Är du en äkta människa?
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Hanuman och Attica
Attica säger att ÄKTA CIRKLAR inte existerar
jag anklaga honom för att ljuga
för jag tänker hur kan man prata
om något som inte existerar
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
atomer och energi innefattas under begreppet vara, det dynamiska, existentiella
medan fantasi klassificeras under vetandet, medvetandet, tänkandet
alltså till kategorin ögon.
skriver Hanuman
men du har sagt att Nirguna är TRE i ETT, alltså varken vara, medvetande eller känsla
fantasi är inte frånskilt ifrån varat isåfall, utan de är en sidan av samma sak
eller?
medan fantasi klassificeras under vetandet, medvetandet, tänkandet
alltså till kategorin ögon.
skriver Hanuman
men du har sagt att Nirguna är TRE i ETT, alltså varken vara, medvetande eller känsla
fantasi är inte frånskilt ifrån varat isåfall, utan de är en sidan av samma sak
eller?
attica skrev:nuddle skrev:Hanuman och Attica
Du samlar inga pluspoäng hos mig iaf. Det är däremot sanning.
du ljög nog inte attica,
det var fel av mig att skriva så,
men jag tror inte du förstår mig,
fast jag tror att jag förstår dig..
nuddle skrev:attica skrev:nuddle skrev:Hanuman och Attica
Du samlar inga pluspoäng hos mig iaf. Det är däremot sanning.
du ljög nog inte attica,
det var fel av mig att skriva så,
men jag tror inte du förstår mig,
fast jag tror att jag förstår dig..
Det är OK!
create yourself.
Harald Davidsson skrev:Rekoj
Förut när jag var på filosofiforum skrev jag mer som dig Harald, spontant ocensurerat. Men jag blev inte uppskattad. Jag blev utskälld för att jag inte betedde mig normalt. Så sen jag kom tillbaka försöker jag prata mer i tonläge så som vanligt folk pratar, och undviker säga sådant som kan upplevas provocerande. Jag vet alls inte vad som är bäst, men ibland saknar jag min spontanitet...skriver du...
jag vill inte att det här ska vara ett låtsas-forum, med låtsas-skribenter,
med låtsas-tankar i ett låtsas-samhälle,
skriv som du gjorde från början
nu tycker jag minded, nuddle, Fredrik MrM, AUK och Zokrates är
ganska spontana, och Fredrik har en freds-nerv i sin text. Och Andreas
ganska ocensurerad
Ja, du kanske har rätt. Men på låtsas tycker jag inte att jag varit sen jag kom tillbaka, bara lite mer skärpt. Då jag är spontan och ocensurerad, är jag ofta en lekfull och lite barnslig person, och ibland få för mig att säga provocerande saker rakt ut. Min favoritbok är Anteckningar från källarhålet av Dostojevskij, har du också läst den? Jag tycker om Dostojevskij och Hesse och till och med en halvgrå person som Huxley. Så tycker jag om Harry Potter, böckerna av Jostein Gaarder mm som jag vet betraktas som mer omogen litteratur.
Fredde ja, han är bra för det här forumet tror jag. Ett öppet sinne, och bra på att lyssna. Det är goda egenskaper för en filosof.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
då är du fri att ägna dig åt dig själv enligt karma-lagarna
skrev Humle/Hanu-man
vem stiftar lagar?
är det kalkonbröst i affären
är det solen
är det johan
är det fingrarna
skrev Humle/Hanu-man
vem stiftar lagar?
är det kalkonbröst i affären
är det solen
är det johan
är det fingrarna
det är ju när det mentala vetandet doppas ner i ens känslor som dessa visioner skapas,
han frågade henne, ifall hon älskar honom,
hon svarade att det känner du väl
men jag är osäker på min känslor, svarade han
men hon svarade att jag är alltid säker på min känslor
men han sade då, att du är kvinna, för dig är det lättare.
Men är det lättare för en kvinna att känna vad som är rätt eller gott eller skönt osv.
skriver Hanuman
ifall vi är resenärer, turister, finns det fängelser för dom turister som inte beter sig bra,
och böter för dom som förtjänar det, eller är allt gratis, allt tillåtet... och kan man få belöning
ifall man är extra snäll, lider onödigt mycket för andra
han frågade henne, ifall hon älskar honom,
hon svarade att det känner du väl
men jag är osäker på min känslor, svarade han
men hon svarade att jag är alltid säker på min känslor
men han sade då, att du är kvinna, för dig är det lättare.
Men är det lättare för en kvinna att känna vad som är rätt eller gott eller skönt osv.
skriver Hanuman
ifall vi är resenärer, turister, finns det fängelser för dom turister som inte beter sig bra,
och böter för dom som förtjänar det, eller är allt gratis, allt tillåtet... och kan man få belöning
ifall man är extra snäll, lider onödigt mycket för andra
- Harald Davidsson
Rekoj
Ja, du kanske har rätt. Men på låtsas tycker jag inte att jag varit sen jag kom tillbaka, bara lite mer skärpt. Då jag är spontan och ocensurerad, är jag ofta en lekfull och lite barnslig person, och ibland få för mig att säga provocerande saker rakt ut skriver du..
Du skriver att du medvetet håller igen den spontana och lekfulla sidan av dig själv, detta gör du utifrån dina värderingar, dina känslor, för du upplever att du får alltför mycket kritik ifall du släpper fram det spontana i dig själv tillsammans med mera provocerande synpunkter,
vi kan säga att en stor del av kritiken emot dig då handlar om ren avundsjuka för att du vågar sticka fram huvudet och visa din unika profil och inte då är en anonym förstatligad personlighet i det gråa kollektivets tysta sorg, och att sticka ut hakan är det Gudomliga inom oss, för sanningen är att den mest hatade personligheten på jorden är faktiskt Gud, så att ta upp Gud på tronen väcker omedelbart ett aggressivt krig i mörkret, för det är ungefär som han som klättrar upp från det svarta hålet för att komma ut i ljuset, hur många hänger inte i hans ben för att försöka dra ner honom igen i det svarta tysta mumlet som vi kallar för att vara social, ingen ska få slippa ut i frihetens rus.
Dostojewski har ju det där spontana flödet intensivt, Bröderna Karamsov, ja, alla hans böcker är bra
Ja, du kanske har rätt. Men på låtsas tycker jag inte att jag varit sen jag kom tillbaka, bara lite mer skärpt. Då jag är spontan och ocensurerad, är jag ofta en lekfull och lite barnslig person, och ibland få för mig att säga provocerande saker rakt ut skriver du..
Du skriver att du medvetet håller igen den spontana och lekfulla sidan av dig själv, detta gör du utifrån dina värderingar, dina känslor, för du upplever att du får alltför mycket kritik ifall du släpper fram det spontana i dig själv tillsammans med mera provocerande synpunkter,
vi kan säga att en stor del av kritiken emot dig då handlar om ren avundsjuka för att du vågar sticka fram huvudet och visa din unika profil och inte då är en anonym förstatligad personlighet i det gråa kollektivets tysta sorg, och att sticka ut hakan är det Gudomliga inom oss, för sanningen är att den mest hatade personligheten på jorden är faktiskt Gud, så att ta upp Gud på tronen väcker omedelbart ett aggressivt krig i mörkret, för det är ungefär som han som klättrar upp från det svarta hålet för att komma ut i ljuset, hur många hänger inte i hans ben för att försöka dra ner honom igen i det svarta tysta mumlet som vi kallar för att vara social, ingen ska få slippa ut i frihetens rus.
Dostojewski har ju det där spontana flödet intensivt, Bröderna Karamsov, ja, alla hans böcker är bra
- Harald Davidsson
Nuddle
om något som inte existerar ..skriver
Det är som wittgenstein säger att man kan skriva hursomhelst,
för det första som existerar är det mentala,
vi kollar allting där och då vi kollar kollar vi om det existerar eller inte,
men det att det ej existerar är en värdering
och den gör vi emotionellt,
i värdenas värld
om något som inte existerar ..skriver
Det är som wittgenstein säger att man kan skriva hursomhelst,
för det första som existerar är det mentala,
vi kollar allting där och då vi kollar kollar vi om det existerar eller inte,
men det att det ej existerar är en värdering
och den gör vi emotionellt,
i värdenas värld
- Harald Davidsson
Nuddle
men du har sagt att Nirguna är TRE i ETT, alltså varken vara, medvetande eller känsla, skriver du..
Hur kan Nirguna ändock finnas fast han inte finns.
han är essensen i allting,
vad det nu är som inte är fast ändå är i allting.
och här kan jag säga att jag upplevde honom första gången i kroppen
som vatten och det skapade en kraft i mig som inte var dialektisk, som inte andra reagerade på.
Nirguna är alltså icke dialektisk. Det menas att han är bortom sexualiteten och den mänskliga kärleken mellan man och kvinna, för den spänningen är den kanske viktigaste i människans sociala liv. Alltså Nirguna är asocial.
Äktenskap, familjeliv och sex-kopulerandet är ett mänskligt påfund, När Adam och Eva njöt av varandra var det rent optiskt, vi kan kalla det för den optiska orgasmen. Ögonen var deras sexorgan.
men du har sagt att Nirguna är TRE i ETT, alltså varken vara, medvetande eller känsla, skriver du..
Hur kan Nirguna ändock finnas fast han inte finns.
han är essensen i allting,
vad det nu är som inte är fast ändå är i allting.
och här kan jag säga att jag upplevde honom första gången i kroppen
som vatten och det skapade en kraft i mig som inte var dialektisk, som inte andra reagerade på.
Nirguna är alltså icke dialektisk. Det menas att han är bortom sexualiteten och den mänskliga kärleken mellan man och kvinna, för den spänningen är den kanske viktigaste i människans sociala liv. Alltså Nirguna är asocial.
Äktenskap, familjeliv och sex-kopulerandet är ett mänskligt påfund, När Adam och Eva njöt av varandra var det rent optiskt, vi kan kalla det för den optiska orgasmen. Ögonen var deras sexorgan.
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Från att Adam och Eva kunde ha blivit 10 millioner år gamla,
så började de synda,
stycka upp varat och vetandet,
och då började de gå vägen utan Guds vägledning
och då började barnen komma, och det tillfälliga livet,
alltså de blev först bara 800 år gamla,
sedan 80 år gamla, och vid medeltiden kanske 40 år gamla,
mer och mer tillfälliga,
det kunde ha slutat med att människorna bara hade blivit 20 år gamla.
så började de synda,
stycka upp varat och vetandet,
och då började de gå vägen utan Guds vägledning
och då började barnen komma, och det tillfälliga livet,
alltså de blev först bara 800 år gamla,
sedan 80 år gamla, och vid medeltiden kanske 40 år gamla,
mer och mer tillfälliga,
det kunde ha slutat med att människorna bara hade blivit 20 år gamla.
Återgå till "Tankar och känslor"