Föds man till ateist?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

holoteist

Föds man till ateist?

Inläggav holoteist » 24 feb 2013 19:28

Scirocco

Har de språk och organiserade former så har de enligt mig någon slags religion. Primitiva stammar, som jag fortfarande anser sakna civilisation, är dessutom aldrig egalitära i den västerländska meningen.

Sen om det är gott eller ont är en religionsfråga, tycker jag.

ingenar

Föds man till ateist?

Inläggav ingenar » 24 feb 2013 19:39

holoteist skrev:Scirocco

Har de språk och organiserade former så har de enligt mig någon slags religion. Primitiva stammar, som jag fortfarande anser sakna civilisation, är dessutom aldrig egalitära i den västerländska meningen.

Du menar att ateister godtar mord och är utan samvete.

holoteist

Föds man till ateist?

Inläggav holoteist » 24 feb 2013 19:42

ingenar skrev:
holoteist skrev:Scirocco

Du menar att ateister godtar mord och är utan samvete.

Ja, men jag tror inte att det finns ateister. Inte på riktigt.

scirocco

Föds man till ateist?

Inläggav scirocco » 24 feb 2013 19:54

Det ser ut som att du ger ordet civilisation en annan betydelse än vad det normalt har. Organiserad form. Jag undrar när en grupp människor har en organiserad form resp inte. Jag förstår inte varför du anser att språk är liktydigt med religion samt att även en organiserad form är liktydigt med religion. De som definierar sig själva som ateister har sannoligt den uppfattningen att de är lika humanitära som andra. Jag märker att det antyds att de icke troende skulle vara mera ondskefulla på något vis.

holoteist

Föds man till ateist?

Inläggav holoteist » 24 feb 2013 20:11

scirocco skrev:Det ser ut som att du ger ordet civilisation en annan betydelse än vad det normalt har. Organiserad form. Jag undrar när en grupp människor har en organiserad form resp inte. Jag förstår inte varför du anser att språk är liktydigt med religion samt att även en organiserad form är liktydigt med religion. De som definierar sig själva som ateister har sannoligt den uppfattningen att de är lika humanitära som andra. Jag märker att det antyds att de icke troende skulle vara mera ondskefulla på något vis.

Nej, jag antyder ingenting utan säger rakt ut att den som inte tror på någonting är ondskefull.

Låt mig förklara. Vi möts alla av en svår värld precis som vår vän Sceptisk. Det är ju som han skriver i de tidigare inläggen i tråden. Vi ser saker som får oss säga nää, Gud kan inte stå bakom det där.
.
Om Guds vilja nu står över oss, varför måste vi gkå igenom svåra saker.

Vet du eller jag svaret? Troligtvis inte. Så vi befinner oss i den tighta position att vi måste anta att svaret finns eller 'ge upp' hoppet om svar.

För dem som fortsätter söka när tiderna blir knappa - alltså moraliska och etiska personer - så måste detta 'bortom' bevisas. Detta kallas revalation eller uppenbarelse.

holoteist

Föds man till ateist?

Inläggav holoteist » 24 feb 2013 20:22

Låt mig dock understryka att ateism egentligen är en myt, inte något som man kan vara.

scirocco

Föds man till ateist?

Inläggav scirocco » 24 feb 2013 20:30

Du skriver meningen inte tror på någonting. De som beskriver sig som ateister menar säkert att de tror på någonting. Många saker säkert. Du verkar även göra en egen tolkning av vad begreppet ateist innebär liksom du gör med civilisation. Kan man vara något annat som också är ett begrepp t.ex moderat eller menar du att vi är just människor och inte begrepp?

holoteist

Föds man till ateist?

Inläggav holoteist » 24 feb 2013 20:40

scirocco skrev:Du skriver meningen inte tror på någonting. De som beskriver sig som ateister menar säkert att de tror på någonting. Många saker säkert. Du verkar även göra en egen tolkning av vad begreppet ateist innebär liksom du gör med civilisation. Kan man vara något annat som också är ett begrepp t.ex moderat eller menar du att vi är just människor och inte begrepp?

För att klargöra tycker jag inte att du eller någon annan i den här tråden är onskefulla, det jag pekar på är att ateism enligt de flesta gängse definitioner är en absurd position.

Du frågar om civilosationens betydelse som vi berörde på förrgående sida. Jag tycker det har mycket att göra med den ekonomiska utvecklingen, men det hör nog inte hemma här.

Jag tror att man kan vara moderat på samma sätt som man kan vara kristen eller muslim. Det är en grupptillhörighet. Ateism å andra sidan är en sinnesrubbning.

scirocco

Föds man till ateist?

Inläggav scirocco » 24 feb 2013 20:45

Så de som anser att ordböckernas förklaring på vad ordet ateist betyder passar in på dem är sinnesrubbade?

holoteist

Föds man till ateist?

Inläggav holoteist » 24 feb 2013 20:57

scirocco skrev:Så de som anser att ordböckernas förklaring på vad ordet ateist betyder passar in på dem är sinnesrubbade?

Troligtvis, men det finns hopp för dem i Herren Gud. Ett hopp som inte kan återfinnas i primatmörkret som mina motståndare pekar på.

scirocco

Föds man till ateist?

Inläggav scirocco » 24 feb 2013 21:00

Det var ondskefullt skrivet.

holoteist

Föds man till ateist?

Inläggav holoteist » 24 feb 2013 21:11

Nej det är sant, man kan inte ha moral utan Gud i himmelen.

scirocco

Föds man till ateist?

Inläggav scirocco » 24 feb 2013 21:21

Jag har moral utan någon gud i himmelen.

holoteist

Föds man till ateist?

Inläggav holoteist » 24 feb 2013 21:25

scirocco skrev:Jag har moral utan någon gud i himmelen.

Lögn, ren lögn. Jesus bevakar dig.

scirocco

Föds man till ateist?

Inläggav scirocco » 24 feb 2013 21:35

Ja,jag säger ju det,att det var ett förbannat tjat om denne jesus och dylikt. Jag hävdar rätten att vandra på denna jord utan att bli antastad av människor med religiösa vanföreställningar.

Återgå till "Religion och andlighet"