Finns tiden eller bara nuet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kontakt:

Finns tiden eller bara nuet?

Inläggav Avatar Bhima Gir » 04 jul 2005 01:43

Eller är tiden något som vi människor har kommit upp med för att följa ett visst inprintat schema genom vårat medvetande?

:)
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

mackafon

Inläggav mackafon » 05 jul 2005 18:36

definiera "finns"
mackafon

suchanother
Avstängd

Re: Finns tiden eller bara nuet?

Inläggav suchanother » 05 jul 2005 18:47

stardancer skrev:Eller är tiden något som vi människor har kommit upp med för att följa ett visst inprintat schema genom vårat medvetande?
:)

Tiden existerar nog oberoende av människan. Tiden fanns ju innan människan existerade! Svårt att ifrågasätter detta. Annars måste allt tolkas som fantasiprodukter, allt det liv som fanns före människan.
Tiden finns, har alltid funnits, frågan är hur vi uppfattar och tolkar den.
Att tiden är avhängig oss människor är lite väl egoistiskt tänkt.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 05 jul 2005 20:15

Kan allt vara ett Evigt Nu.

Att den tiden vi "jagar" ändast är ett schema lagt tänkande som vi projekterat upp ur vårat mevdetande som inte änu har omfamna hela sanningen.
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 jul 2005 20:25

Håller med dej att vi ödslar bort tiden med onödiga ting.
Men så ser dagens samhälle ut, detta cirkus, med olika aktörer med massmedia i spetsen som hetsar oss till rollen producent/konsument av mer eller mindre onyttiga ting. Och det jävligaste är att massmedia ägs av samma gubbar som vill förvandla oss till robotar.
Det där är naturligtvis en politiskt fråga!

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 05 jul 2005 20:43

Genom politik kommer vi aldrig få fred på jorden, ser inte en ända möjlighet i det. Hur menar du att det är en politisk fråga? Jag ser att vi måste börja med massan, oss själva...eller... :roll:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 jul 2005 22:12

För mej är politik allt som rör samhället, ett vitt begrepp.
För dej kanske politik är liktydigt med Person & Co.
Ett samhällsproblem kan aldrig lösas på individplanet, kanske för individen själv men inte för alla.
Jag kan åka till Indien och meditera men vilken samhällsnytta är detta?
Eller ännu värre, vilken global lösning?

(f.ö. skaffade mej ännu snabbare bredband 10Mb in/ut, tack å lov dessa vardagskillar som uträttar nåt så att vi kan syssla med viktiga ting!)

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 06 jul 2005 00:06

Endast genom ett s.k. parlamentariskt-demokratiskt system eller en religös inriktning kan vi inte åsta komms en var aktig fred eller lösa våra individuella och samhälleliga problem.
En varaktig fred förutsätter ett osjälviskt tänkande utan prägel av egocetricitet. människan måste i första hand uppnå fred och harmoni i oss själva, innan hon kan etablera en varaktig fred och harmoni mellan raser och nationer.

Vårt politiska och religösa beslutfattande är en syntes av våra individuella tankar och känslor. Så länge vi inte har förädlat våra inre egenskaper, utan låter oss styras och kontrolleras enbart av det tredimisionela intellektet, i form av maktbegaär, habegär, fåfänga och egoism, så länge kan vi inte förändra vår värld, vårat samhälle, vår individuella sitiuation till det bättre.

Om vi där imot utvecklar vårt medvetande från nuvarande stadium till en högre medvetnhets nivå, då kommer också hela vårt samhälle att bli annurlunda än vad det är idag. må det ena parti-politiska eller religösa system avlösa de andra, människans situation kommer ändå inte att förändras till det bättre, utom möjligtvis på det materiela planet, och då ändast för ett få tal.

Materian skall inte vara målet utan medel för strävan. En var aktig fred mellan individer,raser och nationer kan vi bara åstakomma genom global,kosmisk,dynamisk demokrati process. En sånda process kan vi bara uppnå genom högre medvetenhet till oss själva

Det är inte väsentligt Vad du äger, utan vad Du är.
Går du inte innom dig så går du utanför dig.

Jorden är en skola liksom alla andra skolor. Jorden befinner sig fortfarande i lågstadiet ur medvetenhets synpunkt Men om vi ständigt upprepar våra misstag utan att lära oss av dom, då kommer vi att stagnera i vår utveckling.

Människan kan inte lösa sina globala problem på ett konstruktivt sätt på sin nuvarande medvetenhets nivå.... titta runt omkring oss. Efter som hon inte förstår sig på samanhanget mellan olika naturkrafter och dess verkningar.
Därför blir männsikans lösningar på problemet temporära.

Så om vi stannar upp en stund i detta konsumtion,matrialism och kapitalistiska samhället och känner efter...vad vi är har vi en möjlighet att nå en förändring till det bättre för dagens och nästa generation.

peace :wink:

Användarvisningsbild
MeMMet

Inläggav MeMMet » 06 aug 2005 18:27

För mig är det såhär: Tiden är något människan hittat på för att man ska kunna veta när saker ska hända och bestämma när saker ska hända, egentligen finns bara nuet vilket man borde leva i istället för att fundera på saker som kommer att hända eller har hänt.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 06 aug 2005 18:43

Tiden är väl oavhängig av människan?
Så du menar att tiden bara är ett kulturarv som vi inbillar oss?
Och inbillningen fortsätter från generation till generation.

Tiden i fysiken är ett attribut som är oskiljaktigt från de andra dimensioner.
Tiden är definitivt ingen tankekonstruktion utan har sin egen existens.
Om inte tiden var en verklig faktor så skulle detta leda till att all existerande fysik är bara tankekonstruktioner till den dag vi slutar tro på tiden och då rasar allt ihop.

suchanother, spasmatisk i tidlöshet

Joahn

Inläggav Joahn » 08 aug 2005 10:05

Jag har själv funderat över detta tidigare litegrann... det intressanta är, att så fort "nu" blir "då" - så fort ett ögonblick är över - så kan vi inte vara säkra på att det någonsin har inträffat. Det kanske bara är en tankekonstruktion i hjärnan... :roll: men jag vet inte riktigt... det är väldigt förvirrande att tänka på.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 08 aug 2005 13:28

"Då" ÄR en tankekonstruktion i hjärnan. Oavsett om det "egentligen" inträffat eller ej. Det är samma sak med "Nu". Om du inte är säker på att det som hände för 30 sek sedan verkligen hände, varför skulle du vara säker på att det som händer nu verkligen händer?.

S

Hymer

Inläggav Hymer » 08 aug 2005 14:58

Kan någon hjälpa mig att förstå den ursprungliga frågan?

Som jag ser det skulle frågan lika gärna kunna lyda "Finns avståndet eller bara punkten?".

Tiden är ju en fysikalisk storhet liknande avståndet, och "nu" är en viss punkt i tiden. Om jag vill veta om "något finns därborta" så knallar jag bort och kollar upp det. Om jag vill veta om det finns en framtid så väntar jag och kollar upp det...

eller missförstår jag det hela?

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 08 aug 2005 21:56

Framtiden och dåtiden existerar inte.
Pågrund av att när du tänker på framtid/dåtid...... det gör du i NUET, inget annat är möjligt. Allt du gör händer i NUET:

Du har 2 grund val som allt kommer ifrån i NUET och det är...

1 Kärlek/tillit
2 Rädsla/oro

Och det är ändast dom valen du behöver utgå ifrån. Det en ger med sig att människa får en kapacitet att älska sig själv.
Den som är älskvärd,. blir älskat,och sprider vidare den vibration som NUET ger med sig. :)

Joahn

Inläggav Joahn » 09 aug 2005 10:46

hovnarr skrev:Om du inte är säker på att det som hände för 30 sek sedan verkligen hände, varför skulle du vara säker på att det som händer nu verkligen händer?

Man kan ju vara säker på hur man upplever saker, vilka sinnesintryck man får, etc. Därför kan jag vara säker på vad som händer nu i den bemärkelsen att jag kan vara säker på hur jag upplever saker. Det man minns, däremot, från tidigare händelser, kan vara något som hjärnan hittat på själv; man vet hur man minns det, men man vet inte hur det egentligen var.

Återgå till "Filosofi"