Om utvecklingen i begränsningar och ande i växelspel

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Om utvecklingen i begränsningar och ande i växelspel

Inläggav Anna Sara » 05 feb 2010 03:40

Insåg nyligen att jag "tyvärr" inte kan meditera utan medicinering med centralstimulerande, men jag satt där och försökte i alla fall och mitt behov av intellektuellt möte började spinna igång..

Det är lite svårt att försöka göra en deklaration av medvetandets begränsningar med känslan av att aktuellt besitta dem. Hur som helst.

Jag börjar närma mig leken (i och med det här, som är vadå) och jag förstod primärt två saker:

1. Hjärnans identitet (kan förflyttas till intellektuell interaktion, som höjs upp i "Kristus", friheten från betingelse på ett ungefär) och som i bittersötan mellan den västerländska och den österländska identiteten är ett bevis på hur vi avvisat denna lems livspuls/evolution! Medvetenheten om hjärnan är det som kan "förflytta" oss till en plats där vi kan spegla oss själva annorlunda. Det är en renhet vi gör motstånd till.

Personligen insåg jag att "min ADHD" är rötterna till min långt gångna känsla av kronisk depression (hopplöshet, isolering), i sig själv, det blir alltså "relationen till kroppen" (starkt mentaliserad), en utgångspunkt, där svansen har jagats genom det passionerade sökandet efter egna svar på denna "identitet", till priset av att göra sig ständigt missförstådd och därför frustrerad och därför maniskt självdestruktiv i parasiterandet på mina svagheter. Har aldrig kunnat fullfölja ett projekt någonsin, och gränsöverskrider i ett tryggt mönster efter impulser. Ja, hur ska man ha insett det här utan gud och kärlek?

2. Sen förstod jag helheten, eftersom jag ser hur jag söker att "pendla" mellan två relationer till flödet (genom medicinering mot ADHD, eller inte) vilket utmejslar mitt ursprung, hjärta och inre barn, och i den andra vinkeln; min flexibilitet, struktur och handlingskraft ("att bli vuxen"). Olika höjder av yin-yang där kreativiteten blir till puffrök och uppluckrar. Relationen mellan min högra och vänstra hjärnhalva (i ytterligare synteser) är "stum" (av dålig självkänsla och brist på nya perspektiv) -eller helt transparent oskyddad men isolerad i och med "jaget"; frånvarande, och hela meningen med med min existens. Ni kanske redan visste detta, men utveckling är att "göra en handling emellan" de två hjärnhalvorna, detta skapar uppmärksamhet ..och det måste "finnas något där" som svar på livslusten även fast vi inte kan förstå behovet, och även om detta är 100% sinnligt. Balans i solid betydelse är samtidigt rörligt och det är väldigt värdefullt.

Fattade skillnader som upplyste mig väldigt mycket om vad det är jag söker, och varför jag är frustrerad, när jag analyserade vilka olika "ljus" som uppstår i olika funktioners stöd från hjärnan. Min självbild gav med sig. Jag har alltså sökt att ofrivilligt nedmedicinerats med olika typer psykofarmaka där något/någon gör anspråk på min roll, där allt är främmande, för att jag ska kunna analysera min "puls" och mitt "område" och till sist identifiera mig med det. Har liksom "närts" med en mystik när det gäller tvångsintagning på psyket inkl medicinering och jag har skyddat det starkt. När jag trippade på tryfflar och LSD var detta det första som dök upp när jag gick in i det, ville veta varför "just jag" tagits in på psyket, allting är inte bara ytligt. Nu börjar jag äntligen förstå vad det är jag behöver förstå för att få en identitet och uppleva en ny estetik... Det är kanske därför vi behöver ett uttryck för ritualen så mycket (forumet).

Så vad är det jag behöver förstå? :)

Jag gav nu ingen fristående bild av det jag kallar ämnet, eftersom detta inte är nytt... men jag gav er en hint att uppmärksamma det här, en gång till.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 05 feb 2010 04:35

Alla söker samma sak och det vet vi redan och därför är det lätt att tappa gnistan samtidigt som förhållandet intensifierar den. Det handlar bara om olika områden (och i början är man helt blind i en sorts estetisk psykos när det gäller "kretsen", alla är vi det).

Är glad att jag börjar ta reda på hur man återhämtar sig ifrån obalans och dess etiketter. Hjärnan kan vara en extremt stark erogen zon och de flesta människor känner sig omedvetet halva av det kollektiva avvisandet av friheten från sanningar om denna del av jag-et. Man vill "pussla in" något hela tiden och dess identitet är flytande men samtidigt helt koncis och självständig, det är kanske det andliga problemet, att allt känns tråkigt, och därför gör man ingenting egentligen. Det kan leda till Schizofrena kollapser (inser först nu att jag faktiskt har en känsla för estetiken i den rymden, för det är en övergiven etisk känsla).

Vi relaterar intellektuella aktiviteter till hjärnan, och det ger oss ett "specifikt" och osäkert självvärde, men det finns ingen separation mellan någonting, som t ex mellan hjärnan och könsdelarna -det är det som "patrasket" hela tiden yrar om utan att "komma in" i andlighetens krav på en viss sorts kristallierad stolthet. Kanske är de människan som i hemlighet är väldigt medveten om sinnets begränsning i och med den kollektiva identifikationen med hjärnan, där gemenskap intuitivt blivit viktigare.

Det är viktigt, för vi identifierar oss så mycket med hjärnan med hårt h, att vi slutar identifiera oss med det/den [ett tredje kön] och istället ser vårt jag, våra känslor och vår sexualitet i det -men det är kollektivet vi ser när vi upphöjer oss i avancerad mentalisering -och det är det som ansvar över sin sexualitet handlar om, och fortfarande vet vi inte vad det handlar om. Saker behöver vara ädla för att det ska locka oss, och när den ickedualistiska konstpausens jag av dualism analyseras blir det ganska intressant.

Har aldrig förut fattat att min basala aktivitet är att jämföra olika dualiteter i mig själv för att försöka tänja dem med tankens kraft. Antar att hela konceptet bygger på att uppstå vibrerande i närmare kontakt med det som tar över den andra inlevelsen, och det är transformation.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 05 feb 2010 08:22

Anna Sara

Jag frågar dig naket, har du några vänner?
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 05 feb 2010 12:34

Plecto skrev:Anna Sara

Jag frågar dig naket, har du några vänner?

Inte många.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 05 feb 2010 13:56

Happiness is only real when shared.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 05 feb 2010 16:46

Plecto skrev:Happiness is only real when shared.

Glömde jag att nämna det?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 feb 2010 17:02

Anna Sara, målar du eller något sånt? I så fall skulle jag jättegärna se någonting du skapat.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 05 feb 2010 18:06

Samma här. Jag vill mer än gärna ta del av den personliga Anna Sara inte poeten, dem har vi nog av här på forumet.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 feb 2010 19:46

Pff, Plecto, vi har nog ganska många poesiintresserade här och det tycker jag är riktigt bra. Vad som glädjer mig mest är att Anna Sara arbetar hårt för att bli förstådd och det tror jag att hon kan bli. Jag hoppas att du inte blir ledsen nu, Anna Sara, men många av dina tidigare inlägg har varit väldigt osammanhängande. Jag vill gärna förstå dig, men har inte mer kognitiv kapacitet än jag har, liksom faktamässig om du pratar om astrologi osv.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 feb 2010 23:34

Plecto, jag tycker att det är dumt att förkasta poesin. Här har du en liten diktliknande sak av mig där jag använder mig av ett vardaglig språk, i en autentisk miljö http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1068813 svårbegriplig? nej.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 feb 2010 01:49

Testa att kontemplera så slipper du mystiken. Det lättar ödestyngda tankegångar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 feb 2010 01:50

Plecto skrev:Samma här. Jag vill mer än gärna ta del av den personliga Anna Sara inte poeten, dem har vi nog av här på forumet.

Så poeten är inte vad den skriver? Vad är då vad poeten skriver? Ett löje? Ett nycker? Ett intet?

Ta och ryck upp dig i kragen och inse att inte alla saker kommer i big mac pack!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 06 feb 2010 09:11

Skogsälvan skrev:Plecto, jag tycker att det är dumt att förkasta poesin. Här har du en liten diktliknande sak av mig där jag använder mig av ett vardaglig språk, i en autentisk miljö http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1068813 svårbegriplig? nej.

Riktigt fint Skogsälvan.
(http://www.poeter.se/poetHome.php?writerId=31591) <- Min egen lilla sida.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 06 feb 2010 09:41

J R Auk skrev:
Plecto skrev:Samma här. Jag vill mer än gärna ta del av den personliga Anna Sara inte poeten, dem har vi nog av här på forumet.

Så poeten är inte vad den skriver? Vad är då vad poeten skriver? Ett löje? Ett nycker? Ett intet?

Ta och ryck upp dig i kragen och inse att inte alla saker kommer i big mac pack!

Gud, nej...

Blanda inte ihop poeten är du snäll. Anna Sara är en poet förvisso. Undermålig eller icke, det kan jag inte bedöma själv, men en poet är hon. Min andemening var att hon skulle dela med sig mer, för mig då givetvis, av sin personliga sida - Poesin ger en klädsel som gör henne svårbegriplig, och därav blir hon onåbar(för mig åtminstone).

Jag vill lära känna den personliga Anna Sara. Vem är hon, var kommer hon ifrån, och var är hon på väg? En gedigen, naken undran som jag hoppas kan besvaras av henne själv.

Så snälla J R Auk, filosofera inte för mig vad poeten är och förmedlar. Det är jag mindre intresserad av i det här sammanhanget.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 06 feb 2010 11:18

Men vad kul att du också skriver på poeter.se, Plecto! Vi verkar vara en del härifrån som gör det. Gör du det också, Anna Sara?

Återgå till "Tankar och känslor"