Lisen skrev:Fast man kanske inte ska blanda ihop "spöken" med klärvojans? Eller hör det ihop?
Ja och ja. Man ska inte blanda ihop "spöken" med klärvojans. Men det hör ihop. Jag föreställer mig att när man öppnar sig för ett andligt skådande så får man allt på köpet. Det går inte att lära sig att läsa och sedan bara läsa de snälla orden i en bok. Sen kan det komma stötvis för olika personer - man kanske har lätt för att höra saker, eller känna saker osv.
Lisen skrev:Jag tror inte heller att man medvetet ska söka efter övernaturliga grejer, som spådom och andeframkallande.
Av vilken orsak skulle man göra detta, för att utföra vems vilja? Innan Jesus överlämnar sig tvivlar han ju om han gör rätt och vänder sig till Gud för att få vägledning - inte för sin egen skull, utan för Guds skull. Samtidigt ber han bokstavligt talat Petrus dra åt helvete (gå din väg Satan) när han tidigare försöker få honom på andra tankar. Jag tror alltså att det handlar om vems råd man söker och i vilket syfte.
Att kasta ungarna på elden är ju för övrigt moraliskt vidrigt oavsett om något övernaturligt är inblandat eller ej.
Lisen skrev:Först efter domedagen kan vi leva lyckliga.
Eller är det så att först när vi lärt oss leva lyckliga kommer domedagen? Först när det finns tillräckligt av både agnar och vete och vi har skördat blir det räfst och rättarting. Först när man sprungit i mål blir det prisutdelning. Skulle man vårstäda huset innan man funnit tillräckligt mycket som är värt att fylla det rena huset med?