Filosofikurser.
Moderator: Moderatorgruppen
- nettlesome
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 09 nov 2005 22:54
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Filosofikurser.
Jag undrade mest om det finns någon som känner till några filosofikurser (på deltid) som kommer att starta i Stockholm inom en snar framtid. Jag har kollat runt lite på de vanliga folkhögskolorna och sådär, men ingen verkar erbjuda något av intresse... någon som vet något?
- nettlesome
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 09 nov 2005 22:54
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
laotzu
Hej nettlesome,
Ett alternativ är att Du läser introduktionsböcker och diskuterar här på forumet. Bra introduktionsböcker -- som självklart aldrig gör något eller någon rättvisa -- är t ex Nigel Warburtons två böcker "Philosophy: The Essential Study Guide" (ISBN 0415341809) och "Philosophy: The Basics" (ISBN 0415327733). Aptitretare finns på Warburtons hemsida.
(Mer info om böckerna finns på Amazon; bara att klicka på respektive titel så länkas Du dit. Om Du vill beställa dem rekomenderar jag att Du gör det från Adlibris; gör Du det genom Filosofiforums hemsida stödjer Du dessutom forumet!)
Lycka till!
Lev väl,
Gustaf
PS. Vi är några i Stockholm som träffas och ventilerar våra tankar ibland. Vill Du diskutera är det bara att Du dyker upp. DS.
Ett alternativ är att Du läser introduktionsböcker och diskuterar här på forumet. Bra introduktionsböcker -- som självklart aldrig gör något eller någon rättvisa -- är t ex Nigel Warburtons två böcker "Philosophy: The Essential Study Guide" (ISBN 0415341809) och "Philosophy: The Basics" (ISBN 0415327733). Aptitretare finns på Warburtons hemsida.
(Mer info om böckerna finns på Amazon; bara att klicka på respektive titel så länkas Du dit. Om Du vill beställa dem rekomenderar jag att Du gör det från Adlibris; gör Du det genom Filosofiforums hemsida stödjer Du dessutom forumet!)
Lycka till!
Lev väl,
Gustaf
PS. Vi är några i Stockholm som träffas och ventilerar våra tankar ibland. Vill Du diskutera är det bara att Du dyker upp. DS.
- nettlesome
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 09 nov 2005 22:54
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
ja då..
sök på philosophy på google så får du en massa svar =))
tips.
plato.stanford.edu
kan ha stavat fel men då hittar du det om du söker på nätet.
Stanford University är ett super känd universitet i USA och de har artikelsamlingar som är bastanta, där anställda på universitet skriver om massa saker. Det som gör att man kan ta artiklarna seriöst är källorna. Vet man att författaren har använt kanske 30 olika källor, främst böcker. Då vet man också att det är seriöst.
Sedan så är det Stanford så bara det säger allt.
USA har de 30 bästa universiteten i världen, så om du har bra betyg så vet du var du skall vända dig. Karolinska i Sverige kommer på en bra plats när det gäller medicin, men annars är det för sorgligt.
Och säg nu inte KTH..
tips.
plato.stanford.edu
kan ha stavat fel men då hittar du det om du söker på nätet.
Stanford University är ett super känd universitet i USA och de har artikelsamlingar som är bastanta, där anställda på universitet skriver om massa saker. Det som gör att man kan ta artiklarna seriöst är källorna. Vet man att författaren har använt kanske 30 olika källor, främst böcker. Då vet man också att det är seriöst.
Sedan så är det Stanford så bara det säger allt.
USA har de 30 bästa universiteten i världen, så om du har bra betyg så vet du var du skall vända dig. Karolinska i Sverige kommer på en bra plats när det gäller medicin, men annars är det för sorgligt.
Och säg nu inte KTH..
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)
Det är inte folk på Stanford som skrivit alla artiklar. Peter Pagin har skrivit en artikel, t ex, och han sitter på Sthlm. Däremot är det sant att Stanford är grymt bra men många artiklar är knappast nybörjarnivå.
Här är några till länkar:
http://www.philosophypages.com/
http://www.mtholyoke.edu/~ebarnes/python/python.htm
http://www.philosophy.su.se/lankar.htm
Här är några till länkar:
http://www.philosophypages.com/
http://www.mtholyoke.edu/~ebarnes/python/python.htm
http://www.philosophy.su.se/lankar.htm
jo det är sant..
Stefan skrev:Det är inte folk på Stanford som skrivit alla artiklar. htm
Det är sant. Och även om det är Stanford ( böjer huvudet och ber en bön till guden ateist .. ) så skall man självklart alltid dubbelkolla fakta. Och vid studier på univ. så skall man ju läsa orginalförfattaren helst =)
Sedan så finns det ju bibliotelk som räcker och blir över för de flesta..
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster
