Matrix

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kontakt:

Matrix

Inläggav Avatar Bhima Gir » 23 jun 2005 12:49

Let me tell you why you're here.

You're here because you know something. What you know you can't explain but you feel it. You felt it your entire life. That there's something very wrong with the world. You don't know what it is - but it's there, like a splinter in your mind, driving you mad. It is this feeling that has brought you to me. Do you know what I'm talking about?

The Matrix?

Do you want to know what it is? The Matrix is everywhere. It is all around us. Even now, in this very room. You can see it when you look out your window or when you turn on your television. You can feel it when you go to work, when you go to church, when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth.

What truth?

That you are a slave Neo. Like everyone else you were born into bondage. Born into a prison that you cannot smell or taste or touch - a prison for your mind. Unfortunately, no one can be told what the Matrix is - you have to see it for yourself...

...I'm trying to free your mind, Neo. But I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.

Vad ser ni är djupet i Matrix filmerna? Jag ser att att dom pratar om illusionen vi människor lever i tills vi ser sanningen.

:)
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 23 jun 2005 18:53

Matrix är intressant på många sätt. Jag tänker t.ex. på killen med mustachen som lierar sig med Agent Smith när han säger något i stil med: "Ovetskap är en välsignelse".
Vad du skrev är nog det viktigaste budskapet i filmen: "Är vår värld verklig?"

Drawing Down The Moon

Inläggav Drawing Down The Moon » 23 jun 2005 21:36

Matrix är en löjeväckande film för den som är mer bevandrad inom de filosofiska tankegångarna än den genomsnittliga människan. Den är helt enkelt medioker och riktar sig direkt till massorna som faktiskt får en
a-ha upplevesle av att se den.

Dryft
Kontakt:

Inläggav Dryft » 24 jun 2005 02:21

Drawing Down The Moon skrev:Matrix är en löjeväckande film för den som är mer bevandrad inom de filosofiska tankegångarna än den genomsnittliga människan. Den är helt enkelt medioker och riktar sig direkt till massorna som faktiskt får en

Det där var trångsynt.
Varför? Hur?

Drawing Down The Moon

Inläggav Drawing Down The Moon » 24 jun 2005 08:56

Dryft skrev:
Det där var trångsynt.

Utveckla.

Dryft
Kontakt:

Inläggav Dryft » 24 jun 2005 09:40

Ditt inlägg var cyniskt, men nu när jag har vaknat till lite så märker jag att det var sant det du skrev. MEN du kan ju inte helt avisa filosofin bakom filmen, du måste ju reagerat lite på den?eller är jag ute och surfar i sahara här?
Varför? Hur?

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 24 jun 2005 16:29

Frågorna som ställs i Matrix är inte lösta... ens av dom bevandrade. Är frågorna löjliga för att man hört dom förrut?

A friend of ours

Inläggav A friend of ours » 25 jun 2005 11:33

Drawing Down The Moon skrev:Matrix är en löjeväckande film för den som är mer bevandrad inom de filosofiska tankegångarna än den genomsnittliga människan. Den är helt enkelt medioker och riktar sig direkt till massorna som faktiskt får en

Vad är det för fel med att rikta sig till de breda massorna? Många gör ju detta - och vi bör väl se detta som en välsignelse, eller mår massorna dåligt av att introduceras till filosofins värld? Det är ju en oändlig kompromiss mellan bredd och djup - speciellt i ett format som skall passa Hollywood

Xargo
Kontakt:

Re: Matrix

Inläggav Xargo » 25 jun 2005 13:19

stardancer skrev:Let me tell you why you're here.

You're here because you know something. What you know you can't explain but you feel it. You felt it your entire life. That there's something very wrong with the world. You don't know what it is - but it's there, like a splinter in your mind, driving you mad. It is this feeling that has brought you to me. Do you know what I'm talking about?

The Matrix?

Do you want to know what it is? The Matrix is everywhere. It is all around us. Even now, in this very room. You can see it when you look out your window or when you turn on your television. You can feel it when you go to work, when you go to church, when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth.

What truth?

That you are a slave Neo. Like everyone else you were born into bondage. Born into a prison that you cannot smell or taste or touch - a prison for your mind. Unfortunately, no one can be told what the Matrix is - you have to see it for yourself...

...I'm trying to free your mind, Neo. But I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.

Vad ser ni är djupet i Matrix filmerna? Jag ser att att dom pratar om illusionen vi människor lever i tills vi ser sanningen.

:)

Filosofin matrix-filmerna kör på är en filosofi med en >punkt< i slutet.

"Tänk om vi lever i en datavärld!"
Ja tänk om?... (heh)

"Tänk om vi lever i en hunds dröm!"
ja tänk om?...

osv.

Iaf, även om vi lever i en illusion kan vi inte förändra den. Tills vi vet något annat måste vi anpassa oss till den illusionen vi lever i > tills dess att vi VET att det är en illusion, så är illusionen vår sanning.
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"

Användarvisningsbild
Kontakt:

Re: Matrix

Inläggav Avatar Bhima Gir » 25 jun 2005 23:11

Xargo:

Iaf, även om vi lever i en illusion kan vi inte förändra den. Tills vi vet något annat måste vi anpassa oss till den illusionen vi lever i > tills dess att vi VET att det är en illusion, så är illusionen vår sanning.

Jag ser oxå att illusionen inte kan bli ändrad men ser oxå att då människan når en högre grad av insikt så går illusionen att se igenom.
För första gången i medvetandets evolution för människan (50 000år) så börjar vi människor förstå sig på alla våra upplevelser vilket gör att många andliga mästare och vetenskaps män ser att vi människor är inne i ett väldigt intressant sekel just nu Upplysningens tid.

Det sägs att mass upplysning redan börja. sen aug 2003 har det rapporteras 2000fall, när 64 000 människor nått upplysning kommer mass upplysningen sprida sig runt hela jorden det människor kommer då att se igenom denna Illusion vi lever i på grund av att de elektro magnetiska fälten kommer stå helt still i ett par dagar. Det fins att hitta spår i fosiler om liknade händelse för 11 000år sedan.

Illusionr eller inte..... låt oss vänta och se :wink:
[/code]
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 25 jun 2005 23:31

Tankarna som Matrix bygger på kan man hitta redan hos Descartes och hans Deus Deceptor - bedragarguden - och kanske ännu tidigare. Filmen skummar på ytan över många intressanta tankegångar, men går inte vidare mycket på djupet - i mitt tycke primärt en action-film med snygga bullet-time-effekter och lite filosofisk touch.
Vilket är bra, då det introducerar filosofiskt tänkande till "massorna" på ett spännande sätt, även om det samtidigt blir världens hype kring detta filosofiska problem, som "lösts" (alt. upplösts) av många olika filosofer, flera gånger om.
Tyvärr har pseudo-skeptikerna fått ett uppsving, kanske p.g.a. denna spännande teori om att verkligheten kanske inte alls är verklig (!). Det blir mer ad hoc att konstruera alternativa verkligheter än att gå till den vi upplever, och om Ockham får säga sitt bör vi alltså inte tro på någon bisarr teori om världen, hur spännande den än är, utan förlita oss på den tråkiga värld vi ser. Det finns större skäl att tro att den är riktig än att tro att den inte är det. Men för mig får man gärna fantisera, bara man är medveten om att man sysslar med fantasi och inte förnuft.

Och nej, att börja studera filosofi är inte att ta "the red pill" och öppna Pandoras Ask.

stardancer skrev:Jag ser att att dom pratar om illusionen vi människor lever i tills vi ser sanningen.

Du pratar som om det fanns en sådan illusion, och en sanning att se. Vilken sanning talar du om? Och, och det här tror jag är än viktigare: är din sanning något för filosofin, eller hör den till religionens område?

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 26 jun 2005 00:42

archaxe skrev

Du pratar som om det fanns en sådan illusion, och en sanning att se. Vilken sanning talar du om? Och, och det här tror jag är än viktigare: är din sanning något för filosofin, eller hör den till religionens område?

Jag talar om den sanningen som får oss människor att förena själen med persoligheten.

Med det så kommer människan att uppnå det sitta steget i människans evolution av medvetande. Människan kommer att uppnå ett Rent/Kosmiskt/Själsligt/Krishna/ enhetsmedvetande.
Människan kommer att se att ens Hjärn medvetande är så obetydligt i det hela kosmiska samanhanget.

Människan kommer att se att dom är Anima- att man ser sig själva som en gäst i denna kropp.
Att själen kommer till jorden då vi födds. Den försöker kommunicera ut via medvetandet och kroppen som är form/rörelse för själen/formlös.

Ett tänkande av Dualism existerar då inte längre för människan.

Jag har sökt min sanning i ett 10år av intensivt resande runt om i världen som backpacker. Jag har sökt dels genom ett rent praktisk tillägnande av erfarenheter, alltså antingen genom ett medvetet studium eller genom ett mer eller mindre omedvetet tillägnande av erfarenheter genom livsupplevelsens påverkningar. Och det är det självupplevda erfarenhets tillägnandet som har varit det viktigaste för mig.

Min sanning kommer inte från några religösa dogmer eller filosofisk littiratur då jag näst intill inte läser böcker. Dialoger har varit min väg att gå.

Jag annser att vi alla är födda med sanningen bara att vi glömt av dom genom det missbruk av ego,begär,vrede,hat,fåfänga,makt,girighet,konsumtion, kapitalism,matrialism osv

Vi alla är små Buddas som vandrar omkring :wink:

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 26 jun 2005 13:11

Har du några belägg för din övertygelse? Annars måste jag säga att jag klassar ditt snack som religion.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 26 jun 2005 14:38

Stardancer:

Dina tankar låter intressanta, andligt inspirerade.
MEN för att få lite konsistens i ditt resonemang, försök att associera, knyta ihop dina tankar med någonting som vi kan se och ta på..

Försök helt enkelt att åberopa någonting som härstammar från den materialistiska vetenskapen- Hitta något belägg som är banalt för gemen man och visa på logisk väg att det kan stämma överens med din tanke- På så sätt får dina idéer mer auktoritet och blir mer slagkraftiga..

onosendai

Inläggav onosendai » 26 jun 2005 15:19

stardancer skrev:

archaxe skrev

Jag talar om den sanningen som får oss människor att förena själen med persoligheten.

Med det så kommer människan att uppnå det sitta steget i människans evolution av medvetande. Människan kommer att uppnå ett Rent/Kosmiskt/Själsligt/Krishna/ enhetsmedvetande.
Människan kommer att se att ens Hjärn medvetande är så obetydligt i det hela kosmiska samanhanget.

Människan kommer att se att dom är Anima- att man ser sig själva som en gäst i denna kropp.
Att själen kommer till jorden då vi födds. Den försöker kommunicera ut via medvetandet och kroppen som är form/rörelse för själen/formlös.

Ett tänkande av Dualism existerar då inte längre för människan.

Jag har sökt min sanning i ett 10år av intensivt resande runt om i världen som backpacker. Jag har sökt dels genom ett rent praktisk tillägnande av erfarenheter, alltså antingen genom ett medvetet studium eller genom ett mer eller mindre omedvetet tillägnande av erfarenheter genom livsupplevelsens påverkningar. Och det är det självupplevda erfarenhets tillägnandet som har varit det viktigaste för mig.

Min sanning kommer inte från några religösa dogmer eller filosofisk littiratur då jag näst intill inte läser böcker. Dialoger har varit min väg att gå.

Jag annser att vi alla är födda med sanningen bara att vi glömt av dom genom det missbruk av ego,begär,vrede,hat,fåfänga,makt,girighet,konsumtion, kapitalism,matrialism osv

Vi alla är små Buddas som vandrar omkring :wink:

Du har rätt fast formulerar dig lite vagt. Antingen för att du är rädd att handskas med sanningen, eller för att du ännu inte har tänkt färdigt. Det finns en mening med allting, inklusive glömskan.

Återgå till "Filosofi"