Själv-medvetande

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 13 maj 2012 22:26

Harald Davidsson skrev:när ska människan födas, när ska människa få börja leva här på jorden,

Eric Neumann tar upp dessa frågor,
han har skrivit en underbar bok om konstnären Henry More,

de som vill läsa om självmedvetandets utveckling ombeds börja bläddra i den egyptiska dödsboken,
eric neumann tar upp i sitt stora verk medvetandets historia...bland annat osiris-transformationen,
men han kallar detta inte för chakra-systemet, men han säger bäckenet ska lyftas upp till huvudet,

Jan van rikenbourgh, som väl nästan är på samma nivå som Neumann
skriver om detta med osiris-transformationer i sin bok den egyptiska ur-gnosis

Jättebra... Har kommit dit du är ungefär tror jag på ett annat sätt, är läkare och förstått på annat sätt än du. Använder fragment meningar för att förklara mig.Det går inte säga med någon fras det som tagit 40 år att lära. Det är input(som jag skriver) som rättar till en del teorier/föreställningar. När känslor uppstår bränner det fast. Bearbetas och man gör allt lite annorlunda. Blir lite bättre. Ändras. Tänker lite annorlunda, ser lite annat, tar inte in allt som man tidigare såg osv.
Det är synd och egentligen vansinne att lagar ska behöva finnas. Tror att detta kommer att ändras. Vissa tecken tycker jag mig ändå se att det går åt rätt håll. Dock att man sliter och gör fragment, drar sig ifrån varandra är oroväckande. Pengar är ett problem, för människor tyvärr. Får människor att inte se och förstå vad de kan uppnå och när man skapar sina pengar/GÖR sina pengar gör man samtidigt(oftast) fel mot andra. Iprincip behövs det ju bara mat och vatten för att bli lycklig. Att man styr med regler och lagar för mycket till robbotaktigt beteende och ondska uppstår ju naturligtvis ur detta.
Är det någon religion lära du följer?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 13 maj 2012 22:40

Harald Davidsson skrev:
Algotezza skrev:Självmedvetande i meningen vara medveten om att man är medveten (om något) är för mig bara oerhört skönt att slippa. Detta med att ständigt vara medveten om att jag tänker, jag förnimmer, att tiden går.

Så här har jag lärt mig själv att göra, med eller utan meditativ musik: Jag bara sitter och glor eller sluter ögonen. Ganska snabbt utan att veta hur det går till och utan att veta exakt när kommer jag in i ett skönt tillstånd där jag blir ett med vad jag upplever - men så snart jag blir medveten om att jag är ett med vad jag upplever, upphör det tillståndet.  Bilder, dialoger dyker upp. Gängse tid och rum upphör.

/Algotezza

själv-medvetande menas nedvetande om den INRE världen,
ta  t.ex. Zokrates som säger att han kan säga åldern på vem som helst,
utan att ha folbokföringsnummer tillgängligt,
han talar dom en annan kunskapsbank än den yttre världens,
vad han talar om är att inom honom finns spontant och automatisk
svaret på vilken ålder en viss person har,
han letar inte i nåt register, söker efter svaret,
men det kommer intuitivt till honom,
han bara säger 31 år gammal är han,

självmedvetandet innebär alltså att få nyckeln till en helt annan kunskapsbank än den
som bygger upp vårt ego-medvetande och som innehåller hård-data och fakta,

men att finna nyckeln till den inre världen är inte lätt,

vi måste ändra inställning till oss själva och omvärlden,

istället för att ha sitt centrum i sitt ego
och handla utifrån ett socialt medvetande
som omfattar de tre första chakran,
där sexualiteten står för natursjälen
och då för att generera släktet, inte för att uppleva samadhi,
och dessa tre chakran är utprojicerade på världen,
som en endimensionell personlighet,

och då mentalt upplever jorden som platt rumsligt,
fast jorden är rund och roterar runt sin egen axel

som då skapar dag och natt,

men börja uppleva att solen är vårt mentala centrum
och då bli medveten om hjärtat, elden, ljuset
det planetära medvetandet,
och då bygga upp ett solar själv-medvetande,
som också är starten på ett själsmedvetande och ett kosmiskt medvetande,

att göra denna ny-navigering av personligheten emot en intens ljus-upplysning av den inre världen och alla dess gåvor, innebär att räta upp människan från ett enögt geo-centriskt perspektiv till ett upplysande
genom ens hjärta.

Intuitionen KÄNSLAN kan förstå på en sekund det man inte förstår på ett helt liv. Är man FRI så är man helt ÄRLIG. Kan även vara det trotts att det är annorlunda. Och andra blir ärliga då man möter dem och man förstår varandra.
Vårat samhälle är fullt med lögner. Lagar, kulturer, regler tvingar oss. Stor skada. Hjärnan fungerar sämre, förstår sämre. Dålig verkningesgrad på hjärnan.
Härlig upplevelse när man börjar lita på intuitionen och KÄNSLORNA. Man vet vilken väg man ska ta. Läser man något känner man ett sting av en känsla som vägleder vad man gör. tex LEDSEN (något man förstår vad fel och intuitivt känner att man inte vill fortsätta med då gör man något annat)
KÄNSLAN kommer som en blixt sekundsnabbt och försvinner och man kan tänka efter om man vill. Förstå situationen bättre vid behov.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 13 maj 2012 23:47

Vad bra att någon förstår sig själv.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 14 maj 2012 10:15

Anna Sara skrev:Vad bra att någon förstår sig själv.

Har inte förstått helt ännu. Har du försökt förstå dig själv?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 maj 2012 11:12

förstår mig själv skrev:

Det finns olika nivåer av förståelse,
Jag vill också tro att det jag gör är förståerligt,
jag accepterar dock manifestationen av mig, den är.
mitt framtidsagerande vet jag inte lika säkert över. Det kräver lite beslutsamhet, fantasi, omständigheter, hälsa, humör och annat som jag inte kan förutspå, vilket betyder att det jag gör just nu har jag inte helt kunnat planera eller förstå.
jag är inte enbart jag, utan ingår ett större sammanhang där jag inte har koll.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 14 maj 2012 13:48

Marko skrev:
förstår mig själv skrev:

Det finns olika nivåer av förståelse,
Jag vill också tro att det jag gör är förståerligt,
jag accepterar dock manifestationen av mig, den är.
mitt framtidsagerande vet jag inte lika säkert över. Det kräver lite beslutsamhet, fantasi, omständigheter, hälsa, humör och annat som jag inte kan förutspå, vilket betyder att det jag gör just nu har jag inte helt kunnat planera eller förstå.
jag är inte enbart jag, utan ingår ett större sammanhang där jag inte har koll.

Du hindrar dig själv. Försök få koll istället.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 14 maj 2012 15:37

förstår mig själv skrev:

Visste om det när jag var onormal, vilket jag tyckte var "skönt".

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 maj 2012 07:38

förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:när ska människan födas, när ska människa få börja leva här på jorden,

Eric Neumann tar upp dessa frågor,
han har skrivit en underbar bok om konstnären Henry More,

de som vill läsa om självmedvetandets utveckling ombeds börja bläddra i den egyptiska dödsboken,
eric neumann tar upp i sitt stora verk medvetandets historia...bland annat osiris-transformationen,
men han kallar detta inte för chakra-systemet, men han säger bäckenet ska lyftas upp till huvudet,

Jan van rikenbourgh, som väl nästan är på samma nivå som Neumann
skriver om detta med osiris-transformationer i sin bok den egyptiska ur-gnosis

Jättebra... Har kommit dit du är ungefär tror jag på ett annat sätt, är läkare och förstått på annat sätt än du. Använder fragment meningar för att förklara mig.Det går inte säga med någon fras det som tagit 40 år att lära. Det är input(som jag skriver) som rättar till en del teorier/föreställningar. När känslor uppstår bränner det fast. Bearbetas och man gör allt lite annorlunda. Blir lite bättre. Ändras. Tänker lite annorlunda, ser lite annat, tar inte in allt som man tidigare såg osv.
Det är synd och egentligen vansinne att lagar ska behöva finnas. Tror att detta kommer att ändras. Vissa tecken tycker jag mig ändå se att det går åt rätt håll. Dock att man sliter och gör fragment, drar sig ifrån varandra är oroväckande. Pengar är ett problem, för människor tyvärr. Får människor att inte se och förstå vad de kan uppnå och när man skapar sina pengar/GÖR sina pengar gör man samtidigt(oftast) fel mot andra. Iprincip behövs det ju bara mat och vatten för att bli lycklig. Att man styr med regler och lagar för mycket till robbotaktigt beteende och ondska uppstår ju naturligtvis ur detta.
Är det någon religion lära du följer?

jag följer rösten i hjärtat

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 maj 2012 07:44

förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:
Algotezza skrev:Självmedvetande i meningen vara medveten om att man är medveten (om något) är för mig bara oerhört skönt att slippa. Detta med att ständigt vara medveten om att jag tänker, jag förnimmer, att tiden går.

Så här har jag lärt mig själv att göra, med eller utan meditativ musik: Jag bara sitter och glor eller sluter ögonen. Ganska snabbt utan att veta hur det går till och utan att veta exakt när kommer jag in i ett skönt tillstånd där jag blir ett med vad jag upplever - men så snart jag blir medveten om att jag är ett med vad jag upplever, upphör det tillståndet.  Bilder, dialoger dyker upp. Gängse tid och rum upphör.

/Algotezza

själv-medvetande menas nedvetande om den INRE världen,
ta  t.ex. Zokrates som säger att han kan säga åldern på vem som helst,
utan att ha folbokföringsnummer tillgängligt,
han talar dom en annan kunskapsbank än den yttre världens,
vad han talar om är att inom honom finns spontant och automatisk
svaret på vilken ålder en viss person har,
han letar inte i nåt register, söker efter svaret,
men det kommer intuitivt till honom,
han bara säger 31 år gammal är han,

självmedvetandet innebär alltså att få nyckeln till en helt annan kunskapsbank än den
som bygger upp vårt ego-medvetande och som innehåller hård-data och fakta,

men att finna nyckeln till den inre världen är inte lätt,

vi måste ändra inställning till oss själva och omvärlden,

istället för att ha sitt centrum i sitt ego
och handla utifrån ett socialt medvetande
som omfattar de tre första chakran,
där sexualiteten står för natursjälen
och då för att generera släktet, inte för att uppleva samadhi,
och dessa tre chakran är utprojicerade på världen,
som en endimensionell personlighet,

och då mentalt upplever jorden som platt rumsligt,
fast jorden är rund och roterar runt sin egen axel

som då skapar dag och natt,

men börja uppleva att solen är vårt mentala centrum
och då bli medveten om hjärtat, elden, ljuset
det planetära medvetandet,
och då bygga upp ett solar själv-medvetande,
som också är starten på ett själsmedvetande och ett kosmiskt medvetande,

att göra denna ny-navigering av personligheten emot en intens ljus-upplysning av den inre världen och alla dess gåvor, innebär att räta upp människan från ett enögt geo-centriskt perspektiv till ett upplysande
genom ens hjärta.

Intuitionen KÄNSLAN kan förstå på en sekund det man inte förstår på ett helt liv. Är man FRI så är man helt ÄRLIG. Kan även vara det trotts att det är annorlunda. Och andra blir ärliga då man möter dem och man förstår varandra.
Vårat samhälle är fullt med lögner. Lagar, kulturer, regler tvingar oss. Stor skada. Hjärnan fungerar sämre, förstår sämre. Dålig verkningesgrad på hjärnan.
Härlig upplevelse när man börjar lita på intuitionen och KÄNSLORNA. Man vet vilken väg man ska ta. Läser man något känner man ett sting av en känsla som vägleder vad man gör. tex LEDSEN (något man förstår vad fel och intuitivt känner att man inte vill fortsätta med då gör man något annat)
KÄNSLAN kommer som en blixt sekundsnabbt och försvinner och man kan tänka efter om man vill. Förstå situationen bättre vid behov.

känslan i oss är det individuellas förståelse hur det ska kunna ta sig ut ur det kollektiva

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 maj 2012 07:57

det gör ju du också, då du säger att du är en fallen ängel, för det är sant, du vet intuitivt ditt problem, även om jag ej gillar att snacka om tidigare liv kan man göra det i ditt fall, därför att ditt problem är komplicerat och lite speciellt, för i dïtt förra liv hade du en hög position och betraktades som en god människa, men plötsligt då den man du älskade gick till en annan kvinna blev du fruktansvärt svartsjuk och gjorde då en del mycket dåliga handlingar emot honom, du förlorade ditt goda namn och började betraktas som en ondskefull kvinna,

du måste detta livet medvetandegöra att varje människa har rätt att vara trogen sitt hjärta, och att även då du älskar en man måste du vara beredd på att han plötsligt kan gå till en annan kvinna som hans hjärta älskar mera, och att detta är att följa rösten i sitt hjärta,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 maj 2012 08:06

Anna Sara skrev:
förstår mig själv skrev:

det normala är det kollektiva livet, att man uppför sig såsom alla förväntar sig, att likriktningen av gester, uttryck, moderiktningar och smak har blivit nästan perfekt, uppfattas man som normal, men samtidigt är då anti-personligheten, det individuella helt förträngt och begravt i ens uppförande, för det onormala är att ta fram det individuella i en, och detta kan bara göras genom att försöka väcka upp ens personliga känslor och börja följa dem

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 maj 2012 08:51

för att våga ta sig ut ur den vedertagna ordningen, skaffa barn uppfostra dom, utbilda dem, jobba i verkstan, eller i affären äta sin lunch i en plastbox sim håller sig ganska varm och snacka om fotbollsmatchen på söndag eller ta fram en liten flaska brännvin och ta sig en klunk framför teven och sitta med fötterna upplagda på bordet och kommentera alla kändisar,
men Carl Gustav Jung menade att Mandala-formen som är så vanlig i Buddhismen och där centrumet brukar vara en man och en kvinna förenade och att denna mandala är det enda RUM som har giltighet, fast jag läste att en grupp astrologer under en längre tid undersökt norra himlavalvet och upptäckt att vissa galaxer roterar motsols,

varför frågar de sig, är inte detta en metafysisk fråga,

för det absoluta kan ej sökas, det absoluta i form av den heliga anden
kommer plötsligt ner ibland till vissa människor

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 17 maj 2012 07:29

Vi kan alltså inte söka efter det absoluta, söka efter den heliga anden som kelterna symboliskt såg som staren, så det ken wilburg har tagit från aruobindo, som kallade sin filosofi för integral yoga, var att Gud kan komma ner till oss, men vi kan ej komma upp till honom,

alltså för att bli integrerade med den heliga anden som är det absolutas länk med människan måste vi börja följa
den heliga andens tre absoluta expressioner, det goda, det sanna, det sköna, inte bara följa sanningen
men också försöka förkroppsliga den.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 17 maj 2012 16:37

Anna Sara skrev:
förstår mig själv skrev:

Ja ja. förstår du vad jag förstår har vi ju alltid varandra....... Vill höra lite mer om dig. det enda jag sett hittils är att du verkar frisk. samhället är ju sjukt. du verkar frisk(are).

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 17 maj 2012 16:39

Harald Davidsson skrev:
Anna Sara skrev:
förstår mig själv skrev:

det normala är det kollektiva livet, att man uppför sig såsom alla förväntar sig, att likriktningen av gester, uttryck, moderiktningar och smak har blivit nästan perfekt, uppfattas man som normal, men samtidigt är då anti-personligheten, det individuella helt förträngt och begravt i ens uppförande, för det onormala är att ta fram det individuella i en, och detta kan bara göras genom att försöka väcka upp ens personliga känslor och börja följa dem

Men helvete vad underbar du är..... Du är friare än andra, för du har förstått dig själv bättre än någon annan jag hört tror jag Du kan heller inte drabbas som andra av så kallade "olyckor". Du är mer oberoende av samhället/utsidan än andra för att du kan tänka friare... Jag är din vän... Älskar det du skriver(en del i alla fall och mer än vad jag sett andra skriva)

Återgå till "Tankar och känslor"