freddemalte skrev:Ja det där med epistemologin är inte så enkelt och sannolikhet kan ju vara en väg, ty att komma överens om vilken nivå vi ska lägga oss på för att anse att något är korrekt, sant samt finns, är verkligt etc, ja det verka inte vara det lättaste. Här blir det nog Common-sense-perspektivet som får råda tills vidare.
För att kunna besvara grundfrågan i denna tråd (dvs om oändlighetens finns eller är verklig) så krävs det väl i alla fall att vi är överens om vad som avses med att något finns respektive är verkligt?
Vänligen
Fredrik
Det fanns en filosof som retade feber på mig, hen hette danny.
Det som jag hade svårast att hitta en förklaring till. trotts ihärdiga försök var när han tog upp saker som,
stoppa in en hand i elden och berätta sen om verkligheten finns.
Det jag utgår ifrån är att vetenskapen förklarar del av universum, inte en gyllene formel,
det finns just nu inget matematik som förklarar allt, och Newton/Einstein förklarar makro världen ganska bra,
och matematiken börjar stämma bra för micro kosmos., kvant mekaniska lagarna.
Vi förstår delar, men inte helheten. Jag litar på vetenskapen även om jag inte själv förstår den mer än abstrakt.
Det ger mig intuitioner, världen är vad vi ser den, men samtidigt inte, då våra sinnen och verktyg har brister..
grundfrågan är om oändligheten existerar, och jag tror att den gör det, beroende på vad och hur vi mäter våran värld.
som jag sa innan, jag kan mäta en sten i våran långsamma värld, den har en bestämd energi och bestämde mängd i macro. går vi in i micr så är inte allt lika absolut längre. Vi hamnar i ett läge där matematiken bryter ihop. (och tid/rum)
Men som många andra saker, vi har inte förstått saker på tusentals år, men intuitivt känt att det är på ett visst sätt.
(kom att tänka på fysikens tao,)
Newton påstod att allt sker ögonblickligen och överallt, han bevisades ha fel, men hade han fel i allt ?
hur är det egentligen, kan känslor färdas utan tid och rum ? (en fysisk bearbetning och lagring av en bild tar runt 0.15s i hjärnan)
vi vet inte svaret, men vi kan ana utefter hur vi upplever.
kan något hända så kommer det att hända, även dess motsats. kvant mekaniken och kosmiska lagar motsäger inte odds eller sannolikheter. inom loppet av evig tid är allt möjligt.
evigheten existerar om sannolikheten tillåter det,
det begränsade rummet lika så om det är sannolikt.. kanske inte hela tiden.
just nu säger vetenskapen att rummet expanderas av dess antigravioriska kraft... för all evig tid framöver.
då är rummet evigt.
men finns det enorma gravitationer utanför rummet som kröker vårat universum till en evighet ?
det är också en sannolikhet och en annan typ av evighet.