Hjälp mig med följande dilemma:
Hanna, 4 år ska precis gå och lägga sig klockan åtta en vanlig vardagskväll och ställer en fråga till sin mor:
- Om jag går och lägger mig klockan åtta på kvällen och stiger upp sju på morgonen, hur kan jag då egentligen veta att den lilla visaren på klockan gått runt ett varv?
TVÅ FRÅGOR SOM VILL HA ETT SVAR:
1. Hannas undran kan hänvisas till ett klassiskt filosofiskt dilemma, vilket? (max ett ord!)
2. Vad vill läraren ha bevisat med detta dilemma (max en rad, en mening eller två)
Tacksam för hjälp!
Ett filosofiskt dilemma
Moderator: Moderatorgruppen
mackafon skrev:definiera veta
Det har ingenting med den här saken att göra, det var min första filosofilektion och tänkte att någon av smarthuvudena här kanske kunde hjälpa mig med svaret på de två frågorna? För er som redan är insatta i filosofi som ämne borde det här vara barnmat tänker jag. Hjälp mig, snälla
1. Problemet är ju det med ett ljud i skogen som ingen hör, huruvida det då har existerat. Tyvärr kan jag inte vad det heter med ett ord. Nån annan här bör väl kunna.
2. Beror på hur klurig din lärare är men något i stil med att vi inte kan vara säkra på att verkligheten vi tror oss leva i är så den egentligen är.
2. Beror på hur klurig din lärare är men något i stil med att vi inte kan vara säkra på att verkligheten vi tror oss leva i är så den egentligen är.
Re: Ett filosofiskt dilemma
Claes skrev:Hjälp mig med följande dilemma:
Hanna, 4 år ska precis gå och lägga sig klockan åtta en vanlig vardagskväll och ställer en fråga till sin mor:
- Om jag går och lägger mig klockan åtta på kvällen och stiger upp sju på morgonen, hur kan jag då egentligen veta att den lilla visaren på klockan gått runt ett varv?
TVÅ FRÅGOR SOM VILL HA ETT SVAR:
1. Hannas undran kan hänvisas till ett klassiskt filosofiskt dilemma, vilket? (max ett ord!)
2. Vad vill läraren ha bevisat med detta dilemma (max en rad, en mening eller två)
Tacksam för hjälp!
Inte helt lätt att veta vad din lärare är ute efter. Ett svar på fråga ett skulle kunna vara solipsism. Och på fråga två något i stil med att verkligheten kan reduceras till upplevelser i det enskilda medvetandet; det är också det enda vi kan ha kunskap om.
-
Patrizia
Det ska va mörk sirap fattaruväl
Claes skrev:1. Hannas undran kan hänvisas till ett klassiskt filosofiskt dilemma, vilket? (max ett ord!)
1. Vansinne.
2. Att hans lön borde sättas utifrån vilken behållning eleverna har av det han lär ut och hur han lär ut det.
Visst är det härligt med filosofi - det finns inga fel svar.