Mjölkbonde i dag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

starblaze
Kontakt:

Mjölkbonde i dag

Inläggav starblaze » 29 jul 2005 10:32

Blir så arg på alla som tror att bara för att man är djurbonde måste man plåga sina djur och vara en idiot.

1 för att man ska klara sig i dag med jordbruk måste man sköta om sina djur ordentligt och se te dem när de är sjuka osv. En välskött ko är alltid bättre och mjölkar mer än en misskött ko.

2 rötägg finns i vart område så tyvärr även inom de som har djur Men är det djurvänligt att ha en hund som kräver mycket motion och aktivitet instängd en halv dag mitt i stan och bara gå några få promenader?
Lika dant med katter marsvin möss å mera

3 om ni inte vill att man ska misshandla djur eller frakta dem enorma sträckor till slakterier bara för att det är billigt där. Köp närproducerat. Och svenskt.

4. Är ni intreserad av lantbruksdjur och lantbruk i stort och vill se att det sköts bra och så ta kontakt med bönder i närheten eller åk på djurutställningar och se efter själva hur djuren sköts.

rolig komentar:

När ja första gången var på Elmia med en av våra kor var det demonstrationer utanför. Vilket är helt idiotiskt. på utställningar är det sveriges elit som är. De besättningar bryr sig verkligen om sina djur liksom en husse/matte bryr sig om sin hund, katt.

5. Om ni inte gillar kött och inte vill äta det så helt oki. (Alla kan inte gilla allt) Men påpracka inte andra era åsikter då de inte vill.

6. Jorden räcker inte till att föda hela sin befolkning med bara vegetabirier.

7. vet ni att var bonde i dag ser till att 4 andra personer har jobb.

8. Om inte jordbruket hade funnits skulle troligen inte vi heller finnas. hur många härstammar inte från bondeleden om man går en, två, tre, fyra, fem generatiner bakåt?

OBS:diskuterar gärna om någon vill diskutera. Men vill inte höra en massa åsikter som man inte har belägg för och som motparten nödvändigtvis ska slå in i en huvud med våld.

Joahn

Mjölkbonde i dag

Inläggav Joahn » 29 jul 2005 14:53

Hejhopp.

1 för att man ska klara sig i dag med jordbruk måste man sköta om sina djur ordentligt och se te dem när de är sjuka osv. En välskött ko är alltid bättre och mjölkar mer än en misskött ko.

Ja, en vanlig lösning på detta är ju att ha antibiotika i kornas mat, så att de inte ska bli sjuka, vilket de annars ofta blir då de lever väldigt trångt och ohygieniskt. Och detta leder givetvis till att fler och fler bakterier blir resistenta mot antibiotika i sinom tid.

Sen så måste väl inte en ko må bra för att bli fet och ge mjölk? Alla feta människor är ju inte lyckliga. :roll: Fysiskt kanske det är bra om de är friska, men psykiskt tror jag inte spelar så stor roll.

2 rötägg finns i vart område så tyvärr även inom de som har djur Men är det djurvänligt att ha en hund som kräver mycket motion och aktivitet instängd en halv dag mitt i stan och bara gå några få promenader?
Lika dant med katter marsvin möss å mera

Jag kan nog hålla med dig... husdjur missköts också. Jag är visserligen inte veterinär, men något säger mig att till exempel kaniner inte mår bra av att bo på en yta på två kvadratmeter, även om de blir utsläppta en stund varje dag.

Förresten så förstår jag inte riktigt ditt resonemang, tror jag... det verkar bygga på "kom inte och säg nånting för ni är ju inte bättre själva", som nåt slags självrättfärdigande... men jag kanske missförstod?

3 om ni inte vill att man ska misshandla djur eller frakta dem enorma sträckor till slakterier bara för att det är billigt där. Köp närproducerat. Och svenskt.

Hur långt låter du själv dina egna djur åka?

4. Är ni intreserad av lantbruksdjur och lantbruk i stort och vill se att det sköts bra och så ta kontakt med bönder i närheten eller åk på djurutställningar och se efter själva hur djuren sköts.

Det kanske inte är någon dum idé, även om jag har sett en del förut. Frågan är bara hur man gör? Hur tar man kontakt med någon bonde i närheten?

5. Om ni inte gillar kött och inte vill äta det så helt oki. (Alla kan inte gilla allt) Men påpracka inte andra era åsikter då de inte vill.

Jag brukar inte "påpracka" någon något, för det mesta är det de som frågar (jag är mer eller mindre vegan). Men om jag själv tar initiativet och berättar för någon varför jag tycker som jag tycker, så ser jag det mer som ett slags upplysning. De flesta vet inte att köttkonsumtion bidrar till miljöproblem och till världssvälten, eller att det är dåligt för hälsan (det är då främst rött kött och vissa mejeriprodukter jag tänker på). De flesta har lite koll på hur djurindustrin ser ut, men bara lite.

6. Jorden räcker inte till att föda hela sin befolkning med bara vegetabirier.

Hur tänker du nu? Det är ju just det den gör. Det är köttproduktionen som gör att vegetabilierna inte räcker till, då det innebär att vi föder upp miljardtals djur på mat som vi själva kunde ha ätit. Därför måste vi drastiskt minska vår köttkonsumtion och därmed minska antal uppfödda djur.

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Mjölkbonde i dag

Inläggav AlLvEtArEn » 29 jul 2005 16:01

Det här kan diskuteras. Vad är frihet och rättvisa? Inkluderar den bara människors rätt eller också djurens rätt?
"påpracka inte andra era åsikter då de inte vill"
Nej visst, men det är ju just det som köttätare gör. De hävdar sin rätt att påpracka djuren slaveri och slagt och vi andra ska snällt titta på.
Det är detta som är dilemmat. Det är en fråga om värderingar och ställningstagande. Att bara säga "påpracka inte andra era åsikter då de inte vill" håller inte som allmäntgiltigt argument, det är en åsikt baserat på ett ställningstagande. Andra har inte samma syn på det.
Jag diskuterar inte rätt och fel nu, utan belyser bara vad som inte kan vara ett allmäntgiltigt argument.

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Mjölkbonde i dag

Inläggav AlLvEtArEn » 29 jul 2005 16:08

Måste berätta en rolig sak bara:
Häromdagen var jag ute och åkte med bilen. På vägen står en dum duva som inte vill flytta på sig. Jag tänker "jag ger den lite tid, men är den så dum så den inte flyttar på sig så får den skylla sig själv".
På andra sidan vägen kommer fyra pensionärer i en bil. Hela högen hojtar och gestikulerar hej vilt och pekar som om jag var dum i huvudet.
Jag bromsar precis innan jag kör över duvan och den flyttar sig i sista stund. Pensionärerna i den andra bilen är nu helt ursinninga och jag kan se dem gestikulera och gapa om hur förfärlig jag är som nästan kört över en duva.
TALA om dubbelmoral! Hela bunten är säker köttätare och har varit så hela livet och de blir upprörda över att en duva, som levt fritt hela livet, håller på att bli överkörd!

starblaze
Kontakt:

svar på inläggen från starblaze

Inläggav starblaze » 30 jul 2005 19:46

jag menar inte att atakera andra även om det kanske lät så. Men jag har själv blivit attakerad av en ung tjej som var vegan och som blev helhispig när jag sade att jag var mjölkbonde. hur långt jag låter mina djur åka. från vimmerby till linköping å slakeriet där. vist det är en sträcka. Och vist det vore bättre om vi slaktade här hemma på gården. Men med tanke på att den som kör är suveränt skicklig på att just köra djur. Han har en underbar hand med djur och sedan med tanke på att vi själva inte är utbildade slaktare. I link har jag varit och vet hur de där blir behandlade. Och vi är bra på att sköta om djuren utan att lägga antibiotika i fodret *ler* det är förbjudet enligt lag i dag och vi har aldrig gjort det. De får endast antibiotika när de är sjuka å då endast när vereinär skrivit ut det.
Vist vore det bra om det fanns mindre slakteri på närmare håll. Eller kanske som i norrland där det åker runt ett mobilt slakteri. Det är ju en tanke men man måste ju tyvärr klara sig med det som finns i dag.
vist vi är på utställningar med djuren. Men jag tror heller inte att de far illa i de transporterna. En av våra kor som varit på 4 utställningar är så svartsjuk när hon ser djurbilen komma. ( den de även åker i till utställningar) å om en annan går in där och inte hon. Då. *ler brett* ja hon gillar det inte hon är en redigt liten kelgris.

Och det där med att jorden inte räcker att föda alla det räknar ja med att det inte finns några betande djur på jorden utan att vi kan odla all odlingsbar mark och det räcker ändå inte. Och djuren betar sådan mark som inte går att odla på. Vist vi skulle kunna miska produktionen på flera ställen i världen och starta på andra ställen. Producerandet av mjölk, kött och ägg å annat är lite felplacerat på våran planet.

feta djur mjölkar inte mera och är välmående det är inte att de är feta som jag menar med att de är välskötta om de är feta är de missskötta men givetvis vissa går det inte att hålla rätt kroppsvikt på.. Och att de mår bra menar jag med att de är pigga och arlerta, nyfikna, rena och friska utan koninuelig antibiotika i fodret. I de stallar ja varit har det varit väldigt hygigeniskt och rent och en väldigt trevlig miljö. Djur är individer de vet var djurbonde. Och alla gillar inte samma sak. Jag vet att de inte får ha sitt naturliga betende. Men vem får ha det? Ofta är korna mera välskötta än många människor. De får rätt nämgd mat. De får rätt sammansätt mat. de blir väl omhändertagna så långt byggnader och pengar räcker. och när de blir för sjuka för att enligt veterinär går att rädda blir de snabbt avlivade utan att behöva lida och går till kadave (detta är inte kött mäniskor äter). de som går till slakt är sådana som men inte kan ha kvar av tex platsbrist, de kanske inte blir dräktiga de lönar sig inte och tross allt lever vi i sverige och har konstant kniven över strupen rent ekonomiskt sett. i alla fall de fleta ja känner.

känner mig lite skyldig det var kanske "kom inte å säg något - argument "ja kom med. Lät väll kännslorna ryckas med.

Allt är relativt med frakt. närproducerat räknar jag med att de fraktas till närmsta slakteri eller slaktas på gården. och inte åker jorden runt några varv innan de hamnar på matbordet.
om ni vill ha kontakt med lantbrukare i närheten ta kontakt med lrf- föreningen på orten sedan kan de anvisa er gårdar.

Människan är en allätare precis som grisen vi är menade med tanke på vår matsmällning och våra tänder att äta både kött, grönt och fisk å annat. Så där håller jag inte riktigt med. Vist var det inte så bra med tanke på vår allsidiga föda att sluta med samlande och jagandet och bara ha tamdjur. Men det var överlevnadsinstinkten som ledde oss dit för så många år sedan. Vi är heller inte menade att bara äta kött det säger ja inte. vi ska äta en allsidig kost med lagom mycket, rätt tilllagat och i rätt blandning för att må bäst.

När du menar att köttproduktionen bidrar till miljöproblem antar ja att du menar de långa transporterna, övergödning av marker ock att produktionerna är så koncentrerade på få platser. Detta är ingen ultimat situation. Ja hålller fullständigt med. Men vi har bara 40 mjölkande. och med tanke på att det nog snart kommer att införas krav på att man måste ha miljökoncekvensprogram på gårdart tror jag att vi är på vägmot en minskning av de problemen. men köttproduktion och djurproduktion är inte den största miljöboven. det är alla transporter vi männskor gör med bila, tåg, bussar och flygplan samt att alla industrier är koncentrerade på få ställen. Inte för att slå undan benen på fabrikerna.De gör sitt bästa.

------------------------------

Slaveri. för att hålla någon som slav som är ett mänskligt ord på mäskliga slavar måste det betyda att alla djur är mänskliga.
Är det snällare mot djuren som i dag är tama och vana att få foder att släppa ut dem och inte sedan bry sig om dem alls? att låta dem självdö i naturen? Vad ska man sedan göra av alla kadaver som kommer att skräpa ner naturen?
Och frihet och rättvisa. alla djur ansedan jag ha rätt till god omvårdnad, rätt foder och artanpassad skötsel. om de redan är domesticerade. påpracka... Jag har som sagt var intet emot att vissa är veganer eller vegitarianer, jag har inte problem med att människor är olika. Men då måste ja ju kunna räkna med samma sak för egen del eller?
jag har gjort mitt val att äta kött. Medvetet om för och nackdelar med det. Men med föresattsen att göra mitt bästa för djuren och naturen.

Och jagagt att alla djur är smarta enligt vårt sett att se på innebörden av ordet smart. De gör och agerar enligt sina gener. det är det hela.

flera komentaret och frågor mottages med glädje.

Joahn

Mjölkbonde i dag

Inläggav Joahn » 30 jul 2005 22:21

Starblaze skrev:flera komentaret och frågor mottages med glädje.

Som du önskar. :)

hur långt jag låter mina djur åka. från vimmerby till linköping å slakeriet där. vist det är en sträcka. Och vist det vore bättre om vi slaktade här hemma på gården. Men med tanke på att den som kör är suveränt skicklig på att just köra djur. Han har en underbar hand med djur och sedan med tanke på att vi själva inte är utbildade slaktare. I link har jag varit och vet hur de där blir behandlade.[...]Vist vore det bra om det fanns mindre slakteri på närmare håll. Eller kanske som i norrland där det åker runt ett mobilt slakteri. Det är ju en tanke men man måste ju tyvärr klara sig med det som finns i dag.

Okej, Vimmerby - Linköping, en sträcka på ca 10 mil, det var ju inte så allvarligt, även om det som du säger hade varit bättre om de slaktats på gården. Ett sätt att undvika problemet skulle kunna vara att inte slakta dem alls, att låta dem leva... :roll:

. Och vi är bra på att sköta om djuren utan att lägga antibiotika i fodret *ler* det är förbjudet enligt lag i dag och vi har aldrig gjort det. De får endast antibiotika när de är sjuka å då endast när vereinär skrivit ut det.

Förbjudet? Där ser man. Jag trodde det var okej så länge man inte hade en KRAV-gård. Det är väl i andra länder det förekommer då.

Och det där med att jorden inte räcker att föda alla det räknar ja med att det inte finns några betande djur på jorden utan att vi kan odla all odlingsbar mark och det räcker ändå inte. Och djuren betar sådan mark som inte går att odla på. Vist vi skulle kunna miska produktionen på flera ställen i världen och starta på andra ställen. Producerandet av mjölk, kött och ägg å annat är lite felplacerat på våran planet.

Jag har hört från flera olika ställen att maten skulle kunna räcka till miljarder fler människor än idag om man skar ner kraftigt på djurindustrin. Det kan stämma att all mark inte är odlingsbar, men djuren är ju inte direkt på grönbete varje dag, och ofta ges de ju foder av sånt slag som människor faktiskt skulle kunna äta.

Soja är väl det vanligast förekommande - mycket proteinrikt livsmedel som kan användas som alternativ till kött. Om en ko, vars liv idag syftar till att ge mjölk och sedan kött, ska stå och tugga i sig sojabönor dagarna i ända så går stora mängder protein förlorade på vägen: Först odlas det, sen konsumeras det av kon som på ett mycket ineffektivt sätt omvandlar detta till kött. Jag har hört olika siffror om detta, men förlusten lär vara åtminstone nio tiondelar. För att inte tala om hur mycket vatten som går åt - 100 000 liter för att framställa 1 kilo nötkött. Skrämmande mycket jämfört med 500 liter för 1 kg potatis och 900 liter för samma mängd vete.

feta djur mjölkar inte mera och är välmående det är inte att de är feta som jag menar med att de är välskötta om de är feta är de missskötta men givetvis vissa går det inte att hålla rätt kroppsvikt på.. Och att de mår bra menar jag med att de är pigga och arlerta, nyfikna, rena och friska utan koninuelig antibiotika i fodret. I de stallar ja varit har det varit väldigt hygigeniskt och rent och en väldigt trevlig miljö. Djur är individer de vet var djurbonde. Och alla gillar inte samma sak.

Okej... så är det inte bra om de blir feta, så att det blir mer att äta av dem? Det låter ju ganska bra i alla fall, så som du beskriver det här.

Jag vet att de inte får ha sitt naturliga betende. Men vem får ha det? Ofta är korna mera välskötta än många människor. De får rätt nämgd mat. De får rätt sammansätt mat. de blir väl omhändertagna så långt byggnader och pengar räcker. och när de blir för sjuka för att enligt veterinär går att rädda blir de snabbt avlivade utan att behöva lida och går till kadave (detta är inte kött mäniskor äter). de som går till slakt är sådana som men inte kan ha kvar av tex platsbrist, de kanske inte blir dräktiga de lönar sig inte och tross allt lever vi i sverige och har konstant kniven över strupen rent ekonomiskt sett. i alla fall de fleta ja känner.

Det verkar vara främst två saker som gör att djurens intressen inte kan tillgodoses: det ena gäller utrymme och det andra gäller pengar.

Djuruppfödning är en industri, så givetvis behövs det pengar, och givetvis blir det konkurrens; kan man inte sälja sina produkter tillräckligt billigt så går man i konkurs. Och hela platsbrist-problemet handlar ju i grund och botten om pengar, eller hur? Hade man hur mycket pengar som helst så skulle det inte vara något problem. Men det har man inte, och det är inte lönsamt att ha sina djur på en alltför stor yta. Det mest ekonomiska är att tränga ihop dem.

Jag tycker det är ett problem att de inte får ha sitt naturliga beteende, och att de inte får leva mer än 4-6 år då de egentligen kan bli 20-25. Om det är möjligt att se till att ge kor det utan att det går ut väldigt mycket över människor (varför skulle det göra det?) så tycker jag att vi borde ändra på den saken.

Är det snällare mot djuren som i dag är tama och vana att få foder att släppa ut dem och inte sedan bry sig om dem alls? att låta dem självdö i naturen? Vad ska man sedan göra av alla kadaver som kommer att skräpa ner naturen?

Nej, vi bör inte släppa ut dem. Men vi bör sluta se dem som ekonomiska resurser och tillgångar, vi bör sluta tjäna pengar på dem, vi bör låta dem leva sina liv för sin egen skull, inte för våran - om vi vill att de ska må bra.

Det finns djurhem idag runtom i Sverige, som drivs helt ideellt, med syfte att ge djuren en så bra tillvaro som möjligt. Om allt går som jag vill, så kommer djurindustrin att succesivt avvecklas i framtiden. Det kommer att bli hårdare och hårdare lagar, större och större minimiytor för djuren (kvadratmeter per höna istället för hönor per kvadratmeter), och så småningom kommer det totalförbjudas. Köttkonsumtionen kommer då att ha minskat stort, och de få djur som vi bestämmer oss för att ha kvar kommer att tas om hand av frivilliga. Här är en länk till ett djurhem.

http://tigerharen.org/

Människan är en allätare precis som grisen vi är menade med tanke på vår matsmällning och våra tänder att äta både kött, grönt och fisk å annat. Så där håller jag inte riktigt med. Vist var det inte så bra med tanke på vår allsidiga föda att sluta med samlande och jagandet och bara ha tamdjur. Men det var överlevnadsinstinkten som ledde oss dit för så många år sedan. Vi är heller inte menade att bara äta kött det säger ja inte. vi ska äta en allsidig kost med lagom mycket, rätt tilllagat och i rätt blandning för att må bäst.

Menade hit och menade dit... frågan är vad som är bra för oss. :) Vad som är nyttigt och vad som är onyttigt. Vegetabilisk kost är nyttigare än blandkost. Äter du veganskt får du till exempel i dig mycket mindre mättat fett än om du äter kött, i synnerhet rött kött, och mejeriprodukter. Många vanliga sjukdomar som bröst-, prostata- och tarmcancer, diabetes och hjärtsjukdomar kan förebyggas genom att sluta äta mättat fett. Orkar inte sitta och rabbla en massa näringslära, men vegansk kost är nyttigare än köttkost, förutsatt att man har koll på vad att man får i sig alla näringsämnen man behöver.

Jag har som sagt var intet emot att vissa är veganer eller vegitarianer, jag har inte problem med att människor är olika. Men då måste ja ju kunna räkna med samma sak för egen del eller?

Djuren då? Ska inte de kunna räkna med lite respekt de också? Vad väger tyngst - respekt för ditt beslut att äta kött eller respekt för djurens vilja att leva långa, lyckliga liv?

Och vad gäller miljön så är köttproduktion också lika med miljöförstöring på grund av det jag nämnde tidigare. Djuren måste ha mat, och maten måste odlas nånstans. Brasilien är till exempel ett land där det finns mängder av sojabönsodlingar - på bekostnad av regnskogen. Den skövlas hejvilt. Hälften av all regnskog i världen har redan fällts för köttproduktionens skull. I vissa fall är det för att köttdjur direkt ska kunna beta där, men ibland också för att mat odlas till djur från andra länder, däribland svenska.

Till sist har jag några frågor om din egen gård.
- Varifrån kommer maten som du ger dina djur? Är den KRAV-märkt?
- Säljer du själv KRAV-märkt mjölk eller "vanlig" mjölk?
- Hur många månader får dina djur gå ute om året?
- Hur länge får kalven vara hos kon tills de separeras för att kon ska "in i produktionen" igen? Hur reagerar de på det?
- Hur trångt står de i ladugården? Hur stor rörelsefrihet har de?

Whew. Det blev långt. Trevligt att diskutera direkt med en bonde så att man känner att man får lite kött på benen, så att man inte blir helt insnöad på all djurrättslitteratur. :)

starblaze
Kontakt:

Inläggav starblaze » 31 jul 2005 11:15

jo vist vore det bäst å låta bli att slakta dem. och vist blir man lessen när ens favoritkor åker till slakt. Men ofta då vi slaktar ut djur så är det ju just platsbrist. Men det är alltid mer ekonomiskt att ha så långlivade djur som möjligt. Det kan var mattematiker räkna ut. Och ja att inte slakta dem vart ska en göra av dem då? de som tex inte kan kalva meera eller inte mjölkar mera. Sådana som får mastiter eller själva har smittsamma juversjukdommar. eller de som slår hej vilt då man närmar sig. vå älsta ko blev 10 år. men henne fick vi skjuta för hon gjorde sig illa i benen. *muttrar* hade hon mjölkat några månader till hade hon kommit över 100 000 liter mjölk och det är inte många som kommer dit. Ja att inte slakta då kommer man också genast till ekonomisk fråga.Igen. Och att ha djurgårdar och inte slakta djuren. Vist men hur ska man då överleva? På bidrag å sånt. Tror du verkligen att man skulle få bidrag från staten för att låta gammal kor gå å slå dank? I dagens sverige har ja lite svårt att tro det. Läste dock i land tror ja det var (inte helt hundra) om jas tror det var i swetich eller österike. Om gårdar som tog hand om äldre kor. Men de fick ju bidrag.
det är inte så ofta vi skickar friska kor utan det är till 99 % någgot fel på korna.
ja ja ska väll inte säga så mycket om att man inte klrar av att föda alla människor efter som ja bara hört det från några st å inte kollat efter själv.
Men av det ja kommer ihåg av näringsläran på hushållsskolan ja gått att det är enkare att få i sig alla näringämnen genom mjölk tex. och tror inte det sades något om att välstekt kött skulle vara farlig. Å ja tror inte att man ska ta bort något varken fett eller näringämnen från kosten.

den bästa slaktkroppen är med mycket kött och insprängt fett i. kommer inte ihåg klasserna nu.

Sen får du inte glömma att man håller sig friskare om man är uppvuxen på en kogård. Det är någe ämne i komagen tror ja det var som gör oss mer tåliga mot canser. Och sen är det större chans att klara sig mot allergier. mm Du har väll hört lite skit ränsar magen *skrattar retsamt*

Vår gård. Ler vi har som sagt 40 kortbåsplatser. det är omgjorda långbås alltså att de ligger ute i kortbås har de tillgång till mat hela tiden. de har nog lirte större yta än kraven. de blir på vintern utfodrade 6 gånger med datafodervagn vi har inte krav produktion utan sprutar grödorna men det blir ändå inte mera än det behövs eftersom sprutmedlen är så dyra.
vi brukar 40 ha mark. äger 10 och arrenderar resten. Vi brukar hela vår by.
kvigorna och de något större kalvarna och sinkorna går ute året om på vintern har de en djupströbädd eller två. en som är stängs alltså de kan inte gå ut det är för de små kalvarna vi tar ut från laggården. å den större är för resten de får äta ute.
kalven tar vi bort så fort det går från kon. Av tre orsaker. en kalv som diat är nästan omöjlig att få att dricka i spann. Vi har inte platts. och det är inte säkert att kalven får i sigg tillräckligt med mjölk. Kalvens tarmar är ju som ett stormaskit nät i början och när första råmjölken kommer ner i tarmarna börjar det att slutas. det ärf ör att alla bra saker i råmjölken ska gå direkt ut i blodet. Vi försöker här på gården se till att få i kalven 2 kliter mjölk innom två timmar efter födseln. då har de bra skydd. Korna bryr sig faktiskt inte så jättemycket om att bli av med kalven. Vissa bryr sig inte alls om kalven efter födserln andra kan bli våldsamma när den kommer. Det finns kor som haft ihjäl kalvarna. andra är väldigt mammiga och försöker sno var kalv som kommer även om det inte är deras egen. har vatt med om alla saker utom att nån ko här hemma haft ihäl kalven. men det kan se otäkt ut i bland.
Först kommer kalven i ensambox på ca 1 * 1 m. sedan beroende på plats kommer den efter olika tidsrymder till tvåbox eller lite större box med flera i. de får dricka mjölk i spann hela tiden tjurkalvarna säljer vi till två grannar. beroende på en har amkor och föper dem diret efter födseln när de fått råmjölken. den andra efter 2 mån när de slutat få mjölk.
korna går ute till det blir för geggigt någon gång in i sep okt helt beroende på väder. sedan står de inne till tja mars/april/maj oxå beroende på väder. Kalvarna från laggården kommer ut tidigare. vi strör med spån. de har gummimattor att ligga på alla kalvar har halm. och fri tillgång till hö. De kar pklatts att ligga sig och resa sig utan problem de sitter bara fast i halsbandet. så det har ja inte upplevt som negativt. vist fins ju alltid negativa saker med allt så även lösdrift. har jobbat i sådan och det är ett jobbigt åttagande att ha rena djur där.
korna har fri tillgång till ensilage.
fodrel köper vi från lantmännen det är inte krav men svensk. ensilage hö å sånt tar vi själva på hösten får korna äpple ibland vilket de är tokiga i. Helt galna de flesta i alla fall. *ler* det är knappt en kommer ur hagarna om man börjar ge dem äpple eller bara går in eftersom de är så kelna. det står på rad för att få klappar å kliningar. vi hsar öppna rännor altså inte med galler på att har svanden bunden med ett snöre som hänger ner från taket. Alltså svansen hänger normalt när de står det är när de ligger de inte faller ner i rännan. å blir skitig. Är lite putt på kravvarorna. de får i dag fodra med tror det är 50 % "vanlig" foder fast det ska nog ändras.
Så de är ute allt mellan 8 - 6 mån. Men vi flyttar dem rätt så ofta å verkar klövarna rätt så ofta oxå så de står inte på samma platts hela inneperioden.

våra kor får respekt tro inte annat. vi har haft flera gårdsbesök just för att vi har bra djur. Vi har varit på flera utställningar just för att vi har friska och snygga djur. Så ja ja tycker vi sköter om våra djur så gott vi kan och gör det bästa för att de ska ha det trevligt.

Ursäkta om det är stavfel. är lite ordblind :-(

Varney

Mjölkbonde i dag

Inläggav Varney » 31 jul 2005 13:29

ja, det handlar väl inte om att ni inte gör ert bästa.
men, gör ert bästa med VAD? försörja er på kalvars bröstmjölk och sälja liken?! =O

...om ni nu tar upp en hel by, så antar jag, om det nu är så käckt, rationellt och "ekonomiskt" ur alla perspektiv detta, att era djurs döda kroppar också försörjer hela byn?
eller är det bara din familj som kammar in kalubasen?

..det är förskräckligt vilka horibla skygglappar vi människor har...
att man gör det bästa av situationen gör inte att man är bäst i världen, eftersom det man gör kanske är rent ut sagt, ONT eller dumt eller vad som helst - men det tas inte ens in i tankevärlden...huuu!

ja, kalvarna kan inte ha det bättre, (för då skulle vi inte kunna tjäna pengar på dom- liten parantes) :roll:
..men det är väl inte frågan om att det är kärlek precis..eftersom - visst vi kan vara så snälla det går mot dem, men bara inom de ekonomiska ramarna..hrrhm.
är det inte makabert? "mina favoritkor"? som tyvärr måste slaktas för jag vill försörja mig på dem?
får jag bara ställa en enkel fråga: äter du din hund när den är 4 eller 6 år gammal? varför inte? ...kan du säga mig skillnaden? (annat än att du nog inte gillar hundkött för du är inte uppväxt på det, tack.)

- nä, men frågan är väl som sagt lite missuppfattad??

starblaze
Kontakt:

Inläggav starblaze » 31 jul 2005 17:04

jjag kan mycket väl tänka mig att äta hundkött anledningen till att ja inte gör det? tror inte att det fanns i sverige å så vet ja att det inte är direkt smärtfritt för hunden när de har ihäl den.
*s* kalvarna får sin mjölk från korna. men med tanke på att korna mjölka mellan 30 - 60 liter om dygnet och vi har 40 kor vi har 14 kalvar som dricker mjölk nuav dem vänjer vi av tre st så då är det 11 som dricker mjölk
de får 2,1/2 liter / gång 2 gånger på ett dygn det blir 55 liter som går till kalvarna / dag korna mjölka allihopa nu ca. 2100 l på två dygn alltså ca 1000 liter / dygn minus 55 945 liter blir över när kalvarna fått sitt. så de får den bröstmjölk de behöver.
nej det är bara vi som försörjer oss på korna. Och när de väl är döda? varför ska man inte ta hand om dem då? eller vad har du tänkt att göra. låt säga att det i sverige i dag finns ca kommer inte ihåg siffran nu men låt säga 400 000 mjölkkor. låt säga att de är en spridning på 50 förstakalvare å resten äldre. om vi låter dem leva då utan låter alla självdö när det nu är dax. då får vi ca 500 000 kalvar /år och om 1 procent av de dör i år. blir det ca 900 000 djur / 100 ca 9000 djur som dör i år i hela sverige.ska du gräva ner alla dom? ska vi bränna dem? eller låta dem ligga ute? Om vi låter dem ligga ute skulle vi få en enorm ökning av rovdjur så som varg, björn, järv mm vist gott å väl. Men när de här rovdjuren då börjar komma in i trädgårdar å rota i soptunnorna? eller äta upp någons älsklingshund eller kanin. ? För du kan väll inte tänka dig att skuta rovdjuren. det går ju inte. Så när det sett att de inte har något att frukta från oss. Vågar vi då släppa ut barn i skogen?
nu är detta bara ett möjligt senarium.
Om man nu inte får försörja sig på döda då borde ju inte begravningsentreprenörena funnis. de lever ju indrirekt på döda.
Och om vi nu inte skulle ta hand om djuren ska vi då få använda allt det som vi genom att vi tagit hand om dem utvecklat? vi skulle inte behöva slaktare, de som jobbar med kött/ mjölk/ sädesproduker i affärer grosister, mejerifolk, förädlingsfolk, transporter. Man säger ju att en mjölkbonde försörjer 4 personer utöver sig själv och familjen vi är ca 7000 i dag som är mjölkbönder tror ja. 7000 *4= 28 tusen som i ett slag skulle bli av med jobben. om vi inte nu ska manipulera med tex seminering utan låta det sköta sig själv skulle det i var besättning bli inavlade djur. Fast det är ju då naturlig. Ja jag vill försörja mig jag vill ha mat på bordet och pengar att köpa tex kläder för. Är det något fel med det? Vem vill inte kunna försörja sig?
vem är det som gör itt bästa och som är gott för världen+ det finns alltid ett antal i världen som tycker det denna gör är ont.
om vi nu ska dra parraleller mot ekonomiskt får ja fråga dig lite.

1. odlar du din egen mat? om inte varför? För transporter smuttsar ju ner miljön

2: använder du något av skiinn?

3. Kör du bil i så fall på vad?

4. är du för det naturliga urvalet beroende på premisser som friskhet, överlevnad, å så vidare?
Om du nu är det. hur kan du då tex sitta vid datorn?
Som drar ström, som kommer från till 80 % från kärnkraft.

5. har du blivit opererad? det är väll heller inte naturligt. Med massa mediciner som är testade på djur?

vi ska ju ite ha några tama djur då. andra djur har ju inga tama djur. Varken hund/ katt eller något sådant.

Vad gå livet ut på om man nu ser till artens överlevnad? Alltså människans fortlevnad. jo det är att utvecklas i tiden så att vi kan bära vidare våra gener till framtiden. I alla raser kvittar vilka är det det livet och iden går ut på. Att bli bättre, att bli mer anpassad att bli mor /far till några barn. hur kan vi som människa säga att vi lever med naturen? den har vi lämnat för länge sedan. den började vi utnytja då vi reste oss upp på två ben och började använda värktyg. Vi människor som tror att vi är så smarta och duktiga. Människa är den enda arten som slår ihäl sin artfränder bara för att det är skojigt. Människa är den ända som på relativt kort tid har lyckats utrota mängder av djur. Och detta gör vi bara genom att vi lever/ genom att vi för våra gener vidare till nya barn.Å så ska vi vara smartare än andra djur?

är björnens sätt att döda djur bättre än vårat? när björnen äter på de levande djuren?
är varjens sätt att döda bättre än vårat+ som biter av hälsenorna på bytet så att det inte kan springa.
Var våra urfäders sätt att döda bättre än vårat då vi hetsade djur utför stora stup och om hade tyr dog av fallet?
Om man inte ska leva på andra djurs lik eller döda kroppar. Då kan vi ju inte ha några rovdjur för det är ju just det som de gör. och till så mycket större plåga än hur vi har ihjäl våra djur. Men ja glömde ju deet är ju naturligt eller hur.
Ja du får ursäkta men ja tycker att våra kalvar har det bra. om inte bättre än att leva i en värld där den starka överlever och äter upp den svaga.
Och du som är vegetarian ska väll kunna leva på vad som är naturlig att växa här i sverige?
Vart ska man dra gränsen?
Är människan över huvud taget naturlig i dag?
Mitt svar är nej.
Så ja jag tycker jag gör det bästa av situatinen. vi som förser mängder med mjölk kött bröd mm så att de kan i sin tur göra vad de är bra på. Det är så hela vårt samhälle är uppbyggt.
Jag kan gå med på att man inte äter något för att man inte tycker om det. men inte för att man tror att något är rätt eller fel. hur kan du säga vad som är rätt eller fel? Vad som är ont eller gott. hur vet du att just du har rätt?
Ja vet inte det å jag säger inte vad som är ont eller gott rätt eller fel. Jag säger att det vi gör med kor , kalvar oså vidare är det som vår artöverlevnad drivit oss till genom åttusende.
Hunden är för mig ett lika mycket nyttodjur som korna är. vi har två vallhundar. Och ja de dör inte när de är 4-6 år. Men de klara av sitt arbete tills de dör. De är till stor hjälp i bruket och som tack får de lika god omvårnad vi ger våra kor ute i laggården. Vi tar bort dem på samma smärfria sätt som vi gör med korna när vi skickar dem till slakt.
vist vi gräver ner våra hundar. Men de kommer ändå till nytta. som föda åt växter å så.
Livet består i alla länder i alla miljöerav att äta eller ätas att leva eller dö. Att föra våra gener framåt så att arten inte ska dö ut.Varför ska vi tro oss kunna bryta mot de urgamla naturlagarna? Jo människa är ju korkad. som alltid tror sig veta bäst, vara bäst, mm.
Jag är inget undantag. å säkert inte du heller. Vi har alltid manipulerat med ater vare sig det är väcter eller djur eller själva jorden. Och även om du inte tror att du gör det så ggör du det nog omedvetet. tro inte att någon i hela världen kan gå fri från den bördan. Men skilnaden mellan oss är att jag vet vad ja manipulerar med. Jag ser det handfast i de djur vi avlar fram och slaktar. Jag tar mitt ansvar för att göra deras färd dit så bra som möjligt med de resurser jag har. i den mån jag kan.

Bra å dåligt ont eller gott det är bara tomma ord. Naturen är inte uppbugd i bra å dåligt ont eller gott det är vi människor som fört in det i världen med vår blåtta existens. Och om du undra varför ja låter så härsken så ja jag är fruktansvärt besviken på människa som helhet och mig själv i synnerhet. just för att vi är människor. Just för att vi hela tiden formar miljön efter våra egna påhittade lagar och vilja.
vi tar sällan hänsyn till miljön. Annat än att det ska växa bra å ge föda. vare sig det är genom att manipulera genom att medvetet odla vissa artförändrade grödor eller att låta djuren beta av gräset där.och sedan äta djuret.
Om man tar hänsyn till allt och försöker att inte styra naturen skulle ensa sättet att göra det vara att ta bort sig själv från jorden.
så ett
vi låter våra djur beta både på bete och på åkrar det det naturlig växer gräs.
och två
Mjölkkorn är liksom bladet värdens bästa kemist. Varfdör ska vi inte kunna dra nytta av det? När vi nu drar nytta av allt annat som växer, klättra, går, simmar existerar på jorden. Nä nu måste ja ut å mjölka mina kor. Såå atrt ja ännu en gång kan få in lite pengar till att köpa foder till dem för.

Joahn

Mjölkbonde i dag

Inläggav Joahn » 31 jul 2005 20:43

Hej igen. Du skriver väldigt långa och ganska röriga inlägg, så jag kommer nog inte att kommentera allt.

Men det är alltid mer ekonomiskt att ha så långlivade djur som möjligt.

Är det? Men är det inte lönsammast att döda korna när deras mjölkproduktion börjar sina?

Och ja att inte slakta dem vart ska en göra av dem då? de som tex inte kan kalva meera eller inte mjölkar mera[...] Tror du verkligen att man skulle få bidrag från staten för att låta gammal kor gå å slå dank? I dagens sverige har ja lite svårt att tro det. Läste dock i land tror ja det var (inte helt hundra) om jas tror det var i swetich eller österike. Om gårdar som tog hand om äldre kor. Men de fick ju bidrag.

Om kornas välfärd avgörs av hur mycket pengar man kan tjäna på dem, så är ju det ett problem. Därför låter det bättre med ett veganskt samhälle där de djur som finns bor på ideellt drivna djurhem eller som husdjur hos "vanliga" människor. Detta skulle kunna finansieras dels av bidrag från staten, men dels också (som i fallet med Tigerharen) av privatpersoner som skänker pengar. Men detta är skulle i sådana fall vara inom en ganska lång framtid, då vi har betydligt färre kor än vi har nu.

Men av det ja kommer ihåg av näringsläran på hushållsskolan ja gått att det är enkare att få i sig alla näringämnen genom mjölk tex. och tror inte det sades något om att välstekt kött skulle vara farlig. Å ja tror inte att man ska ta bort något varken fett eller näringämnen från kosten.

Jo, det stämmer nog att det är enklare att få i sig alla näringsämnen om man dricker mjölk, det tror jag. Om man är vegetarian är det inte svårt att få i sig alla ämnen man behöver, risken är större om man är vegan. Men till stor del är det en vanesak - man lär sig med tiden hur man tillagar balanserad,näringsriktig, vegansk mat, och är man orolig så kan man ju ta näringspiller och gå på läkarkontroller emellanåt.

Välstekt kött är farligt i för stora mängder, då det kan ge upphov till en mängd sjukdomar som jag bland annat nämnde i förra inlägget (och jag orkar inte gå in närmare på näringslära, vilket nog inte skulle vara särskilt intressant heller).

Apropå det du skriver om kalven och kon... jag har hört att vissa kor ropar efter sina kalvar flera dagar efter separationen. Händer sådant aldrig på din gård?
Att kon försöker ha ihjäl kalven borde ju vara på grund av något slags beteendestörning, kan jag tycka... en art som gjorde så i naturen skulle nog ha dött ut. Kan det ha att göra med något som till exempel bristen på utrymme?

våra kor får respekt tro inte annat. vi har haft flera gårdsbesök just för att vi har bra djur. Vi har varit på flera utställningar just för att vi har friska och snygga djur. Så ja ja tycker vi sköter om våra djur så gott vi kan och gör det bästa för att de ska ha det trevligt.

Ja, jag tror ni sköter om dem en bra bit bättre än genomsnittet. Och det är väl på sätt och vis synd att det är så, att de flesta sköts om sämre. :(

------------------------------

Nästa inlägg var väl riktat till Varney, men det kanske inte gör något om jag hoppar in lite där också?

jjag kan mycket väl tänka mig att äta hundkött anledningen till att ja inte gör det? tror inte att det fanns i sverige å så vet ja att det inte är direkt smärtfritt för hunden när de har ihäl den.

Okej, så om det har dödats smärtfritt så är det okej. En människa då, som dör en smärtfri död, utan att någon saknar den eller så när den dör... finns det några problem med att äta den?

Om man nu inte får försörja sig på döda då borde ju inte begravningsentreprenörena funnis. de lever ju indrirekt på döda.

Jag ser en viss skillnad mellan att att försörja sig på döda och att försörja sig på att döda.

Och om vi nu inte skulle ta hand om djuren ska vi då få använda allt det som vi genom att vi tagit hand om dem utvecklat? vi skulle inte behöva slaktare, de som jobbar med kött/ mjölk/ sädesproduker i affärer grosister, mejerifolk, förädlingsfolk, transporter. Man säger ju att en mjölkbonde försörjer 4 personer utöver sig själv och familjen vi är ca 7000 i dag som är mjölkbönder tror ja. 7000 *4= 28 tusen som i ett slag skulle bli av med jobben.

Skriv inte ta hand om, skriv "föda upp" eller "utnyttja". Givetvis ska vi ta hand om djuren, men industrin ska bort. Och ja, vissa kommer att förlora jobben i och med det, liksom vissa gjorde det när slaveri förbjöds. Synd för dem, men för djuren handlar det inte om arbete, utan om liv och död.

Dessutom så måste jag påminna dig om att ifall djurindustrin avvecklas så kommer inte detta ske över en natt. Så de som arbetar i djurindustrin kommer inte bli av med jobbet "i ett slag". Det kommer att gå succesivt.

starblaze
Kontakt:

Mjölkbonde i dag

Inläggav starblaze » 01 aug 2005 10:11

Citat:
Är det? Men är det inte lönsammast att döda korna när deras mjölkproduktion börjar sina?

Med långlivade kor menar jag att de som normala vilda djur föder en kalv om året. Ska beskriva lite. Normalt kalvar de in på 24 mån. första tre dagarna har de råmjölk. sedan kommer laktationen till två mån innan de ska få nästa kalv så att de kan få råmjölk till kalven. Man försöker få dem dräktiga på andra brunsten efter kalvning. Men vissa kan man få seminera många gånger.
Om de inte är dräcktiga efter ca 5-9 mån går de till slakt. då är det fel på deras fertilitet.
De lönsammaste djuren är de som får en kalv om året ca med försjutning på några mån. Är friska, har torra ben, bra rygg , är lugna osv. Det man avlar på. Det är större chans att de lever längre alltså inte får dåliga klövar, svullna ben, mm. sedan behöver de inte mjölka så mycket snittet ligger på ca 8000 kg ecm alltså omräknad mjölkmängd till rätt kg fett och protein.

Citat:
Om kornas välfärd avgörs av hur mycket pengar man kan tjäna på dem, så är ju det ett problem. Därför låter det bättre med ett veganskt samhälle där de djur som finns bor på ideellt drivna djurhem eller som husdjur hos "vanliga" människor. Detta skulle kunna finansieras dels av bidrag från staten, men dels också (som i fallet med Tigerharen) av privatpersoner som skänker pengar. Men detta är skulle i sådana fall vara inom en ganska lång framtid, då vi har betydligt färre kor än vi har nu.

*ler* det där tror jag inte kommer att hända. enligt min tro på människan finns det bara två val för korna. Så länge de är lönsamma har vi dem kvar när de inte är det har vi dem inte kvar. Tror inte att människan fortsätter att slänga uut pengar på något utan att få något tillbaka. Som med tillexempel hästar. de rids å körs å tävlas med, hundar är sällskapsdjur, likaså katter, kaniner osv. De som inte är sällskapsdjur eller nyttodjur är vilda och de kommer vi suksesivt att utrota när vi ökar i befolkning och tränger undan deras naturliga miljö.

Citat:
Jo, det stämmer nog att det är enklare att få i sig alla näringsämnen om man dricker mjölk, det tror jag. Om man är vegetarian är det inte svårt att få i sig alla ämnen man behöver, risken är större om man är vegan. Men till stor del är det en vanesak - man lär sig med tiden hur man tillagar balanserad,näringsriktig, vegansk mat, och är man orolig så kan man ju ta näringspiller och gå på läkarkontroller emellanåt.

Jo men vart köper du din vegetariska mat ifrån? Eller ska vi i framtiden leva på syntetisk tillverkad mat såsom näringspiller? Är det naturligt?

Citat:
Välstekt kött är farligt i för stora mängder, då det kan ge upphov till en mängd sjukdomar som jag bland annat nämnde i förra inlägget (och jag orkar inte gå in närmare på näringslära, vilket nog inte skulle vara särskilt intressant heller).

just där i för stora mängder. Det kan allt vara i för stora mängder. Man kan dö om man får i sig vatten i för stora mängder. Men jag sade normala mängder och välballanserad mat. Beståenda av både grönt frukt, kött fisk mm. sen kan man ju diskutera vad lagom är men det är en annan fråga. Äter du sega råttor å sånt?

Citat:
Apropå det du skriver om kalven och kon... jag har hört att vissa kor ropar efter sina kalvar flera dagar efter separationen. Händer sådant aldrig på din gård?
Att kon försöker ha ihjäl kalven borde ju vara på grund av något slags beteendestörning, kan jag tycka... en art som gjorde så i naturen skulle nog ha dött ut. Kan det ha att göra med något som till exempel bristen på utrymme?

Om kon försöker ha ihjäl kalven beror inte på utrymme utan på sviktande moderskänslor. Vist kan det hända att de skriker någon dag eller så. Men de skriker lika mycket när jag går ifrån dem efter att ha klappat dem ett tag. så.......

Citat:
Ja, jag tror ni sköter om dem en bra bit bättre än genomsnittet. Och det är väl på sätt och vis synd att det är så, att de flesta sköts om sämre.

Citat:

Okej, så om det har dödats smärtfritt så är det okej. En människa då, som dör en smärtfri död, utan att någon saknar den eller så när den dör... finns det några problem med att äta den?

aatt jag inte äter mäniskor beror på att det är ingen art som äter sina egna atrfränder. Det är förbjudet antar jag. Och det är väll inget jag traktar efter. Jag går ju inte å set köttbiffar på var människa jag möter. Men kött som kött. är det rätt tilllagatt så....

Citat
Jag ser en viss skillnad mellan att att försörja sig på döda och att försörja sig på att döda.

Då borde du angripa alla verterinärer oxå. De ger ju ofta den dödliga sprutan till hundar, hästar, katter å så vidare. eller alla jägare som dödar barta för nöje´s skull. De tycker jag är mycket värre att jaga. Vist det krävs ju annars så får de ingen respekt för oss och kan då till slut döda oss. Pluss att det inte är säkerty att de träffar rätt. Hur vänligt är det att skadeskjuta en äld som spinger några mil innan den dör av blodförlust?
Då tycker jag det är många gånger bättre att sätta en kula rakt i pannan där döden sker ögonblickligen.

Vet inte om du överhuvudtaget vill att man ska döda djur även om de är väldigt skadade. Sådanan man kör på å bryter ryggen? ska vi operera dem å rehadilitera dem så att de överlever bra för att de ska överleva.
Sådanan kor/ kalvar som bryter benen? Sådana kor/ kalvar som av misstag trampar av sig spenar?
Sådanan kor och kalvar som har en väldigt smittsam sjuksom som galna ko sjukan? som smittar andra?
såna kor kalvar som får aurus som är en smittsam juversjukdom och gör att mjölken bli dålig så att varken kalvar eller vi ska dricka? Vad ska vi göra med dem? det är te 50 procent därför vi slaktar dem.

Citat:
Skriv inte ta hand om, skriv "föda upp" eller "utnyttja". Givetvis ska vi ta hand om djuren, men industrin ska bort. Och ja, vissa kommer att förlora jobben i och med det, liksom vissa gjorde det när slaveri förbjöds. Synd för dem, men för djuren handlar det inte om arbete, utan om liv och död.

Dessutom så måste jag påminna dig om att ifall djurindustrin avvecklas så kommer inte detta ske över en natt. Så de som arbetar i djurindustrin kommer inte bli av med jobbet "i ett slag". Det kommer att gå succesivt.

Vist vi föder upp dem. Liksom vi föder upp alla djur vi har i vår närhet. Vi utnytjar alla lika dant. Jag har haft häst. Jag red på den och tyckte om den. Men så förstörde den bakre knäskålsupphängningen Fråga mig inte vad det är mera exakt det var veterinärns ord och det var han som sade att vi skulle slakta den eftersom den led. Vilket vi gjorde och sedan antar ja att hon blev kött/ köttfärs/ hamburjekött. och?

Tycker att vi ger korna Hästarna mer mening att leva och att dö. än vad vi mäniskor har. Vi föder upp djuren för att vi vill, vi väntar på var kalv / hund med glädje, vi önskar att de ska leva så länge som möjligt å blr glada när de så gör. Men när de dör / slaktas / utnytjas eller vad du nu villl att det ska heta så vet vi att de kommer till nytta ännu en gång. De är döda. de känner inget, de vet inte att de ska dö, döden är ufta ögonblickligen, de lider inte. Vari ligger felet där?
Det är inget de går och fruktar hela livet att han / hon ska dö Lika lite som något vilt levande djur fruktar döden. Det är fortfarande vi som sätter orden på att det är fel, rätt, ont, gott. Vad är det för fel / ont med att äta för att överleva?
Liksom alla rovdjur äter andra djur för att överleva för att kunna föda sina ungar. Gör de fel. De lever ju också genom att de konstant dödar bytesdjur.
Vist de föder inte upp djuren. De ser inte till djuren innan, de tar inte hand om / utnyttjar djuren innan, de ger katten i om djuren liver då de blir uppätna. de ger katten i om det är en mor som försörjer en kalv som dör.

Jag har svårt att se skillnaden. Vist du vill att vi ska äta vegetabilisk föda. Hor ska du få alla vilda gräsätare att hålla sig borta då? från den grödan? genom att skjuta dem? Det går ju inte.

Det är ofta miljövänligare att föda upp / utnyttja/ ta hand om / och döda djur. Har du räknat ut hur stor miljöskada den maten du äter gör och gämnfört det med vad djuren gör?

Glöm inte alla förarbeten, glöm inte all olja, disel och sånt som maskinerna drdar å släpper ut. Glöm inte att räkna med den genetisa förädling man gör genom årlånga studer och forskning gör med grödorna. Och när man tillverkar maskinerna som kör på åkrarna. När man tillverkar maskinerna som gör traktorerna, alla låga löner i utlandet, sorteringsprocesserna, förpackningsprocesserna, mm mm mm. Listan kan liksom här göras hur lång som hälst.

Och vad ger oss rätt att manipulera med naturen så att det växer rätt gröda just där som just vi behöver? Vad ger oss rätt att orsaka tryckskador i marken när vi kör tunga maskiner över gärdenVad ger oss rätt att stänga ute de vilda djuren som också behöver mat för att överleva?
Vad ger oss rätt att skjuta vildsvinen som förstör våra åktar där det växer gröda vi ska äta? Vad ger oss rätt att torka ut sköat bara för att vi behöver bevattning på våra fält som hänt i ukraina? Vad ger oss rätt att föröka oss så till den grad att vi genom vår blotta existens förintar andra djuarter bara för att vi behöver utrymmet? Vad ger oss rätt att förvänta oss att djuren / naturen ska lyda våra nycker.
Vi vår överlevnad. Vår rätt till att leva, till att föröka oss, till att äta, till att dö.

Så jag frågar ännu en gång:

1. Vart kommer maten du äter ifrån, Odlar du den själv?

2. Åker du bil vad går den på olja, disel?

starblaze
Kontakt:

svar på inlägg

Inläggav starblaze » 01 aug 2005 10:12

Citat:

Med långlivade kor menar jag att de som normala vilda djur föder en kalv om året. Ska beskriva lite. Normalt kalvar de in på 24 mån. första tre dagarna har de råmjölk. sedan kommer laktationen till två mån innan de ska få nästa kalv så att de kan få råmjölk till kalven. Man försöker få dem dräktiga på andra brunsten efter kalvning. Men vissa kan man få seminera många gånger.
Om de inte är dräcktiga efter ca 5-9 mån går de till slakt. då är det fel på deras fertilitet.
De lönsammaste djuren är de som får en kalv om året ca med försjutning på några mån. Är friska, har torra ben, bra rygg , är lugna osv. Det man avlar på. Det är större chans att de lever längre alltså inte får dåliga klövar, svullna ben, mm. sedan behöver de inte mjölka så mycket snittet ligger på ca 8000 kg ecm alltså omräknad mjölkmängd till rätt kg fett och protein.

Citat:

*ler* det där tror jag inte kommer att hända. enligt min tro på människan finns det bara två val för korna. Så länge de är lönsamma har vi dem kvar när de inte är det har vi dem inte kvar. Tror inte att människan fortsätter att slänga uut pengar på något utan att få något tillbaka. Som med tillexempel hästar. de rids å körs å tävlas med, hundar är sällskapsdjur, likaså katter, kaniner osv. De som inte är sällskapsdjur eller nyttodjur är vilda och de kommer vi suksesivt att utrota när vi ökar i befolkning och tränger undan deras naturliga miljö.

Citat:

Jo men vart köper du din vegetariska mat ifrån? Eller ska vi i framtiden leva på syntetisk tillverkad mat såsom näringspiller? Är det naturligt?

Citat:

just där i för stora mängder. Det kan allt vara i för stora mängder. Man kan dö om man får i sig vatten i för stora mängder. Men jag sade normala mängder och välballanserad mat. Beståenda av både grönt frukt, kött fisk mm. sen kan man ju diskutera vad lagom är men det är en annan fråga. Äter du sega råttor å sånt?

Citat:

Om kon försöker ha ihjäl kalven beror inte på utrymme utan på sviktande moderskänslor. Vist kan det hända att de skriker någon dag eller så. Men de skriker lika mycket när jag går ifrån dem efter att ha klappat dem ett tag. så.......

Citat:
Ja, jag tror ni sköter om dem en bra bit bättre än genomsnittet. Och det är väl på sätt och vis synd att det är så, att de flesta sköts om sämre.

Citat:

aatt jag inte äter mäniskor beror på att det är ingen art som äter sina egna atrfränder. Det är förbjudet antar jag. Och det är väll inget jag traktar efter. Jag går ju inte å set köttbiffar på var människa jag möter. Men kött som kött. är det rätt tilllagatt så....

Citat

Då borde du angripa alla verterinärer oxå. De ger ju ofta den dödliga sprutan till hundar, hästar, katter å så vidare. eller alla jägare som dödar barta för nöje´s skull. De tycker jag är mycket värre att jaga. Vist det krävs ju annars så får de ingen respekt för oss och kan då till slut döda oss. Pluss att det inte är säkerty att de träffar rätt. Hur vänligt är det att skadeskjuta en äld som spinger några mil innan den dör av blodförlust?
Då tycker jag det är många gånger bättre att sätta en kula rakt i pannan där döden sker ögonblickligen.

Vet inte om du överhuvudtaget vill att man ska döda djur även om de är väldigt skadade. Sådanan man kör på å bryter ryggen? ska vi operera dem å rehadilitera dem så att de överlever bra för att de ska överleva.
Sådanan kor/ kalvar som bryter benen? Sådana kor/ kalvar som av misstag trampar av sig spenar?
Sådanan kor och kalvar som har en väldigt smittsam sjuksom som galna ko sjukan? som smittar andra?
såna kor kalvar som får aurus som är en smittsam juversjukdom och gör att mjölken bli dålig så att varken kalvar eller vi ska dricka? Vad ska vi göra med dem? det är te 50 procent därför vi slaktar dem.

Citat:

Vist vi föder upp dem. Liksom vi föder upp alla djur vi har i vår närhet. Vi utnytjar alla lika dant. Jag har haft häst. Jag red på den och tyckte om den. Men så förstörde den bakre knäskålsupphängningen Fråga mig inte vad det är mera exakt det var veterinärns ord och det var han som sade att vi skulle slakta den eftersom den led. Vilket vi gjorde och sedan antar ja att hon blev kött/ köttfärs/ hamburjekött. och?

Tycker att vi ger korna Hästarna mer mening att leva och att dö. än vad vi mäniskor har. Vi föder upp djuren för att vi vill, vi väntar på var kalv / hund med glädje, vi önskar att de ska leva så länge som möjligt å blr glada när de så gör. Men när de dör / slaktas / utnytjas eller vad du nu villl att det ska heta så vet vi att de kommer till nytta ännu en gång. De är döda. de känner inget, de vet inte att de ska dö, döden är ufta ögonblickligen, de lider inte. Vari ligger felet där?
Det är inget de går och fruktar hela livet att han / hon ska dö Lika lite som något vilt levande djur fruktar döden. Det är fortfarande vi som sätter orden på att det är fel, rätt, ont, gott. Vad är det för fel / ont med att äta för att överleva?
Liksom alla rovdjur äter andra djur för att överleva för att kunna föda sina ungar. Gör de fel. De lever ju också genom att de konstant dödar bytesdjur.
Vist de föder inte upp djuren. De ser inte till djuren innan, de tar inte hand om / utnyttjar djuren innan, de ger katten i om djuren liver då de blir uppätna. de ger katten i om det är en mor som försörjer en kalv som dör.

Jag har svårt att se skillnaden. Vist du vill att vi ska äta vegetabilisk föda. Hor ska du få alla vilda gräsätare att hålla sig borta då? från den grödan? genom att skjuta dem? Det går ju inte.

Det är ofta miljövänligare att föda upp / utnyttja/ ta hand om / och döda djur. Har du räknat ut hur stor miljöskada den maten du äter gör och gämnfört det med vad djuren gör?

Glöm inte alla förarbeten, glöm inte all olja, disel och sånt som maskinerna drdar å släpper ut. Glöm inte att räkna med den genetisa förädling man gör genom årlånga studer och forskning gör med grödorna. Och när man tillverkar maskinerna som kör på åkrarna. När man tillverkar maskinerna som gör traktorerna, alla låga löner i utlandet, sorteringsprocesserna, förpackningsprocesserna, mm mm mm. Listan kan liksom här göras hur lång som hälst.

Och vad ger oss rätt att manipulera med naturen så att det växer rätt gröda just där som just vi behöver? Vad ger oss rätt att orsaka tryckskador i marken när vi kör tunga maskiner över gärdenVad ger oss rätt att stänga ute de vilda djuren som också behöver mat för att överleva?
Vad ger oss rätt att skjuta vildsvinen som förstör våra åktar där det växer gröda vi ska äta? Vad ger oss rätt att torka ut sköat bara för att vi behöver bevattning på våra fält som hänt i ukraina? Vad ger oss rätt att föröka oss så till den grad att vi genom vår blotta existens förintar andra djuarter bara för att vi behöver utrymmet? Vad ger oss rätt att förvänta oss att djuren / naturen ska lyda våra nycker.
Vi vår överlevnad. Vår rätt till att leva, till att föröka oss, till att äta, till att dö.

Så jag frågar ännu en gång:

Joahn

Mjölkbonde i dag

Inläggav Joahn » 02 aug 2005 18:39

Nej, så länge du med flera har den inställningen så kommer det definitivt inte att hända. Det beror helt på oss människor - vill vi att det ska vara så, så kommer det också att bli så.

Vegetarisk mat = mat som inte kommer från djurriket. Ja, var köper man sådan mat egentligen? I affären, kanske? Det låter som att du tror att det handlar om någon jättekonstig specialmat som jag måste äta. Men nej, det handlar om frukt, grönsaker, rotfrukter, baljväxter, nötter, frön, spannmål med mera, och sådant köper man ju helt enkelt i närmaste mataffär. Det där med näringspiller är inte akut nödvändigt. Jag tar ett om dan för att känna mig på den säkra sidan, men det kan man ju göra om man är köttätare också (dock med annat innehåll i sådana fall).

(Dessutom, om något är naturligt eller inte spelade väl ingen roll?)

Hmm... inte helt tillfredsställande svar. Kan de sviktande moderskänslorna bero på något då? För återigen... jag tror inte att kor betedde sig så i vilt tillstånd, då skulle de ha dött ut.

Åhå... :shock: så du skulle alltså kunna tänka dig äta människokött?

Ska nog precisera mig lite.

Det spelar givetvis roll varför man dödar. Om det är för att förhindra lidande, som inte kan förhindras på något bättre sätt, så kan det vara försvarbart. Om ett djur till exempel bryter ryggen eller får en svår sjukdom. Jakt är inte försvarbart; det handlar bara om att jägarna vill ha lite roligt och lite spänning, och det kan de få ha på andra sätt. Om man dödar ett djur för att äta dess kött så näe, mat kan vi också få på andra sätt.

En fråga: Menar du att ni slaktar hälften av alla era djur för att de får en smittsam sjukdom? En sjukdom som inte går att bota (för annars skulle ni väl ha botat den)? Det låter ju väldigt mycket. Kan denna sjukdom, eller någon annan sjukdom korna får, ha att göra med platsbrist eller dålig hygien?

Jag ser inget direkt "fel" i själva handlingen att förtära en död varelses kropp. Om man tar vara på köttet efter ett djur som avlivats, typ din häst, så ser jag inget problem med det (förutom då att det kanske känns lite motbjudande).

De är döda. de känner inget, de vet inte att de ska dö, döden är ufta ögonblickligen, de lider inte. Vari ligger felet där?
Det är inget de går och fruktar hela livet att han / hon ska dö Lika lite som något vilt levande djur fruktar döden. Det är fortfarande vi som sätter orden på att det är fel, rätt, ont, gott.

Det är en intressant fråga. Rätt, fel, ont och gott är inte begrepp som jag använder, då de känns ganska meningslösa. Jag har vissa skäl till att tycka att dödande av djur oftast är fel, men egentligen undrar jag om inte alltihopa är väldigt godtyckligt. Nåväl, det handlar mest om respekt. Jag såg en film från ett slakteri en gång, och visst, det hela gick väldigt smärtfritt till, kon verkade bara lite smått orolig innan slaktaren sköt henne. Men är det okej för det? Om två föräldrar bestämmer sig för att ta livet av sitt två månader gamla spädbarn och äta upp det, är det okej bara för att det sker smärtfritt?

Jag tror att jag, någonstans här, har överskridit den gräns där jag kan ge förnuftiga, rationella svar på varför-bör-man-göra-så-och-inte-så... jag kan bara svara att det är respektlöst, hänsynslöst och vidrigt att göra så.

[...]

Vad ger oss rätt att föröka oss så till den grad att vi genom vår blotta existens förintar andra djuarter bara för att vi behöver utrymmet? Vad ger oss rätt att förvänta oss att djuren / naturen ska lyda våra nycker.

Hela detta långa stycke (även det mitt i som jag inte citerat) bygger på ett felaktigt resonemang. Det blir inte fler grödor att odla, mer mark att bruka, mer regnskog att skövla för att vi går över till vegetabilisk kost. Tvärtom. I ett veganskt samhälle finns många gånger färre djur än idag. Idag måste enorma mängder växter odlas som djurfoder, så att vi sedan ska kunna äta djuren. Om vi minskar ner på antalet djur så kommer också våra odlingar att minska, och därmed alla de problem du räknar upp.

Jag bor hemma hos mina föräldrar. Vi odlar ytterst lite mat själva, det mesta köper vi. Jag försöker dock tjata lite på att de (mestadels mamma) ska köpa KRAV-märkt... det går lite halvdant.

Har ingen egen bil, inte ett körkort ens. Om jag ska åka nånstans så tar jag oftast bussen. Mina föräldrar har bil, bensindriven, men som tur är ska de snart byta till miljöbil. :)

starblaze
Kontakt:

Inläggav starblaze » 03 aug 2005 12:54

Ursäkta om det blir virrigt i dag men är väldigt yr i skallen håller på att bli sjuk.

citat:
Nej, så länge du med flera har den inställningen så kommer det definitivt inte att hända. Det beror helt på oss människor - vill vi att det ska vara så, så kommer det också att bli så.

Ja tror dig inte. Anledningen till att vi en gång för länge sedan började domesticera alla våra djur var att de underlättade för oss. Att vi inte behövde leta grödor inte behövde jaga djuren. Det var därför vi över huvud taget började med det där ju. Och djurproduktionen tar upp minddre plats än om man skulle odla vegetariskt till lika många som kan försörja sig på kött mjölk osv. Och du tror väll inte att befolkningsmängden minskar?

Citat:
Vegetarisk mat = mat som inte kommer från djurriket. Ja, var köper man sådan mat egentligen? I affären, kanske? Det låter som att du tror att det handlar om någon jättekonstig specialmat som jag måste äta. Men nej, det handlar om frukt, grönsaker, rotfrukter, baljväxter, nötter, frön, spannmål med mera, och sådant köper man ju helt enkelt i närmaste mataffär. Det där med näringspiller är inte akut nödvändigt. Jag tar ett om dan för att känna mig på den säkra sidan, men det kan man ju göra om man är köttätare också (dock med annat innehåll i sådana fall).

(Dessutom, om något är naturligt eller inte spelade väl ingen roll?)

Jag menar varifrån kommer maten du köper i affären. odlas den maten i sverige. Eller odlas den utomlands och i så fall var.

Citat:
Hmm... inte helt tillfredsställande svar. Kan de sviktande moderskänslorna bero på något då? För återigen... jag tror inte att kor betedde sig så i vilt tillstånd, då skulle de ha dött ut.

Jag sade inte att det var alla som betädde sig så. Och svikande moderskänslor beror inte på utrymmesbrist. Vissa djur blir knäppa när de får ungar så är det även i vilt tillstånd.

Citat:
Åhå... så du skulle alltså kunna tänka dig äta människokött?

Tro inte att ja är kanibal nu. För det är ja inte. Det ja inte kan tänka mig att äta är sånt som smakar illa. (Såsom fisk, ryser te. den luktar illa, ser illa ut å smakar blääää men det hör inte hit.) Människan är en topppredator precis som späckhuggaren å hajaran i vattnet såsom björn, varg på land. Vi står överst i näringskedjan och har ingen naturligt fiende därför sprider vi oss som ogräs.

Citat:
Ska nog precisera mig lite.

Det spelar givetvis roll varför man dödar. Om det är för att förhindra lidande, som inte kan förhindras på något bättre sätt, så kan det vara försvarbart. Om ett djur till exempel bryter ryggen eller får en svår sjukdom. Jakt är inte försvarbart; det handlar bara om att jägarna vill ha lite roligt och lite spänning, och det kan de få ha på andra sätt. Om man dödar ett djur för att äta dess kött så näe, mat kan vi också få på andra sätt.

En fråga: Menar du att ni slaktar hälften av alla era djur för att de får en smittsam sjukdom? En sjukdom som inte går att bota (för annars skulle ni väl ha botat den)? Det låter ju väldigt mycket. Kan denna sjukdom, eller någon annan sjukdom korna får, ha att göra med platsbrist eller dålig hygien?

Ett fel har du här. *flinar retsamt* Jägarnas främsta uppgift är inte att skjuta för nöjes skull även om de som kommer med i jakt Gillar att jaga. Man skjuter djur (obs noga kontrolerat vilka djur man skjuter å hur många) för att hålla stammarna friska (eftersom vi drivit undan deras narturliga fiende såsom varg, björn och lo mm.) Vi skjuter djur för att det inte ska komma in i våra trädgårdar och riva i våra soptunnor. Därför skjuter vi även rovdjuren eller skulle om vi fick för att annars skulle de förlora sin rädsla för oss och börja angripa våra husdjur, våra barn, mm

humm. Måste tänka efter nu vi har sålt 28 djur tjurkalvarna och några kvigor till vidare uppfödning. av de kor vi slaktat i år är det totalt 11 djur
en dog av vasst, en hade aurus + spentramp en gick inte mjölka för hon hade för korta spenar, en dog på beta orsak okänd troligen vasst. en skicka vi för att hon hade aurus var enspent och hade spentramp, 2 skjutna av kadaverslakt på grund av allmen ledinflamation, En dog efter kalvning på betet, trots veterinärn var där två gånger efter att fått döfödd kalv. Två slakta vi för att de inte blev dräktiga en var trespent, en dog efter Löpmagsomvridning hon blev opererad men låg död på kvällen. En skickade vi i går för att hon hade kastat, två till på G å gå till slakt. En har aurus och mjölka blod ibland. En har vatt kravel med sedan kalvning, Ligger i dag med Löpmagesomvridning. Ska dock operera i morrn.

Det är det vi skickat av korna. Så man kan väll säga att av 11 st djur var det två som var friska. Vist vi har haft otur men ibland blir det så.
Spentramp beror ju på avel att vi avlat fram ´djir med större juver även om det inte är så stora vi vill ha. Men mastit kan människor oxå få när de ammar. det beror på bakterier eller virus. Lika dant med aurus det är en sjukdom som te 99 % inte går att bota även om nu vi försöker var gång.
Fast de får ofta mastiter sedan eftersom det sällan går bort utan blossar upp då å då. å smittar väldigt.

Citat:
Det är en intressant fråga. Rätt, fel, ont och gott är inte begrepp som jag använder, då de känns ganska meningslösa. Jag har vissa skäl till att tycka att dödande av djur oftast är fel, men egentligen undrar jag om inte alltihopa är väldigt godtyckligt. Nåväl, det handlar mest om respekt. Jag såg en film från ett slakteri en gång, och visst, det hela gick väldigt smärtfritt till, kon verkade bara lite smått orolig innan slaktaren sköt henne. Men är det okej för det? Om två föräldrar bestämmer sig för att ta livet av sitt två månader gamla spädbarn och äta upp det, är det okej bara för att det sker smärtfritt?

Jag tror att jag, någonstans här, har överskridit den gräns där jag kan ge förnuftiga, rationella svar på varför-bör-man-göra-så-och-inte-så... jag kan bara svara att det är respektlöst, hänsynslöst och vidrigt att göra så.

så kan vi fråga oxå är abort förbjuden och från när är det ett liv vi tala om? Är det rätt av kineser att bara föda fram killar? Och inte föder fram töser eftersom de inte räknas som försörjare.
Viste du föresten att äljar som inte blir dräktig på första brunsterna te 99 % föder tjurkalvar nästa gång då. Ella att kaniner som är för trångbodda i sina hålor inte föder ungar alla. Djuren är farsinerade medge det. fast det har ju inte redigt med saken att göra. Ja sade adrig att man dödar sin artfränder och äter. Det är få djur i världen som gör det. å inte vi. Men lejonen gör ju det.

Citat:
Hela detta långa stycke (även det mitt i som jag inte citerat) bygger på ett felaktigt resonemang. Det blir inte fler grödor att odla, mer mark att bruka, mer regnskog att skövla för att vi går över till vegetabilisk kost. Tvärtom. I ett veganskt samhälle finns många gånger färre djur än idag. Idag måste enorma mängder växter odlas som djurfoder, så att vi sedan ska kunna äta djuren. Om vi minskar ner på antalet djur så kommer också våra odlingar att minska, och därmed alla de problem du räknar upp.

Citat:

Jag bor hemma hos mina föräldrar. Vi odlar ytterst lite mat själva, det mesta köper vi. Jag försöker dock tjata lite på att de (mestadels mamma) ska köpa KRAV-märkt... det går lite halvdant.

Citat:

Har ingen egen bil, inte ett körkort ens. Om jag ska åka nånstans så tar jag oftast bussen. Mina föräldrar har bil, bensindriven, men som tur är ska de snart byta till miljöbil.

Joahn

Mjölkbonde i dag

Inläggav Joahn » 05 aug 2005 16:34

Ja tror dig inte. Anledningen till att vi en gång för länge sedan började domesticera alla våra djur var att de underlättade för oss. Att vi inte behövde leta grödor inte behövde jaga djuren. Det var därför vi över huvud taget började med det där ju. Och djurproduktionen tar upp minddre plats än om man skulle odla vegetariskt till lika många som kan försörja sig på kött mjölk osv. Och du tror väll inte att befolkningsmängden minskar?

Okej, du tror mig inte. Då tror jag vi har nått något slags botten här; jag tror, du tror inte, och så var det inte mer med det. Jag kan visserligen skriva lite om varför jag tror...

- Människor är moraliska, etiska varelser. Fler och fler kommer med tiden inse det absurda med dagens djurhållning och hur motbjudande det är. Och ju fler veggisar det blir, desto lättare blir det att bli det - positiv spiral.
- Du skrev att det underlättade för oss med domesticering förut, och att det var därför vi började med det. Låter logiskt. Men borde då inte det motsatta gälla också? Om det underlättar för oss att sluta med djurkost, kommer det inte också att bli så? Jag har redan skrivit lite om varför det underlättar: det är dåligt för miljön, det är resursslöseri, det bidrar till världssvälten. Du har fel i att djurproduktion tar mindre plats än produktion av vegetabilier, jag tror jag skrev det längre upp. Ska vi föda upp djur så måste vi först odla mat till djuren, för att sedan äta dem, och därmed går ca 9/10 (olika, beroende på vilket djur man föder upp) till spillo; bara 1/10 blir kött som vi äter.

Jag menar varifrån kommer maten du köper i affären. odlas den maten i sverige. Eller odlas den utomlands och i så fall var.

En del odlas i Sverige vet jag, men det mesta kommer nog från andra länder. Har inte mer koll på det än så.

Jägarnas främsta uppgift är inte att skjuta för nöjes skull även om de som kommer med i jakt Gillar att jaga. Man skjuter djur (obs noga kontrolerat vilka djur man skjuter å hur många) för att hålla stammarna friska (eftersom vi drivit undan deras narturliga fiende såsom varg, björn och lo mm.) Vi skjuter djur för att det inte ska komma in i våra trädgårdar och riva i våra soptunnor. Därför skjuter vi även rovdjuren eller skulle om vi fick för att annars skulle de förlora sin rädsla för oss och börja angripa våra husdjur, våra barn, mm

Oj... detta har jag aldrig hört nämnas nånstans ifrån som ett skäl för jakt, att rovdjuren skulle förlora respekt för oss om vi inte tog livet av dem med jämna mellanrum. Jag tycker det låter långsökt. En varg blir väl inte räddare för människor för att en annan varg 100 meter därifrån blir skjuten med gevär?

Det lär också finnas andra sätt att hålla djurstammarna nere, om det verkligen är nödvändigt. Åtminstone älgar har väl ingen naturlig fiende idag? Jag kan tänka mig ett annat sätt att kontrollera viltpopulationen än att skjuta dem: att på något sätt minska fertiliteten hos dem.

är abort förbjuden och från när är det ett liv vi tala om? Är det rätt av kineser att bara föda fram killar? Och inte föder fram töser eftersom de inte räknas som försörjare.

Är det "rätt" av kineser... som jag skrev så använder jag inte det ordet, och trodde inte du tyckte om det heller. Det säger ju ingenting. Möjligen kan man ställa frågan "Är det rätt av kineser att bara föda fram killar om de med det vill uppnå..."

Jag föredrar "etiskt försvarbart" framför "rätt". Men det är ändå inte en fråga jag kan svara på, tror jag. Den är så svår och komplicerad... jag fördömer inte dem som gör det i alla fall (så länge det rör sig om abort i alla fall; det lär ju förekomma att man helt enkelt sätter ut ungen på gatan också :( ).

"Är abort förbjuden"... nej, det vet du att det inte är, men bör det vara det? Nej. Om någon blir gravid mot sin vilja och känner att hon inte kan eller vill föda fram och ta hand om barnet, så ska hon inte tvingas till det heller. Och om man förbjöd det så skulle ju livsfarliga, olagliga aborter börja förekomma, så...

Dock bör det inte missbrukas, användas som preventivmedel. Om inte för att det är smärtsamt för spädbarnet att aborteras - har läst att spädbarn inte har någon som helst känsel förrän någon gång efter 18:e veckan - så för att jag tror vi själva mår bra av att ha en viss respekt för liv.

Återgå till "Tankar och känslor"