Fromm skrev:Johan Ågren skrev:Missade det här inlägget (har varit lite frånvarande ett tag).
Ja Johan du har missat mycket (läsa mitt brev), tex att motivera avstängningen av biggj/jbig.
Därför undrar jag om din uppvisning främst bara var ett tillfredställande av makt-egot eller en politisk censur?
Du bör nog också förklara varför du indirekt belönar Matahari och Kallekula, vilkas texter här på FF enbart syftade till att sabotera texterna för biggj och filosofiforum?
Håller nog inte riktigt med i vad du säger, och dina anklagelser verkar inte rimliga. Finns risk att jag stänger av flera, men vi får se om det stämmer som många sagt till mig att det är just biggj som har varit orsaken till mycket av problemen. Flera användare har påvisat att jbig vid upprepade tillfället gjort personangrepp och brutit mot flera av forumets regler, samt att han registrerat ett nytt konto efter det att det första blev avstängt. Men att jag stängt av honom nu innebär inte att jag anser att andra användare betett sig korrekt. Jag har dock en mycket större problemhistorik med jbig/bigj, och kan på de grunderna inte motivera varför jag inte ska stänga av honom. Det är på sätt och vis upp till er själva om ni vill ha en användare avstängd. Om en användare vid flera tillfällen brutit mot reglerna, och jag har varnat personen förut, så stänger jag av personen om andra användare vill det. Jag är således enbart den slutliga domaren. På så vis blir ingen avstängd enbart på de grunder att de bryter mot forumets regler. Regler finns bara till för att styra upp en situation när någon blir lidande. Det finns således inte alls någon jämförande rättvisa i vilka som blir avstängda eller inte utifrån hur mycket de bryter mot forumets regler, enbart att de har brutit mot forumets regler och att andra användare besväras av dessa användare.
En avstängning brukar således gå till på följande sätt:
En användare påvisar tydliga personangrepp. Jag tar bort denna information och varnar den som gjort sig skyldig. Om nu denna person gör om sitt misstag och detta påvisas igen, så stänger jag av personen.
Undantag finns där personer vid upprepade tillfällen betett sig illa, och jag har inte stängt av dessa ändå, eller att jag stängt av dem tillfälligt. Vad det beror på kan variera, men baseras tydligen inte på politisk övertygelse eller liknande. Skulle se det som någon form av medlidande och förståelse. Självutnämda profeter som basunerar ut sitt budskap, och inte visar vilka de är bakom masken har jag lättare att stänga av.
Därför undrar jag om din uppvisning främst bara var ett tillfredställande av makt-egot eller en politisk censur?
Främsta anledningen är nog att jag hellre spenderar tid med familjen än håller på att styra upp bråkstakar på ett forum. Jag är inte intresserad av politik, och således inte heller av politisk censur. Det är också av denna anledning som jag överväger att stänga det forumet. De användare som är intresserad av att diskutera politik (särskilt höger-vänstermodeller) skulle trivas mycket bättre på ett forum med politiskt intresserade moderatorer.