rekoj skrev:Anna Sara skrev:rekoj skrev:Anna Sara skrev:Vill människor säga "alla är lika värda" för att boxas med sitt höga självvärde, är detta ett offentligt trix i mycket högre utsträckning än med andra ideal? Jag har alltid upplevt att det är så.
"allt finns - allt är samma sak" osv?
Jag kan inte säga att du har fel. Men du väljer att se från väldigt negativt perspektiv.
Väljer att se det ifrån ett väldigt negativt perspektiv? Försök förklara vad du menar.
Det finns väl kanske ungefär 15 miljoner sätt man kan reagera själsligt på då man får höra påståendet "alla är lika värda". Den reaktion du berättar om upplevde jag som negativ, i bemärkelse framkallar känslor som t ex nedlåtenhet, mungipor nedåt. Det var min spontana reaktion. Men det var kanske slarvig feltolkning från min sida.
Jag tror många andra människor känner det som jag känner.
Hur ska jag förstå ett värde om jag inte har en förståelse för vad som definierar värde -människovärde, i första, andra, tredje person?
Vad händer när människan börjar profilera "slarv" i sökandet (i sin kollektiva självbild)? På vilket sätt kommer vi framåt?
På vilket sätt spelar individens känsla av eget värde roll i presentationen av människovärde? Finns det inte flera vägar/perspektiv för att nå samma essens?
Ibland har jag t.ex. känt en ångest över min obalans som västerländsk medelklass och undrat om vi har en skörhet pga skulden i vår avskärmade roll/gemenskap. Om vi har en skörare relation till fysiskt kapital eftersom det är så laddat, att om någon skulle ta detta från oss även fast vi avvisat oss glamouren skulle vi reagera med förlust av identitet på ett taskigare sätt, än hos någon i tredje världen som har ett mer synligt behov av t.ex. pengar. Att min tidiga harmoni förvridits till en nonchalerad vulgär-pervers tomhet. Vad har nu detta med människovärde att göra? För det första genomsyrar kapitalets brister alltid frågan om människans lika värde. Pratar inte om ett banalt religiöst utdelande utan grunder, men åt det hållet fast med twisten i filmen. Religion försöker "släta ut" alla faktum och filosofi gör tvärtom, förutom t.ex. Buddhism.