Vad är mobbing?

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Vad är mobbing?

Inläggav Minded » 01 jan 2011 12:54

Nyfiken på vart det leder..

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 jan 2011 21:16

Skapande av ett slags människovärde.

Det är en möjlig definition av vad det är och vad det leder till.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Otis

Inläggav Otis » 02 jan 2011 19:06

Mobben/mobbaren försöker stärka sin dåliga självkänsla och sociala ställning på någon annans bekostnad.
    En kränkning, som är ett "omoget" beteende och ett fruktlöst försök att rangordna människovärdet.

Omogenhet, är för mig framförallt att inte ha förmågan att kunna skjuta upp sina tillfälliga behovsimpulser.

/O

Användarvisningsbild
Basal

Re: Vad är mobbing?

Inläggav Basal » 03 jan 2011 00:34

Minded skrev:Nyfiken på vart det leder..

Vart mobbing leder? Hmm.. I värsta fall till självmord. :(

Men jag förstår vad du troligtvis egentligen menade med frågan. :) Så jag svarar:

..jag tror det är någonting som gör att människor med en form av mindervärdeskomplex får behov att hävda sig extremt i en grupp.
Därmed blir det ett sätt att trycka ner någon eller några andra i en grupp, för att själv få 'känslan' av att vara mer värd.

En ond illusion. ..hmm. :roll:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Mr.M

Inläggav Mr.M » 03 jan 2011 03:22

många gånger är det äta eller ätas, en som mobbar andra kan försöka att överleva, hatet och det negativa beteendet kan vara viktigt för den personen på kort sikt, jag vet inte hur det är att mobba andra och gissar att de som mobbar skapar ett beroende av att mobba, det destruktiva kommer nog att ge den personen mer ångest och den negativa spiralen kan starta.

Den som blir mobbad kan reagera olika, folk har försökt mobba mig, men av någon anledning slutade dom lika fort som dom började.. det liksom inte bet till som dom tänkt sig. En som blir mobbad kan få insikt och bli stark i sig själv,
om det inte går för illa, då kan det nog bli livslånga lidanden..

mobbning är antagligen ett socialt problem där gruppen reaktioner är viktiga.
sen kan jag se att man kan mobba personer för att man helt enkelt inte gillar personen i fråga,
och då är nog hatet eller ilskan som styr igen..

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 03 jan 2011 19:29

Mr.M, bra skrivet.

*Hemskt att se människor som mobbat att börja mobba sig själva. Dvs hata sig själva och tex utsätta sig för faror och låta sig utnyttjas av andra.
:( Kolla vissa brudar. Fy f** jag tycker synd om dom.
Minns att det fanns en del såna tjejer på min skola när jag var ung. Killarna stod på kö.. :roll:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

transversal

Inläggav transversal » 03 jan 2011 21:12

Mobbing är alla de små sadistiska delarna som bildar en stor sadistisk helhet. Mobbing är självupptagenhet och oförmåga till empati och sympati. Det är distansering, och skillnad mellan objekt och subjekt. De flesta som deltar i mobbing har inga ursäkter. Precis som de flesta som deltog i utrotning av judar.

Det är krångligt att tänka utanför gruppen. Det är lätt att ta ut aggression på en svag person.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 03 jan 2011 23:48

Eh... nu ser jag:
Jag missade visst ett "s".  :oops:  :lol:

Det skulle stå: "Hemskt att se människor som mobbats att börja mobba sig själva."
Och alltså inte stå "mobbat".
Dvs de som blivit mobbade innan och börjar mobba sig själva också.

så fel det kan bli. :roll:

Minded

Inläggav Minded » 04 jan 2011 13:45

transversal skrev:Det är distansering, och skillnad mellan objekt och subjekt.

Jäklar, den här väntade jag mig inte från dig.. Respekt!

Och jag tänkte skriva att det leder till;
transversal skrev:Det är lätt att ta ut aggression på en svag person.

Och (hämtat från tråden bredvid om elakhet);
transversal skrev:Folk som sparkar nedåt "för att de kan" och slickar uppåt är något jag avskyr.

Men jag undrar om det verkligen stämmer. Min instinkt är att hålla med, men logiken känns flawed. Något saknas.

Minded

Inläggav Minded » 04 jan 2011 13:47

Anders skrev:Skapande av ett slags människovärde.

Mmmm, skapande och etablerande, underhålllande av.

Minded

Inläggav Minded » 04 jan 2011 13:50

Harald blev bannad härifrån i princip eftersom att majoriteten tyckte att han var en mobbare, om jag inte minns fel. Jag tyckte aldrig att så var fallet.

Minded

Inläggav Minded » 04 jan 2011 13:53

Otis skrev:Omogenhet, är för mig framförallt att inte ha förmågan att kunna skjuta upp sina tillfälliga behovsimpulser.

Är då övermogenhet att inte kunna släppa ut sina tillfälliga behovsimpulser? Vilket är bäst, att vara omogen eller övermogen?

Edit; sen läste jag detta ditt i en tråd bredvid:
Otis skrev:Isac Rubin skriver i sin bok om ilska att "den sunda ilskan", dv s den ilska som är den direkta varma, oförtryckta reaktionen på ett givet sammanhang är det optimala och att sträva efter. Ilska som är förtryckt på olika sätt skapar relations problem. Är vi rädda för att visa ilska? Hur mycket är bra respektive dåligt?

Minded

Inläggav Minded » 04 jan 2011 14:00

Titta på fenomenet i sin helhet. Någon gör någonting. Detta ses av en annan och kallas mobbing. Är det det gjorda, oavsett vem det görs på, som kan kallas mobbandes? Eller har det sitt ursprung i personen som handlingen utförs mot/på? Kan mobbing vara omedveten från 'mobbarens' sida, eller kan till och med 'mobbaren' ha goda avsikter, men det tas emot som och uppfattas därför som 'mobbing'?

Är det handlingen som utförs, eller är det hur handlingen ses på av omgivningen som relevant kan benämnas mobbing?

Hmm, kallar någon någonsin sig själv för mobbare? Ordet har en inherent negativ innebörd, det finns ingen positiv motsvarighet. I andra ord, det verkar strikt vara ett skällsord. Det kan inte användas i positiv bemärkelse.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 04 jan 2011 16:29

Hmm, kallar någon någonsin sig själv för mobbare? Ordet har en inherent negativ innebörd, det finns ingen positiv motsvarighet. I andra ord, det verkar strikt vara ett skällsord. Det kan inte användas i positiv bemärkelse.

byt ut ordet mobba till moral så har du det positiva
(mobbning kan nog ses som ett skapande och underhåll av moral)

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 04 jan 2011 19:58

Vad är ondska, och vad är dess motiv, det klargör jag här: "Ondska, motiv och Integral filosofi" - http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=2326

"power gods" (röd)  i spiral dynamics http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_Dynamics#Red
"killer" i bartles spelartyper.

...

alt: http://en.wikipedia.org/wiki/Bullying

...

idag skulle jag nog säga att mobbing är en "primitiv offerritual". andra begrepp jag spontant relaterar till detta är:  (psykologisk) substitut/skugga/spegling/projektion, alfahane/rang/flock/hackordning/näringskedja/ouroboros, skapa/upprätthålla maktrelation/tillit, in/out group, den andre, "skräcken i det okända gränslandet mellan djur och människa",...

...

Återgå till "Psykologi"