Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

Jonas Nystrom

eftertankens kranka blekhet...

Inläggav Jonas Nystrom » 23 jan 2004 21:31

Citat:
"Nu förespråkar jag givetvis inte ofrivilligt ofrivillig tortyr utan jag pekar på ett fenomen."
Givetvis. Men om det fenomenet nu verkligen orsakar att den där äkta och fullödiga kärleken "kommer smygande" så skulle du kanske förespråka det? Åtminstone off the record?

Nope. There is no such thing as off the record. We're on, live, 24/7: Welcome to your own Truman Show!

OK, det där var sant på ett plan. Men ur en kristen mystikers perspektiv var det lite ytligt. Inte för att vi inte är i direktsändning såhär i dessa apokalyptiska tider - det menar jag nog att vi är - utan för att hela vår kultur de facto kretsar kring den ultimata smärtsessionen (åter till min recension av Bergmans Nattvardsgästerna om du så vill) och den sessionen - Golgatasessionen - höjde frivilligheten ett helt kosmiskt snäpp: den var frivilligt ofrivilligt ofrivillig. Typ. Lite mycket att ta in bara sådär men det tål att meditera över nån Stilla vecka eller så... kanske i sällskap med Birgitta Trotzigs Piéta, förslagsvis.

pax

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

förenkling

Inläggav Jonas Nystrom » 23 jan 2004 21:39

Eller så kan man ta sig en djupdykning i vad det innebär, ytterst sett, att gilla läget.

Al Lah akh bar!

jn
Ab aspera ad astra!

Teratologen

Re: sm, forts.

Inläggav Teratologen » 24 jan 2004 05:17

Jonas Nystrom skrev:Bäste terratolog,
Du har endel frågor invävda i kommentaterna och kanske kan jag bemöta dem, kanske inte. Vi får se:

"...fullödigt levda liv"? Livet ska alltså innehålla sin fulla halt av - liv? - eller av sm? - för att vara just "fullödigt"?

Vad ett fullödigt liv är vet man inte genom definitioner. Men man märker om man lever ett. Den som jagas runt av rädslor för rädslorna (för t ex smärta) torde t ex inte ha tid att leva fullödigt. Fullödigt liv innehåller vissa grundkomponenter, grundelement. Skam och fruktan är två av dessa. Modet att uppleva dem ger nyckeln till att överskrida dem; minnen och aningar talar då om andra saker än när man skäms för att man skäms eller fruktar fruktan. Fruktan för fruktan förblindar mig gentemot framtiden: mina aningar blir då hopblandade med hotbilder och illusioner och är inte tillförlitliga. Skam för skam gör mig döv för baktiden: mina minnen ger mig då inget tillflöde för den kraft som jag har bakom/under mig. Kalla det förfäderkraft eller mylla eller vad du vill. Skam och fruktan är som psykisk eld och is. Begränsas man av dem så trillar man i det Stora Hålet ("Ginnungagap" sa våra förfäder). Eller man blir så upptagen med att försöka "över-leva" att man inte har tid att leva - leva fullödigt. Vår västerländska neuros. Frivilligt tagen smärta, fruktan osv är ett element i de flesta centrala passageriter för att råda bot på detta och därmed bädda för ett "fullödigt liv". Kvinnan har sitt initiationsmoment givet i och med barnafödandet men bara om hon är förberedd så hon inte måste fly från upplevelsen när den "drabbar" henne. Moderna förlossningar går ut på att ordna denna flykt och så måste det vara så länge förberedelserna inte odlas. Men resulterar nödvändigtvis i bräckligare, hispigare kvinnor över lag än vad som vore möjligt MED dessa förberedelser. Något motsvarande gäller naturligtvis mannen, men med andra premisser. Det finns ju inget tredje kön som kan göra för mannen (genom initiatorisk dominans) som mannen kan göra för kvinnan. Eller detta tredje kön, "mannens överman" är naturen, i värsta fall kriget, dvs människans vilda natur. Kickboxning, krogslagsmål osv är ett, måhända tafatt, försök att komma tillrätta med den dynamiken. Filmen Fight Club tangerade vad det rör sig om (och dess faror) om du såg den.

Du har säkert rätt i mycket av vad du säger om skam och fruktan, men du bör kanske ha i åtanke att det är betydligt lättare att avgöra "lödigheten" i det egna livet än i andras. Oavsett dina kvalifikationer som pedagog eller terapeut är du väl inte ofelbar? Massor av undersökningar pekar på att många terapiformer är mer eller mindre verkningslösa, och när det gäller pedagogiska grepp räcker det att kasta en blick på 1900-talets svenska skola för att inse att många av dessa, kanske dom flesta, snarare varit missgrepp.

Smärtan ingår, som jag ser det, i allas våra liv. Den följer oss från vaggan till graven och är en naturlig läromästare som vi inte kan undvika. Många försöker förstås smita ifrån den, men förr eller senare tvingas dom inse att den följer dom lika troget som deras skugga och att dom aldrig kan skaka den av sig. Att sådana människor riskerar att hamna i Ginnungagap, den tomma rymd eller det tomma svalg som är fråvaro av liv, kan jag hålla med om, men jag är långt ifrån övertygad om att sessioner som dina kan fungera som räddningsplanka för dom. För ett fåtal kanske, med speciella preferenser vad gäller sexlivet, men knappast för alla.

Ja, jag har sett Fight Club och jag tycker att det är en våldsromantisk skildring som bara med nöd och näppe "tangerar" smärtans betydelse för livet och livskvaliteten. Att de flesta initiationsriter för män innehåller så mycken "frivilligt tagen smärta" (Att den är "frivillig" är, vilket kommer att framgå längre fram i texten, en sanning med modifikation.) är ju ingen tillfällighet, utan har att göra med männens traditionella roller som jägare och krigare. I stamsamhällen med relativt få medlemmar är det ju ett elementärt överlevnadsvillor att man kan anpassa sig till omgivningen och tygla de rädslor som denna kan framkalla, antingen de uppstår vid möten med vilda djur och onda andar eller vid konflikter med fientliga folkgrupper. Därför är det av största vikt att dom som ska skaffa föda och försvara stammen verkligen lämpar sig för sina uppgifter. Därav de smärtprov som pojkarna måste genomgå innan dom betraktas, och kan betrakta sig själva, som män. (Och de ynglingar som inte vill vara män i både egna och andras ögon är lätt räknade.) Därav också den stora skillnaden mellan manliga och kvinnliga initiationsriter, för även om födslovärkar gör ont och kan verka skrämmande är de ingenting som kvinnan dagligdags måste kunna konfronteras med. Sedan ska man kanske inte glömma att alla riter i stamsamhällen är strängt reglerade och i överensstämmelse med traditionella normer och att dessa befästs och förs vidare bl a just genom initiationsriter. Där dessa fortfarande har sin traditionella funktion är det f ö ytterligt sällsynt att naturen framstår som något att besegra. (Ett hot kan den däremot vara, och därför tillgriper man regelmässigt besvärjelser för att blidka den.) Den synen på naturen är västerländsk och tillhör inte de s k ursprungsbefolkningarna, som i regel är panteister, animister och naturdyrkare.

Vad skammen och i synnerhet skammen för nakenhet beträffar bör jag kanske tillägga att den förefaller att vara ett fenomen som uppträder i alla kända samhällen. Norbert Elias har visserligen försökt föra i bevis att den skulle vara ett resultat av den västerländska civilisationsprocessen, men Hans Peter Duerr har i "Myten om civilisationsprocessen" punkterat de flesta av Elias´ hypoteser och givit goda belägg för att skamkänslor förekommer i alla kända kulturer. Han menar rentav att sådana känslor hör till människans väsen.

"Vi säger att smärta gör ont. Men smärta kan lika gärna göra gott. Slå upp vilken dagstidning som helst, rapport efter rapport skrivs om unga kvinnor (mest kvinnor faktiskt) som försöker råda bot på sin inre smärta genom att tillfoga sig själv yttre smärta. Det talas om en epidemi. Problemet är att det tycks hjälpa. För stunden."

För stunden kan väl nästan vad som helst hjälpa i sådana fall. Vill man bara ha hjälp för stunden kan det nästan gå på ett ut om man råknullar, häller i sig Valium eller får en stock i skallen?

"Fuck away the pain" (Peaches)... jo men just där saknas det moment jag beskriver i nästa mening, som du inte citerar. Kärleken. Inte överslätande utan modig kärlek, som gör vad som behöver göras.

Kärleken är alltid modig.

Ja, det är underbart med "ostopplig smärta". För dom som verkligen intresserar sig för allt det underbara den kan åstadkomma med människor, rekommenderar jag dock inte sm. Vill man ha mer av fysisk smärta i sitt liv finns det andra och som jag tycker bättre vägar att gå. I boxning, kickboxning, full-kontakt-karate, osv, ges man rika tillfällen att både tillfoga och tillfogas smärta, och det är idrotter vars socialt fostrande funktion är belagd sedan gammalt.

Ja, som sagt: för män. "Sedan gammalt är dessa discipliner INTE för kvinnor.

Och det har kanske en rimlig förklaring?

Var har du hört sådant berättas?

Berättelser om tortyroffers och -bödlars inre upplevelser har jag fått förmedlat i föredrag av en numera död man som hade kontakter i Sydafrika och Sydamerika. Jag har inga närmare belägg tillhanda men hans skildringar (20 år sen) var övertygande.

Du tror på honom, alltså? Tror att tortyr kan generera kärlek?

"Nu förespråkar jag givetvis inte ofrivilligt ofrivillig tortyr utan jag pekar på ett fenomen."
Givetvis. Men om det fenomenet nu verkligen orsakar att den där äkta och fullödiga kärleken "kommer smygande" så skulle du kanske förespråka det? Åtminstone off the record?

Nope. There is no such thing as off the record. We're on, live, 24/7: Welcome to your own Truman Show!

Jag har förstås fått intrycket att det är din.

Bödel och offer har så att säga umgåtts på mer eller mindre jämställd fot medan bödeln slitit naglarna av offret? Är det så du menar? Tja, så kan man ju se det. Jag gör det inte, trots min tämligen våldsamma läggning.

Eller eventuellt just på grund av denna läggning!

Eventuellt. Och jag trivs rätt bra med min läggning. Det verkar mina vänner också göra, dom som verkligen ÄR mina vänner, vill säga.

...transformationen äger rum i allas våra liv och den är lika oundviklig som döden. Vi blir alla "invigda" i slutänden, och då visar det sig om vi förmår lära av smärtan eller ej.

Nej. Då visar det sig OM VI HAR lärt oss något av smärtan eller ej. Under livet. Genom livet. Det där fullödiga...

shalom!

[/quote]

Det var väl ungefär så jag menade, även om jag satte "förmå" i presens.

Ja ne!

Teratologen

Re: eftertankens kranka blekhet...

Inläggav Teratologen » 24 jan 2004 05:31

Jonas Nystrom skrev:
Citat:

OK, det där var sant på ett plan. Men ur en kristen mystikers perspektiv var det lite ytligt. Inte för att vi inte är i direktsändning såhär i dessa apokalyptiska tider - det menar jag nog att vi är - utan för att hela vår kultur de facto kretsar kring den ultimata smärtsessionen (åter till min recension av Bergmans Nattvardsgästerna om du så vill) och den sessionen - Golgatasessionen - höjde frivilligheten ett helt kosmiskt snäpp: den var frivilligt ofrivilligt ofrivillig. Typ. Lite mycket att ta in bara sådär men det tål att meditera över nån Stilla vecka eller så... kanske i sällskap med Birgitta Trotzigs Piéta, förslagsvis.

pax

jn

Jag har inte läst din recension av Nattvardsgästerna, och jag är uppriktigt sagt ingen beundrare av vare sig Bergman eller Trotzig. Men innebörden i begreppet Pietà - den innebörd som JAG lägger i det - tror jag på.

Ohayô gozaimasu!

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 24 jan 2004 13:28

Tack för ditt intressanta och konstruktiva svar. Det är tydligen en sak jag måste betona gång på gång: Jag skriver inte under på Kants kategoriska imperativ. Mitt tänk, om man nödvändigtvis måste stödja sig på de skrivande filosofernas verk, rimmar mer med det den unge Rudolf Steiner försökte säga i sin doktorsavhandling Sanning och vetenskap och uppföljaren Frihetens filosofi. Men eftersom jag inte tror att någon här utom José Ramirez har läst den så kan vi skippa the name dropping och prata själva. Alltså, jag gör ett nytt försök: Mitt sätt att ta mig an de utmaningar livet ställer mig inför är inte utan vidare överförbara till andas utmaningar. Var och en måste gå till sitt eget hjärtas grund och rannsaka sina bevekelsegrunder och de risker och möjligheter som randas på just hans horisont. Däremot tror jag att vi har oändligt mycket att lära av varandra och varandras vägar. Kanske allra mest av varandras misstag!

Nå, nu när detta är sagt, över till något du skrev:

Du har säkert rätt i mycket av vad du säger om skam och fruktan, men du bör kanske ha i åtanke att det är betydligt lättare att avgöra "lödigheten" i det egna livet än i andras. Oavsett dina kvalifikationer som pedagog eller terapeut är du väl inte ofelbar?

Verkligen inte! Men en intressant sak är att i en situation som min och Sofias är även mina tillkortakommanden en tillgång för henne. Att det är så är då inte min förtjänst utan hennes. Genom att gilla läget förmår hon tillgodogöra sig de motstånd som ger sig ur mina brister såväl som ut mina eventuella dygder. HON skulle för övrigt inte dra sig för att kalla det en kvinnlig förmåga. Men det är en annan diskussion.

Massor av undersökningar pekar på att många terapiformer är mer eller mindre verkningslösa,

Jo. Jag har ägnat åtskilliga hundratals timmar timmar åt en intressant och rätt väl fungerande terapiform (eller en form av själshygien om man så vill, nämligen Omvärderande Parsamtal, påhittat av Harvey Jackins på 50-talet) och intresserat mig för kringliggande terapier under många år. Tycker mig se var de flesta går på grund, även parsamtal. Och med min erfarenhet med sm (och av meditation får jag tillägga i sammanhanget) är det inte särskilt svårt att se varför det skiter sig, varför självupptagenheten ökar istället för att minska och neurosen blir mer sofistikerad och svåråtkomlig i många fall.

och när det gäller pedagogiska grepp räcker det att kasta en blick på 1900-talets svenska skola för att inse att många av dessa, kanske dom flesta, snarare varit missgrepp.

Tell me about it! Jag har undervisat längre än jag själv har gått i skolan och ägnat åtskillig möda åt lärarfortbildning. Jag har gjort alla misstag i boken och några till men från mina erfarenheter i USA och i Ryssland + Baltikum kan jag säga att vi ligger rätt bra till i alla fall. Men illa är det. Det diskuterar jag lite under rubriken Nationell identitet och internationell moral på forat för politik.

Smärtan ingår, som jag ser det, i allas våra liv. Den följer oss från vaggan till graven och är en naturlig läromästare som vi inte kan undvika. Många försöker förstås smita ifrån den, men förr eller senare tvingas dom inse att den följer dom lika troget som deras skugga och att dom aldrig kan skaka den av sig. Att sådana människor riskerar att hamna i Ginnungagap, den tomma rymd eller det tomma svalg som är fråvaro av liv, kan jag hålla med om, men jag är långt ifrån övertygad om att sessioner som dina kan fungera som räddningsplanka för dom. För ett fåtal kanske, med speciella preferenser vad gäller sexlivet, men knappast för alla.

Iprén. Cykelhjälmar. Alkoläsk. Dagen-efter-piller. Dataspel (där man kan puckla på varandra utan att det känns), kondomer med jordgubbssmak, dataporr, KAS och livets alla bedövande krockkuddar säger mig att du underdriver en smula. Ginnungagap is happening big time! Från kuvösen via babysitter, napp, gåstol och hela kittet fram till långvården och den sterilt, bedövat morfinerade palliativvården - allt för att jaga bort den krävande, smärtsamma kärleken (ja som alltid är modig!) och ersätta den med sval sterilitet, dödhet värre än döden. Jag vill återigen inte påstå att sm är för alla. Men jag vill samtidigt invända mot den vanliga föreställningen att sm är avhängigt av exotiska sexuella preferenser. Eller att den måste se ut på ett bestämt sätt. Så är det helt enkelt inte. Det KAN vara så men långt ifrån uteslutande. Det sexuella rummet lämpar sig, på grund av sin värme, som ram för mången smärtsession men långt ifrån alltid. När jag ger en session kan det innebära en sexuell upphetsning för mig men det kan lika gärna slå om, gå vidare till en fullkomligt överpersonlig saklighet som är helt asexuell. Som när man ger en massage. Hur läcker och sexig personen än må vara som man masserar så tenderar den aspekten att lösa upp sig när man väl har kommit in i arbetet. Precis så är det när man kommer in i en smärtsession (som givare). Det handlar om den andre, inte om en själv. Vad det än handlade om när man började.

Det här säger jag inte bara som genmäle till din utsaga ovan utan även apropå andras kommentarer och frågor på den här tråden. Till din reflektion vill jag instämma att visst, det jag berättar om är måhända ingen universalkur. Men ändock - jag tror nog att man kan närma sig en egen, fungerande kur på sitt eget alldeles unika sätt genom att ta del av berättelser om hur andra gör. Alltså även vår berättelse.

salve
jn
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 25 jan 2004 10:32

"Den seriösa inställningen, i press, vetenskap, kyrka och skola måste i
stället vara att man bjuder på det man själv står för och tycker är viktigt
och låter folk reagera på det. Med avsky, förakt och vrede om de vill.
Undran, irritation, glädje och bifall, ifrågasättande och tvivel"

Citat av Kerstin Winterhed.

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 25 jan 2004 19:21

"Den seriösa inställningen, i press, vetenskap, kyrka och skola måste i
stället vara att man bjuder på det man själv står för och tycker är viktigt
och låter folk reagera på det. Med avsky, förakt och vrede om de vill.
Undran, irritation, glädje och bifall, ifrågasättande och tvivel"

Citat av Kerstin Winterhed.

Agnostica, ett av problemen jag har med dig är att du är ett spöke. Med det menar jag att det mått av "avsky, förakt och vrede" som du "reagerar med" inte står i proportion till de inlägg jag skrivit på denna lista utan i proportion till de inlägg du läst på Cognito, där bl a du inte släpper in mig, nu när du befordrats till rådsmedlem där.

Jag pratar med dig ö h t för att du är kvinna. Hade du varit man och såpass emotionell så hade jag inte tagit dig på allvar alls. Skulle jag tillämpa dina värderingar på dig, och alltså inte erkänna genussärarter och än mindre hedra dem, så skulle du alltså inte få någon respons alls från mig. Men eftersom du är kvinna och jag är man så är det i alla fall lite spännande att tala med dig. vad du än tycker om den saken.

Hursomhelst, varken "avsky, förakt och vrede" eller "undran, irritation, glädje och bifall, ifrågasättande och tvivel" intresserar mig lika mycket som det där med att dela med sig av erfarenheter och reflektioner kring dem, både de egna och de andra. Men jag anar att du inte förstår skillnaden. Det är ok. Jag tar dig som du är. Särskilt nu som Johan var vänlig nog att påminna mig om att jag ju inte måste förhålla mig till det du säger om jag tycker att det är substanslöst eller tjafsigt.

jn
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto

Spöket

Inläggav Viola » 25 jan 2004 21:52

Visst reagerar jag med lite tempeament Jn men det är nog du som
förstorar upp den biten eftersom du verkar vara väldigt känslig för
när det gäller agressivitet och ibland läser in det där det kanske inte finns.
Du går ut med ett mycket kontroversiellt ämne men kräver att diskussionen ska ske på dina villkor och kan inte ta de invändingar
jag och många med mig har. Hur ska du då vinna respekt?

Och jag håller inte med om att det jag skriver är substanslöst även om
det innehåller värderingar. Men du anser väl inte att man inte ska
ta ställning till saker och ting värdemässigt? Ochm om jag kan motivera varför jag värderar på ett visst sätt - då är det inte substanslöst.

Jag förstår vad du menar med att dela med sig av erfarenheter men jag
har ju inga när det gäller sm - men jag kan jämföra med känslor i andra sammanhang och det har jag gjort.
Att jag kan ha positiva erfarenheter av att smärta eller sorg kan vända
till sin motsats.
Men jag har minsann inga positiva erfarenheter av våld, dominans och
underkastelse. Och jag har stora erfarenheter av att detta med dominans
kan vara väldigt komplicerat - att man inte inser förrän i backspegeln
vad det handlat om. Och underkastelse ser jag som i det närmaste sjukt.
Enligt mina värderingar är ingen människa värd att lita på så till den grad
att man underkastar sig och jag vill för mitt liv inte att någon ska underkasta sig mig.

Jazz

Inläggav Jazz » 25 jan 2004 23:35

Hm, konstigt hur vissa ämnen engagerar mer än andra. Jag kan själv inte riktigt förstå varför, och detta är mitt dilemma - jag önskar jag kunde känna denna nerv som en del gör för vissa saker...

Det här med kontroll - att ta den och bli utsatt för den. På nåt sätt så blir det så basic och enkelt. Rakt in i ryggmärgen, saker o ting får kontakt och verkligen känns. Jag upprörs inte över SM, jag blir faktiskt lite avundsjuk. Kan inte riktigt "tränga in" i rollspel och föreställningar. Vet inte vad det beror på. Vet inte varför jag känner doften av teater när det inträffar, eller känslan av att någonting är sönder... kanske älskar jag kontroll allt förmycket. Men ändå inte så mycket så att jag måste ha den... Vill du bestämma över mig så är det ditt problem och i mina ögon så får du ha full kontroll över dig själv (även om det skulle göra dig osäker). Inget triggar mig...

Men ändå så är makt, kontroll och marknadsföring säkert en stor bit i vårt operativsystem. Utan den, ingen egentlig mening, ingen nerv i den här illusionen av interagerande, det skulle inte KÄNNAS i våra möten. Våra känslor skulle bli utsmetade...

Det är klart vi vill ha smärta. Jag vet inget om den ni pratar om. Vet bara den man utsätter sig för när man klättrar, springer, åker inlines, MBT i gyttja eller paddlar kajak. När man kommit så långt så att lungorna håller på att sprängas, man är alldeles yr av utmattning och man står på alla fyra och kräks... när alla system inte har nåt mer kvar att ge och man ändå fortsätter så finns det nån sorts smärta som är rätt så konstig. För mig så är det nån sorts bekräftelse att den här jävla verkligheten är på riktigt och att jag faktiskt lever. Blodet i skrapsåret, leran i ögonen och fingrar som inte längre känns gör att detta allting är på allvar. Jag är inte längre kung över mig själv, verkligheten bestämmer. Spelet jag såg, principerna som var så tydliga och dom patetiska drömmarna som man för länge sedan sett igenom... huvudet är tomt nu. Kinden mot stenen. Detta är ingen lek längre... nu är det allvar... äntligen.

/Jazz

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 26 jan 2004 00:09

Jazz!
Det låter som om du vet en hel del av vad vi pratar om... jag känner igen mig i vertenda ord av vad du säger. Wow. Tack för att du skrev!

jn
Ab aspera ad astra!

Teratologen

Inläggav Teratologen » 26 jan 2004 08:41

Jazz skrev:
Det är klart vi vill ha smärta. Jag vet inget om den ni pratar om. Vet bara den man utsätter sig för när man klättrar, springer, åker inlines, MBT i gyttja eller paddlar kajak. När man kommit så långt så att lungorna håller på att sprängas, man är alldeles yr av utmattning och man står på alla fyra och kräks... när alla system inte har nåt mer kvar att ge och man ändå fortsätter så finns det nån sorts smärta som är rätt så konstig. För mig så är det nån sorts bekräftelse att den här jävla verkligheten är på riktigt och att jag faktiskt lever. Blodet i skrapsåret, leran i ögonen och fingrar som inte längre känns gör att detta allting är på allvar. Jag är inte längre kung över mig själv, verkligheten bestämmer. Spelet jag såg, principerna som var så tydliga och dom patetiska drömmarna som man för länge sedan sett igenom... huvudet är tomt nu. Kinden mot stenen. Detta är ingen lek längre... nu är det allvar... äntligen.

/Jazz

Bortsett från att det nog inte är så klart att "man" vill ha smärta, levandegör Jazz klockrent även vad jag snackar om. I aktiviteter och "äventyr" av det slag han beskriver, händer det allt emellanåt att man mister fotfästet och tappar kontrollen, och sådana upplevelser kan naturligtvis vara "farliga" (Det är livsfarligt att leva!), men också gränsöverskridande, lärorika och utvecklande. Att klättra, lyfta skrot, kickboxas, osv, kräver att man ger sitt yttersta och passerar den ena smärtgränsen efter den andra, och den som aldrig själv prövat på sådana verksamheter utan alltid nöjt sig med att vara åskådare, förstår antagligen ingenting av dragningen och "förtrollningen" hos dom.

Förklaringar hjälper naturligtvis inte mot ignorantens oförståelse, men för en del människor förlorar alltså livet både sin sötma och sin bitterhet när det reduceras till ett 9-till-femjobb följt av slötittande framför burken och myspyssurfande på vebben.

Vill man veta hur ljuvligt det kan smaka så måste man själv tugga och äta. Men är man inte hungrig så...

Viola
Avslutat konto

Livskänsla

Inläggav Viola » 26 jan 2004 09:49

Jag kan förstå beskrivningen av livskänsla, genom ansträngningar av
olika slag, man utnyttjar sin kapacitet fullt ut, man använder sin kropp
fullt ut. Vi lever ju ett onaturligt liv i dagens samhälle
där kroppen ofta inte får några som helst utmaningar om vi inte skapar
dem. Hur långt kan man gå för att skapa dessa?
Var går gränsen? Var finns din gräns Jn?
Detta är ett försök att ställa en förutsättningslös fråga.

Finns det andra saker som kan stärka livsskänslan än att klättra
i berg eller få stryk? Själv skulle jag inte klara av någotdera av
hälsoskäl om man bortser från alla andra invändningar mot främst
det senare alternativiet.

agnostica

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 26 jan 2004 11:36

Inte alla skriver under på "det onaturliga livet".

Utifrån min uppfattning är SM en väg bland andra som fungerar bra om förutsättningarna finns. Det handlar och hinder och lösgörandet av hinder. Meditation är en stillsammare väg, och vissa kanske aldrig bryter igenom även om de ägnar ett liv åt att försöka meditera. Kärnan i den här frågan är att människan har tillstånd till varande som fördjupas och blir mer koherent i och med ett närmande av ett grundläggande själv. Men jag anar i JN's uppfattning att han även i SM innefattar en konstform eller livsstil. Det är inte enbart medel utan ett sätt att vara. Han ser en allmängiltig dynamik som inte är eller bör vara övergående. Han opponerar sig emot att jag kallar SM terapi. Meditation kan vara terpi, men det meditaiva varandet är ett allmängiltigt - friskt tillstånd - som bör genomsyra alla om vi ska kalla oss friska. Jag jämställer "slaget" med meditatörens disciplin att uppnå det koherenta medvetandet. Slaget är i sig inte det ultimata utan medlet. Såret är inte det ultimata målet utan det som framkallar ett önskvärt tillstånd. Det är således inte såret som är det önskvärda och eftersträvansvärda, utan det är en öppning i den förlorade människans medvetande. Att älska sina sår är att färga sin tillvaro och minnas det uppnådda ljuset. Att bli beroende är den fångade människans kamp att ständigt söka ljuset men aldrig förmå bryta igenom det glödheta skiktet. När dansaren dansar ut i livet upphör dansen.

Johan

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 26 jan 2004 17:31

Men jag anar i JN's uppfattning att han även i SM innefattar en konstform eller livsstil.

Den livskonst som jag och min kvinna skapar med/av våra liv innefattar sm, inte tvärtom. Den innefattar också meditation och ritual. För oss är de inte olika vägar utan en del av samma väg. Att vi sedan också stundom ägnar oss åt sång, dans och poesi och annat som räknas till de klassiska konsterna är liksom mer en följd av livskonsten.

Jag gillar vad du skriver om sår. Sår är potentiella varseblivningsorgan. Man kan tänka sig att ögat en gång var ett sår som ljuset gjorde i oss. Stigmatiserade händer och fötter är en sinnebild för intuitionsorgan. Att se med händerna är att händerna vet vad de gör, som på en bra intuitiv botare. Att se med fötterna är att kunna gå i mörkret på vassa stenar. Liksom. Att finna sin väg. Djuren har det där som instinkt, vi måste utveckla det som intuition. Men själva intuitionen är en gåva, utvecklingen, självtukten osv, kan bara bädda för den.

Nå, det här berördes på tråden Pseudovetenskap...

Kul att fler skriver!

jn
Ab aspera ad astra!

Angelina

Inläggav Angelina » 26 jan 2004 17:39

Om ett par som praktiserar sm skaffar barn, hur blir det då?
Hur förklarar man blåmärkena, skriken, piskorna ?
Hur förklarar man sm för ett barn helt enkelt? För om ett barn hamnar med sådana föräldrar måste en förklaring förr eller senare vara nödvändig, om man är en ansvarsfull förälder vill säga.
Det kan vara svårt att dölja, även om man har barnet hos barnvakt under själva sessionerna, så finns spåren kvar av vad som hänt och bran är inte dumma. De vet att blåmärken inte uppstår av sig själva.
Är det ansvarsfullt överhuvudtaget att sätta barn i en sådan miljö?

Återgå till "Psykologi"