varför be?
Moderator: Moderatorgruppen
- seekeroftruth
varför be?
varför skall man be när gud ändå vet vad du har i ditt hjärta? detta har jag hört/läst en gång innan... man kan likställa denna fråga med "varför skall jag tugga maten själv och plocka äpplen"... gud vet ändå att jag är hungrig...
det är som det är...
det är som det är...
för att själv bli medvetan om det man önskar sig?
utan formuleringen, orden, man kanske förblir vilsen, och vet ej själv?
- nu ska jag be om styrkan/viljan att avstå tobaksbruk, har nämligen fått lite problem med hälsan.
- men jag gillar ju att röka, och det ju jag som bestämmer det där, och ingen annan.
- det finns ingen annan, har jag viljan?
utan formuleringen, orden, man kanske förblir vilsen, och vet ej själv?
- nu ska jag be om styrkan/viljan att avstå tobaksbruk, har nämligen fått lite problem med hälsan.
- men jag gillar ju att röka, och det ju jag som bestämmer det där, och ingen annan.
- det finns ingen annan, har jag viljan?
- german.timofejev
- Kontakt:
german.timofejev skrev:Man ska be för att visa att man är trogen Gud. Människan är skapad med fri vilja. Människan har möjlighet att välja antingen tro eller inte tro. Genom att be visar människan att den tror.
Menar du att man gör det för att visa andra människor? Eller menar du att man gör det för att visa Gud?
- german.timofejev
- Kontakt:
Re: varför be?
seekeroftruth skrev:varför skall man be när gud ändå vet vad du har i ditt hjärta? detta har jag hört/läst en gång innan... man kan likställa denna fråga med "varför skall jag tugga maten själv och plocka äpplen"... gud vet ändå att jag är hungrig...
det är som det är...
german.timofejev: Frågan var ju varför man ska be, när Gud ändå vet vad man har i sitt hjärta. Men du menar då att han inte vet det och att man måste be för att han ska förstå att man är honom troende?
- german.timofejev
- Kontakt:
Be är telepatisk kommunikation med Gud. Man gör det därför att man har behov av det. Finns inga måsten när det gäller bön.
Har man ej detta behov räcker det med nedanstående gudskommunikation.
Det dagliga livet där vi möter den andre/den andra som genom sin blotta existens sätter ett moraliskt krav på oss, är också att kommunicera med Gud när vi förmår se både Gud och oss själva speglade i medmänniskan.
/Algotezza
Det dagliga livet där vi möter den andre/den andra som genom sin blotta existens sätter ett moraliskt krav på oss, är också att kommunicera med Gud när vi förmår se både Gud och oss själva speglade i medmänniskan.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- german.timofejev
- Kontakt:
Algotezza skrev:Be är telepatisk kommunikation med Gud. Man gör det därför att man har behov av det. Finns inga måsten när det gäller bön.
/Algotezza
Kan man uppnå den telepatiska kommunikationen med Gud utan att be?
German, du missar vad trådskaparen syftar på.. Bönen som form och teknik är förlegad, eller faktiskt rent av onödig. Om man är så ren att man inte känner till bönens form, så är man djupare och i direkt kontakt med 'gud' än de som sätter sig ned på knä och knäpper händerna varje gång. Titta på ett litet barn, tex. Nackdelen är att det kräver en sofistikation som är motstridande samhället, och thus svårt att uppnå. Thus, är det också en teknik som är sas dyrköpt, icke kostnadseffektiv, varför inte så många reellt ens kan förstå sig på dess existens.
Bönen är till för massorna, är till för de ledande, är till för massorna. Den som är, försöker inte verka vara. Yta eller djup.
Bönen är till för massorna, är till för de ledande, är till för massorna. Den som är, försöker inte verka vara. Yta eller djup.
german.timofejev skrev:Algotezza skrev:Be är telepatisk kommunikation med Gud. Man gör det därför att man har behov av det. Finns inga måsten när det gäller bön.
/Algotezza
Kan man uppnå den telepatiska kommunikationen med Gud utan att be?
Allt vi tänker kan väl Gud avläsa via sina andliga medarbetare. Be är att medvetet rikta sig till honom (hans representanter) i tanken. Ett möjligt synsätt.
Gud kan också ses en faktor i det kollektiva undermedvetna, en arketyp vi kan rikta oss till för att frigöra våra egna energier och möjligheter. Bön innebär då att vi "lämnar över", slutar låsa oss...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Minded skrev:German, du missar vad trådskaparen syftar på.. Bönen som form och teknik är förlegad, eller faktiskt rent av onödig. Om man är så ren att man inte känner till bönens form, så är man djupare och i direkt kontakt med 'gud' än de som sätter sig ned på knä och knäpper händerna varje gång. Titta på ett litet barn, tex. Nackdelen är att det kräver en sofistikation som är motstridande samhället, och thus svårt att uppnå. Thus, är det också en teknik som är sas dyrköpt, icke kostnadseffektiv, varför inte så många reellt ens kan förstå sig på dess existens.
Befinner du dig i tillståndet du beskriver - har du egen erfarenhet av det så du vet det funkar så - eller vill du dit?
Varför skall man ligga på knä?
Bön har vuxit fram ur djurets dödsskri.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"