Åska och telefoner

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Lisen

Åska och telefoner

Inläggav Lisen » 05 aug 2005 12:01

Här kommer en ny fråga angående telefoni:
Är det sant eller bara en myt att det är farligt att prata i telefon när det åskar?

Nästa grej: Om det stämmer att blixten går genom telefonledningen och ut i telefonen borde det väl i så fall vara ofarliga att prata i bärbara telefoner (alltså även trådlösa hemtelefoner, inte bara mobiler) vid åska. Visst, om åskan slår ner i huset så slås ofta själva telefonnätet ut för ett tag, men för mig själv borde det väl inte innebära någon risk att prata i luren så länge den inte är sammankopplad med stationen via en kabel?

/Lisen

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 05 aug 2005 15:09

Den stora faran är väl om man bor någonstans ute på landet där telefonledningarna fortfarande är luftburna, dvs ej nedgrävda i marken. Att använda en trådlös telefon är förstås riskfritt, ur åsksynpunkt.

Lisen

Inläggav Lisen » 07 aug 2005 23:28

Aha, så det är alltså om blixten slår ner i telefonledningen som det är kris, om man råkar stå och tjattra i luren i huset som ledningen leder till! :idea: :!:

Men det är ju inte så värst vanligt med luftburna ledningar numera, och om det slår ner i huset så är det väl tv-antenner som brukar ligga mest risigt till eftersom de sticker upp?
Inte för att jag, med min trådlösa telefon (vilken välsignelse, förresten! minns inte hur man klarade sig utan) behöver oroa mig, men egentligen undrade jag bara om det var en myt hela grejen eller om det stämde. Jag känner inte någon som blivit träffad av blixten, så det är inte så lätt att veta... :roll:

Hur som helst, tack för svaret Tore! (Eftersom du kunde svara galant på min förra fråga om telefoni (om hur mobiler funkar) så hoppades jag att du skulle ha koll på det här också, och jag hade rätt.)

Godnatt /Lisen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 08 aug 2005 12:01

Tore är en klippa i såna här sammanhang! Jag måste ibland häpna över den breda och djupa kunskapspool som filosofiforum utgör :)

Lisen skrev:vilken välsignelse, förresten! minns inte hur man klarade sig utan

*skrockar* Är det inte en tveksam välsignelse, som får en att glömma hur man klarade sig utan den? Men visst, jag håller med dig :)

ballistik

Inläggav ballistik » 12 aug 2005 21:05

Det krävs inte ett direkt blixtnedslag i telefonledningar för att dessa ska bli bärare av farligt hög spänning. Om en blixt slår ner i ett träd eller en tv-antenn i närheten av en telefonledning kan tillräckligt mycket spänning induceras för att skada en människa.

På tal om bärbara telefoner så ska de tydligen avge strålning i en storleksordning jämförbar med mobiltelefoner. Så är man rädd för sådant bör man nog undvika att tala för mycket i dessa.

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 13 aug 2005 12:39

Låt säga att blixten slår ner i TV-antennen, vad händer då? Exploderar TV:n?

Är det säkert att sitta vid en internetuppkopplad dator?

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 13 aug 2005 14:41

Zi skrev:Låt säga att blixten slår ner i TV-antennen, vad händer då? Exploderar TV:n?

Är det säkert att sitta vid en internetuppkopplad dator?

Det är i varje fall inte säkert för datorn, vårt modem pajade på
grund av åskan för några veckor sedan.

kringlan
Kontakt:

Re: Åska och telefoner

Inläggav kringlan » 10 okt 2005 23:37

Lisen skrev:Här kommer en ny fråga angående telefoni:
Är det sant eller bara en myt att det är farligt att prata i telefon när det åskar?

Nästa grej: Om det stämmer att blixten går genom telefonledningen och ut i telefonen borde det väl i så fall vara ofarliga att prata i bärbara telefoner (alltså även trådlösa hemtelefoner, inte bara mobiler) vid åska. Visst, om åskan slår ner i huset så slås ofta själva telefonnätet ut för ett tag, men för mig själv borde det väl inte innebära någon risk att prata i luren så länge den inte är sammankopplad med stationen via en kabel?

/Lisen

Mythbusters testade denna tes :P

har du ogjordad ledningar, en telefonlina som ligger oskyddad ev, antenn som leder ned till samma utrymme, står du utan dojor ned på golv som "jordar" den snabbaste vägen och pratar i telefon när det oskar kan det leda till problem, ja. Fast som sagt, det blir ju mest teoretsikt.

intressantare var att samma sak kan hända i duschen med betydligt dödligare resultat.
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

Återgå till "Naturvetenskap"