Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

anko

Inläggav anko » 13 aug 2010 14:21

Jag läser den Lille Prinsen som både är en barn och vuxen bok. När jag var liten läste vi aldrig den men tänkte att det är ett sånt Måste nu! Tycker den är mycket fin och jag bara njuter av stunderna då jag läser. Tyvärr är det ju ingen tjock bok så dessa stunder är få. . .  :cry: För mig är boken verkligen ett guldtips!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 aug 2010 22:36

Läser filosofiskt Bergson "Tiden och den fria viljan". Mycket underhållande. Sen öppnar jag Sein und Zeit emellanåt. Fast inte ofta. Borde väl det för att lära mej lite mer akademisk filosofiskt tugg.

Sen läser jag Hayes "Sluta grubbla börja leva". Behöver lite såna böcker för att skärpa till mej

Som ren förströelse läser jag Eragon II "Den äldste" för andra gången. Gillar lite sånt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 sep 2010 20:54

Dikter på poeter.se Jag vet inte vem som har skrivit den, men jag blev så förtjust i den här http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1175404

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 07 sep 2010 21:43

Skogsälvan skrev:Dikter på poeter.se Jag vet inte vem som har skrivit den, men jag blev så förtjust i den här http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1175404

Hehe den var rätt skön. Lite som att läsa Lena Ackebo
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 sep 2010 14:47

Anders skrev:Läser filosofiskt Bergson "Tiden och den fria viljan". Mycket underhållande. Sen öppnar jag Sein und Zeit emellanåt. Fast inte ofta. Borde väl det för att lära mej lite mer akademisk filosofiskt tugg.

Sen läser jag Hayes "Sluta grubbla börja leva". Behöver lite såna böcker för att skärpa till mej

Som ren förströelse läser jag Eragon II "Den äldste" för andra gången. Gillar lite sånt.

Läs inte ZoZ för att lära dig akademiskt filosofiskt tugg, för det är ingen som tuggar sånt, bara de som vill läsa Heidegger. Han har sin egen begreppsapparat, inget att ta till sig för att läsa andra, de skriver om honom allt som oftast.

Sen får du gärna förtälja hur det går med tillskärpningen för att slappna av, sluta grubbla, och börja leva ;)

Själv har jag What is metaphysics, Being and nothingness, N:s första samlade skrifter; Tragedins födelse, samt lite skönlitterärt.

Så med andra ord läser jag inte direkt något i väntan på att jag skall bli klar med mängden för att kunna fokusera på något enskilt. Ett projekt som går så där, börjar se att det felar i logiken över praktiken någonstans :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

transversal

Inläggav transversal » 13 sep 2010 19:16

Läser Jan Guillou Ordets Makt och Vanmakt. Har inte läst en rad av honom tidigare. Vad gillar ni honom?

Pocahontas

Inläggav Pocahontas » 13 sep 2010 21:54

transversal skrev:Läser Jan Guillou Ordets Makt och Vanmakt. Har inte läst en rad av honom tidigare. Vad gillar ni honom?

Läst halva den! Säg till om andra halvan är bra :) Jag har även läst Ondskan som jag gillade.

Just nu läser jag... trumvirvel... Braking Dawn i Twilight-serien. Jag blir mobbad för det hemma. Men jag kan inte låta bli!

Min favoritförfattare är Brett Easton Ellis. Någon som läst den nyaste av honom?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 13 sep 2010 22:05

transversal skrev:Läser Jan Guillou Ordets Makt och Vanmakt. Har inte läst en rad av honom tidigare. Vad gillar ni honom?

Ojämn, egenkär, bitvis underhållande
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

transversal

Inläggav transversal » 17 sep 2010 14:47

Jo, Ordets Makt och Vanmakt är "bra". (Även andra halvan.) De bitar jag kommer att minnas ur boken är nog skildringarna av Sverige / media.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 17 sep 2010 15:15

Just nu läser jag (precis som du) den här texten ;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

lotus

Inläggav lotus » 28 sep 2010 11:19

A thousand splendid suns av Hosseini
har inte kommit så långt men det är intressant att läsa hasn böcker även om de alla är skönlitteratur och inte verkliga berättelser tycker jag att jag via dem kan få en bredare bild på afganistan och alla problem som har uppstått i och med det så kallade kriget

transversal

Inläggav transversal » 29 sep 2010 12:11

Just nu sitter jag och väntar på ett bokpaket från bokus. Yum!

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 29 sep 2010 13:34

transversal skrev:Just nu sitter jag och väntar på ett bokpaket från bokus. Yum!

Samma här. ett par böcker av Houellebecq mm.  :)
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 08 okt 2010 10:12

Har börjat läsa KRSNA - The Supreme Personality of Godhead

transversal

Inläggav transversal » 17 okt 2010 14:05

Har nyss läst ut Strindbergs "Inferno". Den var mycket fartigare än "Röda rummet" som var gäsp-gäsp och fick mig att tänka "aldrig mer Strindberg". Här är han ju galen och rolig. :-) Hög igenkänningsfaktor också om man någon gång har träffat en person med psykos. (Patterns, patterns everywhere ...).

Börjat läsa boken "Kokain" om kokainets historia istället.

Återgå till "Kultur - konstarterna"