Vetenskap - pseudovetenskap.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Marvin

Inläggav Marvin » 28 feb 2004 14:58

Jonas Nystrom skrev:Att ingen kan veta "allt" är nog de flesta överens om! Och inte ens den mest hårdnackade agnostiker menar i praktiken att man inte kan veta någonting alls. Ty menade han det så skulle han ju mena sig veta att det är så och därmed vederlägga sin egen tes.

Relativismen är som sagt självförgörande som Platon beskrev i Teaitetos. Det har ju tyvärr inte hindrat postmodernismen från att bli populär.

Länkarna ovan går till illustrationer av tankeformer som klarseende iakttagits av två av samvetenskapens pionjärer i modern tid. Se om du kan känna igen någon av dem, det tycker jag vore spännande (och skit i den engelska texten så länge tills du är otrögare i roten!)

Jag måste få ett förtydligande, du menar att länkarna samt det du postade på något sätt visar att klarseende existerar??

"Det ligger nära till hands att fråga efter experimentella bevis när det gäller auraseende, t ex genom att en grupp påstått synska människor individuellt får beskriva ett antal slumpvis utvalda människors auror. Stämmer beskrivningarna överens kan man med naturvetenskaplig heder i behåll anta att människan objektivt sett har en aura. Men riktigt så enkelt är det inte. Den som är medvetet synsk har arbetat med sig själv, det är så han fått sin skådargåva. Men själva klarseendet är just en gåva. Han har inte tvingat sig till denna förmåga; vad man ser beror inte på en själv utan på vad andliga väsen vill låta en veta. "

Har inte det ovanstående stycket redan avgjort att klarseende har samma status som andra paranormala fenomen? Man förutsätter en hel massa saker som inte är förenliga med det vi vet, inte är nödvändiga för att förklara något om världen och heller inte är möjliga att kontrollera. Det enda du har att gå på är någons (den synskes) ord, precis som vid religiös övertygelse.

Fann

Inläggav Fann » 28 feb 2004 16:38

Jonas Nystrom skrev:
Att ingen kan veta "allt" är nog de flesta överens om! Och inte ens den mest hårdnackade agnostiker menar i praktiken att man inte kan veta någonting alls. Ty menade han det så skulle han ju mena sig veta att det är så och därmed vederlägga sin egen tes. Frågan blir då¨nödvändigtvis VAD man kan veta och under vilka betingelser.

Länkarna ovan går till illustrationer av tankeformer som klarseende iakttagits av två av samvetenskapens pionjärer i modern tid. Se om du kan känna igen någon av dem, det tycker jag vore spännande (och skit i den engelska texten så länge tills du är otrögare i roten!)

jn

Jaja. Känna igen och känna igen. Jo kanske det. Flera känns väldigt kulturpräglade och liksom litterära men andra har lite samma karaktär som mina egna inre bilder. Men jag ser inte mina egna inre bilder (som kan vara mycket intensiva precis som dessa) som paranormala eller så. Syntestesi o sånt är ju inget konstiigt, en del människor har mer sånt än andra. Jag har rätt mycket av det. Men särskilt paranormalt är det ju inte. Och inte VET jag något annat än att jag genom detta kan ge mina egna känslor en gestalt som kan fungera för mig själv (men så vitt jag vet inte kommunicerar med andra). Vad är det du menar att man VET genom dessa gestaltningar och förnimmelser? (Jag är fortfarande för trög i roten för att orka plöja långa texter på min lilla skärm)

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 28 feb 2004 19:24

Jag måste få ett förtydligande, du menar att länkarna samt det du postade på något sätt visar att klarseende existerar??

Javisst. Precis som meningsfulla följder av krumelurer som de du just tittar på visar att tankar existerar. För den som medvetet umgås med tankar, inte för någon annan. Och de som ser dem och själv är mer eller mindre klarseende kan känna igen sig i de taffliga illustrationerna även om de kanske - som Fann - inte tycker att den här typen av vardagliga upplevelser är dignifika nog att kallas översinnliga eller så. Och strängt talat kan man per definition inte varsebli något översinnligt om man med sinne menar varseblivningsfunktion. Precis som man inte kan tala om övernaturliga fenomen om naturen är "det givna" eller det vi formas och lånar vår substans av ("natur" betyder "det varur vi föds").

"Det ligger nära till hands att fråga efter experimentella bevis när det gäller auraseende, t ex genom att en grupp påstått synska människor individuellt får beskriva ett antal slumpvis utvalda människors auror. Stämmer beskrivningarna överens kan man med naturvetenskaplig heder i behåll anta att människan objektivt sett har en aura. Men riktigt så enkelt är det inte. Den som är medvetet synsk har arbetat med sig själv, det är så han fått sin skådargåva. Men själva klarseendet är just en gåva. Han har inte tvingat sig till denna förmåga; vad man ser beror inte på en själv utan på vad andliga väsen vill låta en veta. "

Har inte det ovanstående stycket redan avgjort att klarseende har samma status som andra paranormala fenomen? Man förutsätter en hel massa saker som inte är förenliga med det vi vet, inte är nödvändiga för att förklara något om världen och heller inte är möjliga att kontrollera. Det enda du har att gå på är någons (den synskes) ord, precis som vid religiös övertygelse.

Uppenbarligen förklarar "paranormala" beskrivningar i ord eller bild någonting för många människor om världen. I vår andefientliga kultur är de ofta en bekräftelse på att man inte är tokig, att det finns andra som upplever det jag upplever fastän kanske alla i min miljö skulle skratta ut mig eller ringa psyket om jag berättade vad jag ser och upplever. Denna situation av andefientlighet skapar naturligtvis en olycklig polarisation; andefientligheten skapar andesvärmeri. Vetenskapsfientlighet.

Om man faktiskt kan lära sig att se om en människa t ex ljuger eller döljer något så får det plötsligen stora konsekvenser. Men eftersom sådan kunskap eller sådana förmågor genast skulle missbrukas av världens giriga och rädda barn om de kunde så är det bättre att de lever i tron att detta är fantasier och önsketänkande. Så länge du är benägen att missbruka sådana förmågor kommer de att skyddas från dig genom vidskepelse och tvivel. Så finurligt är det ordnat.

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 28 feb 2004 19:44

Jaja. Känna igen och känna igen. Jo kanske det. Flera känns väldigt kulturpräglade och liksom litterära men andra har lite samma karaktär som mina egna inre bilder.

När du nån gång läser texten så ser du att det står precis varför vissa bilder är kulturpräglade och litterära. Därför att de är det. För att ens tankeformer självfallet påverkas av den kultur och litteratur som lever i den som alstrar tankeformerna.

Men jag ser inte mina egna inre bilder (som kan vara mycket intensiva precis som dessa) som paranormala eller så. Syntestesi o sånt är ju inget konstiigt, en del människor har mer sånt än andra. Jag har rätt mycket av det. Men särskilt paranormalt är det ju inte.

Ju är ju rolig alltså! Det kan inte vara särskilt svårt att trumma ihop en hel skock "vetenskapliga ateister" eller vad vet jag som aggressivt hävdar att syntestesi inte kan finnas eftersom du inte kan bevisa att det finns precis som Marvin här verkar mena att klarseende inte kan finnas för att det inte kan bevisas för en oklarseende. Jag vet kanske inte vad du har för kriterier på vad som är paranormalt och vad som är... normalt. Om det för mig är normalt att se auror och tankeformer så är det ju inte paranormalt för mig. Det du upplever som "inre bilder" är fröet till klarseende i samvetenskaplig mening. Endel har mer av det, andra mindre. Men alla har det. Och alla kan utveckla det i någon mån. Om de vill. Ofta vill man faktiskt inte se mer än man redan ser. Seende innebär inseende och inseende innebär ansvarstagande eller samvetskval. Tar man inte ansvar för det man inser så mår man dåligt, det är en naturlag.

Och inte VET jag något annat än att jag genom detta kan ge mina egna känslor en gestalt som kan fungera för mig själv (men så vitt jag vet inte kommunicerar med andra).

Såvitt du vet! Man har ju ett fullödigt utbyte av information i form av de signaler, den utstrålning, de tankeformer, de auriska färger och former man omger sig med precis hela tiden. Kanske du helt enkelt föredrar att inte veta hur du påverkar människor respektive påverkas av dem, på den nivån. Det är en icke oväsentlig del av vår kommunikation som sköts den vägen. Det verbala och med ögonen synliga är som framsidan på toppen av isberget. Vet du, det här påminner mig om en föreläsning jag var på en gång, där föreläsaren beskrev den här typen av fenomen i över en timmes tid och publiken var helt med på noterna fastän de mestadels saknade referensramar från sina övriga högskolestudier...

Vad är det du menar att man VET genom dessa gestaltningar och förnimmelser?

Å allt möjligt. Hur det är och så...

jn
Ab aspera ad astra!

Fann

Inläggav Fann » 28 feb 2004 20:11

Jonas Nystrom skrev:Ju är ju rolig alltså! Det kan inte vara särskilt svårt att trumma ihop en hel skock "vetenskapliga ateister" eller vad vet jag som aggressivt hävdar att syntestesi inte kan finnas eftersom du inte kan bevisa att det finns precis som Marvin här verkar mena att klarseende inte kan finnas för att det inte kan bevisas för en oklarseende.

Säger han? Jag uppfattar det som att han säger att han inte blir överbevisad att detta finns bara för att andra säger att det gör det. Det är inte samma sak som att säga att det inte finns. Men det får han väl svara för själv. I vilket fall som helst är det väl så det är. Och det gäller som sagt även fotoner. Jag VET inte personligen att desa finns även om teorin skulle vara vedertagen av vetenskapen.

Jonas Nystrom skrev:Vet du, det här påminner mig om en föreläsning jag var på en gång, där föreläsaren beskrev den här typen av fenomen i över en timmes tid och publiken var helt med på noterna fastän de mestadels saknade referensramar från sina övriga högskolestudier...
jn

Nåja. Jag var själv alldeles nyss på en föreläsning där det talades om att 98 % av perceptionen är omedveten. Det är inget kontroversiellt påstående ens inom den där hemska tråkiga högskolevärlden. Det är när man börjar tala om astral- och eterkroppar som något som finns som det kan bli lite besvärligt... Att dom KAN finnas just pga att så stor del av vår informationsbearbetning är omedveten är inte samma sak som att tvärsäkert säga att de finns. (Det var då tusan vad du var långsint)

Jonas Nystrom

färgseende version femtioelva

Inläggav Jonas Nystrom » 28 feb 2004 20:33

Marvin här verkar mena att klarseende inte kan finnas för att det inte kan bevisas för en oklarseende.

Säger han? Jag uppfattar det som att han säger att han inte blir överbevisad att detta finns bara för att andra säger att det gör det. Det är inte samma sak som att säga att det inte finns. Men det får han väl svara för själv.

Ja det får han. Men orsaken till att jag tolkade honom så var att han inte frågar efter bevis utan efter indicier.

Långsint? Jag? Då skulle du träffa min farsa!

jn
Ab aspera ad astra!

Fann

Re: färgseende version femtioelva

Inläggav Fann » 28 feb 2004 21:18

Jonas Nystrom skrev: Men orsaken till att jag tolkade honom så var att han inte frågar efter bevis utan efter indicier

OK. Men du pratar själv om "verifiering". Jag har sagt det förut och jag säger det igen - det verkar som att det du vill är att just "bevisa" dvs övertyga om existensen av vissa företeelser. Och då är det klart att det blir naturvetenskap eftersom det är det som naturvetenskapen sysslar med. Men när du beskriver vad det är som händer när man utvecklar sitt klarsende så låter det mer som "personlig utveckling", dvs ökad känslighet och medvetenhet om mer av det som man annars är omedveten om. Det man i så fall ska "bevisa" är väl om detta är en bra metod och inte om det man ser när man ser det man ser finns? Jag har inga problem med den senare idén men har svårt för "fastslå existens"-grejen. Menar du tex att man ska använda klarsynta personer i rättegångar? Jag menar följden av att man betraktar sådan kunskap som "objektiv" måste ju tex bli denna. (Du vet att jag är skeptisk till detta med "objektivitet" så du behöver inte lägga energi på att drämma till mig med nåt sånt... Grejen är att du talar om detta som om det vore frågan om just "objektivitet". )

Jonas Nystrom skrev: Långsint? Jag? Då skulle du träffa min farsa!
jn

Vad vet du om det? det kanske jag redan gjort?

Marvin

Re: färgseende version femtioelva

Inläggav Marvin » 28 feb 2004 21:32

Jonas Nystrom skrev:
Marvin här verkar mena att klarseende inte kan finnas för att det inte kan bevisas för en oklarseende.

Säger han? Jag uppfattar det som att han säger att han inte blir överbevisad att detta finns bara för att andra säger att det gör det. Det är inte samma sak som att säga att det inte finns. Men det får han väl svara för själv.

Ja det får han. Men orsaken till att jag tolkade honom så var att han inte frågar efter bevis utan efter indicier.

Först vill jag klargöra ordet bevis, det slängs ibland runt i filosofiska diskussioner i de mest märkliga betydelser. Bevis är goda skäl som anges till stöd för en uppfattning.

Vad menade jag egentligen. Jo jag menar att det inte finns någon anledning att tro att något existerar om det inte anförs några förnuftiga skäl till stöd för uppfattningen. Ju otroligare påståendet är, desto bättre bevis måste presenteras. Om någon påstår sig ha en enhörning eller eldsprutande drake hemma vill jag ha mer bevis än hans ord. Så länge dessa bevis inte presteras bör vi hålla för sant att fenomen x inte existerar, vi säger då att vi vet att x inte existerar. Vissa hävdar att det är en logisk motsägelse (om vi inte vet det vi inte vet, vet vi inte vad vi inte vet) andra säger att det är ett felaktigt premiss eftersom det räcker med att x faktiskt är sant för att vi ska veta, det krävs inte att vi vet att vi vet att x är sant för att det faktiskt ska vara det.

Ett påstående om att det finns auror som är observerbara kräver alltså bevisning. Ditt eller någon annans ord räcker inte. Om auror endast uppträder för den som fått gåvan klarseende av ett andeväsende vars existens även det kräver extraordinär bevisning för att tas som sann, och auran dessutom antar olika former beroende på vilken klarseende som beskriver den, är påståendet helt plötsligt både obestyrkt och ofalsifierbart. Följaktligen bör vi inte (om vi är förnuftiga) tillmäta det större vikt än andra otroliga (i betydelsen osannolika med den kunskap vi idag har) obestyrkta påståenden vars sanningshalt inte går att pröva.

Om det räcker med någons åsikt för att något ska vara sant har vi ingen metod för att avfärda nonsenspåståenden och det skulle således vara lika sant att auror inte finns som att de finns, en klart motsägande ståndpunkt. Jag kan alltså påstå att jag har den rätta gåvan och jag vet att de som påstår sig vara klarseende är scharlataner som bara är ute efter pengar. Den gåva jag har fått av det riktiga andeväsendet (inte det falska som de klarseende påstår sig ha fått det från) visar mig vilka fenomen som är riktiga "övernaturliga fenom" och vilka som endast är tomma påståenden.

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 28 feb 2004 22:08

jag menar att det inte finns någon anledning att tro att något existerar om det inte anförs några förnuftiga skäl till stöd för uppfattningen. Ju otroligare påståendet är, desto bättre bevis måste presenteras.

Det där stämmer ju på sätt och vis. Nu beror det som Fann säger i väldigt hög grad på vilken miljö man vistas i hur otroligt respektive troligt ett påstående är. Man kan tänka sig att fotoner är struntprat i fler sammanhang, historiskt och globalt, än auror. Ingen har ju sett en foton, trots allt, men otaliga människor världen över kan beskriva sina varseblivningar av människans utstrålning. En sak som man nog måste fråga sig när det gäller just auror och relaterade fenomen är: VILL jag verkligen veta om detta har en objektiv verklighet eller inte? Bryr jag mig? Tror - tror - jag att det vore möjligt att veta någonting om saken om jag bara vill? Eller har jag en trosuppfattning som hindrar mig att komma till klarhet i frågan eftersom den säger mig att auror inte finns.

Varför skulle auror inte finnas! Varför skulle det vara troligare att människan inte har en objektivt verklig utsträckning i rummet som går utöver den fysiska kroppens hud, än att människan har det? Man kan ju känna den! Ikoner och annan konst från alla tider och kulturer har ju oberoende av varandra skildrat auror och andra ickefysiska fenomen.

Varför kan känsliga människor känna att de är iakttagna bakifrån när de är det, om man inte har ett förnimmande fält som sträcker sig utöver hud och hår? Varför är våra språk fulla av uttryck som "ser rött" och "grön av avund" och "svartsjuk" och "feeling blue" och "taggig" och "konturlös" för att beskriva människors tillstånd om auror inte skulle finnas? Mig tycks det om något ovetenskapligt att avfärda frågeställningen med hänsyn till att det skulle röra sig om ett fenomen som inte kan mätas med fysiska instrument. Som om just fysisk mätbarhet var ett sanningskriterium!

Men VILL man att auran inte ska finnas så vill man inte, det tränger sig sällan på. Och gör det det så är det lätt att avfärda som hallucination eller inbillning. Jag har inget behov av att pracka på folk föreställningar som de inte vill ha. Mitt behov är starkt men det är inte just det. Mitt behov är kanske dumt men det är att bekämpa dumhet, vare sig den dyker upp i form av materialism eller New Aids-svärmerier. Människan är en mångdimensionell varelse i en mångdimensionell, befolkad värld och synsätt som implicit eller explicit förnekar detta är fördummande, avtrubbande och av ondo och bör bekämpas. Så enkelt är det för mig.

Och jag finner vissa beskrivningar av t ex auror och tankeformer berikande och stimulerande och bekräftande på saker jag själv upplever och vet att andra upplever som en aspekt av verkligheten vi alla lever i.

Sen får folk gärna tro vad de vill för min del.

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

sakligheter

Inläggav Jonas Nystrom » 28 feb 2004 22:26

när du beskriver vad det är som händer när man utvecklar sitt klarsende så låter det mer som "personlig utveckling", dvs ökad känslighet och medvetenhet om mer av det som man annars är omedveten om.

Kanske jag inte riktigt förstår skillnaden mellan det du här kallar "personlig utveckling" och undersökning av verklighetens beskaffenhet.

Det man i så fall ska "bevisa" är väl om detta är en bra metod och inte om det man ser när man ser det man ser finns?

Precis. jag skulle gärna diskutera metodik, och gör det också i andra sammanhang, men hur skulle man kunna diskutera världsomseglandets metodik men människor som insisterar på att det inte är bevisat att jorden är rund? Eller färglära med färgblinda. Först och främst måste man väl väcka föreställningen om att det finns "färger" - överallt, hela tiden - och att det går att bli uppmärksam på dem. Med exempel på folk som har blivit uppmärksam på detta och dessutom har dokumenterat sin process. Det är väl där nånstans som "vetenskap" börjar, inte i ett färdigt laboratorium eller ett färdigt paradigm!

Jag har inga problem med den senare idén men har svårt för "fastslå existens"-grejen. Menar du tex att man ska använda klarsynta personer i rättegångar?

Det lär komma men låt oss hoppas att det dröjer lite. Det viktiga i rättegångar är inte teknisk utan moralisk mognad. Att ta sitt straff måste vara att göra bot, att botas från en moralblindhet och således mogna som människa.

Jag menar följden av att man betraktar sådan kunskap som "objektiv" måste ju tex bli denna. (Du vet att jag är skeptisk till detta med "objektivitet" så du behöver inte lägga energi på att drämma till mig med nåt sånt... Grejen är att du talar om detta som om det vore frågan om just "objektivitet". )

Är det ett objektivt faktum att du har en kropp?

Är det ett objektivt faktum att du har en själ?

Är det ett objektivt faktum att du har känslor?

Att du har tankar?

Är tankar objektiva verkligheter?

Är kroppar objektiva verkligheter, alltså objekt?

Är alla objekt fysiska?

Hur kommer äpplena upp i träden?

jn
Ab aspera ad astra!

Fann

Re: sakligheter

Inläggav Fann » 28 feb 2004 23:02

Jonas Nystrom skrev:
när du beskriver vad det är som händer när man utvecklar sitt klarsende så låter det mer som "personlig utveckling", dvs ökad känslighet och medvetenhet om mer av det som man annars är omedveten om.

Kanske jag inte riktigt förstår skillnaden mellan det du här kallar "personlig utveckling" och undersökning av verklighetens beskaffenhet.

Hmm gör du inte? Om det är "personlig utveckling" handlar det ju mer om vad man själv personligen har att vinna på att lära sig något speciellt. Jag har precis hållit på med vad som skulle kunna kallas "mental träning" på en etablerad samhällsinstitution men om de bilder jag använt mig av är sanna eller inte har ingen betydelse utifrån det syfte som denna övning hade, nämligen att "utveckla publikkontakt". Idéen med bilderna är att de ska vara redskap som fungerar, inte avbildningar av verkligheten. Projektet är inte "naturvetenskapligt" ...

Det man i så fall ska "bevisa" är väl om detta är en bra metod och inte om det man ser när man ser det man ser finns?

Man kan som sagt använda bilder av sig själv som en vattenslang och det kan fungera för det syfte man har utan att bråka om om det är så att man är en vattenslang eller inte. Man kan tala om att rikta energin osv utan att behöva visa om det verkligen går att flytta energin i rummet så som beskrivningen antyder att man gör. Huvudsaken är att det ger den effekt man är ute efter. "Bevisa" pedagogiska metoders effekt tror jag själv rent generellt är omöjligt eftersom variablerna är så oerhört många, det man kan göra aär att beskriva vad det är man gör och hur man tänker kring det man gör så att andra kan ta ställning till om det man säger är rimligt. Att bara hänvisa till uppmätta effekter som man gör inom en del forskning anser jag själv är helt ovetenskapligt och inget hindrar att du beskriver det du gör så att man på samma sätt kan bedöma om det du beskriver verkar vara en rimlig väg att utveckla sin känslighet. (Men inte för att ta ställning till om jorden är rund eller sylfer finns) jag tror inte man behöver ha någon åsikt om aurors existens för att förstå metoden att utveckla "klarseende".

Jag har inga problem med den senare idén men har svårt för "fastslå existens"-grejen. Menar du tex att man ska använda klarsynta personer i rättegångar?

Det lär komma men låt oss hoppas att det dröjer lite. Det viktiga i rättegångar är inte teknisk utan moralisk mognad. Att ta sitt straff måste vara att göra bot, att botas från en moralblindhet och således mogna som människa.

Ni smiter du genom att fastna i exemplet. Du talade tidigare om att det som kan hända är att man kan lära sig att se om folk ljuger och du beskrev detta inte bara som något man skulle kunna ha personlig användning av utan som något som andra borde lita på. Ta nåt annat än rättegångar som exempel om det var ett dåligt sådant...

Jag menar följden av att man betraktar sådan kunskap som "objektiv" måste ju tex bli denna. (Du vet att jag är skeptisk till detta med "objektivitet" så du behöver inte lägga energi på att drämma till mig med nåt sånt... Grejen är att du talar om detta som om det vore frågan om just "objektivitet". )

Är det ett objektivt faktum att du har en kropp?

Är det ett objektivt faktum att du har en själ?

Är det ett objektivt faktum att du har känslor?

Att du har tankar?

Är tankar objektiva verkligheter?

Är kroppar objektiva verkligheter, alltså objekt?

Är alla objekt fysiska?

Hur kommer äpplena upp i träden?

jn

Herregud jag sade ju åt dig att inte drämma till mig om detta... Jag är skeptisk till möjligheten att göra objektiva beskrivningar av verkligheten, det var det jag menade. Begreppet "objektivitet" har enbart relevans som en beskrivning av förhållandet mellan ett upplevande subjekt och "verkligheten". Verkligheten är verkligheten och den är vare sig subjektiv eller objektiv i sig själv. Hur den är beskaffad kan man ju ha olika uppfattning om. Jag kan inte uppfatta tankar som objekt utan som handlingar, tex, men det är klart att de finns, dvs är verkliga.

Marvin

Inläggav Marvin » 28 feb 2004 23:34

Jonas Nystrom skrev:Det där stämmer ju på sätt och vis. Nu beror det som Fann säger i väldigt hög grad på vilken miljö man vistas i hur otroligt respektive troligt ett påstående är. Man kan tänka sig att fotoner är struntprat i fler sammanhang, historiskt och globalt, än auror.

Det var kanske slarvigt utryckt av mig, med otrolig menade jag inte blott att det var otroligt relativt den kultur/krets man rör sig i. Utan otroligt utifrån den kunskap vi har om världen. Med kunskap avser jag då den Platonska definitionen.

Ingen har ju sett en foton, trots allt, men otaliga människor världen över kan beskriva sina varseblivningar av människans utstrålning. En sak som man nog måste fråga sig när det gäller just auror och relaterade fenomen är: VILL jag verkligen veta om detta har en objektiv verklighet eller inte? Bryr jag mig?

Det är en uppfattning som jag kan förstå. Det finns många religiösa människor som inte låter ett vetenskapligt förhållandesätt stå i vägen för deras tro. Jag tycker att det är relativt harmlöst om människor har egna övertygelser om det hjälper dem i sina liv. Däremot tycker jag det är riktigt tråkigt när klåpare utnyttjar sjuka människor och tutar i dem att pseudovetenskapliga (homepati mm) behandlingar ska hjälpa dem överleva en obotlig sjukdom. Eller för den delen utnyttjar friska men möjligen svaga människor till för att tjäna pengar på dem (scientologer). Tro som ett komplement till den värdsliga kunskapen ser jag ingen fara med, men när den ersätter eller dikterar den förnuftsbaserade kunskapen är det fara å färde.

Tror - tror - jag att det vore möjligt att veta någonting om saken om jag bara vill? Eller har jag en trosuppfattning som hindrar mig att komma till klarhet i frågan eftersom den säger mig att auror inte finns.

Vad man tror påverkar varken möjligheten att bestyrka eller falsifiera ett påstående. Det kan dock hindra någon från att ta till sig av de resultat som experimentet ger.

Varför skulle auror inte finnas! Varför skulle det vara troligare att människan inte har en objektivt verklig utsträckning i rummet som går utöver den fysiska kroppens hud, än att människan har det? Man kan ju känna den! Ikoner och annan konst från alla tider och kulturer har ju oberoende av varandra skildrat auror och andra ickefysiska fenomen.

Konstverk är inte bevis för något annat än för vad konstären skapade. Man kanske medelst mer källor även kan sluta sig till vad han hyste för uppfattning i olika frågor, men hans obestyrkta åsikter är ju inte värda mer än mina angående frågon om huruvida auror existerar. Om böcker allena var en anledning till att tro vad som står i dem finns det ingen hejd på vad som är sant.

Varför skulle de inte existerar? För att det inte går att påvisa deras existens på annat sätt än utsagor från särskitd utvalda personer som påstår sig se dem tex. Frågan är alltså felställd. Frågan är varför skulle de existera? Själv känner jag inga auror och har heller inte sett några.

Varför kan känsliga människor känna att de är iakttagna bakifrån när de är det, om man inte har ett förnimmande fält som sträcker sig utöver hud och hår?

Menar du att det finns kontrollerade försök som visar att det finns personer som kan känna när de är iakttagna utan att kunna förnimma det på något annat sätt än med auran?

Varför är våra språk fulla av uttryck som "ser rött" och "grön av avund" och "svartsjuk" och "feeling blue" och "taggig" och "konturlös" för att beskriva människors tillstånd om auror inte skulle finnas? Mig tycks det om något ovetenskapligt att avfärda frågeställningen med hänsyn till att det skulle röra sig om ett fenomen som inte kan mätas med fysiska instrument. Som om just fysisk mätbarhet var ett sanningskriterium!

För att människor älskar liknelser. Varför kallar vi någon stark som en oxe om han de facto inte är det? Grön har dessutom använts som beskrivning av avund, ilska, blickar och jag antar säkert en hel del andra känslor/egenskaper också utan att vi behöver dra någora större slutsatser på det. Fysikalisk mätbarhet behöver det inte handla om. Däremot måste man kunna etablera ett samband. Jag går med på att det finns "något" om vi med de klarseende som instrument, genom deras observationer, under kontrollerande förhållanden kan sluta oss till att deras observationer är bättre än slumpen, att vi ser någon regelbundenhet som är värd att utreda vidare.

Men VILL man att auran inte ska finnas så vill man inte, det tränger sig sällan på. Och gör det det så är det lätt att avfärda som hallucination eller inbillning. Jag har inget behov av att pracka på folk föreställningar som de inte vill ha. Mitt behov är starkt men det är inte just det. Mitt behov är kanske dumt men det är att bekämpa dumhet, vare sig den dyker upp i form av materialism eller New Aids-svärmerier. Människan är en mångdimensionell varelse i en mångdimensionell, befolkad värld och synsätt som implicit eller explicit förnekar detta är fördummande, avtrubbande och av ondo och bör bekämpas. Så enkelt är det för mig.

Frågan är kanske mer hur man ska förhålla sig till världen utan att falla i den relativistiska fällan. Om ens uppfattning ska vara en utsaga om hur världen verkligen är, till skillnad från hur man själv upplever och tolkar den, måste man ange någon metod som gör det möjligt att sålla de falska påståendena från de sanna, det är inte tillräckligt att ta någon på orden.

Och jag finner vissa beskrivningar av t ex auror och tankeformer berikande och stimulerande och bekräftande på saker jag själv upplever och vet att andra upplever som en aspekt av verkligheten vi alla lever i.

Om du blott menar att auror är en upplevelse hos individensom ser förnimmer dem behöver vi inte argumentera om något. Jag betvivlar inte att de som påstår sig se auror upplever en särskild känsla, men det betyder inte att den korrespeonderar med något särskilt objekt som är skilt från den som förnimmer. Jag talar om det ontologiskt objektiva, inte det epistemiskt subjektiva.

Marvin

Re: sakligheter

Inläggav Marvin » 28 feb 2004 23:50

Jonas Nystrom skrev:Precis. jag skulle gärna diskutera metodik, och gör det också i andra sammanhang, men hur skulle man kunna diskutera världsomseglandets metodik men människor som insisterar på att det inte är bevisat att jorden är rund? Eller färglära med färgblinda. Först och främst måste man väl väcka föreställningen om att det finns "färger" - överallt, hela tiden - och att det går att bli uppmärksam på dem. Med exempel på folk som har blivit uppmärksam på detta och dessutom har dokumenterat sin process. Det är väl där nånstans som "vetenskap" börjar, inte i ett färdigt laboratorium eller ett färdigt paradigm!

Hur övertygar man någon om att jorden är rund? Man visar ett satellitfoto på jorden. Eller så hänvisar man till de teorier som nått debattrationalitet bland expertisen. Det är inte alls så att jag måste bli kvantfysiker för att ha förnuftiga skäl till att tro att kvantfysiken stämmer. Det räcker med att de kvantfysiska teorierna utsätts för en ständig prövning av kritiska vetenskapsmän och trots det stämmer i sina förutsägelser, dvs att debattrationalitet uppstår kring en viss teori.

Motsvarigheten till auror skulle alltså vara att formulera en teori som är möjlig att testa, om nödvändigt med hjälp av de som redan ser aurorna. Den färgblinde gör rätt i att tro att det finns färger om det går att upprepa tester med slumpvist utvalda färgseende och få ett resultat som inte är slumpmässigt.

Jonas Nystrom

ägg

Inläggav Jonas Nystrom » 29 feb 2004 00:24

Men om det är så som Steiner säger så förklarar det varför sådana test inte har gjorts för länge sedan. Däremot finns det ju övningar som gör att man kan få bevis för egen del genom att man lär sig uppmärksamma det subtila varseblivningsskikt där dessa fenomen utspelar sig. Om något undandrar sig systematiska experiment så bevisar inte det att det förmenta fenomenet inte finns. Bara att kritrierna för att undersöka det är annorlunda av någon anledning. Man behöver ju inte ens anamma Steiners förklaring till varför det inte går att bevisa aurorna genom upprepade försök, det räcker i o f s med att konstatera att något tycks omöjliggöra detta. Beasant och Leadbetter, som gjorde de iakttagelser som illustrerades i länksamlingen jag skickade, beskriver ju detta rätt systematiskt och noggrant för den som behärskar engelska.

Jag kan bara säga: Det tycks finnas auror. Redan som liten träffade jag människor som tydligt kunde beskriva olika människors auror och redan då var detta en bekräftelse på mina egna varseblivningar (som jag sedan förlorade i tonåren). Jag ser dem ibland själv numera och känner dem ofta. Jag har tränat upp den förmågan enligt beprövade metoder och även tränat upp andra enligt samma metoder. Och nej jag säljer inte mina tjänster. För egen del har jag alltså varken skäl att tvivla eller vilja bevisa något. Det är i mitt arbete som pedagog jag har konfronterats med behovet för en förklaringsmodell till detta fenomen. För min del är det mycket enklare: människans kropp, dvs människans utsträckning i rummet, är oval och består av psykiskt laddat rum, ofta dubbelt så högt som den fysiska kroppen i dess mitt. I detta ovala rum finns en förtätad laddning som är aningen större än den fysiska kroppen och har nästan samma form. Slutligen, i denna "eteriska" kropp är den fysiska kroppen innesluten. När en människa somnar så tycks den ovala kroppen bli mer transparent och lös i konturerna för att slutligen växa och glida iväg, ofta snett bakåt och upp. Under drömsömnen kan man iakkta lysande färgspel men ingen tydlig äggform. När en människa dör - jag har suttit med ett antal gånger - så lämnar inte bara den psykiska äggkroppen liket utan även den skimrande, milt virvlande "eteriska" kroppen löser upp sig. Djur har också färgade auror men av mycket enklare slag. Inte växter. Men de har skimrande eteriska fält runt sig. Det finns även väsen som bara har en eterisk och astral (psykisk) kropp men ingen fysisk. de ser man inte i vanliga fall men de lever i sagor och myter från hela världen och kallas vid olika namn. Sylfer är väsen av detta slag.

Och de tycks vara verkliga, ja. Intelligenta dessutom. Men man kan inte bevisa deras existens med hjälp av experiment om de inte vill det. Och det tycks de inte göra. Jag kan inte säga att jag klandrar dem för det! de visar sig för människor som respekterar dem och är mogna att hantera vad de ser, på det viset är de rätt mänskliga.

Jag varken väntar mig eller vill att du ska "tro" vad jag nu säger. Däremot vore det ovetenskapligt av dig att utesluta möjligheten att jag talar sanning och har rätt. Vad du sedan gör med detta beror på dina övriga passioner och engagemang.

jn
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 29 feb 2004 00:42

Många jag träffat som sett auror har blandat ihop dem med receptorutmattning i ögats tappar vilket leder till att komplementfärgen uppfattas som ett skimmer runt en person. Detta skimmer uppstår då runt huvudet hos den person man pratar med då det är huvudet man fokuserar på under samtalet. Har gjort många auraseende männskor ledsna genom att påpeka att jag sett samma auror som dem och samtidigt förklarat varför. Men samtidigt har jag också sett min egen genomskinliga astralkropp när jag varit utanför min fysiska kropp, så jag är helt öppen.

Johan

Återgå till "Religion och andlighet"