Identifikation

Moderator: Moderatorgruppen

Kristofer

Identifikation

Inläggav Kristofer » 31 aug 2012 22:26

SigurdV förresten...vad hos dig själv identifierar du dig starkast med?

SigurdV

Identifikation

Inläggav SigurdV » 31 aug 2012 22:55

Kristofer skrev:ja, jag håller med dig till viss del...det kan finnas ett dubbelsidigt förhållande, den upplevda kontakten kan förstärka den upplevda kraften i symbolen...en upplevd kontakt är ju faktiskt en förutsättning för att symbolen ska ha ngt värde överhuvudtaget...men jag måste nog ändå kvarhålla att symbolen förlorar sin funktion när den upplevda kontakten är tillräckligt stark...för att relatera till exemplet med korset.

Vad gäller ditt andra påstående så måste jag nog säga att det säkerligen beror på vilken symbol vi pratar om eller du kanske menar begreppet "symbol" i sig? För att en symbol ska ha ngt värde måste ju individen som förhåller sig till symbolen godkänna vad symbolen representerar annars saknar den förstås helt betydelse och kan inte längre ens ses som en symbol...för att relatera till exemplet med nappen igen...ger modern aldrig barnet trygghet(/tillgodoser barnets behov) genom amningen kommer ju förstås nappen aldrig att få ngn starkare emotionell betydelse utan vara mer av ett neutralt objekt...som du pratar om...

En sällskaplig och intressant diskussion det här.
Det är ingen ide att säga emot varandra
innan vi nått en gräns
mellan vår förståelse som är värd att strida om.

Jag tror du menar "ikon" när jag menar referens...
Förstår du vad/hur jag menar?
En ikon är (åtminstone i några fall) en referens
men inte varje referens är en ikon.

Det rör sig om grundläggande semantik,
jag vet vad jag vill säga (det känns så)
men jag har nog aldrig fått det sagt.

Kristofer

Identifikation

Inläggav Kristofer » 31 aug 2012 23:14

SigurdV skrev:
Kristofer skrev:ja, jag håller med dig till viss del...det kan finnas ett dubbelsidigt förhållande, den upplevda kontakten kan förstärka den upplevda kraften i symbolen...en upplevd kontakt är ju faktiskt en förutsättning för att symbolen ska ha ngt värde överhuvudtaget...men jag måste nog ändå kvarhålla att symbolen förlorar sin funktion när den upplevda kontakten är tillräckligt stark...för att relatera till exemplet med korset.

Vad gäller ditt andra påstående så måste jag nog säga att det säkerligen beror på vilken symbol vi pratar om eller du kanske menar begreppet "symbol" i sig? För att en symbol ska ha ngt värde måste ju individen som förhåller sig till symbolen godkänna vad symbolen representerar annars saknar den förstås helt betydelse och kan inte längre ens ses som en symbol...för att relatera till exemplet med nappen igen...ger modern aldrig barnet trygghet(/tillgodoser barnets behov) genom amningen kommer ju förstås nappen aldrig att få ngn starkare emotionell betydelse utan vara mer av ett neutralt objekt...som du pratar om...

En sällskaplig och intressant diskussion det här.
Det är ingen ide att säga emot varandra
innan vi nått en gräns
mellan vår förståelse som är värd att strida om.

Jag tror du menar "ikon" när jag menar referens...
Förstår du vad/hur jag menar?
En ikon är (åtminstone i några fall) en referens
men inte varje referens är en ikon.

Det rör sig om grundläggande semantik,
jag vet vad jag vill säga (det känns så)
men jag har nog aldrig fått det sagt.

jag instämmer och tror jag förstår dig till viss del :) ... ikon är dock för mig en undergrupp till symboler...symbol är mer generellt...ikon ngt mer specifikt, konkret...kanske en materialiserad symbol? nu var kanske de exempel jag tog på symboler av karaktären ikoner...men du beskriver "referens" på ett liknande sätt som jag beskriver "symbol" så kanske pratar vi ändå om samma sak?...jaja, skitsamma :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Identifikation

Inläggav Pilatus » 31 aug 2012 23:32

Kristofer skrev: ... ikon är dock för mig en undergrupp till symboler...symbol är mer generellt...ikon ngt mer specifikt, konkret...kanske en materialiserad symbol? nu var kanske de exempel jag tog på symboler av karaktären ikoner...men du beskriver "referens" på ett liknande sätt som jag beskriver "symbol" så kanske pratar vi ändå om samma sak?...jaja, skitsamma :)

Ikon, sinnebild, symbol
Ikonicitet, likhetsprincip, ikon, grek. eikon, bild.
lat. symbolus, märke, kännetecken.
Vår blågula flagga som sinnebild för nationalstaten Sverige. En symbol kan vara bildlik, som vägtrafikskyltarnas varningsmärken med en älg, cykel, lok eller fotgängare. Ett sådant tecken (en bild på ett lok) kan representera att en järnvägsövergång är obevakad.
Moderator

Användarvisningsbild
cawi

Identifikation

Inläggav cawi » 31 aug 2012 23:39

Perfekt, om vi bortser från detaljen de individuella alternativen- tänk..!
..~

SigurdV

Identifikation

Inläggav SigurdV » 01 sep 2012 01:29

LOL! Till och med cawi börjar ana o(t)råd!

Hej alla tänkare!
Det rationella kanske börjar med "ord",
sen följer "sats" (=ordkombinationer),
sen följer "sanningen" och nu har den rationella tanken
svårt att fortsätta sin klättring uppåt.

I stället börjar den enkla tråden få kvistar:
"Vaffan menar du med att orden bildar satser?
Det gör de väl inte utan vidare?
Vad binder samman orden?"
Vi får en buske som gärna rullar ihop sig till ett nystan.
(Ursäkta metaforen.)

Jag tänker enkelt, ibland så enkelt att (suck)
omgivningen inte riktigt ser...
Jag ruskar busken!
Den längsta vägen sva(j/r)ar med lägsta frekvensen!

Sen struntar jag tillfälligtvis i längsta vägen.
(Viker in grenarna längs stammen.)

Jag letar nu en annan dimension.
Kanske andra hållet?
Vad bygger den rationella linjen på?
Ur vad "suger den sin näring"?

Svar: Den rena tanken.
Vaffan är det frågar den rationelle?
Och vi bör ta en paus...
Svaret kan väl inte vara "rationellt", eller??

SigurdV

Identifikation

Inläggav SigurdV » 01 sep 2012 01:59

Kristofer skrev:SigurdV förresten...vad hos dig själv identifierar du dig starkast med?
Tror det är känslorna.Just nu sen ett tag iaf. Jag är en klang botten känner jag.
Jag är nog en gitarr...Kanske är det en klåpare som slår an mina strängar...hur slår jag tillbaka?

SigurdV

Identifikation

Inläggav SigurdV » 01 sep 2012 02:12

Det finns, vad jag känner just nu, inget annat än metaforen/sagan att tillgripa:

Dr Fröjd: Jag tror han förstår det!
Dr Ljung: Jag tror han känner det...
Dr F: (nöjd) Medvetandet KAN påverka omvärlden via resonans!
DrL: (sjung lite sigge pigge) Aj!
DrF Vi finns inte vi.
DrL Förvisso äro vi inte, men det skrattet sVed,
Kan han mena att: Synkronicitet = Resonans?
Något som kan överbrygga det avskilda.
DrF Hum hum hum...nej han hör inte på det örat.
Ridå.

SigurdV

Identifikation

Inläggav SigurdV » 01 sep 2012 02:40

Tillbaka från ett djupdyk:Så vart leder det rationella hän? Tja...Verkligheten väl? Och utanför den finns vad? Gud, ingenting eller nåt annat? Sätt det lika med "Q". Och leta efter det.
Om nu verkligheten är den här rationella linjen så är jag ett segment av linjen. Och som segmentet förhåller sig till linjen borde väl verkligheten förhålla sig till Q? Om jag vibrerar mitt lilla segment så vibrerar linjen,och vibrerar linjen bör väl Q påverkas? Hur mäter man...?
I praktiken gråter jag en skvätt och då borde det väl börja regna ;) Jag har väl närmat mig nåt slags magiskt/sympatetiskt tänkande.
Men jag tänker inte drunkna! Hit med lite formler! Universum åldras med ett visst tempo, det gör vi också men långsammare...VA! har jag bytt plus mot minus? Var är felet? Hm? Längd är faktiskt inte detsamma som längdens förändring per tidsenhet.
(Nu vill jag ha en öl!) Vad är tid?
(Öh...menar du "lördag"?)

SigurdV

Identifikation

Inläggav SigurdV » 01 sep 2012 02:56

Kristofer skrev:
jag instämmer och tror jag förstår dig till viss del :) ... ikon är dock för mig en undergrupp till symboler...symbol är mer generellt...ikon ngt mer specifikt, konkret...kanske en materialiserad symbol? nu var kanske de exempel jag tog på symboler av karaktären ikoner...men du beskriver "referens" på ett liknande sätt som jag beskriver "symbol" så kanske pratar vi ändå om samma sak?...jaja, skitsamma :)
Alltså: Platons klassificerings teknik,som jag tycker du använder, känner jag mig misstänksam emot: den skiljer inte mellan linjära och självreferenta begrepp!

Användarvisningsbild
cawi

Identifikation

Inläggav cawi » 01 sep 2012 13:40

Sigurd.. jag ser att du därute äntligen vågar ruska 'busken' bra val kram ~ ej bögig kram men här skyfflas det ur mig ständigt fram värme till innerligt faktiskt förvånansvärt vaket samt tänkande folk ok..!
..~

Användarvisningsbild
cawi

Identifikation

Inläggav cawi » 01 sep 2012 13:51

Förvisso sentimentalt färgat men här följer något att fästa stor uppmärksamhet vid Ja, förhoppningsvis vet du redan att den urgamla undermåliga människans groteska verksamhet inför den fortlevande lockelsen fortfarande belyser endast sig själv (ja faktiskt) Och, vad vill det säga..?
..~

Användarvisningsbild
Zokrates

Identifikation

Inläggav Zokrates » 01 sep 2012 15:05

SigurdV

Identifikation

Inläggav SigurdV » 01 sep 2012 15:08

cawi skrev:Sigurd.. jag ser att du därute äntligen vågar ruska 'busken' bra val kram ~ ej bögig kram men här skyfflas det ur mig ständigt fram värme till innerligt faktiskt förvånansvärt vaket samt tänkande folk ok..!
Vara vad du vara vill,
men jag tycker det har blivit lättare
att förstå dig på sista tiden
(oroligt): Hur mår du egentligen?

Användarvisningsbild
cawi

Identifikation

Inläggav cawi » 01 sep 2012 16:50

Verklighet vackert tänkt- även jag tänkte faktiskt nåt liknande en tid Men, då jag här ej önskar kritiserar din inre motivation som jag förstår i stora drag och har stor sympati för bör du känna till att min grej handlar om vad som inte gick för sig att tycka och tro igår går känns duktigt bra ja helrätt att tycka och tro idag Och, uti detta absolutum är hela jag samtidigt öppen för genmälen..?
..~

Återgå till "Psykologi"