Jag känner tyvärr absolut igen mig. Du har i stort sett beskrivit mitt emotionella tillstånd fram tills det att jag var ungefär 30 år gammal! Numera mår jag väldigt annorlunda dock, och jag inser att det inte är dig till större tröst att jag säger dig att man definitivt kan ta sig ur tillståndet men, samtidigt kan jag ju inte gärna ljuga
Du nämner att du går i terapi. Får jag fråga, vilken sorts? Olika metoder är ju effektiva på olika individer och jag tycker inte man ska hålla sig till en typ om man inte känner att ens tankesätt förändras (själv slösade jag bort över tio år på psykoterapi, som inte hjälpte just mig över huvudtaget; det var ett misstag, anser jag idag). För, även om det inte låter vidare lockande [ibland, kanske t o m skrämmande elakt och fel!], är det nog just tankesättet som ställer till det och som därför bör omvärderas.
Som effekt av så många människors inblandning, kan ingen egentligen kontrollera kontexten till sitt eget liv; vi kan inte förändra det som har varit eller helt styra över det som ska blir. Det vi däremot har fullständig makt över, är hur vi personligen väljer att förhålla oss till omgivningen och oss själva.
Låter det osant, kan det bero på en vanlig betoning av personliga förhållningssätt (utgångspunkt, tolkning, slutsats, attityd) som kausalt determinerade Men, vi bör inte glömma att, bara för att omständigheterna säger att det är förklarligt om en viss person skulle tänka/göra si eller så, betyder det aldrig att denna person inte själv kan ge sig fan på att motarbeta sådana sannolikheter!
Jag hoppas inte att det verkar som om jag ber dig "rycka upp dig" här. Att ändra perspektiv på livet, innebär att ändra på hur du förstår och ser på precis allting - det gör man inte bara genom att "vilja det" [fast man måste tyvärr verkligen vilja det också!].
Jag känner inte dig och vet inte hur du ser på livet idag; därför kan jag inte föreslå alternativa vinklar...
Medan det alltid finns någon vars självsäkerhet övergått till en arrogans de själva till sist ej längre stått ut med, finns det även alltid någon vars ödmjuka inställning utnyttjats tills den utplånat dem helt.
Om vi betänker hur ofta självgoda människor påpekar andras svagheter och, hur sällan självuppoffrande personer tycker att andra ställer upp på dem; så kanske dessa karaktärer [syn på och inställningar till livet] inte alltid sett upp till varandra. Ändå tycks långt ifrån ovanligt att det synsätt som kan berika en mest, är det man allra minst vill velat befatta sig med...