Ironi och vänner, det allas goda

Moderator: Moderatorgruppen

Frida

Inläggav Frida » 02 mar 2004 22:03

Hm..det där tyckte jag om. Väldigt lättförstått men ändå komplicerat
tankesätt. Tänk bara att jag skulle kunna tänka mig en relation till en
annan individ som en viss nyans som sedan kan delas in i de olika grundfärgerna i förhållande till mängd. (Nu började jag nästan låta naturvetenskaplig igen, lätt hänt.) Jag har aldrig sett det så innan men det är ju klart att man skulle kunna.

Man kan ju egentligen aldrig få svar på de frågorna vilket ibland irriterar mig eftersom jag egentligen inte har så bra tålamod men man kan ju inte låta bli.

Om jag får byta inriktning lite...hur kan det egentligen komma sig, om jag nu förutsätter att olika sexuella läggningar finns, att majoriteten av jordens befolkning är heterosexuella? Om läggning inte har med uppväxt eller påvrkan att göra, är det då genetiskt? Eller bara en slump kanske?

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 02 mar 2004 22:21

Det är evolutionärt gynnsamt med heterosexuella relationer kan man lugnt påstå.

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 02 mar 2004 23:02

MrTambourineMan skrev:Det är evolutionärt gynnsamt med heterosexuella relationer kan man lugnt påstå.

Nja....det är evolutionärt gynnsamt med reproduktion kanske, men det behöver inte implicera vare sig heterosexuella relationer eller ens sexualitet i ordinär bemärkelse (dvs. som något enhetligt och varaktigt över tid).
"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig; men det gör jag, tror jag."

Jonas Nystrom

tamburiner och cymbaler

Inläggav Jonas Nystrom » 03 mar 2004 14:22

Tamburinman, du säger att för dig finns bara kropp och hjärna. Hmmm... Kropp och hjärna... Men enligt vilka premidder, principer eller definitioner osv åtskiljer du kropp och hjärna... det förstår jag inte. Såvitt jag förstår är hjärnan en del av kroppen. Kroppen är det fysiska och hjärnan är fysisk och därmed en del av kroppen.

När du säger att du 'inte tror på själen' måste du lägga in betydelser i ordet själ som jag inte har implicerat. Min gissning - du har översatt engelskans 'mind' med 'hjärna' precis som dåliga textremseöversättare till amerikanska filmer. I min bok är 'mind' motsvarigheten till det gamla - förmaterialistiska - svenska ordet 'håg'. Som i glad i hågen. Hugskott. Håglös. Komma i håg. Vara hågad. Och så vidare. Och hågen är i min bok andens rum i själen. Men det är min bok det och jag har noll behov att du ska studera den, det får du göra bäst du gitter om du är hågad...

dasvedania,

jn

PS - Frida. Kul att du bläddrar i min bok...
Ab aspera ad astra!

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 03 mar 2004 15:59

"Kropp och hjärna" trodde jag skulle vara en uppdelning som skulle behaga dig. Men eftersom du tydligen har samma åsikt som jag så är det bara bra.

När du säger att du 'inte tror på själen' måste du lägga in betydelser i ordet själ som jag inte har implicerat.

Det finns ingen evigt bestående själ. Medvetandet är ett epifenomen av hjärnans processer. Där har du min bild.

Jonas Nystrom

Skillnaden mellan ett 'vad' och ett 'vem'.

Inläggav Jonas Nystrom » 03 mar 2004 16:18

'Din hjärnas bild' menar du. 'Du' är en epiform av din kr... förlåt, den kropp som jag tror mig tala till... eller rättare sagt inte tror mig tala till men talar till enligt dig. Du reducerar ditt medvetande till en kroppsfunktion. Snacka om att skjuta sig i foten. Men sådan är materialismen... det är då ingen principiell skillnad mellan dig, som du förstår saken, och t ex en dator. Kan man få den att säga 'jag' så har den ett jag lika mycket som du själv. Ojojoj.

jn
Ab aspera ad astra!

Frida

Inläggav Frida » 03 mar 2004 17:04

Ja, det är ju så. Det är som att Platon, tror jag det var, som menade att
en kropp bestod av huvud, bröst och underliv. Och de delarna i sin tur
representerade förnuft, vilja och begär. Och även vishet, mod och
måttfullhet. Och sedan kunde t.ex. alla med förnuft vara bra ledare även
om de t.ex. var kvinnor. Rätt så bra syn på det tycker jag.

MrTambourineMan

Re: Skillnaden mellan ett 'vad' och ett 'vem'.

Inläggav MrTambourineMan » 03 mar 2004 18:21

Jonas Nystrom skrev:'Din hjärnas bild' menar du. 'Du' är en epiform av din kr... förlåt, den kropp som jag tror mig tala till... eller rättare sagt inte tror mig tala till men talar till enligt dig. Du reducerar ditt medvetande till en kroppsfunktion. Snacka om att skjuta sig i foten. Men sådan är materialismen... det är då ingen principiell skillnad mellan dig, som du förstår saken, och t ex en dator. Kan man få den att säga 'jag' så har den ett jag lika mycket som du själv. Ojojoj.

jn

Vad bryr jag mig om att reducera mitt medvetande till en kroppsfunktion. Kan du ge något rimligt skäl (eller "själ", kanske?) till att inte göra det?

Var går gränsen enligt dig mellan varelser utan själ och varelser med själ?

CrimsonIdol

Inläggav CrimsonIdol » 05 mar 2004 04:02

Utan att vara alltför ironisk, som ja TROR hela diskussionen handlade om från början :oops: , så tänker ja hänvisa till mitt inlägg i tråden:..."Slutgiltigt bevis för en reell verklighet"......Jag är helt nyregistrerad som ni kanske ser o har bara läst en bråkdel än så länge....men för mig verkar det vara mkt "penismätning" här på detta forum.....missförstå mig inte, detta är det bästa forumet ja upptäckt på nätet alla kategorier....
Själv använder jag mig ofta av ironi som en försvarsmekanism, men "känner" att det helt enkelt är aningen elakt(för att använda ett enkelt adjektiv....hrmm) utan att kunna förändra mitt beteende.....
Genom sig själv känner man andra?.....
Jag tror att om du är ironisk mot/med en vän så ställer du frågan:
Är du med?....Hänger du med?....Uppfattar personen ifråga ironin så betyder det att ni har samma referensramar o man känner gemenskap.....
Killinggänget visste ju detta redan i början av 90-talet.....Dom ställde frågan fast dom visste att majoriteten inte delade deras referensramar....sen kan det visserligen urarta till rena elakheter som sagt, men då måste man rannsaka sig själv o då är det andra komplicerade psykologiska mekanismer som råder.....
Jag ville bara föra tillbaka diskussionen till den praktiska verkligheten som mitt subjekt ser den :roll:

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 05 mar 2004 18:36

Men mitt allra bästa röda beläte VAD ska man tänka om detta:

för mig verkar det vara mkt "penismätning" här på detta forum.....

Genom sig själv känner man andra?.....

Eller är jag för elak nu?

Förlåt i så fall.

sadisten

jn
Ab aspera ad astra!

CrimsonIdol

Inläggav CrimsonIdol » 05 mar 2004 20:15

Du VET va ja menar....
68 centimeter för övrigt :lol:

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 05 mar 2004 20:21

68!!! Då bör vi forstsätta tråden "lag och tidelag" tror jag...

myser
jn
Ab aspera ad astra!

CrimsonIdol

Inläggav CrimsonIdol » 05 mar 2004 20:29

En kossa klarar bara 53 centimeter enligt min subjektiva verklighet :D

CrimsonIdol

Inläggav CrimsonIdol » 05 mar 2004 20:31

Hrmm den här tråden kan ju spåra ur nu i massa onödiga ironier?

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 05 mar 2004 20:35

Onödiga? Ge mig ett exempel på en nödvändig!
(Och det där med den stackars kossan törs jag knappt fråga om...)

jn
Ab aspera ad astra!

Återgå till "Psykologi"