Filosofi är fiiiiiiiint?

Moderator: Moderatorgruppen

Fundra

Filosofi är fiiiiiiiint?

Inläggav Fundra » 18 apr 2009 01:18

Är det så?
Är filosofi ett så fint, tjusigt och märkvärdigt 'ämne' att man måste plocka fram de fiiiiiiinaste termerna och begreppen för att diskutera filosofiiiiiii?
Jag tycker mig ana verbal förstoppning ibland när filosofiiiiiiii kommer upp som samtalsämne irl. Jisses, så tjusiga ord det hela ska lindas in i.
Vad tycker du?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 apr 2009 03:25

Ne snarare så står folk skitnödiga tills de är apfulla och då tar de sig ton.

Fast det kanske inte var din filosofi?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 18 apr 2009 22:48

Avantgardet skrev:Filosofi är inte krångligare än nåt annat, förstår man begreppsapparaten så greppar man ämnet, och precis likadant är det på alla andra områden. Skillnaden i detta fall är att filosofin är hemskt undanskuffad som det är, och framstår därför som kryptisk och svårforcerad. Detta löser man bäst genom att göra den filosofiska begreppsapparaten till en del utav det allmänna talspråket. Så jag säger raka motsatsen till vad du säger, Anders. Håller med om det som Auk tar fasta på - filosofen som den som vet hur frågor skall ställas. Det finns inte bara rätt och fel i fråga om svar, utan det finns också rätt och fel i fråga om frågor - givet att vi erkänner något som rätt och fel. Att lära barnen att ifrågasätta kan knappast göras utan att få den egna auktoriteten undergrävd, varför kritisk tänkande olyckligtvis hemskt sällan lärs ut.

Förövrigt, frågan: "vad är en filosofisk fråga?" är just "en filosofisk fråga".

:)
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 apr 2009 23:24

:lol:

Var fan hittade du det där? Måste erkänna att det var rätt bra sagt av mig. Har uppenbarligen mina stunder. :)
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 20 apr 2009 10:19

Jag kom ihåg det för att jag har citerat dig i min undervisning  :) Se det som en del av dina 15 minuters berömmelse.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Filosofi är fiiiiiiiint?

Inläggav Algotezza » 20 apr 2009 10:26

Fundra skrev:Är det så?
Är filosofi ett så fint, tjusigt och märkvärdigt 'ämne' att man måste plocka fram de fiiiiiiinaste termerna och begreppen för att diskutera filosofiiiiiii?
Jag tycker mig ana verbal förstoppning ibland när filosofiiiiiiii kommer upp som samtalsämne irl. Jisses, så tjusiga ord det hela ska lindas in i.
Vad tycker du?

Varför skrev du det här gnällinlägget? Har du komplex för att inte kunna tillräckligt många termer? Skit i dem då!

Termer är tankeverktyg. Försök gärna spika i en spik med bara handen.

Termer betyder ingenting "i sig" - utan det som är intressant är vad man har för nytta av dem för att tala om vad man tänker eller utreda ett problem. Läs ett par böcker i ämnet filosofi om du vill lära dig nya termer. Det löser sig.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 20 apr 2009 11:34

...now we re talking....way to go algoman-tezza... :)

fint sagt...

...jag måste memorera det här...

pedagogiskt...
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Fengari

Inläggav Fengari » 10 jul 2009 17:50

Ja, det var bra sagt! Och sedan hade jag glömt memoreringsknepet. Det är underskattat. Är det någon som har ett tips på användbara filosofiska termer här att memorera? Exemplifiera gärna!
"Människan måste inkarnera sig, ty fantasin avinkarnerar henne." Simone Weil.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 10 jul 2009 18:33

Fengari skrev:Ja, det var bra sagt! Och sedan hade jag glömt memoreringsknepet. Det är underskattat. Är det någon som har ett tips på användbara filosofiska termer här att memorera? Exemplifiera gärna!

Lustig fråga. Vore det inte istället mer intressant att höra om filosofdjävlarna har andvändbara tips om hur man memorerar?

Ljusupplevelse verkar vara bra på det där.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Fengari

Inläggav Fengari » 10 jul 2009 19:19

Nej, jag frågar efter de filosofiska verktygen! Begreppsapparaten; det som tvingar de ostyrliga tankarna in i fållan och hjälper oss att kommunicera exakt inom de olika diskurserna...

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 10 jul 2009 19:43

Fengari skrev:Nej, jag frågar efter de filosofiska verktygen! Begreppsapparaten; det som tvingar de ostyrliga tankarna in i fållan och hjälper oss att kommunicera exakt inom de olika diskurserna...

Hur skiljer du på en mindre användbar och en användbar term?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
Fengari

Inläggav Fengari » 10 jul 2009 19:57

En mindre bra term är mer diffus och mindre användbar. En användbar term är mer exakt anpassad sitt syfte att göra någonting tydligt. "Det dunkelt uttryckta är det dunkelt tänkta" (Eller hur var det nu?). En bra term kommunicerar, en sämre term kommunicerar inte lika bra. De flesta termer som anses vara bättre kommunicerar mer hyfsat och används oftare. Exakt återgivning av verkligheten med språkliga begrepp är förstås omöjligt, men vi vill ju alla göra vårt bästa och även utveckla terminologin. Hur tänker du själv? "Försök att slå i spiken med handen."

Återgå till "Filosofi"