Mitt första inlägg på detta forum blir en fundering som poppade upp i huvudet imorse:
Det är mycket diskussion om den sexualiserade bilden av kvinnan som sprids via reklam, film, musikvideor och liknande. Unga kvinnor/flickor sägs utsättas för enorm press i sina strävanden att uppnå dessa ideal. Jag betvivlar inte alls många tänker "jag vill se ut så", vad jag vill komma fram till är dock att detta kan växla till ett "jag vill ha".
Kvinnornas funktion i dessa media (jag utgår ifrån att ni vet vilka jag menar utan att jag behöver gå in på närmare exakt vilka) är att attrahera oss, vi ska vilja köpa datorn/bilen/skivan/kläderna/resan/drömmen eller vad det nu är som visas. En vanlig dag ser jag hur många vackra, snygga och sexiga kvinnor som helst
Tänk om unga flickor också skulle ryckas med i detta och tidigt lära sig att kvinnor är attraktiva och åtråvärda. Betänk att männen genom sin sexualisering av kvinnan har lyckats övertala så många om kvinnans sexighet att de gjort sig själva överflödiga.
Platon skrev en gång att män har sex med män/pojkar för att ha det skönt, och med kvinnor för att göra barn. Han kanske hade rätt, kvinnor kanske ska välja kvinnor för njutningens skull och ha män bara för reproduktion.
familjekonstellationer etc.
Moderator: Moderatorgruppen
- AlLvEtArEn
I ett fritt land så är det fritt fram att klä sig hur man vill och anspela på sex eller hur? Jag trodde det var så demokrati-frihets-fanatikerna ville ha det? Nu börjar de så smått fatta att man inte kan både ha kakan och äta upp den...
Så klart de är, vad trodde du?
Herre gud! Varför tror du kvinnor vill se fina ut, sminkar, och bryr sig om hur reklamkvinnorna ser ut etc? FÖR ATT DE VILL SE SEXIGA UT SJÄLVA. Männen behöver inte sexualisera kvinnor de gör de själva alldeles utmärkt.
Å andra sidan:
De flesta modellkvinnor nuförtiden ganska ynkliga. De är spinkiga, smala, utan några former. Kort och gått så ser de ganska sjuka ut. Varför? Ja jag tror i alla fall att det beror på att det är en massa homosexuella/bisexuella män eller kvinnor som valt ut dem. Och herre gud detta bedrägeri går tjejer på? Ofattbart!
kvinnor är attraktiva och åtråvärda
Så klart de är, vad trodde du?
männen genom sin sexualisering av kvinnan
Herre gud! Varför tror du kvinnor vill se fina ut, sminkar, och bryr sig om hur reklamkvinnorna ser ut etc? FÖR ATT DE VILL SE SEXIGA UT SJÄLVA. Männen behöver inte sexualisera kvinnor de gör de själva alldeles utmärkt.
Å andra sidan:
De flesta modellkvinnor nuförtiden ganska ynkliga. De är spinkiga, smala, utan några former. Kort och gått så ser de ganska sjuka ut. Varför? Ja jag tror i alla fall att det beror på att det är en massa homosexuella/bisexuella män eller kvinnor som valt ut dem. Och herre gud detta bedrägeri går tjejer på? Ofattbart!
Återgå till "Politik och samhälle"