transversal skrev:Hade antagligen bara norpat till mig själv + anhöriga, så vi klarade oss hyfsat, inte mycket till glamour, avstått från att bli politisk. Skulle i ögonblicket inte ha haft kapacitet att samordna alla de där resurserna/möjligheterna som skulle krävas för att vända fattigdom till rikedom och utanförskap till gemenskap i samhället. Det hade utbrutit världskrig och små barn hade blivit våldtagna eller nått. Som när Sverige borrar brunnar i Bangladesh som folk blir arsenikförgiftade och dör av. Det är min lite ambivalenta inställning till "goda gärningar". Resultatet är svårt att överblicka. :-S
Eller, kanske skulle man gjort en stipendiefond. Så man kunde dela ut bidrag till avgränsade projekt ... Haha, fan vad svenskt.

Jag anar ett försök till "blygsamhet": du säger (fritt översatt) att du skulle avstå från att försöka göra världen radikalt bättre, med motiveringen att "Det hade utbrutit världskrig och små barn hade blivit våldtagna eller nått" om du hade försökt. Du vill låta påskina att du tror att du inte vet bättre än resten av världen hur världen kan göras bättre. Men det är raka motsatsen till blygsamt. Genom att säga att du nog skulle ha gjort världen sämre om du hade försökt göra den bättre, underförstår du att du vet övermänskligt mycket om världen. Man måste nämligen veta övermänskligt mycket om världen för att kunna bedöma att det alternativ, som skulle utgöras av att "inte göra något särskilt för världen", vore
det bästa av de miljontals alternativ som skulle stå en till buds om man kunde trolla fram en valfri summa pengar på sitt konto. Att du skulle veta så mycket om världen som du måste veta för att kunna veta att det bästa du kan göra för den är att knappt alls utnyttja dina (i denna tråds tankeexperiments givna situation) kolossala möjligheter att göra något för den, tycks mig helt enkelt väldigt osannolikt. Det är ju bara ett av miljontals möjliga alternativ.
Anta att du på något magiskt sätt kunde rädda livet på ett barn, helt gratis, helt utan att det tog något av din tid. Skulle du göra det?
Om du svarar ja, anta att du lika gratis och lika omedelbart kunde rädda livet på två barn. Skulle du göra det?
Fortsätt lägga till ett barn i taget, tills du är uppe i alla världens barn. Vad säger att det vore dumt att stanna någonstans på vägen dit? Och var skulle du i så fall stanna, och varför just där?
Om du hade varit Oscar Schindler och kunnat rädda tusentals människor från att hamna i nazisternas gaskammare, hade du bara suttit med armarna i kors då?
Nu skriver du i och för sig att du kanske skulle "gjort en stipendiefond. Så man kunde dela ut bidrag till avgränsade projekt ...". Men jag får ändå intrycket att du inte har någon särskild idé om vad det skulle vara för sorts projekt, och att du inte tror mer på en sådan stipendiefond än att du bara lägger till det "så där lite med vänster arm" eller vad man säger. Ännu en sorts falsk blygsamhet, som jag ser det.
Mänskligheten är kanske inne på sitt sista århundrade, och du skulle tacka nej till en chans att rädda den? Om du verkligen menar det, vad skiljer dig då från de tyskar som passivt såg på medan Förintelsen ägde rum, fastän de skulle ha kunnat göra något?
Nå, nu kanske jag tog i lite för mycket. Men på något sätt vill jag ruska om folk som tror att de inte kan förbättra världen. Världen ser ut som den gör för att de goda människorna tror eller låtsas tro sig ha mycket
mindre förmåga att förbättra världen än vad de i själva verket har - inte för att de tror sig ha
mer sådan förmåga än de har. (Det finns några bevingade ord med liknande innebörd, något i stil med "det är inte de ondas handlingar som är det största problemet, det är de godas passivitet". Minns inte exakt hur det lyder i original, eller var det kommer ifrån. Någon som kan upplysa mig om det?)