Det gör ju den som bedömer det - dvs Mr.M i fallet ovan Wink
skriver Fredrik
så ifall jag har ALL-MAKT i världen, kan jag alltså genom TVÅNG bestämma vad som är bra resp dåligt?
Är det viktigt att man tycker om en person mest?
Moderator: Moderatorgruppen
freddemalte skrev:Kanske inte rimligt, men det är väl det som sker när någon A tycker om någon annan B - att A börjar värdera B utifrån olika aspekter?Mr.M skrev:Jag tycker bäst om min dotter
jag tycker bäst om min son.
jag tycker bäst om bägge
jag tycker bäst sämst om deras moders dåliga sidor.
jag tycker bäst om hennes bra sidor..
Att värdera en person mot en annan känns inte rimligt.
vi är alla vad vi gör, inga statiska varelser som bara är ett stort fel eller stort rätt.
Vad är det hos dina barn som gör att du tycker om dem bäst?
Vänligen
Fredrik
Fredrik,
Det som gör att jag tycker dom är bäst är min kärlek till dom.
Jag har många gånger funderat just om jag tycker mer om min dotter än om min son
Svaret är att jag totalt sett ser dom som två helt olika individer som inte kan jämföras mot varandra.
Jag blir lika glad när jag träffar min dotter som när jag ser min son.
men på olika vis, just på grund av att dom är olika.
tja, jag älskar andra människor med, men det skulle låta lite bögigt om jag sa att jag älskar dig och nuddle
- freddemalte
Ok, så den värdering som du anser att man inte kan göra mellan olika individer (eller av olika individer) anser du ändå att man på något plan gör genom att känna kärlek till vissa men inte till andra - eller hur menar du?Mr.M skrev:freddemalte skrev:Kanske inte rimligt, men det är väl det som sker när någon A tycker om någon annan B - att A börjar värdera B utifrån olika aspekter?Mr.M skrev:Jag tycker bäst om min dotter
jag tycker bäst om min son.
jag tycker bäst om bägge
jag tycker bäst sämst om deras moders dåliga sidor.
jag tycker bäst om hennes bra sidor..
Att värdera en person mot en annan känns inte rimligt.
vi är alla vad vi gör, inga statiska varelser som bara är ett stort fel eller stort rätt.
Vad är det hos dina barn som gör att du tycker om dem bäst?
Vänligen
Fredrik
Fredrik,
Det som gör att jag tycker dom är bäst är min kärlek till dom.
Jag har många gånger funderat just om jag tycker mer om min dotter än om min son
Svaret är att jag totalt sett ser dom som två helt olika individer som inte kan jämföras mot varandra.
Jag blir lika glad när jag träffar min dotter som när jag ser min son.
men på olika vis, just på grund av att dom är olika.
tja, jag älskar andra människor med, men det skulle låta lite bögigt om jag sa att jag älskar dig och nuddle
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Ok, så den värdering som du anser att man inte kan göra mellan olika individer (eller av olika individer) anser du ändå att man på något plan gör genom att känna kärlek till vissa men inte till andra - eller hur menar du?
Med mitt begrepp av kärlek så påverkas inte 'kärleken' till att bli bedömning av personen.
Om jag byter ut mitt ord av kärlek till känslan av att kunna ta en persons inre till sig och ge det respekt tillbaka,
så förändras inte min 'kärleksbild' för en kriminell eller en narkoman som min dotter eller son.
kärlek är för mig djupare än mina egna känslor, ett socialt ansvar och medvetande, kanske omedvetet vetande.
Emotionell lust att vara nära dom jag känner är inte kärlek,
Det är att må väl tillsammans med dom man tycker funkar bra ihop med en.
och jag känner inte direkt emotionell lust att vara tillsammans med Hitler (om han levat)
- freddemalte
Så då kan man väl säga att du tycker bättre om (värderar högre) dina barn än Hitler (oavsett om han lever eller inte)?Mr.M skrev:Ok, så den värdering som du anser att man inte kan göra mellan olika individer (eller av olika individer) anser du ändå att man på något plan gör genom att känna kärlek till vissa men inte till andra - eller hur menar du?
Med mitt begrepp av kärlek så påverkas inte 'kärleken' till att bli bedömning av personen.
Om jag byter ut mitt ord av kärlek till känslan av att kunna ta en persons inre till sig och ge det respekt tillbaka,
så förändras inte min 'kärleksbild' för en kriminell eller en narkoman som min dotter eller son.
kärlek är för mig djupare än mina egna känslor, ett socialt ansvar och medvetande, kanske omedvetet vetande.
Emotionell lust att vara nära dom jag känner är inte kärlek,
Det är att må väl tillsammans med dom man tycker funkar bra ihop med en.
och jag känner inte direkt emotionell lust att vara tillsammans med Hitler (om han levat)
Ja, ja . . . jag tror att jag förstår vad du avser - men upplever dock dina uttalande som något motsägelsefulla vad gäller detta! Det gör väl förvisso inget. Blir bara lite klurigare att "räkna ut" vad du menar
Se följande uttalande:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... c&start=11
Vänligen
Fredrik
freddemalte skrev:Mr.M skrev:Ja, ja . . . jag tror att jag förstår vad du avser - men upplever dock dina uttalande som något motsägelsefulla vad gäller detta! Det gör väl förvisso inget. Blir bara lite klurigare att "räkna ut" vad du menar
Se följande uttalande:
Vänligen
Fredrik
Det är inte så komplicerat,
'tycker bäst' om var en metafor för acceptans och respekt.
- freddemalte
Bra det! :DMr.M skrev:freddemalte skrev:Mr.M skrev:Ja, ja . . . jag tror att jag förstår vad du avser - men upplever dock dina uttalande som något motsägelsefulla vad gäller detta! Det gör väl förvisso inget. Blir bara lite klurigare att "räkna ut" vad du menar
Se följande uttalande:
Vänligen
Fredrik
Det är inte så komplicerat,
'tycker bäst' om var en metafor för acceptans och respekt.
Vänligen
Fredrik