Hej freddemalte!
freddemalte skrev:Hej Cosmic Philosopher
Alltid roligt och utmanande att besvara dina frågeställnigar! Man måste verkligen tänka till. Jag håller med Angelina i det mesta hon skriver i sitt svar. Jag har en känsla av att spiritualism, andlighet och tro på något som är större, meningsfullt eller på annat sätt rogivande eller tröstande etc är en viktig och kanske till och med nödvändig komponent i många mäniskors liv samt även i vissa delar av samhället. Det finns egentligen ingen anledning att varken tvinga på andra en teistisk eller ateistisk livssyn. För mig är religionen väldigt faschinerande i kraft av gemensamhetstänket, de otroligt vackra byggnaderna, den stämingsfulla och sakrala musiken, de lite spännande eller mystiska riterna, konstverken samt viljan att göra andra människors liv bättre. Många kyrkor och samfund hjälper ju utsatta människor genom ett hårt och ideellt arbete. Det trista med religionen eller åtminstone med en del religiösa människorna är det dogmatiska tänkandet, den ibland hatfulla synen på vetebskapen, förtrycket av olika människor etc. Sådana negativa fenomen återfinns naturligtvis även i sekulariserade samhällen och bland ateistiska människor, men då är åtminstone i inte det moraliska ansvaret överskjutet på någon helig skrift eller något högre väsen. Din fråga är erhört komplicerad och de svar du kommer få kommer antagligen vara väldigt skiftande.
Tack så mycket för ditt svar! Alltid intressant och givande att läsa dina svar!
Jag kan inte annat än att hålla med dig här i tillägg med att religionen också
kan vara en hoppfull,inspirerande kraft för den troende
också genom t ex tron på odödlighet,rättvisetanken och livets ("själens") fortsättning "efter döden". Ty det kan ju vara så t ex för en äldre människa som genom nästan hela sitt liv mest bara upplevt motgångar,sjukdomar,orättvisa och bekymmer och inte haft möjlighet/ gjort/förverkligat något som han/hon egentligen hade önskat/eller av värde. En sådan gammal människa
kan ju genom sitt hopp/tro på odödligheten (genom den religiösa läran) få livslusten tillbaka igen för att hoppas att kunna få uppleva sina önskningars uppfyllelse antingen i något "paradis" och/eller i nästkommande liv (i form av t ex reinkarnation). Men du kanske menade det som exempel för rogivande och tröstande andlighet?
freddemalte skrev:
Om nu religionen plötsligt skulle försvinna så tror jag att det, vid sidan av det Angelina tog upp, skulle ge ganska komplexa effekter:
Allt det som kan anses vara negativa effekter av religionens existens skulle antagligen, dels försvinna eller minska till viss del, dels ersättas av annat. Nu är ju frågan vad du menar med "religionen"? Ty om du även menar konsten, musiken, de goda gärningarna, den andliga upplevelsen, gemenskapen, trygghetskänslan - ja då hade det nog varit svårt att ersätta.
Att "vara religiös" eller "utöva en religion" kan göras på flera sätt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/ReligionDet som jag menar kan vara "grundstommen", eller ett grundläggande krav som en religion "minst" ska bestå av för att det ska vara religiös utövning kan kanske vara: en tro på själarnas fortsatta existens efter döden, odödligheten i en i övrigt färdig värdsbild/tro med mål/mening i som inte kan bevisas med vanlig vetenskaplig metodik.
Konsten, musiken, de goda gärningarna, gemenskapen eller trygghetskänslan
i sig ser jag inte som religiösa yttringar/utövning av religion. Däremot finns det ju massor av konst,musik etc som förmedlar(som uttrycksmedel/instrument/redskap åt t ex religion) något specifikt religiöst på något som bekant.
Vad menar du med
"den andliga upplevelsen"?
freddemalte skrev:Om en människa går runt och försanthåller en god gud som kan höra bön, ger tröst och som kommer att hjälpa henne vid olika situationer ser jag ingen anledning till varför man ska förska föra in henne i en atestisk livsåskådning - vad skulle det vara för mining med det? Om däremot en människa vägrar att ge sitt skadade barn blod därför ett det står i något religiöst manifest någonstans är det väl mer tveksamt.
Håller helt med dig.
freddemalte skrev:Frågan är så komplex att jag bestämmer mig för att grunna på detta ett tag och försöka formulera mig lite tydligare längre fram.
Det väntar jag på med spänning och stort intresse! :wink: