Precisering

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

rebecka

Precisering

Inläggav rebecka » 30 nov 2009 19:11

Hur ska man precisera och tolka denna mening?
Präster älskar sanningen.

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 30 nov 2009 22:12

say whaaat?

Präster kan knappast vara intresserad av någon sanning, de vill bara predika deras tro/religion och kommer det fram saker som inkräktar på tron avfärdas det som nonsens.
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 nov 2009 22:38

Eftersom präster predikar om tro och eftersom tro är något man inte säkert vet, för då hade det ju inte varit tro, så kan man påstå att präster skyr sanningen då de nöjer sig med tro inom prästerskapsyrket.

Alltså är meningen "Präster älskar sanningen" falsk, detta är förstås min tolkning, eftersom präster älskar sanningen som då är falsk, så älskar präster lögnen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Precisering

Inläggav Algotezza » 01 dec 2009 08:59

rebecka skrev:Hur ska man precisera och tolka denna mening?
Präster älskar sanningen.

Jesus menar sig vara ett med "vägen, sanningen och livet", och präster är kyrkliga ämbetsmän medan älska betyder förhålla sig positiv till något, värdera något högt, alltså kan Präster älskar sanningen förslagvsis preciseras till/ tolkas till att Kyrkliga ämbetsmän förhåller sig positiva till en tredjedel av det Jesus är ett med.

Men sanningen i ovan nämnd betydelse är inte en vetenskaplig eller filosofisk sanning, menar jag, utan en religiöst-existentiell, som man bara kan komma underfund med genom att "leva i Jesu efterföljd" (det är ingen teoretisk sanning utan en praktisk), vilket enligt min erfarenhet är något kyrkliga ämbetsmän ytterst sällan gör. De älskar alltså något de inte vet vad det är, om vi utgår från ditt primära påstående.

Vänligen Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 01 dec 2009 09:12

Definiera den.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 dec 2009 09:18

Nu kan ju iofs något man tror på visa sig vara sant och då blir ju saken en annan femma.
Tro på något, misstro, tvivla, övertygas, besannas. Det dumma med sanningen är ju att även en lögn är sann i det att det är sant att lögnen är sann som just lögn, men generellt när det gäller just präster och sanning är ju att präster förmedlar tro och att det är sant. :roll: Blev det för rörigt?

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 01 dec 2009 17:40

Zokrates skrev:Blev det för rörigt?

Ja... typ  :D  

Så länge man är kvar i de relativas värld (alltså denna, så som vi lever nu) så kan sanningen vara i princip vad som helst bara man tror på det som en sanning. Man gör sina egna sanningar här helt enkelt.

Man får vänta tills man dör och se vad som är "kvar" alltså när tankesystemen är avstängda upplever man det absoluta som är den enda sanningen. Den kan man uppleva här i denna värld också men det gäller ju att alltid tillämpa ett tankesystem som leder till det varandet... och det, mina damer och herrar, är svårt... inte ouppnåeligt men svårt. Ni vet ju själva hur det är att lära in en ny vana... fyfan

Jesus hjälp mig!  :D
To attain knowledge add something every day....

...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Återgå till "Hjälp!"