Är det bara svaga som går in i väggen?
Själv gick jag in i väggen väldigt hårt för ett par år sedan. Men det var inte för att jag var svag utan mer för att jag var stark men korkad till att fortsätta, fast jag kände vissa varningssignaler. Fanns inget att göra åt saken.
Nu tror jag att de flesta som läser texten ovan inte håller med, varför är det så att vår bild av de som går in i väggen skulle vara av naturen svaga individer?
Moderator: Moderatorgruppen
Nej, det är inte så det funkar, men jag kan förstå själva tanken.
Jag har inegen egen erfarenhet av detta förutom en gång när jag cyklade fram och tillbaka till stad en gång helt otränad. Men då var det frågan om att fysiskt gå in i väggen och du menade antar jag typ utbrändhet.
Varför vissa går in i väggen tror jag beror på stark pliktkänsla och alltför högt ställda anbitioner och för lite själviskhet.
Varför vissa går in i väggen tror jag beror på stark pliktkänsla och alltför högt ställda anbitioner och för lite själviskhet.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Rotkiv skrev:Är det bara svaga som går in i väggen?
Själv gick jag in i väggen väldigt hårt för ett par år sedan. Men det var inte för att jag var svag utan mer för att jag var stark men korkad till att fortsätta, fast jag kände vissa varningssignaler. Fanns inget att göra åt saken.
Nu tror jag att de flesta som läser texten ovan inte håller med, varför är det så att vår bild av de som går in i väggen skulle vara av naturen svaga individer?
Jag tror att du anger vad slags "svaghet" det handlar om själv. D v s att vi alltid är beredda att säga ja. Kanske finns det sådant som inte behöver göras av oss, i alla fall inte just nu? Hur kan vi vara fokuserade på det som är viktigast att göra just nu? Hur gör vi oss själva rättvisa? En viss besinning är bra om vi inte skall döda vår lust.
Moderator
Pilatus skrev:Jag tror att du anger vad slags "svaghet" det handlar om själv. D v s att vi alltid är beredda att säga ja. Kanske finns det sådant som inte behöver göras av oss, i alla fall inte just nu? Hur kan vi vara fokuserade på det som är viktigast att göra just nu? Hur gör vi oss själva rättvisa? En viss besinning är bra om vi inte skall döda vår lust.
Det känns som min fråga är starkt kopplat till Cosmics frågeställning. Inte mening att köra dubbla trådar. Men är det ett svaghetstecken att svara Nej på dina frågor och istället skylla på något annat än svagheten i att inte kunna planera eller fatta rätt beslut i vardagen?
En stark person är inte kopplat till att fatta rätt beslut. Utan det är mer att du kanske är på fel plats helt enkelt. Varför begreppet är kopplat till svaghet tror jag beror på att de många fall där utbrändhet egentligen är feldiagnostiserad.
Ta vården som exempel. De flesta sjukskrivningar på grund av utmatning finns inom vårde. Var någonstans fattar de fel beslut? Inte hjälpa eller att hjälpa?
Rotkiv skrev:Är det bara svaga som går in i väggen?
Det finns väl lite olika orsaker till att man går in i väggen. En kan vara att man jobbar med och möter många människor och engagerar sig för djupt i dem, tar med sig jobbets problem hem och ältar dem med familj och i nattens drömmar, dvs. att man inte har tillräckligt täta skott mellan jobb och fritid och att man därmed agerar oprofessionellt... och alltför distanslöst...
Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att någon "är av naturen svag"? Vad är en svag person? Att erkänna sina svaghet är väl en styrka, att förneka sin svaghet - tecken på svaghet...eller?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Rotkiv skrev:Är det bara svaga som går in i väggen?
Det finns väl lite olika orsaker till att man går in i väggen. En kan vara att man jobbar med och möter många människor och engagerar sig för djupt i dem, tar med sig jobbets problem hem och ältar dem med familj och i nattens drömmar, dvs. att man inte har tillräckligt täta skott mellan jobb och fritid och att man därmed agerar oprofessionellt... och alltför distanslöst...
Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att någon "är av naturen svag"? Vad är en svag person? Att erkänna sina svaghet är väl en styrka, att förneka sin svaghet - tecken på svaghet...eller?
/Algotezza
Ganska bra poäng faktiskt. När man erkänner sina svagheter så går allt mycket bättre, i princip i alla fall.
Algotezza skrev:
/Algotezza
Håller helt med.
Det jag är ute efter är att det inte är en självklar koppling till svaghet och utbrändhet. I efterhand så kan nog de flesta se varningssignalerna och var personen skulle säga stopp. Men i stunden är vi alla lika sårbara om vi hamnar på fel plats t ex.
En annan del i det är att den starke klarar sig längre än den svage. Fast båda möter samma resultat.
Det är bilden av den som blir utbränd som jag ifrågasätter. Inte personen i sig.