Slutgiltigt bevis för en reell verklighet?

Moderator: Moderatorgruppen

Fann

Re: subjektiv objektivitet, objektiv subjektivitet

Inläggav Fann » 13 feb 2004 21:24

Jonas Nystrom skrev:Värst vad alla verkar vara överens om att det, objektivt sett, inte finns någon objektiv verklighet... Jag blir en smula konfys. Hur kommer det sig att en människa kan påstå att det inte finns någon sanning, inte finns någon objektivitet osv , utan att sätta sig själv i halsen? Jag får bara inte ihop det. Det förefaller mig lika självmotsägande som det populistiska påståendet "allt är relativt". Då skulle ju även detta påstående vara relativt. Men då skulle allt INTE vara relativt. Bara relativt relativt!

Om jag kan iaktta innehållet i mitt medvetande, är jag inte objektiv då?

jn

Det finns få områden som blir så röriga som diskussionen om "objektivitet" och "verkligheten". "Objektiv" är ett begrepp som i detta sammanhang uttrycker ett förhållande, dvs ett förhållande mellan ett subjekt som upplever, iakttar, tänker osv OM något annat ("verkligheten"). Att tala om en "objektiv verklighet" är ett meningslöst yttrande. Det man möjligen kan säga är att det är ett objektivt konstaterande att verkligheten finns. Vad man nu kan mena med det. Det hela handlar om två olika problem. Det ena är - "finns" verkligheten? - och i så fall hur är verklighetens beskaffenhet? Det andra är - går det att uppfatta och beskriva den där verkligheten så att den återges i exakt samma skick som den är i sin egen verklighet?, dvs går det att vara "objektiv"?. Det är som sagt två olika problem. Så ser jag det, men det har jag tjatat om i så många sammanhang utan nåt som helst genomslag att jag antingen har missat nåt eller inte kan uttrycka mig tillräckligt redigt.

Angelina

Inläggav Angelina » 14 feb 2004 00:58

Kan ni gissa vad det är...? Jo, en paradox! Ser man på... :D

Fann

Inläggav Fann » 14 feb 2004 01:15

Angelina skrev:Kan ni gissa vad det är...? Jo, en paradox! Ser man på... :D

Förlåt? Vad VAD är?

Frippe

Inläggav Frippe » 21 feb 2004 22:05

archaxe skrev:Har solipsismen någonsin motbevisats, eller har den bara "förkastats" p.g.a sin absurditet?

Descartes motbevisade visserligen solipsismen, men han var tvungen att till syvende och sist ta hjälp av Gud. Trist om man är hårdnackad ateist alltså.

Sedan hade väl Moore med en objektiv verklighet som en "självklarhet" att utgå ifrån i sin sunda-förnuftsfilosofi.

Men visst, solipsismen går inte att motbevisa, men i så fall faller ju hela filsofiämnet. Solipsismen är för tråkig för att vara sann.

MrTambourineMan skrev:Jag hävdar att "evig lycka" inte är fysikaliskt omöjligt.

Tyvärr är det det. Det finns inga beständiga tillstånd. Termodynamikens andra sats, ju.

/Frippe

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 22 feb 2004 01:27

MrTambourineMan skrev:
Jag hävdar att "evig lycka" inte är fysikaliskt omöjligt.

Tyvärr är det det. Det finns inga beständiga tillstånd. Termodynamikens andra sats, ju.

/Frippe

Om det inte finns några beständiga tillstånd så kan väl lycka inte heller vara beständig, Frippe! Har du skrivit fel eller har jag missat nåt?

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 22 feb 2004 01:29

Ahh. ojdå, det VAR jag som läste slarvigt. Missade tamburinmannens dubbelnegation!

Sorry!

jn
Ab aspera ad astra!

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 22 feb 2004 12:10

Frippe skrev:
MrTambourineMan skrev:Jag hävdar att "evig lycka" inte är fysikaliskt omöjligt.

/Frippe

Jo. Nota bene citationstecknen som omger orden "evig" och "lycka". Jag menar inte att den ska vara längre än ett människoliv. Och påtal om bestående tillstånd; dynamiska sådana är fullt möjliga.

Marvin

Inläggav Marvin » 26 feb 2004 14:27

För att återgå till archaxe fråga. Solipsismen är varken mer eller mindre vattentät än sin motsats (eller komplement) realismen.

Själv skulle jag rekommendera Kant och Fries för djupare studier.

Pontus Nylund

Inläggav Pontus Nylund » 01 mar 2004 00:16

Fries känner jag inte till, men anser du verkligen att det Kantska systemet är solipsitstiskt. I vilket avseende? Du menar kanske gällande den transcendentala delen, den som går utöver erfarenheten...men det borgar inte nödvändigtvis i och för sig för solipsism...eller utvecklar han detta tema i någonstans i kritiken? Hur är det?

Marvin

Inläggav Marvin » 01 mar 2004 15:49

Menar du mig? Nej jag anser inte att Kant var solipsist, tvärtom. Han framhåller ju att fenomenen inte är ett resultat av medvetandet vad gäller dess existens som ett objekt skilt från subjektet.

"representation in itself does not produce its object in so far as existence is concerned"

Pontus Nylund

Inläggav Pontus Nylund » 02 mar 2004 02:59

Men kan vi då veta något om fenomenen? Ens att de existerar?

Marvin

Inläggav Marvin » 04 mar 2004 17:00

Det är ju det som är frågan. Jag tycker det är rätt intressant att att läsa om frågeställningen och de olika lösningsförslagen. Det är dock fortfarande så att det finns en anledning till att det är en ren filosofisk metafysisk/epistemologisk fråga, det finns ingen metod för att avgöra vem som har rätt.

Följaktligen kommer den personliga upplevelsen av verkligheten fortfarande vara kung, och det innebär för en STOR majoritet att de undviker ställa sig framför bilar i rörelse på den grunden att de är hårda och orsakar skada. De globala skeptikerna har ingen förmåga överhuvudtaget att förhålla sig till sina filsosfiska rön i sin vardag. Väggen kanske inte finns där, likt förbannat kommer 100 av 100 skeptiker använda dörren för att sig in i huset som heller kanske inte existerar. Eller som någon sa, för att tvivla på något måste man hålla något annat som sant.

CrimsonIdol

Inläggav CrimsonIdol » 05 mar 2004 02:30

Ni tror inte den objektiva verkligheten finns "bortom" SPRÅKET som företeelse, dv.s ordmassor o retorik för att övertyga varandra att just ens egen ståndpunkt är den RÄTTA?.....
Hela resonemanget måste ju falla på att ingen VET, så resten måste ju kategoriseras som just avancerad retorik.....
Men då blir ju alla resonemang ointressanta?...vet man ens att 1+1=2?
En sak kanske man kan va säker på o det är att den objektiva verkligheten kom före de subjektiva teorierna för att beskriva den....Eller?

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 05 mar 2004 14:27

Saken är den att man med en extrem skeptisk hållning inte ens kan vara säker på att man lever till slut. För att kunna leva, och för att kunna disktutera kan man komma överens om att ta vissa saker mer eller mindre för givna (det som kallas för axiom). Om jag vill diskutera ett etiskt problem och hur samhället bör ställa sig mot upphovsrätt och dylikt, kan jag komma överens om att vi godtar axiomatiskt att det finns en yttre objektiv verklighet etc. innan vi börjar diskutera. Men om vi är riktigt skeptiska kan vi inte ens enas om det lilla.

CrimsonIdol

Inläggav CrimsonIdol » 05 mar 2004 16:51

Förvisso sant!....Jag förutsätter att 1+1=2, sen bygger jag upp komplexiteten undan för undan, men någonstans divergerar allas åsikter o blir just avancerad retorik o då kommer man ovillkorligen in på psykologi....Vad jag vill veta är vad som är SANT objektivt....Lite tvångstankar ja har i mitt "stilla" sinne :roll:

Återgå till "Filosofi"