hovnarr skrev:Dessutom finns spår av Jerusalems förstörelse i Matteus - en händelse som inträffade år 70.
Jerusalems förstördes flera gånger.
607fvt-537fvt låg Jerusalem öde. (Persern Cyrus tillät judarna att återvända till Jerusalem efter 70år. 2 krön 36:22,23)
Jer 25:12
"Men när sjuttio år har gått skall jag straffa den babyloniske kungen och hans folk för deras synd, säger Herren, och göra kaldeernas land till en evig ödemark. "
Jer 29:10
"Så säger Herren: Först när sjuttio år har gått för Babylonien skall jag ta mig an er och uppfylla mitt löfte att föra er tillbaka hit. "
70 vt förstörs Jerusalem av Romarna.
Vart läste du om Jerusalems förstörelse i Matt?
Det är dock troligt att evangelierna sammanställdes under lång tid och att det fanns fragment på många håll och kanter mycket tidigare. En del av dessa fragment (t.ex. bergspredikan) kan t.o.m. dateras till före Jesu födelse.
I England finns Codex Bezae Cantabrigiensis som är datrerad till 400-talet vt den är skriven på Grekiska/Latin och innehåller större delen av de 4 evangelierna. Fast delar av matt är daterade till 200-talet (Oxyrhynchos 2).
Tänk på att romarna inte har något år noll.
Under denna tiden (första århundradet) reste lärljungarna runt i världen och predikade om "de goda nyheterna" Markus Matteus Lukas och Johannes skrev under inspiration ner "nyheterna om Jesus Kristus" (2petr 3:15,16) En del hade till uppgift att skriva av deras skriftrullar och sända dem till församlingarna runt om i världen så att alla skulle få ta del av budskapet. (Det fanns andra skribenter såsom Petrus, Paulus, Johanes, Jakob och Judas som skrev brev till församlingarna, vilka även dem skrevs av. Kol 4:16) De heliga skrifterna började användas i codex form istället för i rullar då det skulle vara lättare att slå upp i dem. omkr 100-200talen. (Det tog långt tid innan icke kristna skribenter började använda kodexen i större utsträckning).
NT=de 27 kristna grekiska skrifterna skrevs på den tidens allmängrekiska, men Matteus skrevs antagligen först på bibelhebreiska till nytta för det judiska folket. Bibelöversättaren Hieronymus som verkade på 300-talet uppger att Matt senare översattes till grekiska. De andra skribenterna Markus, Lukas, Johannes Paulus, Jakob Petrus och Judas srev allesammans sina dokument på koine (det allmänna språket som talades av de kristna) Det sista av de ursprungliga dokumentet skrev Johannes omkr 98vt. Det beräknas finnas ungefär 13.000 olika handskrifter på de 27 böckerna. Alla är till hjälp då man skall fastställa grundtexten då de härstammar från 100-1500talet vt. (Äldst är Johannes evangeliet, kanske från 125vt ??)

Med "utomkristliga källor" syftade jag på historiker som var samtida med evangelisterna utan att vara kristna. Vad kan man läsa om i Macropaedia-referensen?
Du kanske vill läsa lite om Suetonius sålänge jag författtar.
Varifrån fick du t.ex. Gal-dateringen?
Paulus skrev galaterna när han var i Korinth eller Antiokia i Syrien.
Galaterna vänder sig till församlingarna i Antiokia i Pisidien, Ikonion, Lystra och Derbe-orter i olika områden inom den romerska provinsen
I Apostlagärningarna 13, 14 berättas det om Paulus första missionsresa inom dessa områden (tillsammans med Barnabas) den resan ordnade så att församlingen i Galatien organiserades. Dessa församlingar bestod av judar och icke judar samt kelter (eller galler). Det var kort efter Paulus besök i Jerusalem 46vt (Apg 12:25).
För att överhuvudtaget kunna forska i tider när det gäller bibeln så måste man ha vissa grundprinciper.
Dag: används i bibeln i flera olika betydelser. (liksom idag) Joh 20:19.
När dagar är i samband med en betydelsefull person (Luk 7:26 )
En dag för gud är tusen år för oss (2 petr 3:8)
Sammanhanget ger förklaringen.
detsamma gäller timme och vecka. Månmånader=från nymåne till nymåne. Månen har 4 faser och omloppstiden från en nymåne till nästa, en lunation, utgör i genomsnitt 29dagar vardera. Vid Noaks ark förde Noa loggbok och vi får veta att vattenmassorna hade överhanden över jorden i fem månader eller "ett hundra femtio dagar" det var efter 12 månader och tio dagar som jorden hade torkat upp. En del tidsuppgifter blir i samband med detta exakt angivna. (1mos 7:11, 24, 8:3, 4, 14-19)
Årstider (1mos 1:14) som uppkommer av en följd av jordaxelns lutning med 23,5 graders vinkling mot jordens bana kring solen. Något som aldrig kommer att upphöra enligt 1mos 8:22, gör jorden bebolig.
År- shanah kommer från en rot som betyder "upprepa " "göra igen".
Året i bibeln löper från höst till höst, lämpat till jordbrukarens liv.
Vid uttåget ur Egypten påbjöd gud att abib (nisan) skulle vara "månadernas början" för judarna, och så fick de ett heligt eller religiöst år som löper från vår till vår. (2 mos 12:2)
Det som är det mest intressanta är dock nyckelåren:
Ett nyckelår för de hebreiska skrifterna är Babylons fall då mederna och perserna omstörtade staden Babylon (under Cyrus) flera historiska källor däriband Diodorus, Africanus, Eusebios och Ptolemaios samt babyloniska kilskriftstexter stöder år 539 f.v.t som det år då detta hände. Nabonidkrönikan uppger datum för stadens fall och värdsliga kronologer har därför daterat Babylons fall till den 11 oktober 539 f.v.t enligt julianska kalendern och den 5 oktober enligt gregorianska kalendern.
Ett nyckelår för de grekiska skrifterna finner vi med ledning av kejsar Tiberius efterträdelse av kejsar Augustus. Augustus dog den 17aug år 14vt (greg) Tiberius blev av den romerska senaten utnämd till kejsare 15sept 14vt (Luk 3:1,3 berättar att Johannes började sin tjänst i 15året av Tiberius regering) Vilket gör att vi kan räkna ut Jesus födelse!!!
Eller hur? (Luk 3:2, 21-23, 1:34-38) Graviditeten stämmer även med profetian i Dan 9:25.
Ja, jag går inte djupare än så för tillfället.
Vad har du för definition av apostel? Anser du att Lukas, dvs. författaren till Apg, också skrev Lukasevangeliet som första verk?
Luk 6:13
När det blev dag samlade han sina lärjungar, och bland dem valde han ut tolv, som han kallade apostlar: Simon, som han också gav namnet Petrus, och hans bror Andreas, Jakob, Johannes, Filippos, Bartolomaios,
Matteus, Tomas, Alfaios son Jakob, Simon, som kallades seloten, Jakobs son Judas och Judas Iskariot, han som blev förrädare.
Lukas skrev Apostlagärniningarna när han var i Rom och den fullbordades omkr 61vt.
Lukasevangeliet skrev han i Caesarea och den blev färdig omk 56-58vt.
Så..... ja, det anser jag nog då.
Antagligen talade sig Paulus varm för "Jesus Kristus", och så började folk kalla dem "kristna". Tycker du det verkar rimligt?
Jag är lite spak i den här frågan, får lov att läsa på lite innan jag uttalar mig.
Det finns inget av typen "Igår låg jag till bords med Jesus, och han med mig", eller liknande. Hur ser du på det?
Jag ser det inte så jag tycker mig hela tiden läsa om hur apostlarna förhärligar jesus och hans gärningar.
Matt 9:10
När Jesus sedan låg till bords i hans hus kom många tullindrivare och syndare dit och lade sig till bords tillsammans med honom och hans lärjungar.
Matt 26:20
Jesus utpekar förrädaren
På kvällen lade han sig till bords med de tolv.
Mark 14:18
Medan de låg till bords och åt sade Jesus: ”Sannerligen, en av er kommer att förråda mig, han som äter med mig.”
Luk 5:29
Levi gav en fest för Jesus i sitt hus, och där var en mängd tullindrivare och andra, som låg till bords med dem.
Luk 22:27
Vem är störst, den som ligger till bords eller den som betjänar honom? Är det inte den som ligger till bords? Men jag är mitt ibland er som er tjänare.
mfl mfl, har jag upfattat dig rätt?
På lättfattlig svenska kan man sammanfatta detta med att vända Gud ryggen.
Jag ser det inte så, gud älskar alla människor både rättfärdig och orättfärdig, gud är kärlek.
Matt 5:45
då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.
Ps 119:64
Din kärlek, Herre, fyller hela jorden,
lär mig dina stadgar.
Att synda är att missa sitt eget mål.
Lagen finns inskriven i ditt hjärta.
5 Mos 6:6
Dessa ord som jag i dag ger dig skall du lägga på hjärtat.
Har man inte lagen i sitt hjärta kan man inte heller följa den vilket även betyder att man inte heller kan synda.
Rom 7:9
Jag levde en gång, när lagen inte fanns för mig. Men när budordet kom fick synden liv,
(Rom 6:18
Och när ni då gjordes fria från synden blev ni slavar under rättfärdigheten —
Rom 6:15
Fria från synden
Hur är det då: skall vi synda eftersom vi inte står under lagen utan under nåden? Naturligtvis inte.
Rom 5:20
Lagen kom in för att överträdelserna skulle bli större. Men där synden blev större, där överflödade nåden än mer, )
Det är mycket möjligt att Upp likställer himlen med Jerusalem, jag har inte läst den än.
Den är väldigt spännande
I livet efter detta kanhända? Eller tror du att lustgården är/var en plats på jordens yta?
Ja
Läs vad du själv skrev sist.
Joh 8:21-25 skrev:Sedan sade han till dem: ”Jag går bort, och ni kommer att söka efter mig, men ni skall dö i er synd. Dit jag går kan ni inte komma.” Judarna sade då: ”Tänker han ta sitt liv, eftersom han säger att vi inte kan komma dit han går?” Han sade till dem: ”Ni hör hemma här nere, jag är ovanifrån. Ni tillhör denna världen, jag tillhör inte denna världen. Därför sade jag att ni skall dö i era synder. Ty om ni inte tror att jag är den jag är skall ni dö i era synder.” De frågade: ”Vem är du då?” Jesus svarade: ”Varför talar jag alls till er?
Alla som vill kan komma till himlen,
Jesus sa ju, dit jag skall gå kan ni inte komma, ni hör hemma här.
men vill man leva i synd så dör man i synd.
Vill man leva i synd får man problem. I likhet att om maninte betalar sin räkning får man en påminnelse.
När man dör befrias man från sina synder.
Rom 6:7
Ty den som är död är frikänd från synden.
Och får en möjlighet att följa gud
Det finns skillnader dock:
Job 7:9
Molnet löses upp och försvinner,
den som går ner i dödsriket kommer inte åter,
Job 33:30
han för henne åter från graven
och låter livets ljus lysa över henne.
Man kan hamna på två platser när man dör, från den ena platsen kan man bli uppväckt dvs man har legat i en sömn utan drömmar. Från den andre platsen kommer man aldrig igen.
Men eftersom jag ännu inte har någon stark kristen övertygelse utan en ganska allmän trosuppfattning är jag öppen för nya tankar OM de har en stabil grund att stå på.
Jag håller med dig till 100%
Låt mig säga såhär: Om Judas inte gjort vad han gjorde, tror du verkligen att alla kristna då gått miste om Jesus löften?
Om Adam och Eva inte hade syndat hade vi levt i ett paradis, den dagen de syndade blev mänskligheten utvisad ur paradiset. Från den dagen har gud "tänkt ut" en anordning så att vi kan komma tillbaka till paradiset och denna gången leva där för alltid. (som var meningen från början) I den planen finns hans son jesus med och i samband med jesus finns judas. Om nu inte judas skulle sålt jesus som han gjorde betyder det att gud inte har "tänkt ordentligt" en allsmäktig gud som inte "tänkte på det".
Om jag börjar tänka så, då finns det ingen gud för mig och allting med bibeln och alltihopa är bara bluff och båg och en jäkla bra ihopdiktad bok.
I så fall borde ju de kristna dyrka Judas - utan honom vore frälsningen omöjlig! Nej, just detta tycks mig vara en typisk "svag grundpelare" som orsakar mer förvirring än den reder upp.
Har du funderat på varför judarna inte läser hela bibeln utan fortfarande väntar på messias?
..... cu
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....