Är drömmar bra?
(eller är de bara nödvändig flykt, eller annan betingelse)
drömmar
Moderator: Moderatorgruppen
drömmar
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)
På vilket sätt är drömmar dåliga?
Talar vi dag drömmar - natt drömmar - vaken drömmar? Eller en soppa av allt?
Flykt från vad? är inte drömmar en del av verkligheten menar du?
För att svara på frågan: Drömmar är bra - jag kan inte se någon negativ aspekt av dem. Drömmar gör jag hela tiden förutom när man väcks av andra syndare. =P~ <---- typ så
|
|
Jag
Talar vi dag drömmar - natt drömmar - vaken drömmar? Eller en soppa av allt?
Flykt från vad? är inte drömmar en del av verkligheten menar du?
För att svara på frågan: Drömmar är bra - jag kan inte se någon negativ aspekt av dem. Drömmar gör jag hela tiden förutom när man väcks av andra syndare. =P~ <---- typ så
|
|
Jag
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth
Drömmar består av verkliga upplevelser därför måste jag dra slutsatsen är lika verkliga som verkligheten.
En mara behöver nödvändigt vis inte vara "dålig", självklart är den hemsk/obehaglig i den givna situationen men det betyder inte att den framtida upplevelsen och minnet (av maran)ter sig i negativa konsekvenser.
Jag vill ha ett tydligare argument till varför en dröm inte är verklig.
En mara behöver nödvändigt vis inte vara "dålig", självklart är den hemsk/obehaglig i den givna situationen men det betyder inte att den framtida upplevelsen och minnet (av maran)ter sig i negativa konsekvenser.
Jag vill ha ett tydligare argument till varför en dröm inte är verklig.
Ett tydligt argument. Att: "dröm != verklighet". Metafysiken beskriver detta. "sinnevärlden != egentliga världen". Bla förr så hade man sk censur, för man trodde att barn inte kunde skilja mellan fiktion och verklighet. Finns mycket fiktion, som om verkligheten inte var nog. Mara kanske nödvändigt ont, betingelse då. Mystiker kanske inte vill se verkligheten?
(och hur diskussion är möjlig isf)
Ett alternativt synsätt på drömmar. Är att vi är marionetter.
(bra/dåligt tämligen irrelevant isf då man inte har val)
Mina argument att det kan vara "dåligt" med drömmar: verklighetsflykt, falskt hopp, snedvridning, stigma, och ja ev andra dolda intentioner.
Mina argument att det kan vara "bra" med drömmar: äh finna andra alternativa (bättre kanske) vägar (genom andevärlden kanske).
(och hur diskussion är möjlig isf)
Ett alternativt synsätt på drömmar. Är att vi är marionetter.
(bra/dåligt tämligen irrelevant isf då man inte har val)
Mina argument att det kan vara "dåligt" med drömmar: verklighetsflykt, falskt hopp, snedvridning, stigma, och ja ev andra dolda intentioner.
Mina argument att det kan vara "bra" med drömmar: äh finna andra alternativa (bättre kanske) vägar (genom andevärlden kanske).
Vad tycker filosoferna om lyriken i denna låten:
http://www.youtube.com/watch?v=Lk3lQRmI ... re=related
"2 Brothers on the 4th floor - Dreams (Will come alive) 1994"
Ingen annan än "Sun Ra", som hade tid olust. Att svara?
http://www.youtube.com/watch?v=Lk3lQRmI ... re=related
"2 Brothers on the 4th floor - Dreams (Will come alive) 1994"
Ingen annan än "Sun Ra", som hade tid olust. Att svara?
Musiken var inte riktigt min grej där
Föredrar Sun Ra "dreams come true" och "Dreaming" (har ingen länk)...
Du säger (tidigare) att drömmar är en verklighetsflykt? Är en dröm om "en möjlig verklig framtid" en flykt? Är en dröm om kärlek flykt? En dröm om hat?
Antar att du inte menar alla drömmar, men hur skall man skilja på vilka drömmar som är flykt och inte flykt? osv.
Jag vill inte stämpla drömmar som bra/dåliga. drömmar fyller en viktig funktion. Eftersom vi nu uteslutande talar om nattliga drömmar så finns det en del forskning som visar på dess "vikt". För mig ÄR drömmar bara. Vad jag vill göra med dem finns ingen ätt väg. Förstår fortfarande inte de egentliga problemet med att fly in i en drömvärld.
Du säger (tidigare) att drömmar är en verklighetsflykt? Är en dröm om "en möjlig verklig framtid" en flykt? Är en dröm om kärlek flykt? En dröm om hat?
Antar att du inte menar alla drömmar, men hur skall man skilja på vilka drömmar som är flykt och inte flykt? osv.
Jag vill inte stämpla drömmar som bra/dåliga. drömmar fyller en viktig funktion. Eftersom vi nu uteslutande talar om nattliga drömmar så finns det en del forskning som visar på dess "vikt". För mig ÄR drömmar bara. Vad jag vill göra med dem finns ingen ätt väg. Förstår fortfarande inte de egentliga problemet med att fly in i en drömvärld.
Sun Ra skrev:Musiken var inte riktigt min grej därFöredrar Sun Ra "dreams come true" och "Dreaming" (har ingen länk)... "en möjlig verklig framtid"... Förstår fortfarande inte de egentliga problemet med att fly in i en drömvärld.
Aj, men jag har redan förstått, att du "Sun Ra" inte förstår..
(fast det är elementär metafysik)
Hade hoppats på en frisk fläkt. Typ någon annan med några andra infallsvinklar.
"Sun Ra" musik bandet då eller?
(never heard of it... blah)
Här är ett annat band som jag "själv" lyssnar på:
http://www.youtube.com/watch?v=O8Pjt4q1DMs
( Blutengel - In my dreams )
En jämförelse mellan "2 Brothers on the 4th floor" och "Blutengel":
http://www.youtube.com/watch?v=npnIhmAJO1o
http://www.youtube.com/watch?v=YoTetaiBd0Q
(båda låtarna heter samma sak, "Fairyland", översätt till "drömvärlden")
En annan sorts drömtolkning, http://sv.wikipedia.org/wiki/Schamanism
Hm, vi kan ju ta med Freud + den mängd av andra böcker som tolkar drömmar. Själv har jag bara läst ett par böcker om drömtolkning, så har inte så mycket att tillägga just här.
Vi kan ju tala om att drömmar inom många kulturer haft stor betydelse, det är bara på senare tid i väst vi har börjat förkasta dess effekt, dess betydelse. ( om det nu finns någon).
Nu ses det bara som strunt, en flykt ( i stora drag).
Om vi blandar in Lucid Dreaming då? När man är "vaken" i sin dröm - är inte den sinnesvärlden verklig?
Jag hävdar fortfarande att all form av dröm är lika "verklig" som "sinnesvärlden".
Vi kan ju tala om att drömmar inom många kulturer haft stor betydelse, det är bara på senare tid i väst vi har börjat förkasta dess effekt, dess betydelse. ( om det nu finns någon).
Nu ses det bara som strunt, en flykt ( i stora drag).
Om vi blandar in Lucid Dreaming då? När man är "vaken" i sin dröm - är inte den sinnesvärlden verklig?
Jag hävdar fortfarande att all form av dröm är lika "verklig" som "sinnesvärlden".
Zokrates skrev:En annan sorts drömtolkning, http://sv.wikipedia.org/wiki/Schamanism
Schamaner tolkar inte (främst) drömmar.
(fattar inte varför det står så i Wikipedia.. Möjligen besvärjelser...
Drömtolkning är förvisso ett annat ämne, för typ mystiker. Och kanske folk som tror de har obegränsat undermedvetet, och ja kanske finns 13 på ett dussin förresten.
Dv Schemaner, Kelter mm har inte haft något skriftspråk. Så det finns inget bevarat (än möjligen myt på myt, blah).
Om vi drömmer från första början så är det sannolikt bra för oss. Sen att våra drömmar influeras av potentiellt negativa/stressande element är en annan sak. Att dölja ett sår kan göras till priset av att det blir infekterat och direkt svårare att behandla när man vid valfritt senare tillfälle tar fram det i ljuset. + att det liksom svider undermedvetet hela tiden när man går omkring och förnekar det.
En till intressant sak. Om jag förstått det rätt:
Kroppen behöver inte sömn. Alla organ arbetar vidare. Det som behöver sömn är vår hjärna, eller vårt "medvetande", utan sömn blir vi galna. Varför är det så?
Dock är jag lite tveksam, är det verkligen så att kroppen inte drar nytta av sömnen?
Kroppen behöver inte sömn. Alla organ arbetar vidare. Det som behöver sömn är vår hjärna, eller vårt "medvetande", utan sömn blir vi galna. Varför är det så?
Dock är jag lite tveksam, är det verkligen så att kroppen inte drar nytta av sömnen?
Varför defuzo skulle drömvärlden vara mer låtsas än den vakna världen? All verklighetsuppfattning bygger på subjektiva uppfattningar. Drömmen kanske tolkar verklighetens intryck bättre än de omedelbara reflektioner vi tar in under dagen. Personintryck, händelseförlopp, minnesuppbyggnad och alla komplexa strukturuppbyggnader som vi lagrar. Den verklighet du förnimmer med dina sinnen är bara en försumbar bråkdel av den objektiva verklighet som pågår runtom oss hela tiden, så jag har svårt att se det vakna medvetandet som mer "verklighetsbaserat".
Vad jag läst nånstans är att det är DMT-liknande substanser som triggar igång drömmarna. Inte konstigt då att vi med vakna mått mätt upplever drömmar så abstrakta och psykadeliska:D Tänk om psykadelika fortfarande kunde användas i psykiatrin, hur annorlunda vi troligtvis hade sett på psyket ..
Vad jag läst nånstans är att det är DMT-liknande substanser som triggar igång drömmarna. Inte konstigt då att vi med vakna mått mätt upplever drömmar så abstrakta och psykadeliska:D Tänk om psykadelika fortfarande kunde användas i psykiatrin, hur annorlunda vi troligtvis hade sett på psyket ..