärld är, i mina ögon, lite konstigt. Begreppen "meningen" och "livet", hur allmängiltiga och breda de än verkar vara, är de mest individuella man kan slänga sig med.

Gemenskapen i en grupp är exempelvis väldigt tillfredsställande (själen ryser för tomrummet, som bekant), men det är fortfarande du som måste välja att tillhöra gruppen (fritt eller deterministiskt är en annan diskussion förstås, men du måste göra ett val). Och om du identifierar dig med en grupp så är deras sätt att vara självklart en del av den du är. Att ta till sig sätt och tankar är väl just det man gör när man räknar sig till en grupp.

Att ställa frågan, ge en ansats till ett svar och sedan kritisera religiösa institutioner för att de enkelriktar människors tänkande, är, som sagt, att försöka enkelrikta människors tänkande själv.

Det faktum att vi ofta tycker att "mening" = "syfte" tror jag stammar ur en mänsklig hemmablindhet. All teknologi vi skapat runtomkring oss, från det skrivna ordet till rymdraketer, har ett syfte för oss, och därför har vi tagit för givet att existens i sig har syfte som ett inneboende krav. Det behöver inte alls vara så.

Hursomhelst, det är bara du som kan svara på frågan, för det är egentligen bara du som vet vad begreppen betyder. Språket är en metafor för våra tankar och känslor, och bevisligen är allas tankar och känslor olika.

En mer intressant formulering av frågan torde vara "Vad gör ditt liv meningsfullt och varför?". Men det är ju bara vanligt mingel.

Så du tycker att livet är rätt menlöst, alltså.  Det tycker jag med.

Däremot ryser inte min själ för tomrummet. Den ryser för att bli bedömd  och funnen undermålig av andra. Men det hör inte hit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 28 apr 2009 22:25

Men min stortå har en mening, för mig. Mitt liv har mening, för mig. Jag har däremot ingen mening för vare sig min stortå eller mitt liv. Som tur är finns det människor som älskar mig, och det ger mig både styrka och lycka att jag kan ha en mening för dem.

För övrigt svämmar jag för det mesta nästan över av meningar...
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Inläggav defuzo » 29 apr 2009 19:46

Din fot???

Men tänk om summan är större än summan av dess delar.
("bigger than the sum of its parts")

Ej additiv effekt.

Momentant/förstunden, så vilken cyniker som helst berätta, vad organismer vill/behöver. Svårare med mening... (jag har mina teorier... men jag vill inte berätta, för jag tror inte det blir lättare att veta)
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

nitarna

Re: Konkret förslag om Meningen med Livet.

Inläggav nitarna » 30 apr 2009 17:31

Sun Ra skrev: Jag skulle använda ordet "funktion" här, känns fel att tala om mening. Jag hänger inte riktigt med, alls. Ödlan har samma mening som jag, att existera. På vilket sätt är vi mer "komplicerade" än, låt ås sig en myra?(:myrstacken är mer intressant som helhet i och för sig)  angående min stortå. Stortån fyller dock en viktig funktion, likt allt annat i kroppen. Tillsammans kan de(funktionerna)  ge möjligheten till att vi skapar begreppet "mening"

Det blir väldigt luddigt med begrepp här kan jag medge, ordet "mening" när jag använder det i den här texten betyder = Högre syfte, något som ska till livet förutom. Något kontinuerligt förutbestämt.

Låt oss inte blanda ihop "mening" med "funktion".

Det är svårt att definera eftersom det är en osynlig tomte som jag påpekade. Det betyder egentligen ingenting.

Vi är mer komplicerade på det sättet att vi har högre utvecklade hjärnor som gör oss att bli självmedvetna och få ett högre medvetande om vår omgivning, och vi har högre intelligens.

Jag tycker att det sabbar mer än vad det gynnar nästan :P, Men så är de iaf..

Med vårt högre medvetande och högre intelligens så skapas också lättare illusioner.

Sun Ra skrev:Vad kan tillsättas "egenskapen mening"? Jag behöver din definition av mening för att förstå vad du menar. Du menar också att hjärnan inte har någon mening? Det är ju din hjärna som format begreppet mening, inte sant? Eller missförstår jag dig?

Jag medger att jag varit minst sagt luddig med begrepp. Men jag förklarade det ovan. Hela min poäng är att "mening" såsom det förklaras i folkmun - är en illusion.

Sun Ra skrev:Du jagar ju begreppet, fast du gav upp eller finner ingen anledning att finna det. Många som säger att de funnit meningen med sina liv brukar (tolkat från mina erfarenheter) var ganska nöjda. Vad är felet att finna mening? Menar du att den inte existerar för någon?

Om du kan bevisa att det existerar så ska jag slå mig samman med dig i jakten ;).
Vad du inte kan göra är att säga; "det finns en objektiv mening med livet. Jag kan inte riktigt förklara det, eller bevisa att det finns men kom så springer vi. JALLAJALLA!"

Så gör bedragare, fast dom döljer den ordföljen i sina religiösa kappor eller snajsiga flyers, eller sin klädstil. Jag vill inte köpa nåt osynligt, som är omöjligt att definera. Då kan jag lika gärna vara religiös och köpa Gud.
Så ifall man inte kan berätta på ett rationellt sätt vad mening med livet är, och vad det innebär när man applicerar det på sitt liv så är man bara en av många bedragare.

Sun RA skrev:Här än en tolkning jag inte alls håller med om. Din "perfektion" varför söker du inte detta stadiet jämt? Livet borde vara fullkomligt? Fast perfektion är en omöjlighet. Det skulle också vara tråkigt att nå dit, eller ja, då skulle allt vara "klart". För mig kommer också lycka inifrån (jag gillar inte ordet egentligen). lyckan må triggas av yttre omständigheter - men själva känslan kan bara komma inifrån dig. Ditt sista stycka har jag väldigt svårt att förstå. Kan inte meningen för DIG vara att nå "lyckan"? varför är det en illusion? Varför jaga meningen istället för att bara var "den"?

Perfektion är inte perfektion ifall det inte förekommer upp och ner. Den perfektion jag talar om är inre perfektion, vetskapen om att man bara har ett enda liv och att man är den man är. Att man är trygg och älskar sig själv.
Då kan man ha en riktigt rutten dag men ändå känna hopp i framtiden.
Självklart kan man inte ha fontänorgasm varje sekund, poängen jag försöker få fram är att sluta jaga framtida hopp om denna illusion vi kallar "mening" - en slags utopi, ett stadium av annat medvetande. Något sådant existerar inte. Det befriar till att leva till 100 %.

Sun Ra skrev:Försöker inte du också sälja en identitet här? en väg? på samma sätt som allt annat? Att finns meningen via religion är inte så simpel som att vakna och säga. Tjena! idag är jag kristen! Det är en konstant strävan - som med all annan religion. (fri tolkning av mig)

ABSOLUT inte! , Jag vill inte sälja någonting, jag vill ta identiteter, stampa isönder dom och uppmana till att var och en ska vara sig själv. Du kan bara leva som dig själv, jag kan omöjligt ha någonting överhuvudtaget med det att göra.
Har varit kristen i 4år, nykonverterad ateist. Det finns inget mer i religion än ett hopp om något längre fram.. Men det finns inget liv efter detta (tack o lov! Vem vill leva för evigt?) . Visst var man glad i sin religion, men tillslut så vet man inte vem man är längre. I första hand var jag kristen, Guds tjänare. Men att göra Guds vilja är att jaga en osynlig tomte, jag kommer aldrig lyckas eftersom det inte finns någon Gud med en effektiv personlig vilja för mitt liv.

I hopp om att göra Guds vilja väl så kan man alltid se fram emot evigt liv.
Men det är inte alls så hoppfullt som det låter, det innebär att man missar och inte riktigt förstår vad man har just nu!

Sun Ra skrev:Känns fel att du gör den tolkningen av alla religiös. är själv inte religiös i den traditionella meningen. Hur vet du att man inte kommer vinna? har du försökt? Ingen religion erbjuder den enkla vägen - direkt seger - direkt frälsning. (förutom vissa undantag)

Jo, faktum är att alla religioner säger sig vara den exklusiva vägen. Det är de som är grejen. "Jag är vägen, sanningen och livet - Ingen kommer till Fadern utom genom mig."
- Jesus i Joh 14:6

Klassisk vers, har memorerat ganska många verser.

Klart man inte kommer vinna. Om jag säger att du kommer bli torterad av 2 muppar i yttre rymden när du dör om du inte äter en hel falukorvsring varje dag..

Kommer du börja äta? Eller kommer du säga: "De kanske är sant, vem vet!!!"
Det svaret en rationell, intelligent människa skulle ge är självklart: "Jag tror inte på ditt påstående tills du har gett mig bevis."

Sun Ra skrev:"Bara för att man tillhör en grupp (vilket är i princip omöjligt att inte göra) betyder inte det att ens individualitet, ens vilja elimineras."

Nyckelmeningen right here! Håller med. Viktigt att inte blanda ihop begrepp och betydelser här, men om ditt enda svar på frågan "Vem är du?" är - "Jag är patriot" , så är man ganska förvirrad. Du är självklart mer än så, större än så. Djupare än så. Människan är otroligt invecklad och mångsidig, och när man börjar upptäcka vad just JAG har fått för sidor så kan man börja svara ärligt på den frågan.

Sun Ra skrev:Sann lycka är en omöjlighet för mig. De flesta är dock överens om att de du presenterar här är "bra", men vägen till lycka känner jag mig tveksam till att det är. Hur skall man nå denna sann lycka, undrar jag? Alltså hur skall man veta vem man är? Jag föredrar att vara nöjd, och ledsen. Det är banan, vägen att leva den. Det är det som är "meningen" vad du fyller meningen med, må det vara religion, lycka, knark.

Att ta reda på vem man är gör man (enligt mig) - genom att upptäcka vilka saker man verkligen brinner för, vad man älskar och vad man hatar. Vad man känner för. Hur man ser på sig själv. Hur man ser att andra ser på en själv - och om den bilden man får lever upp till den man vill vara.
Förståelse för sig själv som människa och sin omvärld.

Extremt svår fråga, men jag önskar dig lycka till. Verkligen. Tack för att du svarade och sorry för att jag tog så lång tid att svara..

Take Care // Emil.

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 06 maj 2009 22:12

Livet är helt enkelt helt meningslöst.
Du kränker mig.

Återgå till "Filosofi"