Tanke-människor och känslo-människor

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Tanke-människor och känslo-människor

Inläggav freddemalte » 22 jul 2012 10:01

lynx skrev:Nu verkar det som jag kan ha missat något väsentligt. Fredrik? Paranomala upplevelser? Say what??
Hej lynx

Jag tror att Marko menar detta: http://filosofiforum.com/diskussionsfor ... 68#p197168

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 22 jul 2012 15:00

Vill bara påstå att känsla är ett annat namn för instinkt.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 jul 2012 16:32

SigurdV skrev:Vill bara påstå att känsla är ett annat namn för instinkt.

vad finns det för känslor och instinkter ?

hunger - äta
törst - dricka
rädd - fly
hot - försvara
trött - sova
ledsen - gråta
... ?

När man inte riktigt vet varför,
då kan intuitionen hjälpa till. Töm sinnet, låt det inre få utrymme att berätta.
Vi har nog i oss en hel livstid och än mer av kunskaper som ett medvetande inte kan ta fram.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 jul 2012 17:30

SigurdV skrev:Vill bara påstå att känsla är ett annat namn för instinkt.

De instinktiva reaktionsmönster som utlöses av en känsla (t ex rädsla) kan vara kamp eller flykt. Det liknar aktieägarens girighet att inte sälja en aktie i tron att priset skall fortsätta att stiga, ibland feghet att kliva av för tidigt då aktien har mer att ge. Men känslan är inte detsamma som instinkten som är mer att likna vid ett nedärvt sätt att handla på ett givet stimuli. Kanske är de sammanlänkande, ett specifikt stimuli framkallar en känsla, vi vill handla i enlighet med vår instinkt. Hämmas instinkten blir vi oroliga och hittar på saker som skall dämpa/avleda handlingsimpulsen.
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 jul 2012 18:01

Hur skiljer sig en tankemänniska från känslomänniska när det gäller erotik ?
kan man tänka och uttrycka erotik utan att känna ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 jul 2012 18:26

Marko skrev:Hur skiljer sig en tankemänniska från känslomänniska när det gäller erotik ?

Evolutionen har sett till att våra sexuella drifter inte blir försummade. De manifesterar sig både fysiskt och emotionellt. Driften tar sig även ritualiserade uttryck i dans och lekar. Emotionellt svala människor blir också påverkade av erotiskt laddade stimuli, Marko! Men de är kanske mindre bullriga då de lever ut sina drifter.
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 jul 2012 18:41

Pilatus skrev:
Marko skrev:Hur skiljer sig en tankemänniska från känslomänniska när det gäller erotik ?

Evolutionen har sett till att våra sexuella drifter inte blir försummade. De manifesterar sig både fysiskt och emotionellt. Driften tar sig även ritualiserade uttryck i dans och lekar. Emotionellt svala människor blir också påverkade av erotiskt laddade stimuli, Marko! Men de är kanske mindre bullriga då de lever ut sina drifter.

Tror inte att kemin skiljer mellan tänkare eller kännare,
kärlekens kemi kan väl inte tala innan man skapat dessa fysiska förändringar, som sker med känslan av lust ?

Kunde ha varit intressant att mäta en människas lust, när hon skriver en erotisk novell,
sen jämföra det mot läsarens lust nivåer.. tänk om man får ett mönster som visar på samband : )

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 jul 2012 19:20

Marko skrev:Tror inte att kemin skiljer mellan tänkare eller kännare,

Att tänka och känna är inte varandras motsatser, de utesluter inte varann som antinomier. Kan det inte finnas någon som vare sig känner eller tänker, eller någon stor tänkare med rika känslor?
kärlekens kemi kan väl inte tala innan man skapat dessa fysiska förändringar, som sker med känslan av lust ?

Jovisst kan det det. Varför går vi ut och dansar, träffas på partyn, firmafester, högtider, middagar, om det inte gavs tillfälle att visa litet intresse för någon som attraherar oss. I sådana sammanhang gäller det att vara observant.
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 jul 2012 19:35

Kan det inte finnas någon som vare sig känner eller tänker, eller någon stor tänkare med rika känslor?

inte ännu, men snart har vi nog datorer och robotar som inte kan känna, men simulerar beteenden och lurar oss till både att skratta och gråta med lust.
men bakom det ligger väl vår kunskap i beteenden.. (jag tror inte människor klarar av att separera tanke och känsla på det viset)

Anne

Inläggav Anne » 22 jul 2012 20:01

Jag vet inte hur eggande erotik vore utan tanke (?). För mig skulle det krascha då iallafall. Jag är ju ingen babian. Jag tycker att det är viktigt att både body and mind är med för att det ska kunna kallas erotik.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 jul 2012 21:11

lynx skrev:Jag vet inte hur eggande erotik vore utan tanke (?). För mig skulle det krascha då iallafall. Jag är ju ingen babian. Jag tycker att det är viktigt att både body and mind är med för att det ska kunna kallas erotik.

då borde tankemänniskan njuta mer av erotik än andra...

Anne

Inläggav Anne » 22 jul 2012 21:29

Hur kom du fram till det? Så tror inte jag att det förhåller sig.

Men apropå erotiska noveller - jag kan utmana dig :) - jag tycker att det är bland det svåraste i skrivväg, blir lätt porr eller Starlet. Men jag kan skriva en erotisk novell och lägga in den här om du gör det samma.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 jul 2012 21:38

lynx skrev:Hur kom du fram till det? Så tror inte jag att det förhåller sig.

Men apropå erotiska noveller - jag kan utmana dig :) - jag tycker att det är bland det svåraste i skrivväg, blir lätt porr eller Starlet. Men jag kan skriva en erotisk novell och lägga in den här om du gör det samma.

haha, ja det kan jag försöka göra någon dag då jag är på 'bättre' humör,
Jag har aldrig direkt skrivit en novell i mitt liv, men målade lite erotiska teckningar och bilder när jag var yngre och var bra på att teckna..

När det gäller erotik så är jag ingen bra förebild

Anne

Inläggav Anne » 22 jul 2012 21:44

Det har jag respekt för, men det är väl ändå på sin plats att du blir medveten om vad du gillar?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 jul 2012 21:54

lynx skrev:Det har jag respekt för, men det är väl ändå på sin plats att du blir medveten om vad du gillar?

Gillar nog det som eggar tanken mer än det som är helt naket.

Återgå till "Tankar och känslor"