God Jul - men hur!
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
"Konfessionell betydelse"???????????
Erkänner rakt; är hedning, barbar och ingen barberare.
Vildvuxen existens ur de värmländska skogarna där finkelångorna svävar tätt över geografin. Med stenyxan kan jag uträtta sagolika ting. Som t.ex. att robba en bank. Blotta åsynen av mej skrämmer skiten ur vem som helst. Upptäcke Pytagoras sats innan ens Pytagoras var påtänkt, ur havet plockade jag musslor och ordnade de i trianglar och såg genast att 3 musslor i kvadrat+4musslor i kvadrat=5 musslor i kvadrat.
Nä, nu måste jag byta kläder och gå till närmaste pub.
Ha det bra alla!
Erkänner rakt; är hedning, barbar och ingen barberare.
Vildvuxen existens ur de värmländska skogarna där finkelångorna svävar tätt över geografin. Med stenyxan kan jag uträtta sagolika ting. Som t.ex. att robba en bank. Blotta åsynen av mej skrämmer skiten ur vem som helst. Upptäcke Pytagoras sats innan ens Pytagoras var påtänkt, ur havet plockade jag musslor och ordnade de i trianglar och såg genast att 3 musslor i kvadrat+4musslor i kvadrat=5 musslor i kvadrat.
Nä, nu måste jag byta kläder och gå till närmaste pub.
Ha det bra alla!
Käre lukas,
Skilladen är väl, om det har någon betydelse, att kristna har gjort mycket dumheter i egenskap av kristna (t ex i Guds namn), medan de flesta icke-kristna (som förmodligen utgör majoriteten) inte gör dumheter i egenskap av icke-kristna. Jag är t ex inte kristen, och gör massa dumheter, men det kan inte relateras till att jag inte är kristen.
Du kanske är kristen och gör mycket dumheter som inte kan relateras till att du är kristen, så alla fall av det här slaget kan vi lämna därhän. Vad som historiskt har skett inom många religioner, är att folk har gjort dumheter där religiösa övertygelser har haft en betydande roll. Det är beklagligt.
Det känns meningslöst att, när man påpekar om någon gjort något dåligt, dessutom tillägga vilken religion en person har erkänt sig åt, om religionen inte har något med saken att göra.
Och vad i hela fridens namn har logiken att göra med om vi firar kristna högtider trots att vi inte är kristna? Jag firar varken jul eller påsk för att det är kristna högtider, och många går mot en sekulär jul. Tyck vad du vill om det, men vi kommer att fortsätta vara ologiska och fira jul hej vilt, fast vi inte är troende. Leve den kommersiella julen!
Om du firar Lucia hoppas jag för din logiska skull att du är katolik, och inte nån protestant som firar högtider du inte är berättigad till.
Bli präst, du är bra på att tala i nattmässan.
Skilladen är väl, om det har någon betydelse, att kristna har gjort mycket dumheter i egenskap av kristna (t ex i Guds namn), medan de flesta icke-kristna (som förmodligen utgör majoriteten) inte gör dumheter i egenskap av icke-kristna. Jag är t ex inte kristen, och gör massa dumheter, men det kan inte relateras till att jag inte är kristen.
Du kanske är kristen och gör mycket dumheter som inte kan relateras till att du är kristen, så alla fall av det här slaget kan vi lämna därhän. Vad som historiskt har skett inom många religioner, är att folk har gjort dumheter där religiösa övertygelser har haft en betydande roll. Det är beklagligt.
Det känns meningslöst att, när man påpekar om någon gjort något dåligt, dessutom tillägga vilken religion en person har erkänt sig åt, om religionen inte har något med saken att göra.
Och vad i hela fridens namn har logiken att göra med om vi firar kristna högtider trots att vi inte är kristna? Jag firar varken jul eller påsk för att det är kristna högtider, och många går mot en sekulär jul. Tyck vad du vill om det, men vi kommer att fortsätta vara ologiska och fira jul hej vilt, fast vi inte är troende. Leve den kommersiella julen!
Om du firar Lucia hoppas jag för din logiska skull att du är katolik, och inte nån protestant som firar högtider du inte är berättigad till.
Bli präst, du är bra på att tala i nattmässan.
GOD JUL - men hur?
JO! Såhär: Gå på Stockholms studentsångares julkonsert!
Tid: IDAG (lördag) kl. 15.00 eller 17.00
Plats: Johannes kyrka, Döbelnsgatan
Biljetter köpes för en spottstyver (50-120 kr beroende på plats och om du är student eller inte - kristen eller icke-kristen spelar ingen roll) i dörren.
Jag utlovar Stora Mysterier, Rättfärdiga Furstar och mycket annat. SAMT en chans att se både hovnarr och archaxe sjunga LIVE!
Välkomna!

JO! Såhär: Gå på Stockholms studentsångares julkonsert!
Tid: IDAG (lördag) kl. 15.00 eller 17.00
Plats: Johannes kyrka, Döbelnsgatan
Biljetter köpes för en spottstyver (50-120 kr beroende på plats och om du är student eller inte - kristen eller icke-kristen spelar ingen roll) i dörren.
Jag utlovar Stora Mysterier, Rättfärdiga Furstar och mycket annat. SAMT en chans att se både hovnarr och archaxe sjunga LIVE!
Välkomna!

Judar och muslimer följer också de tio budorden. De kallar vi inte för kristna. Det är inte så svar/vit som du vill måla upp det.
Om gud har givit människan vägledning i form av regler, riktlinjer et cetera är det mej veterligen uppenbart att han inte gjort det i form av x antal olika religioner. De tre största religionerna bygger på varandra. Att de inte stämmer överens på en betydande del punkter är tolkarnas och nedskrivarnas fel- dvs makthavarnas. Och Du vet med all säkerhet hur stor roll det egna intresset spelar..
Om gud har givit människan vägledning i form av regler, riktlinjer et cetera är det mej veterligen uppenbart att han inte gjort det i form av x antal olika religioner. De tre största religionerna bygger på varandra. Att de inte stämmer överens på en betydande del punkter är tolkarnas och nedskrivarnas fel- dvs makthavarnas. Och Du vet med all säkerhet hur stor roll det egna intresset spelar..
-
krokodilka
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Kram till Krokodilka!
En varm julkram till dig sign Krokodilka, för din tanke om allas lika värde. I Kadmos värld är allla människor lika värdefulla - oavsett allt annat. Jag menar-alla skall ha rätt till samma människovärde. Alla medmänniskor skall mötas med respekt.
*GOD JUL* från nestor KADMOZ
*GOD JUL* från nestor KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
lukas skrev:Testa dig om du UPPFYLLER kraven för att vara kristen:
Om du svar ja och följer de 10 budorden, så UPPFYLLER du kraven för att vara kristen.
Kalla inte personer för kristna, om de INTE följer de 10 budorden.
Ingen har sagt att ALLA som uppfyller kraven måste vara kristna.
De som är kristna måste uppfylla dessa krav, det är en anna sak.
Du har väl inte tid att fira jul för du har väl fullt upp med
att se till att rätt människor kallar sig kristna.
Från första början firades Jesu födelse den 6/1
så du kan vänta tills dess. Den som först ansågs ha födds
den 25/12 var Mithra tror jag.
Du har väl ingen julgran? Finns inget kristet i det.
Begreppet julklapp är från hednisk tid och delvis från antiken
har jag hört fast kristna vill tolka det som de tre vise
männens gåvor.
Tomten hörstammar delvis från gammal folktro lite blandat
med S:t Nicolas.
Lucia är också en sådan blandning mellan den hedniska lusse-
bruden som skulle jaga bort mörkrets makter och locka hit ljuset och det italienska helgonet.
Skinkan och gröten och lutfisken finns inget kristet i så för all
del hitta på egna matvanor.
Det som finns kvar åt dig är halva Lucia - halva tomten och
julevangeliet med sånger om Jesus.
Men sjung för all del inte Hej tomtegubbar!
Resten får du lämna åt oss barbarer.
Jag såg just uttrycket att Jul är en multikulturell helg - en salig
blandning av olika traditioner - så var du glad att du får vara
med.....

Några församlingar bjuder de socialt utslagna på julbuffé,
skulle inte det vara ett intressant alternativ?
Både lärorik och prisvärd.
Ja, det blir förmodligen det, eller också Ålandsbaten över julen.
Själv är jag ju infödd i statskyrkan, men blir man verkligen till en kristen av det? Vem bestämmer sånt, påven fick ju sparken för 500 år sen.
skulle inte det vara ett intressant alternativ?
Både lärorik och prisvärd.
Ja, det blir förmodligen det, eller också Ålandsbaten över julen.
Själv är jag ju infödd i statskyrkan, men blir man verkligen till en kristen av det? Vem bestämmer sånt, påven fick ju sparken för 500 år sen.
Even if they DO say Jehova!
lukas skrev:De som är kristna måste uppfylla dessa krav, det är en anna sak.
Tjena lukas! Jag är kristen och misslyckas nästan varje dag med att följa åtminstone något av budorden. T.ex:
*Jag respekterar och visar vördnad för många andeväsen, inte bara JHVH eller Gud den Högste. Vilken av dessa två anser förresten du att första budet syftar på?
*Jag missbrukar stundom Herrens namn, och ibland vet jag inte ens om det är ett missbruk eller ej.
*Jag arbetar ofta på sabbaten
*Jag har stulit
*Det händer att jag ljuger
*Det händer att jag avundas de mer framgångsrika och har begär till sånt som fyller deras liv
Hur hanterar du detta, att jag är kristen och bryter mot buden? Blir det någon slags logisk TILT i huvet, eller skulle du vägra erkänna mig som kristen, eller skulle du rent av modifiera din definition så att felbara människor också passade in i den?

Återgå till "Tankar och känslor"