Hej, jag är 16(kanske yngst här?), och bor i en liten håla i djupaste Småland.
Jag är en "nybörjare" inom filosofi, och undrar ifall ni har några tips om bra litteratur för en sån som jag? eller kanske nån länk?
Har hittils bara läst boken "20 filosofer"(populära västerländska filosofer från Platon till Hiedegger), och stött på en del intressanta länkar.
Finns det många yngre personer här?
Ung och frågvis
Moderator: Moderatorgruppen
Ung och frågvis
Varför? Hur?
Jag var sexton tills för några dagar sedan, då jag plötsligt blev sjutton. Har varit medlem här i ett år snart, och känner att det har hänt mycket på den tiden (dock är jag fortfarande väldigt förvirrad, kanske till och med mer förvirrad nu än förut).
Och tja, nog bor jag väl i en håla alltid... Björklinge, två mil norr om Uppsala, ca tretusen invånare varav inga jag umgås med.
Och tja, nog bor jag väl i en håla alltid... Björklinge, två mil norr om Uppsala, ca tretusen invånare varav inga jag umgås med.
- Kontakt:
Har också läst 20 filosofer; den var väl OK, men inte mer. Andra översiktsböcker om filosofins historia är t ex Kennys "A Bried History of Western Philosophy", Russells "Västerlandets filosofi" (eller nåt i den stilen, har också skrivit en kortad version, "Västerlandets filosofi"), Wedbergs filosofihistoria, Nordins likaså. Har läst Kennys bok (bra, inte helt lättläst, ca 300 sidor) och delar av Russells roliga men kanske filosofiskt sämre 700-sidorsverk. Har inte läst de andra. Finns säkert kortare genomgångar; kolla gamla trådar om litteraturtips (litteratur); finns en hel del trådar med litteraturtips till nybörjare.
Här kommer en till 16 åring...
Har tyvärr inte läst några böcker i t.ex. filosofi, men alla måste väl börja någonstans... :wink:
Jag kommer från Stockholm och började att fundera på en massa saker efter att ha flyttat upp till norrland... :?
Så nu har jag gått med på denna sajt och börjat läsa olika diskutioner... Mycket intressant om man får säga så. :D :P
Hoppas att någon av er kommer på ett roligt ämne som vi kan disskutera, vi får väl se hur långt jag kommer på den punkten, men jag ska försöka...
Ha det... //08:an som blev 09:an...
Har tyvärr inte läst några böcker i t.ex. filosofi, men alla måste väl börja någonstans... :wink:
Jag kommer från Stockholm och började att fundera på en massa saker efter att ha flyttat upp till norrland... :?
Så nu har jag gått med på denna sajt och börjat läsa olika diskutioner... Mycket intressant om man får säga så. :D :P
Hoppas att någon av er kommer på ett roligt ämne som vi kan disskutera, vi får väl se hur långt jag kommer på den punkten, men jag ska försöka...
Ha det... //08:an som blev 09:an...
Man är ensam i världen...
Det finns ingen absolut lösning, bara tillfälliga.
Vissa stannar i ensamheten och vissa söker sig ut till gemenskapen.
Det finns ingen absolut lösning, bara tillfälliga.
Vissa stannar i ensamheten och vissa söker sig ut till gemenskapen.