Blir världen vänligare och vänligare?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Blir världen vänligare och vänligare?

Inläggav Cosmic philosopher » 13 dec 2011 21:36

Hej alla grubblande filosofer!   :?

Frågeställning:

Blir världen(människorna på Jorden)  vänligare och vänligare? Håller ni med om det? Eller invändningar/andra åsikter/motargument?

Vad tycker ni?

Läs följande artikel och begrunda:

Bild
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

HerrFunderare

Inläggav HerrFunderare » 14 dec 2011 08:42

Jag tror att människorna har alltid varit vänliga.
Vänligare och vänligare...njae, kanske.
Men det är nog inte det som folk fokuserar på.
Folk i det stora ser nog mörkare på det.

Jag för min del tycker att folk är väldigt vänliga och trevliga.
Sedan finns det ju rötägg som gör det bästa för att INTE vara vänliga, men de har ju funnits i alla år.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 dec 2011 09:00

Allt som funkar blir vi blinda för. Det är när något hakar upp sig och inte är som förväntat som vi ser det.

Ett vardagsexempel:

Min äkta hälft ser när det är rörigt och skitigt hemma och jag inte tagit det dagliga varvet med dammsugaren. Hon kommenterar det lite irriterat. När det är rent och fint och allt är som förväntat, ser hon det inte - i alla fall kommenterar hon det inte. "Hälsan tiger still."

Så, förväntar man vänlighet och möter det, tänker man inte på det. Möter man otrevligheter där man förväntade vänlighet, då märker man det. Så om världen blir trevligare eller ej, det måste man medvetet försöka utröna, för har man vant sig vid det, då ser man det inte, som sagt.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

HerrFunderare

Inläggav HerrFunderare » 14 dec 2011 09:15

Det där med att det man är van vid, ser man inte.
Det ligger så mycket i det.

Jag som har haft det väldigt jobbigt i min ungdom med mobbing och annat, uppskattar ju verkligen trevliga människor.
Även det här med att kunna gå, är något jag uppskattar varje dag.
..är man van att alltid kunna gå, ser man inte hur glad man är över att man kan göra det...

Det ligger så otroligt mycket i det!!

Man kan koppla samman det med uppskattning.
Människor som har haft det ganska lätt i livet, fått det mesta på silverfat, kanske uppskattar mindre saker i livet.
De tar nog lätt saker för givet..

Oj, nu har jag råkat ut för en massa fördomar märker jag...jag vet ju inte hur det är egentligen.
Men men, vi går på detta :P

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 dec 2011 14:40

Världen blir varken vänligare eller ondare, (beroende på vem man frågar)
det pågår makt skiften hela tiden,

Titta på 99/1 tex, ett maktskifte sker,
folket ger makt och folket tar tillbaka makt.

förr så var kungen makt, och så länge allt var frid och fröjd och åkrarna gav mat, så fick kungen va kvar.
Den dagen det blev misskörd så avrättades kungen och en ny tillsattes. folket är makten som kan bli vred när det inte går dess väg.

så det gäller för de som sitter vid makten att skydda sig, men det går inte att skydda sig när folket blir eniga.
Det blir blodbad förr eller senare.

vi kan ha perioder som är bra, men även få perioder som är sämre. Snart kommer kapitalmakten i usa att avrättas (deras makt kommer att tas ifrån dem) folket gillar inte läget.

makt är på ont och gott. makt kommer alltid att finnas.

fråga alla som svälter ihjäl per dag om världen är vänligare "Varje dag dör 100 000 människor av sväl"
fråga alla som har pengar om världen är vänligare...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 dec 2011 17:30

I artikeln står det: "En akademisk studie har konstaterat att moderna barns tv-program innehåller 4,8 våldsscener i timmen, jämfört med barnkammarrim där siffran är 52,2." Det där tycker jag låter rejält oseriöst. Jag skulle gladeligen läsa den där undersökning för skojs skull, dels för att höra hur de definierar en våldsscen, dels för att kolla vad för material de har undersökt, dels hur lång tid dessa våldscener varar och hur grova de är.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 dec 2011 23:36

Det är fortfarande mer än i högsta grad aktuellt än idag, men å andra sidan, bryr sig folk verkligen?

"If the people were to ever find out what we have done, we would be chased down the streets and lynched."

George Bush, cited in the June, 1992 Sarah McClendon Newsletter

Justin Case

Inläggav Justin Case » 16 dec 2011 05:25

Marko skrev:Världen blir varken vänligare eller ondare, (beroende på vem man frågar)

Jag tror att världen blir vänligare med tiden, eftersom människor får det bättre och bättre. Ju mindre risk för svält en människa löper, desto mer vänlig mot andra människor kan hon kosta på sig att vara, och är hon också. Som artikeln tidigare i denna tråd mycket riktigt påpekar, har människor blivit allt fredligare med tiden. Din mörka syn på världen är felaktig och destruktiv. Om du ser mörkt snarare än ljust på mänsklighetens utveckling ökar risken för att du också bidrar med mörker snarare än ljus till mänskighetens framtidsutsikter.

det pågår makt skiften hela tiden,

Det pågår inte maktskiften hela tiden. Långa tidsperioder har samma personer makten. Ibland sker maktskiften. Inte "hela tiden". Det är en väldig skillnad.

förr så var kungen makt, och så länge allt var frid och fröjd och åkrarna gav mat, så fick kungen va kvar.
Den dagen det blev misskörd så avrättades kungen och en ny tillsattes. folket är makten som kan bli vred när det inte går dess väg.

På tal om kungar, är du medveten om att de flesta människor idag har högre levnadsstandard än vad en kung hade för hundra år sedan?'

fråga alla som svälter ihjäl per dag om världen är vänligare "Varje dag dör 100 000 människor av sväl".

Hade du hellre sett att dessa människor aldrig ens hade existerat? Att de alls kan existera förutsätter kanske just det system du kritiserar och klandrar för deras svält. Vidare kan väldigt många människor leva gott och lyckligt tack vare det system du kritiserar; hade du hellre sett att inte heller dessa människor hade fått existera?

Återgå till "Filosofi"