Det finns en sanning och flera verkligheter,eller?
Moderator: Moderatorgruppen
- Kontakt:
Det finns en sanning och flera verkligheter,eller?
Min fråga går.... om så som jag ser... att det finns en sanning och flera verkligheter för var och en av oss människor.
Kan det då vara så att verkligheten är en illusion till vi ser sanningen?
Hur skulle det va om det nu va såhär och man upptäcker att man levt i en illusion vars verklighet... och det man trodde på va lögn,mistolkningar genom våran evoulition av medvetandet?
:)
Hur skulle det va om det nu va såhär och man upptäcker att man levt i en illusion vars verklighet... och det man trodde på va lögn,mistolkningar genom våran evoulition av medvetandet?
:)
Nej. Det finns en verklighet och flera sanningar.
Om det skulle finnas andra verkligheter så spelar det ingen roll. Den vi lever i är den enda vi känner till och den enda vi kan leva i, alltså är det bättre att vi lär oss om den än fantiserar om andra.
Om det skulle finnas andra verkligheter så spelar det ingen roll. Den vi lever i är den enda vi känner till och den enda vi kan leva i, alltså är det bättre att vi lär oss om den än fantiserar om andra.
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"
- Kontakt:
Xargo skrev:Nej. Det finns en verklighet och flera sanningar.
Jag ser att det finns flera verkligheter på grund av att verkligheten är form, den utvecklas,förändrar.
Medan det finns bara en sanning, sanningen är formlös den går inte att forändra, den är en tidlös dimension i nuet,det irrionatinella tänkandets plats.
-
A friend of ours
Kanske måste verklighet respektive sanning definieras?
Från en annan av dina trådar: "En intensivt resandes själs medvetande"
stardancer skrev:jag brukar vara noga med att påpeka att jag har min sanning du har din sanning, skall vi dela med oss av varan? Vad gör din sanning i så fall mer sann än min brukar jag fråga dom?
Från en annan av dina trådar: "En intensivt resandes själs medvetande"
Kan det då vara så att verkligheten är en illusion till vi ser sanningen? Hur skulle det va om det nu va såhär och man upptäcker att man levt i en illusion vars verklighet... och det man trodde på va lögn,mistolkningar genom våran evoulition av medvetandet?
Så kan det vara, och varför skall vi anta det? Det verkar vara ett orimligt antagande som både är kontraintuitivt och leder till fler problem än det löser.
Hur det skulle vara om det var så? Omvälvande, minst sagt. Och obegripligt.
stardancer skrev:Vad gör din sanning i så fall mer sann än min brukar jag fråga dom?
Just det faktum att den är min. Eller kommer du från det absoluta, objektiva fundamentet och ifrågasätter utifrån det?
Måste det inte finnas en koppling mellan verkligheten och sanningen, och att sanning finns endast inom ramen för språket? Eller talar vi kanske inte om samma sanningsbegrepp?
- Kontakt:
Så kan det vara, och varför skall vi anta det? Det verkar vara ett orimligt antagande som både är kontraintuitivt och leder till fler problem än det löser.
Hur det skulle vara om det var så? Omvälvande, minst sagt. Och obegripligt.
Varför skulle det vara orimligt? I ett rationelt tänkande är det orimligt, i ett irrationelt/form löst tänkande där ser jag att det är helt möjligt.
De är inte obegripligt...det är bara väldigt mycket ny information att ta åt sig.
Eller kommer du från det absoluta, objektiva fundamentet och ifrågasätter utifrån det?
Vi alla kommer väl från det Absoluta? Vi alla är väl en bit av det Absoluta? ,utan oss är inte Universum komplett det är så viktiga DU&JAG är.
Vi alla kommer ifrån en Impuls av att vilja utveckla Liv,Kreativ Intiligens Kraft.. Jag ifrågar sätter inte ut ifrån det Absoluta. Jag ifråga sätter frågan helt från mig själv och mina livserfarenheter. Pågrund av att jag rest mycket som BackPacker har jag tagit in information om mig själv och livet och den planet vi bor på mesta dels via dialoger med munkar,yogis,sadhu,gurru,präster och andra människor. Jag har sen lite varit intreserad av existensiella frågor. Jag söker väldigt lite i littiratur då jag ser att dialoger passa mig bättre,och då har det viktigaste av allt har varit dom Insikter jag funnit på vägen.
Vad jag idag ser som sanning efter min sista resa får allt jag trott på innan i mitt liv att ses som en illusion av Jaget. Jag ser att människans eviga uppgift på jorden har varit den eviga kampen om att föra samman Jaget och Över Jaget/Personligheten och Själen. När detta sker så transformeras du upp det sista steget i människans evolution av människans medvetande. Du har då uppnåt ett så kalat Rent/Kosmiskt/Enhets/Själs medvetenhet (Icke dualistiskt tänkande). Människan har har då kontakt med visdomshavet.
Transformeringen är lika stor som när medvetandet transformerade sig från DjurM till MänniskoM för sådär 50 000år sedan. (Jag tänker, därför finns Jag/Sarte va? läste en termin på folkhöskola Internationella relationer had då en termin filosofi
Vilket innebär att du vet att du inte är din hjärnas medvetande utan bara är en gäst i denna kroppDu kommer också att se, att du är inte är ditt medvetande utan någonting mycket större en detta obetydliga lilla medvetandets funktioner som är belägd med Illusioner så som ego,begär,vrede,svartsjuka,ångest,lidelse,attchment,
fåfänga Matrialism/Konsumtion/Kapitalism samhälle osv...
detta kommer du att se igenom och förstå att inget av detta har med att gör med "vad meningen med livet är"
Du kommer se dig själv som ett verktyg för evolutionens bästa här på jorden.
Ingen lidelse kommer mer att finnas hos dig, du kommer helt följa din intitution med tänkande som verktygslåda.
Du har lämnat ditt medvetande till ett rent medvetande, högre medvetande eller kalla det högre grad av insikt.
Jag ser detta som ett steg i människan evoultion, på dom senaste 50åren
har det gått snabbt i utvecklingen. Internet har skapa en störe Globalisering vi har tillgång till information som aldrig för.
Vi unga ser snabbt igenom Hypokratin i världen. Vi börjar idag efter 50 000år av att vara människa förstå oss på alla våra upplevelser.
Thats It!!!
peace
stardancer skrev:Varför skulle det vara orimligt?
Varför skulle det vara ett rimligt antagande?
Finns det något som talar för att ett sådant antagande skulle vara berättigat? Om vi inte har några som helst evidens för att så skulle vara fallet - då är ett sådant antagande orimligt. I den situation jag befinner mig (och som jag misstänker att många andra, kanske även du, befinner sig), finns det mer som talar för att jag har en hyfsat korrekt världsbild - den är ganska koherent, t ex - än som talar för att världen är helt och håller annorlunda. Totalt kontraintuitiva antaganden, hur häftiga och lockande de än förefaller, är vi inte berättigade till (tyvärr finns en tendens hos många att trots det (eller kanske p.g.a. det?) skapa sådana hypoteser kring hur världen är beskaffad, hur ad hoc det än blir). Antar vi absurditeter ändå, kanske p.g.a. att "det känns bra" eller att vi "vill att det skall vara så", då sysslar vi med religion. En religion behöver ingen rationell grund, den har helt andra funktioner (detta är förstås kontroversiellt).
stardancer skrev:I ett rationelt tänkande är det orimligt
Ja, och det blir aldrig tal om ett "irrationellt tänkande", då "tänkande" per se är en process som sker inom ramen för det rationella.
stardancer skrev:De är inte obegripligt...det är bara väldigt mycket ny information att ta åt sig.
Jo, jag hävdar fortfarande att det skulle vara obegripligt. För att begripa något krävs att du har ett fundament att stå på (t ex en stor mängd koherenta uppfattningar), och om detta fundament rasar ihop, lämnas du i stånd att begripa väldigt lite. Du kan bara urskilja svarta prickar på en vit bakgrund, aldrig på en svart. För att upptäcka att något du trott varit felaktigt/inkoherent, krävs det att större delen av det du tror har varit korrekt (eller i alla fall sammanhängande), annars kan du inte upptäcka konstigheterna. Om allt du trott skulle visa sig felaktigt, skulle du inte vara i stånd att urskilja det från allt det andra - du skulle inte få någon struktur på världen, och således inget att gripa tag i. Be-gripa.
stardancer skrev:jag ifråga sätter frågan helt från mig själv och mina upplevelser
Och det är därför som din Sanning är mer rätt än alla andras - för att det är din, och det finns ingenting "absolut" att jämföra den mot. Det är något skevt med världsuppfattningar som inte tar med ett subjekt i bilden, och det finns bara ett enda subjekt i världen - jag.
/Fred
- Kontakt:
Varför skulle det vara ett rimligt antagande?
Vad,Vem säger att det är ett antagande? Det är så jag ser det efter en omedveten Kundalini Uppväckelse.
Kundalini :
The Kundalini Awakening-
When cosmic consciousness surfaces within an individual, it is the awakening of the higher sacred self
The awaking of "kundalini" is like a great explosion which transport a person into another plane of being. No matter which spiritual path you follow, you must eventually reach this domain. Ordinary conscioussnes transformed up to pure conscioussnes. (90% of the problem we my encunter in life is just a illosion of the mind, for creating idification).
The adventure is always the same ; it is a journy through the border region between the know and the unknown.
When kundalini descends, you come down to gross plane whit a totally transformed consciousness. You live a normol life, associating whit everybody and discharging your wordly obligation just like other people do. maybe you even play the game of desires, passion, carving and such things.
Maby you play the game of victory and defet, attatchment and infatuation, but you are just playing the game. You now it ; you do everything like a actor. You are not involved in it life and soul.
It is at this time that genius or transformed conscioussnes manifests through you. You do not have to think or plan how to perform miricales.
You have to remeber that you have come down as a transformed quality of conscioussnes. You must remeber that yoy are now conected whit those areas of the brain which were previously silent (the other 90 % of the brain)
You must also remeber that you are linked whit those reservoirs of knowledge, power and wisdom which belong to the realm of higer cosmos.
Until the descent is complete, such a person lives a very simpel life, unnoticed and unattended. Once the descent is complete he begain to play the game. And people recognize him as divine incarnation. They see he is somethiong special compared to everybody else the call him a Gurru. Such a person is actually a junior god.
-Kundalini Tantra by Swami Satyanandan Sarawati / Bhiar school of Yoga, India
http://www.yogayoga.nu/yogauniversity/K ... raften.htm
http://www.experiencefestival.com/kundalini
Ps jag övar varken Yoga eller Meditation
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion
- Kontakt:
detta hände mig för 3månader sen. Jag vet inte vad jag skall tro. Det är väldigt ensamt på ett possetivt sätt 
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
Tja vad menar vi med verkligheten?
Menar vi vibrationerna och svängningarna av energi. Eller menar vi vår bild av dessa energimanifestationer?
Klart att det finns en sanning och flera verkligheter om vi väljer det senare.
Men väljer vi det första blir det en verklighet och flera sanningar.
Onödigt att söka vägar runt den fruktbara komunikationen.
Menar vi vibrationerna och svängningarna av energi. Eller menar vi vår bild av dessa energimanifestationer?
Klart att det finns en sanning och flera verkligheter om vi väljer det senare.
Men väljer vi det första blir det en verklighet och flera sanningar.
Onödigt att söka vägar runt den fruktbara komunikationen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Re: Det finns en sanning och flera verkligheter,eller?
stardancer skrev:Min fråga går.... om så som jag ser... att det finns en sanning och flera verkligheter för var och en av oss människor.
Ja, det skulle man faktiskt kunna säga. Det finns bara en sanning, fast många skildringar av samma sanning. Om man inte förstår detta, kan man inte heller se sambandet i exempelvis alla religioner.
Du vet mer än vad du tror, men du komplicerar upp allting för dig själv, ett pussel du omöjligen kan lösa på egen hand, som alla andra. Bor du i närheten av Borås, så kom hit, jag har all tid i världen, kom och ta för dig.
- Kontakt:
Du vet mer än vad du tror, men du komplicerar upp allting för dig själv, ett pussel du omöjligen kan lösa på egen hand, som alla andra. Bor du i närheten av Borås, så kom hit, jag har all tid i världen, kom och ta för dig.
Jag bor i Göteborg en halvtimme med tåg, det skulle onekligen vara roligt att stråla samman med ett annat UFO hehehehe
Jag har oxå hur mycket tid som helst...nu när jag ser att allt är ett evigt nu
[/quote]
[/quote]stardancer skrev:Du vet mer än vad du tror, men du komplicerar upp allting för dig själv, ett pussel du omöjligen kan lösa på egen hand, som alla andra. Bor du i närheten av Borås, så kom hit, jag har all tid i världen, kom och ta för dig.
Jag bor i Göteborg en halvtimme med tåg, det skulle onekligen vara roligt att stråla samman med ett annat UFO hehehehe![]()
Jag har oxå hur mycket tid som helst...nu när jag ser att allt är ett evigt nu![]()
- Kontakt:
onosendai skrev:Ja, det skulle man faktiskt kunna säga. Det finns bara en sanning, fast många skildringar av samma sanning. Om man inte förstår detta, kan man inte heller se sambandet i exempelvis alla religioner.
Och sambandet mellan alla religioner är att alla är uppbygda på ett 5diminsonelt plan av medvetandet.
Och läseer man alla böcker tillsamans så är det en sak som dom alla har gemensamt Islam,Buddism,kristendom,Shivaism,Hinduism,Shintoism,Jainism osv
och det Är :
Älska dig själv och du blir älskvärd av andra älskande människor som älskar.
Men i Illusionens skugga av eletrisetet och matrialism så är det något vi glömt av