haralddavidsson skrev:
Till Zokrates
Det är svårt att förstå dig här. Jag tror inte rollerna i sig själv har någon makt, de är ju egentligen tomma hål innan en människa klär på sig denna roll, men rollen går aldrig under huden, den är bara en mask, en persona, jag tror inte den kan manipulera, men däremot DÖLJA, och vad som finns under masken, ja, makten och allt det andra, masken är bara liksom en duk över en maskin, och om ej maskinen går så finns det ingen påverkan i rollen, men här handlar det om KÄNSLAN, vibrationen som sänds mellan människor, vi talade om att kvinnan kan sända vibrationer som kan uppfattas som en vink till ett kommande samlag, hon kan starta FANTASIER i en man,
vad jag ville föra fram var ISIS, Mirriam, Sara, Maria Laksmi osv......att det finns en kvinnlighet, som inte suger mannen emot hålet för att genererar avkommer, men att det finns en annan slags kvinnlighet som attraherar en andlig form, ett slags skal för en komisk födelse osv.
Jag vet, du skisserade fram den ljusa bilden, jag kontrade med den mörka bilden vilken tyvärr är den som är verksam här och nu samt den dominerande.
All upplysning sker bäst genom kontrasterande exempel, liknelser innehåller både ljusa och mörka anekdoter, det är så vi bäst lär oss och mästaren på liknelser var ju ingen mindre än Jesus.
Ett dåligt exempel är inte det som vi skall efterlikna, så döm mig aldrig på exemplet vi skall dra lärdom av att undvika, men samtidigt så är det så mänskligt att göra just det, som när killen som bevittnar en fara skriker; Se upp! varpå folk vänder sig om mot honom, och automatiskt sammanbinder honom med faran istället för att fly direkt och undkomma med livet i behåll.
Den tragiska kvinnan som jag beskrev är inget ideal, det är dess motsatts och i vars spår vi kan läsa följande statistik
om hur den inverkar och påverkar de ungas psykiska hälsa enligt mig.
• År 1989 uppgav 9 procent av tjejerna och 4 procent av killarna mellan 16 och 24 år att de hade besvär med oro, ängslan eller ångest.
• År 2005 hade andelen ökat till 30 procent bland tjejerna och 14 procent bland killarna.
Källa: Socialstyrelsen (TT)
30 procent motsvarar nära på en tredjedel av dagens unga tjejer, för helvete varför mår de så dåligt just nu när vi aldrig tidigare historiskt varit så jämställda? Orsaken är enkel, de har fått lära sig att försöka leva upp till falska ideal som inte är hållbara, men det vi skönjer nu är bara toppen av ett isberg, det blir värre, för snart är det ju deras tur att bli mammor. Under de senaste 50 åren har mammorna i allt mindre grad varit engagerade i sina egna barn, samtidigt som samhället i motsvarande grad har fått en allt större roll som fostrare, men tyvärr lever de inte upp till det ansvaret. Majoriteten av dem under 30 år i Sverige tillhör dagisgenerationerna vars uppväxt har skett i stat och kommuners regi, de tillhör dem som aldrig eller sällan hade en vårdande moder i sin närhet, istället hade de en moder som satte sig själv främst, sin karriär, sin egen utveckling, sina egna behov. I spåren av detta har dessutom en hel del växt upp i splittrade hem, där antingen pappan helt har manövrerats bort eller ersatts av en eller flera låtsaspappor av varierande kvalitet.
Den tid som har ägnats åt barnen är inte direkt en kvalitetestid, tvärtom har de inte fått lära sig vad kärlek, omtanke eller hänsyn verkligen innebär. I takt med fler tv kanaler har även spridningen av idiotinfluenser tillåtits att florera och överskölja dessa unga med rena vanföreställningarna, allt ifrån MTVs Jackassgeneration till dokusåpor som går ut på att blotta sina sämsta sidor och lära barn att den som manipulerar mest och bäst vinner. Traditionella könsroller har betraktats som skit och istället har det vulgära helt tagit över, vars följder är katastrofala för den unga ännu formbara människan. När väl kärlet inte har tillåtits att växa, samt istället för näring fyllts med ren dynga, så kan vi inte heller förvänta oss att det som dessa unga har att bjuda på senare som vuxna kommer att smaka annat än rutten skit. Detta är en av flera orsaker till ohälsan, våra taskiga ideal, ihåliga könsroller, dåliga värderingar, vilket sammantaget gett oss ett samhälle i upplösning utblandat med miljögifter för nästkommande generation att ärva.
Nej, vi behöver verkligen ISIS, Mirriam, Sara, Maria Laksmi som du nämner och vi behöver verkligen sparka ut horan, skökan, madonna och Lady Gaga på soptippen där de hör hemma istället för våra barn.
Utveckling, den nya modern och hennes bortgång, glömd av alla och sörjd av ingen.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psy ... 813287.svd