Har du samma livsåskådning/världsbild som dina föräldrar?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Har du i stort sett samma världsbild/livsåskådning/politisk uppfattning som dina föräldrar?

Ja, allt eller nästan allt är detsamma!
1
33%
Ja, mycket är detsamma!
1
33%
Delvis
1
33%
Nej, det är mycket som skiljer!
0
Inga röster
Nej,allt eller nästan allt skiljer!
0
Inga röster

Antal röster: 3

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Har du samma livsåskådning/världsbild som dina föräldrar?

Inläggav Cosmic philosopher » 25 jun 2012 12:35

Hejsan!

Får jag fråga dig:

1. Har du i stort sett samma politiska åsikt som dina föräldrar  som du  blev "uppväxt med"? (Eller som en av dina föräldrar? Det kan ju också vara så att dina föräldrar inbördes har helt olika politiska uppfattningar). Eller är det en viss skillnad eller mycket som skiljer? Eller har du rentav en helt annan politisk ideologi?  Du som har en annan politisk ståndpunkt än dina föräldrar - vid vilken ålder ungefär började du märka att du "tyckte annorlunda" gällande politisk ideologi?

2. Har du i stort samma världsbild/livsåskådning/tro  som dina föräldrar som du blev "uppväxt med"? (Eller som en av dina föräldrar?)Det kan ju också vara så att dina föräldrar inbördes har helt olika världsbilder).  Eller är det en viss skillnad eller mycket som skiljer? Eller har du rentav en helt annan världsbild/livsåskådning/tro?  Du som har en annan världsbild än dina föräldrar - vid vilken ålder ungefär började du märka att du "tyckte annorlunda" gällande  världsbild/livsåskådning/tro?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 25 jun 2012 22:11

Varför skulle jag ha det?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 25 jun 2012 22:28

Hej Cosmic philosopher

1. Ja

2. Ja

Jag kan inte direkt se någon skillnad på min och päronens syn på tillvaron. Sen är jag explicit mer intresserad av filosofi än de vilket kan innebära att jag gillar att vända och vrida lite mer på vissa saker. Men i grunden ingen större skillnad.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 25 jun 2012 22:38

Anna Sara skrev:Varför skulle jag ha det?

Hej Anna-Sara!

Bra svar eller motfråga!

Det är ju naturligtvis inget eftersträvansvärt  att försöka "passa in i en konstgjord mall" eller "tycka som sina föräldrar i allt" när/där man inte gör det.  Det handlar ju om att bli en självständig tänkare, frigöra sig och försöka uttrycka sina egna åsikter.  Men det behöver ju inte därav innebära för den delen att man kommer att tycka helt diametralt olika dem (föräldrarna) i allt...

Jag är bara lite nyfiken av mig...  :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 25 jun 2012 22:47

freddemalte skrev:Hej Cosmic philosopher

1. Ja

2. Ja

Jag kan inte direkt se någon skillnad på min och päronens syn på tillvaron. Sen är jag explicit mer intresserad av filosofi än de vilket kan innebära att jag gillar att vända och vrida lite mer på vissa saker. Men i grunden ingen större skillnad.

Hälsar Fredrik

Hej freddemalte!

Tack för ditt intressanta svar!

Hälsar

Cosmic philosopher

Återgå till "Tankar och känslor"