Angående epitetet "idiot" och forumets regler:
Jag vet att det är emot forumets regler att skriva till någon "du är en idiot", men att det är tillåtet att skriva t.ex. "ditt förslag är idiotiskt" eller rentav "du tänker idiotiskt här" och liknande. Jag undrar nu:
Vilka av följande yttranden är tillåtna på det här forumet, om några alls av dem?
(Observera: inget av det nedanstående är riktat till någon eller några personer överhuvudtaget; det är bara tankeexperiment.)
"Jag upplever att du är en idiot"
"Jag upplever det som att du är en idiot"
"Jag upplever dig som en idiot"
"Jag påstår inte att du är en idiot, men jag upplever det som att du är en idiot"
"Om forumreglerna tillät det, skulle jag påpeka att du är en idiot"
"Jag ska inte kalla dig för en idiot, eftersom forumreglerna inte tillåter det, men jag har god lust att bryta mot forumreglerna"
"Jag tycker att du är en idiot"
"Jag känner att du är en idiot"
"Nu känner jag att du är en idiot"
"Jag känner på mig att du är en idiot"
"Någonting i mig säger att du är en idiot"
"Det tycks mig att du är en idiot"
"Du verkar vara en idiot"
"Du är idiotisk"
"Du påminner om en idiot"
"Du påminner mig om en idiot jag träffade en gång"
"Är du en idiot?"
"Är du en idiot eller?"
"Man kan tro att du är en idiot"
"Du får vara en idiot om du vill, själv tänker jag inte vara det"
"Idiot kan du vara själv!"
"I'm not saying you are an idiot, but you are being an idiot here on this forum, in everything you post"
"Du tänker som en idiot"
"Du tänker som idioter brukar tänka"
"Du skriver som nästan bara en idiot skulle kunna få för sig att skriva"
"Du är en kvasi-idiot"
"Du är inte en idiot, men inte heller långt ifrån"
"Att kalla dig för en idiot skulle inte vara helt rätt, men inte helt fel heller"
"När jag ser vad du skriver kan jag inte låta bli att tänka: 'vilken idiot den som skrivit det här måste vara'. Nu berättar jag bara om en tanke jag hade."
"Om jag skulle säga att du inte är en idiot skulle jag ljuga"
"Om jag säger att du är en idiot, får du inte ta det personligt; notera att jag härmed inte säger att du är en idiot."
(Observera: inget av det ovanstående är riktat till någon eller några personer överhuvudtaget; det är bara tankeexperiment.)
Angående epitetet "idiot" och forumets regler
Moderator: Moderatorgruppen
-
Justin Case
saxat från wikipedias forum:
Exempel på personangrepp [redigera]
* Negativa kommentarer om en person och "Jag är bättre än du"-angrepp som "Du har inget liv" och dylikt.
* Att utpeka meningsmotståndare som förkastliga, dåliga människor, jobbiga, med flera förolämpningar
* Rasistiska, sexistiska, homofobiska kommentarer riktade mot andra användare. Kommentarer om en deltagares religiösa eller etniska tillhörighet är heller aldrig acceptabla.
* Politiska gliringar, som att kalla någon "nazist", "kommunist", "sosse", "moderat" och så vidare, samt att anklaga någon för att ha en politisk agenda.
* Skällsord eller svordomar riktade mot andra användare.
* Att utpeka någon som kriminell, psykiskt sjuk eller troll i syfte att väcka missaktning mot den personen, oavsett om det är sant eller inte.
* Bruk av härskartekniker.
Vad som inte är personangrepp [redigera]
* Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
* Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande på Wikipedia.
Exempel på personangrepp [redigera]
* Negativa kommentarer om en person och "Jag är bättre än du"-angrepp som "Du har inget liv" och dylikt.
* Att utpeka meningsmotståndare som förkastliga, dåliga människor, jobbiga, med flera förolämpningar
* Rasistiska, sexistiska, homofobiska kommentarer riktade mot andra användare. Kommentarer om en deltagares religiösa eller etniska tillhörighet är heller aldrig acceptabla.
* Politiska gliringar, som att kalla någon "nazist", "kommunist", "sosse", "moderat" och så vidare, samt att anklaga någon för att ha en politisk agenda.
* Skällsord eller svordomar riktade mot andra användare.
* Att utpeka någon som kriminell, psykiskt sjuk eller troll i syfte att väcka missaktning mot den personen, oavsett om det är sant eller inte.
* Bruk av härskartekniker.
Vad som inte är personangrepp [redigera]
* Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
* Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande på Wikipedia.
- Johan Ågren
- Administratör
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Men om någon försöker idiotförklara sig själv då? Avstängning?
Ni bara spontant får en bild av en idiot framför er när jag skriver?
Ni tycker jag är mindervärdig, eller hur? Håller inte måttet?
Det kommer bara idiotiske förslag från mitt håll?
Ni bara tycker det går inte att förklara nåt för mig, ty det är visst ingen hemma?
Oj, vad alla bara föraktar mig!
Ni bara spontant får en bild av en idiot framför er när jag skriver?
Ni tycker jag är mindervärdig, eller hur? Håller inte måttet?
Det kommer bara idiotiske förslag från mitt håll?
Ni bara tycker det går inte att förklara nåt för mig, ty det är visst ingen hemma?
Oj, vad alla bara föraktar mig!
Man kanske istället borde tillåta uttrycket, men kunna avkräva idiotpekaren en definition.
"Vad menar du med idiot?"
Och då får idiotpekaren komma med ett utförligt svar,
samt delta i den efterföljande diskussionen om svaret,
kanske i ett särskilt för ämnet skapat forum: Jag definerar idiot.
Dit förvisas idiotpekaren tills denne gjort sin redogörelse
"Vad menar du med idiot?"
Och då får idiotpekaren komma med ett utförligt svar,
samt delta i den efterföljande diskussionen om svaret,
kanske i ett särskilt för ämnet skapat forum: Jag definerar idiot.
Dit förvisas idiotpekaren tills denne gjort sin redogörelse
Ner med enfalden! Heja mångfalden!