Vad skulle hända om religionen plötsligt försvann?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Vad skulle hända om religionen plötsligt försvann?

Inläggav Cosmic philosopher » 24 feb 2012 14:38

Hej!

Föreställ dig en dag att all religion/religiositet plötsligt,ögonblickligt fullständigt försvann  i alla dess former från hela vårt klot i alla världens hörn.  Alla religiösa skrifter var totalt utplånade.  Det fanns ingen Koran, Vedaskrifter,Bibel etc kvar längre.  Inga tempel,kyrkor,moskéer,etc existerade heller.Även alla minnen av tidigare religösa upplevelser var i människors medvetande helt utraderade. Begreppet eller ordet "religion" fanns inte ens kvar i vare sig ordböckerna eller i historieböckerna.  Man förlitade sig enbart på det man själv kunde förnimma och iaktta genom sina sinnen,erfarenheter och genom sitt logiska,rationella tänkande.  

1) Om även den "latenta-i-mikroformat religösa upplevelsen" i människan (och därmed dess möjlighet för "utveckling" och utspridning)var utplånad och inte heller ens längre existerade eller var möjlig - tror du då att världen hade blivit till en bättre, mer fredfull värld  än innan - att fortsätta leva i? (Förutsatt att allt annat utanför "religionens domän" hade varit precis likadant som innan). Utveckla vad du tror skulle hända!

2)Om det efter denna ovannämnda  plötsliga utplånande av religionens existens ändå existerade ett slags "latent-i-mikroformat-religiös-upplevelse" i människans medvetande (för möjlighet för utveckling och spridning) - hade människan då tids nog blivit lika religiös som hon är just idag? Vad tror du?

Bild
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Angelina

Inläggav Angelina » 24 feb 2012 17:55

Till att börja med skulle det ju uppstå stor förvirring. Vart tog allting vägen? Även om minnet av religionen och all dess parafernalia blev utraderade så skulle människan känna ett tomrum av något som brukade vara där och om denna känsla dessutom inträffade hos hela mänskligheten samtidigt, skulle det bli totalt kaos. Och vad som skulle uppstå ur detta kaos är lite svårt att spekulera i, rent teoretiskt kan det bli vad som helst.

Men om religionen aldrig hade existerat skulle vi självklart ha ett helt annat samhälle, men om det skulle vara mer eller mindre fredligt går heller inte att säga. Religionen används som ursäkt för många krig, men hade den inte funnits hade man hittat på något annat att skylla på.

Religion och religiositet är heller inte samma sak. Man kan tillhöra en religion utan att vara religiös. De flesta religioner består egentligen bara av kulturella sociala normer, och själva "andligheten" är det endast en mindre grupp som ägnar sig åt, fanatiker osv.

Se exempel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14423287.ab

Användarvisningsbild
freddemalte

Komplex fråga!

Inläggav freddemalte » 25 feb 2012 12:48

Hej Cosmic Philosopher

Alltid roligt och utmanande att besvara dina frågeställnigar! Man måste verkligen tänka till. Jag håller med Angelina i det mesta hon skriver i sitt svar. Jag har en känsla av att spiritualism, andlighet och tro på något som är större, meningsfullt eller på annat sätt rogivande eller tröstande etc är en viktig och kanske till och med nödvändig komponent i många mäniskors liv samt även i vissa delar av samhället. Det finns egentligen ingen anledning att varken tvinga på andra en teistisk eller ateistisk livssyn. För mig är religionen väldigt faschinerande i kraft av gemensamhetstänket, de otroligt vackra byggnaderna, den stämingsfulla och sakrala musiken, de lite spännande eller mystiska riterna, konstverken samt viljan att göra andra människors liv bättre. Många kyrkor och samfund hjälper ju utsatta människor genom ett hårt och ideellt arbete. Det trista med religionen eller åtminstone med en del religiösa människorna är det dogmatiska tänkandet, den ibland hatfulla synen på vetebskapen, förtrycket av olika människor etc. Sådana negativa fenomen återfinns naturligtvis även i sekulariserade samhällen och bland ateistiska människor, men då är åtminstone i inte det moraliska ansvaret överskjutet på någon helig skrift eller något högre väsen. Din fråga är erhört komplicerad och de svar du kommer få kommer antagligen vara väldigt skiftande. 

Om nu religionen plötsligt skulle försvinna så tror jag att det, vid sidan av det Angelina tog upp, skulle ge ganska komplexa effekter:

Allt det som kan anses vara negativa effekter av religionens existens skulle antagligen, dels försvinna eller minska till viss del, dels ersättas av annat. Nu är ju frågan vad du menar med "religionen"? Ty om du även menar konsten, musiken, de goda gärningarna, de andliga upplevelsen, gemenskapen, trygghetskänslan - ja då hade det nog varit svårt att ersätta. 

Om en människa går runt och försanthåller en god gud som kan höra bön, ger tröst och som kommer att hjälpa henne vid olika situationer ser jag ingen anledning till varför man ska förska föra in henne i en atestisk livsåskådning - vad skulle det vara för mining med det? Om däremot en människa vägrar att ge sitt skadade barn blod därför ett det står i något religiöst manifest någonstans är det väl mer tveksamt. 

Frågan är så komplex att jag bestämmer mig för att grunna på detta ett tag och försöka formulera mig lite tydligare längre fram. 

PS. Jag ber om ursäkt för vissa skriv- och stavfel. Jag skriver på min lilla iPhone (lite svår att överblicka) på Hjärtavdelningen, Karlskrona Lasarett. DS
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 feb 2012 13:15

Försvinner en community så poppar det upp nya om behovet finns.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 25 feb 2012 16:16

Marko skrev:Försvinner en community så poppar det upp nya om behovet finns.
Jo, så brukar det nog vara. Frågan är dock med vad? Nya religioner eller något helt annat?

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 feb 2012 16:20

Funderar på om det var denna filmen som väckte ditt intresse cosmic?
The Book of Eli
http://www.imdb.com/title/tt1037705/

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 feb 2012 16:32

freddemalte skrev:
Marko skrev:Försvinner en community så poppar det upp nya om behovet finns.
Jo, så brukar det nog vara. Frågan är dock med vad? Nya religioner eller något helt annat?

En Mycket svår fråga att veta.
Får jag spekulera så ser jag att människan har ett behov av närhet till varandra,
vi har sociala funktioner som inte går att radera, traditioner, berättelser sånger, och så vidare.
men tar vi bort dessa... behovet av mening, behovet av att lära, behovet av att överleva.

vart alla människors behov och egenskaper leder går nog inte ens att sätta upp i en stordator,
men min intuition säger att spiritualism kommer att födas, dö ut för att återkomma, och växelverka med en kommunikation, dvs bli en religion. religioner kommer nog också att gå i vågor, vara starka periodvis och försvagade under andra perioder. ett socialt behov och personligt behov som växelverkar med livets utformning.

jag läste någonstans att människor är ett släkte som gillar att besjäla allting,
saker som personer.. det ser man i barns beteenden.. bilen får känslor, dockor har sina själar,
och ja, jag blir ledsen om min kaffemugg går sönder... lider lite med den på ett omedvetet vis..
det är inte rationellt, men är människan rationell hela tiden ?

tror bara det ligger i människans natur att det kommer att bli så.

Angelina

Re: Komplex fråga!

Inläggav Angelina » 25 feb 2012 17:12

freddemalte skrev:Hej Cosmic Philosopher

PS. Jag ber om ursäkt för vissa skriv- och stavfel. Jag skriver på min lilla iPhone (lite svår att överblicka) på Hjärtavdelningen, Karlskrona Lasarett. DS

Hoppas det går bra och inte är något allvarligt.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Komplex fråga!

Inläggav freddemalte » 25 feb 2012 18:17

Angelina skrev:

Hoppas det går bra och inte är något allvarligt.
Tack för de fina orden Angelina! Jo, jag håller tummarna!

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 25 feb 2012 21:56

Hej Angelina!

Angelina skrev:Men om religionen aldrig hade existerat skulle vi självklart ha ett helt annat samhälle,men om det skulle vara mer eller mindre fredligt går heller inte att säga. Religionen används som ursäkt för många krig, men hade den inte funnits hade man hittat på något annat att skylla på.

Jo, du har nog rätt där. Då hade man kanske skyllt mer på "politiska krig"för att ta som exempel. Men vad tror du - om man räknar med precis allt - helhetsmässigt - hade världen blivit bättre eller sämre (på lång sikt) efter denna "plötsliga förändring"? Eller hade det varit ungefär lika mycket "ont" som innan (när religionen fanns) ?

Angelina skrev:Religion och religiositet är heller inte samma sak. Man kan tillhöra en religion utan att vara religiös. De flesta religioner består egentligen bara av kulturella sociala normer, och själva "andligheten" är det endast en mindre grupp som ägnar sig åt, fanatiker osv.

Se exempel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14423287.ab

Här är en definition på religion (som jag föredrar):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

Ja, det där verka vara svårt att utreda vad gäller semantik och "vad man menar" när man använder vissa ord och begrepp. Men om man inte är Y-religös(t utövande)  tillhör man då egentligen den religionen Y i strikt mening(annat än "på papper")? Låt oss säga - om man inte är (aktivt) muslimskt utövande (som att t ex be till Allah i riktning mot Mecka 5 ggr om dagen pus andra moment) tillhör  man då egentligen religionen Islam (då annat än på papper (som väl då innebär att man inte är anhängare av Islam i strikt mening)).

Fråga 1 kan  förtydligas: Om plötsligt alla minnen av tidigare religiösa upplevelser hade helt utraderats(+ allt "yttre religiösa ting utplånats")  samt att den religiösa upplevelsen i sig vid samma ögonblick hade utplånats (och aldrig kommit tillbaka) hos alla människor (vid samma tidpunkt) - hade då världen efteråt (på lång sikt) blivit bättre eller fredligare än innan(när religionen fanns?

Fråga 2 kan förtydligas: Om plötsligt alla minnen av tidigare religiösa upplevelser hade helt utraderats(+ alla "yttre religiösa ting utplånats") samtidigt som den religiösa upplevelsen i sig hade "inskränkts ordentligt"  vid samma ögonblick till ett "minimalt-latent-mikroskopiskt-frö"-stadie" (men möjlighet för senare utveckling och spridning) - hade då människorna förr eller senare blivit lika starkt religiösa igen (och skapat nya religioner) som innan?

:wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

Angelina

Inläggav Angelina » 25 feb 2012 22:38

Jag tror inte religionen i sig är fröet till ondska, om det är det du försöker fiska fram. Att människan är och beter sig som den gör har inte alls så mycket med religion att göra. Om alla Astrid Lindgren böcker aldrig hade funnits, vad hade hänt med barnen då? tex.
Men om du menar tron på ett större medvetande, en mystiskt ådra, som också är djupt rotad i mänskligheten, så då tror jag den kommer smygande tillbaka om man tog bort den. Någon slags funktion uppfyller den, annars skulle den inte finnas.
Eftersom det inte är ett genomförbart experiment så är det svårt att spekulera i vad som skulle ske.
Om man inte var "Gud" såklart, då skulle man ha makten och uppleva härligheten av att kunna skapa totalt kaos helt på egen hand. Eller är "Gud" egen? Eller är "Gud" det kollektiva medvetandet?
Tror du på ett kollektivt medvetande?

(jag hade en lärare i psykologi en gång, som hävdade att det kollektiva medvetandet inte fanns)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 feb 2012 23:22

Det jag frågar mig, nu då jag sitter och läser om den analytiska filosofin är hur Russell, som var den mest logiske av logiker  och samtidigt en väldigt engagerad människa skulle svara på detta, dels ur ett filosofiskt perspektiv och dels ur ett personligt perspektiv, och hur han skulle få ihop dessa två svar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 26 feb 2012 20:28

Zokrates skrev:Funderar på om det var denna filmen som väckte ditt intresse cosmic?
The Book of Eli
http://www.imdb.com/title/tt1037705/

Hej Zokrates!

Nej, den trailern/filmen jag har jag inte sett tidigare!  Tack för länken!  Har du sett hela filmen? Betyg i så fall?

Hälsar

Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 feb 2012 20:53

Betyg, 7 av 10
Förutsägbart slut men klart sevärd om man bortser från att filmen är propaganda för att peppa
sinnesförvirrade USA soldater, så att även de kan tolka sin delaktighet i profitkrigen som heliga.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 26 feb 2012 21:55

Hej freddemalte!

Alltid roligt och utmanande att besvara dina frågeställnigar! Man måste verkligen tänka till. Jag håller med Angelina i det mesta hon skriver i sitt svar. Jag har en känsla av att spiritualism, andlighet och tro på något som är större, meningsfullt eller på annat sätt rogivande eller tröstande etc är en viktig och kanske till och med nödvändig komponent i många mäniskors liv samt även i vissa delar av samhället. Det finns egentligen ingen anledning att varken tvinga på andra en teistisk eller ateistisk livssyn. För mig är religionen väldigt faschinerande i kraft av gemensamhetstänket, de otroligt vackra byggnaderna, den stämingsfulla och sakrala musiken, de lite spännande eller mystiska riterna, konstverken samt viljan att göra andra människors liv bättre. Många kyrkor och samfund hjälper ju utsatta människor genom ett hårt och ideellt arbete. Det trista med religionen eller åtminstone med en del religiösa människorna är det dogmatiska tänkandet, den ibland hatfulla synen på vetebskapen, förtrycket av olika människor etc. Sådana negativa fenomen återfinns naturligtvis även i sekulariserade samhällen och bland ateistiska människor, men då är åtminstone i inte det moraliska ansvaret överskjutet på någon helig skrift eller något högre väsen. Din fråga är erhört komplicerad och de svar du kommer få kommer antagligen vara väldigt skiftande.

Tack så mycket för ditt svar! Alltid intressant och givande att läsa dina svar!

Jag kan inte annat än att hålla med dig här i tillägg med att religionen också kan vara en hoppfull,inspirerande kraft för den troende också genom  t ex tron på odödlighet,rättvisetanken och livets ("själens") fortsättning "efter döden". Ty det kan ju vara så t ex för en äldre människa som genom nästan hela sitt liv mest bara upplevt motgångar,sjukdomar,orättvisa och bekymmer och inte haft möjlighet/ gjort/förverkligat något som han/hon egentligen hade önskat/eller av värde. En sådan gammal människa kan ju genom sitt hopp/tro på odödligheten (genom den religiösa läran) få livslusten tillbaka igen för att hoppas att kunna få uppleva sina önskningars uppfyllelse antingen i något "paradis" och/eller i nästkommande liv (i form av t ex reinkarnation). Men du kanske menade det som exempel för rogivande  och tröstande andlighet?

freddemalte skrev:
Om nu religionen plötsligt skulle försvinna så tror jag att det, vid sidan av det Angelina tog upp, skulle ge ganska komplexa effekter:

Allt det som kan anses vara negativa effekter av religionens existens skulle antagligen, dels försvinna eller minska till viss del, dels ersättas av annat. Nu är ju frågan vad du menar med "religionen"? Ty om du även menar konsten, musiken, de goda gärningarna, den andliga upplevelsen, gemenskapen, trygghetskänslan - ja då hade det nog varit svårt att ersätta.

Att "vara religiös" eller "utöva en religion" kan göras på flera sätt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion
Det som jag menar kan vara "grundstommen", eller ett grundläggande krav som en religion "minst" ska bestå av för att det ska vara religiös utövning kan kanske vara: en tro på själarnas fortsatta existens efter döden, odödligheten i en i övrigt färdig värdsbild/tro med mål/mening i som inte kan bevisas med vanlig vetenskaplig metodik.

Konsten, musiken, de goda gärningarna, gemenskapen eller trygghetskänslan i sig ser jag inte som religiösa yttringar/utövning av religion. Däremot finns det ju massor av konst,musik etc som förmedlar(som uttrycksmedel/instrument/redskap åt t ex religion) något specifikt religiöst på något som bekant.
Vad menar du med "den andliga upplevelsen"?

freddemalte skrev:Om en människa går runt och försanthåller en god gud som kan höra bön, ger tröst och som kommer att hjälpa henne vid olika situationer ser jag ingen anledning till varför man ska förska föra in henne i en atestisk livsåskådning - vad skulle det vara för mining med det? Om däremot en människa vägrar att ge sitt skadade barn blod därför ett det står i något religiöst manifest någonstans är det väl mer tveksamt.

Håller helt med dig.

freddemalte skrev:Frågan är så komplex att jag bestämmer mig för att grunna på detta ett tag och försöka formulera mig lite tydligare längre fram.

Det väntar jag på med spänning och stort intresse!    :wink:

Hälsar

Cosmic philosopher

Återgå till "Filosofi"