Hoppas det är ok om jag lägger mig i den här diskussionen lite för att kanske komplettera det jag tycker Johan Ågren så fint försökt förklara här.
klorofyll skrev:Johan Ågren skrev:klorofyll skrev:Jag håller inte med om det du skriver, jag tror att känslorna styrs av vad man vill, man vill att världen skall vara rättvis, om man inte vill att andra människor skall missförstå en, men de istället tror något om en som inte stämmer, så blir man ledsen, eller hur? Menar du att man alltid håller med den man blir arg på? T.ex. om man blir vittne till en misshandel, håller man då med gärningsmannen om hans uppfattning om man ingriper enligt din uppfattning?
Känslorna har alltid med dig att göra. Annars så skulle du bli lika arg varje gång du förstod att ett misshandel ägt rum. Desto närmare dig själv misshandeln kommer desto argare blir du då det är ett angrepp på din egen identitet. Av denna anledning så upprörs inte människor generellt av orättvisor som inte drabbar dem själva. För det krävs den vidare identifikationen. Du kan inte välja din känslor, men du kan välja hur du betraktar tillvaron och genom förståelse vidga din identifikation.
Jag håller inte med om det här, du menar att man bara känner med dem man förstår, men jag tror inte att man kan förstå den man försvarar. Varför skulle man bli arg för att någon kritiserar ens sätt att skilja på åsikt och handling? (Ta det jag skriver med en nypa salt för jag har svårt att förstå vad du menar.)
Jag upplever att det förhåller sig just såsom Johan Å skriver, fast med viss modifikation. Jag behöver inte alls känna personen ifråga, men ju mer jag kan identifiera mig med ett offer, desto starkare kommer jag reagera mot övergreppet. Sedan är jag rent generellt emot orättvisor, övergrepp och maktmissbruk etc och blir allmänmänskligt upprörd när jag ser eller hör talas om sådant. Men vissa fall berör mer än andra och just det upplever jag är direkt kopplat till hur mycket man spontant identifierar sig med t ex offret. Det är ju lite förargligt eftersom det skulle kännas noblare om man kunde känna lika starkt för alla. Men å den positiva sidan så är det väl fint om man kan känna med i alla fall en del, i synnerhet om man själv har möjlighet att direkt eller indirekt ingripa.
klorofyll skrev:Johan Ågren skrev:Man håller med den man blir arg på i den bemärkelsen att den egna psykologiska dynamiken redan tydliggjort problematiken. Endast så blir vi sårbara. Vi behöver inte hålla med rent moraliskt med överjaget, men jaget är redan ställt under överjagets angrepp genom oss själva och vanligen hänger det samman med att vi själva tillhör samma kultivering och sociala dynamik som förövaren.
Men är det inte så att man håller med den man kommer överens med? Hur kan man komma överens med någon man är arg på?.
Om jag inte missförstått de mycket välskrivna och användbara tipsen ovan så tror jag att de skulle kunna sammanfattas med en tänkvärd rad som jag tror kommer från Gary Zukav (inte någon jag beundrar utom för det citatet, fritt ur minnet): "Other people's words cannot hurt you if you don't on some level believe they are right."
Det är självklart en förenkling som säkert har undantag. Men rent generellt: om man vet vem man är och accepterar sig själv med både sina brister och förtjänster, så finns ingen anledning att ta åt sig för att någon annan har en dålig dag eller behöver någon att ta ut sin egen frustration på. Medan om man redan är full av ömma tår och obearbetade känslor av mindervärde, skuld eller missnöje med det ena eller det andra hos sig själv, eller bara råkar ha en sårbar dag av någon anledning, då behövs det nästan ingenting för att minsta ord ska svida mycket och länge, eller hur?
Så det är inte frågan om att man medvetet håller med och tycker "jamen visst, jag är ju en idiot!" eller "jo, min näsa är verkligen ful!", utan snarare att man någonstans är rädd att de kanske har rätt fast man värjer sig mot den tanken. Det är då man antingen blir arg (om man har för vana att vända energin utåt) eller t ex självanklagande (om man har för vana att vända den mot sig själv).
Eller så kan man bara ta informationen och försöka göra en så objektiv bedömning man kan (gärna med hjälp av en vän eller terapeut):
a) om den andre kan ha rätt, vilket jag då får möjlighet att bearbeta och acceptera;
b) om jag har rädslor för att den har rätt som inte stämmer men som jag då får möjlighet att bearbeta och justera självbilden;
c) om den andre har ett behov som inte är uppfyllt och som går att uttrycka empati med eller i alla fall förstå; eller
d) om det är den andre som verkar alltför omogen eller narcissistisk för att vidare kontakt ska vara fruktbar/hälsosam ö h t (t ex när vuxna människor oprovocerat slänger ur sig personangrepp som om de fortfarande gick i mellanstadiet, eller medvetet letar ut de ömtåligaste och klämmer till dem bara för att de kan, så brukar det ligga ganska nära till hands att välja alt d).
En annan sak som kan påverka hur man reagerar är hur mycket man identifierar sig med just sitt utseende, sin intelligens, sin tro eller vad det nu kan vara som blivit angripet. Även där kan ens egen reaktion vara till hjälp för att man ska förstå sig själv bättre; vem man är, vad som är viktigast för en, hur man ser på sig själv, vad man upplevt tidigare som detta påminner om etc.
Själv är jag bara sådär halvidentifierad med ytligare personlighetsdrag och har lärt mig acceptera att dagsformen varierar som vädret. Däremot blev jag helt chockad själv när superfredliga jag, som bokstavligen inte kan göra en fluga förnär (brukar fånga och slänga ut dem), var så nära att hårt klippa till mitt jättegulliga ex när han råkade bara snudda vid en halvdissning av min favoritkompositör! Jag visste inte ens att jag hade det i mig att kunna reagera så starkt. Så där fick jag en ledtråd helt gratis.
klorofyll skrev:Johan Ågren skrev:Vi blir inte arga över att någon säger att vi har en stor och ful näsa när vi inte underordnat vår individuella psykologiska dynamik den rådande sociala dynamiken. Ett sådant angrepp av "vår stora fula näsa" skulle leda till att vi fullt ut betraktade förövaren som en tragisk existens som saknade förståndet att inte kunna urskilja relevanta ställningstaganden. Vi skulle inte alls bli arga. En stark individ kan således på motsvarande sätt vara fri från att bli arg när en eller flera människor säger något "elakt" genom att individen genom sitt vidare förstånd faktiskt betraktar dessa förövare som mindre vetande.
Menar du att om man blir ledsen för att någon klagar på ens utseende, oavsett hur man ser ut, så lever man i en illusion?
Det tror inte jag. Man blir ledsen för att man är identifierad med sitt utseende, och har köpt att det är av största vikt hur man ser ut. Och det är ju helt ok. Det är inget 'fel' att reagera starkt, det är en nyckel som berättar något om dig själv. När du låst upp och kollat i den lådan så kommer du troligen inte reagera lika starkt nästa gång. Såvida det inte finns något mer i lådan som vill ut...
Är det något som 'borde' vara överspelat men som fortfarande väcker starka känslor, så är det ju bara att fortsätta titta efter varför du fortfarande känner som du känner. Så länge känslan finns kvar är det inte överspelat för dig.