such åter med klubban

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 08 dec 2009 16:30

Fromm skrev:
Johan Ågren skrev:Missade det här inlägget (har varit lite frånvarande ett tag).

Ja Johan du har missat mycket (läsa mitt brev), tex att motivera avstängningen av biggj/jbig.
Därför undrar jag om din uppvisning främst bara var ett tillfredställande av makt-egot eller en politisk censur?

Du bör nog också förklara varför du indirekt belönar Matahari och Kallekula, vilkas texter här på FF enbart syftade till att sabotera texterna för biggj och filosofiforum?

Håller nog inte riktigt med i vad du säger, och dina anklagelser verkar inte rimliga. Finns risk att jag stänger av flera, men vi får se om det stämmer som många sagt till mig att det är just biggj som har varit orsaken till mycket av problemen. Flera användare har påvisat att jbig vid upprepade tillfället gjort personangrepp och brutit mot flera av forumets regler, samt att han registrerat ett nytt konto efter det att det första blev avstängt. Men att jag stängt av honom nu innebär inte att jag anser att andra användare betett sig korrekt. Jag har dock en mycket större problemhistorik med jbig/bigj, och kan på de grunderna inte motivera varför jag inte ska stänga av honom. Det är på sätt och vis upp till er själva om ni vill ha en användare avstängd. Om en användare vid flera tillfällen brutit mot reglerna, och jag har varnat personen förut, så stänger jag av personen om andra användare vill det. Jag är således enbart den slutliga domaren. På så vis blir ingen avstängd enbart på de grunder att de bryter mot forumets regler. Regler finns bara till för att styra upp en situation när någon blir lidande. Det finns således inte alls någon jämförande rättvisa i vilka som blir avstängda eller inte utifrån hur mycket de bryter mot forumets regler, enbart att de har brutit mot forumets regler och att andra användare besväras av dessa användare.

En avstängning brukar således gå till på följande sätt:

En användare påvisar tydliga personangrepp. Jag tar bort denna information och varnar den som gjort sig skyldig. Om nu denna person gör om sitt misstag och detta påvisas igen, så stänger jag av personen.

Undantag finns där personer vid upprepade tillfällen betett sig illa, och jag har inte stängt av dessa ändå, eller att jag stängt av dem tillfälligt. Vad det beror på kan variera, men baseras tydligen inte på politisk övertygelse eller liknande. Skulle se det som någon form av medlidande och förståelse. Självutnämda profeter som basunerar ut sitt budskap, och inte visar vilka de är bakom masken har jag lättare att stänga av.

Därför undrar jag om din uppvisning främst bara var ett tillfredställande av makt-egot eller en politisk censur?

Främsta anledningen är nog att jag hellre spenderar tid med familjen än håller på att styra upp bråkstakar på ett forum. Jag är inte intresserad av politik, och således inte heller av politisk censur. Det är också av denna anledning som jag överväger att stänga det forumet. De användare som är intresserad av att diskutera politik (särskilt höger-vänstermodeller) skulle trivas mycket bättre på ett forum med politiskt intresserade moderatorer.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 08 dec 2009 22:14

Johan Ågren skrev:Håller nog inte riktigt med i vad du säger, och dina anklagelser verkar inte rimliga. Finns risk att jag stänger av flera,

I tråden där du stängde av biggj fanns nyligen detta inlägg som tydligt visar på mataharis avsikt. Jag skulle kunna göra liknande summeringar  om du vill?
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... &start=440

Johan Ågren skrev:men vi får se om det stämmer som många sagt till mig att det är just biggj som har varit orsaken till mycket av problemen. Flera användare har påvisat att jbig vid upprepade tillfället gjort personangrepp och brutit mot flera av forumets regler, samt att han registrerat ett nytt konto efter det att det första blev avstängt. Men att jag stängt av honom nu innebär inte att jag anser att andra användare betett sig korrekt. Jag har dock en mycket större problemhistorik med jbig/bigj, och kan på de grunderna inte motivera varför jag inte ska stänga av honom.

jbig blev avstängd 1 månad hösten 2008, han återkom som biggj våren 2009. Orsaken till att han startade ett nytt konto var endast ett förlagt lösenord.

Johan Ågren skrev:Det är på sätt och vis upp till er själva om ni vill ha en användare avstängd.

Menar du att man skall smöra in sig hos moderatorn först för att kunna få sin åsikt räknad?
För båda ggr jag skrivit till dig via brev har ett svar utiblivit, antar därför att du endast tar dig tid att läsa texter från moderatorerna, så det blir knappast upp till varje användare att få sin åsikt hörd.

Johan Ågren skrev:Främsta anledningen är nog att jag hellre spenderar tid med familjen än håller på att styra upp bråkstakar på ett forum. Jag är inte intresserad av politik, och således inte heller av politisk censur. Det är också av denna anledning som jag överväger att stänga det forumet. De användare som är intresserad av att diskutera politik (särskilt höger-vänstermodeller) skulle trivas mycket bättre på ett forum med politiskt intresserade moderatorer.

Att prioritera familjen främst låter som en vettig prioritering, men ointresse av politik är väl ett tyst samtycke till den rådande politiken. Även din makt att utse (mer politiska intresserade) moderatorer är ett politiskt ställningstagande?

Min uppfattning blir att jbig/biggj flera ggr kritiserade dina moderatorer vilket resulterade i två avstängningar.
Men då jbig/biggj kritik enbart var riktade mot moderatorns bristande arbete och deras politiska åsikter,  ser jag avstängningen som en ren politisk censur. Tänk va många som stämplat biggj som en kommunist.

biggj skrev:Hejsan!

Vi har avverkat objektivismen, nu är det dax att syna marxismen i sömmarna!  :lol:

En natt senhösten 1940 hämtades min morfars bror av den dåtida ryska säkerhetstjänsten. Han fördes in i en buss, och någon dag senare hittades han död bredvid en åker. Den ryska säkerhetstjänsten framförde ännu några dagar senare att han var en "folkfiende".

Hans fruga och ungarna sändes till Sibirien, men kunde återvända hem under sent 1940-tal! Levande, men fråntagna all form av mänsklig värdighet!

Jag återkommer snart med en analys av marxismen som idé och politisk verklighet!

MVH
bigj - om sanningen skall fram....

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... highlight=
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 08 dec 2009 23:25

Jag som moderator (Loke) har inte fått så mycket gehör jag heller ska du veta. Har heller över huvud taget inte diskuterat jbig med Johan alls vad jag kan minnas. Jag har lobbat någon gång på det öppna forumet för att han skall hållas borta och tycker det är skönt att det är så nu. Det lilla jag brytt mig om att läsa av jbigs politiska åsikter är inget jag stört mig på, någon gång har jag till och med lärt mig lite. Har svårt att tänka mig att jbigs internetaktivitet kommer hejdas i och med detta, håll utkik så kan du snart säkert ta del av hans brilianta stilism och stora vetande någon annanstans.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 dec 2009 19:08

Min uppfattning blir att jbig/biggj flera ggr kritiserade dina moderatorer vilket resulterade i två avstängningar.
Men då jbig/biggj kritik enbart var riktade mot moderatorns bristande arbete och deras politiska åsikter,  ser jag avstängningen som en ren politisk censur. Tänk va många som stämplat biggj som en kommunist.

Hoho vi ser att Fromm blivit syraker. Si så är det när demokraterna inte med majoritet lyckas tvinga igenom sina beslut, då skall helt plötsligt andra metoder gälla. Vad vi njuter här på den brungrå goda sidan. Vad skönt det känns att briljera med våra överlägsna fascistioida liberalpedofila totalitära åsikter.  :lol:   :?:

Vad var det du missade Fromm? Det är väl väldigt lite politik som ligger bakom det här, och för övrigt om du bryr dig om frågornas politiska nivå så skall du väl glädjas att Jbig inte längre infinner sig för att dra ner dem med sig i det fall han alltid vill uppvisa. Vilket fall? Ja alla förolämpningar, omtolkningar, vanföreställningar som han ger uttryck för.

Det är väl bara be honom skicka sina monologer så kan du posta dem. Eller?

För övrigt så tycker jag det var synd att stänga av Jbig, är inte sådan här arenor till för social träning och utbyte? Jag menar det är inte en sammanhållning centrerad kring någon maktfaktor, eller ens ett uttalat mål. Men vad gör man då Fromm? Vad skulle du föreslagit att man gör om jag i varje inlaga du postade gav en kommentar likt ovan?
Vad skulle du tycka om att få bära epitet för åsikter som andra uttryckt i anslutning till en tråd du diskuterat i? Skall vi alla få ljuga oss blåa om varandra här? Kom med något hållbart alternativ istället för att påskina någon slags oskuld hos den dömde.

Men jag inser också det ohållbara i situationen, och förmodligen i vårat kränkningssympatiserande samhälle förmodligen något obskyrt lagbrott, och ser ju min skuld till det också, dock så tyckte jag det var behövligt. Detta i någon slags naiv tro på att pedagogiken i en spegling kunde skapa sympati för den som man utsätter för förolämpningar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 dec 2009 20:34

Visst. Fan han var ju helfestlig den liraren. Kallade alla för pedofiler, nassar, massmördare och fan och hans moster samtidigt som han upphöjde sig till gud för att i signaturen avsluta med:

Mänklighetens och humanismens ödmjuka tjänare bigj....typ

Ha ha för satan vad osvenskt och vad det inbjöd till holmgång. Det var roligt.En oshysst internetslagsmål, där det mesta är tillåtet är väl alltid kul. Eller?

Man ser drag av detsamma i biggens egna böcker han planerar att publicera. Skulle vara kul om de uppmärksammades i media.

Det som var lite synd om killen är att jag misstänker att han ibland, kanske oftare än man tror, verkligen trodde på sin egna upphöjda roll. Att han verkligen trodde att det var något nytt och sensationellt som fördes fram. Är det så ska man ju inte skratta.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 dec 2009 20:46

Så, nu behöver vi inte fortsätta att diskutera jbig när han inte kan svara.

Återgå till "Feedback"