förstår mig själv skrev:Hej igen!
Du skriver atomen har sig själv som egen referens. Detta låter väldigt interessant. Jag är ju övertygad om att jag själv har mig själv som egen referens. Känslorna är tex för mig en definition, verkligt, en referens. Alltså. Alla jag måste ha sig självt som referens. Detta innebär att det finns flera verkligheter teoretiskt. Om andra finns andra referenser kommer olika (subjektiva/skenbara) verkligheter att existera. Och finns det bara jag som existerar är fortfarande "verkligheten subjektiv". Vad säger du tex om Einsteins speciella relativitetsteorin den säger ju/visar att vi kan tillverka nya verkligheter/universa.
Förstår du vad jag menar, tycker du att min tolkning av dig stämmer.
Allt har sig självt som "referens" .
Menar du att du funnit något objektivt bakomliggande, något som förklarar upplevelsen för det som "existerar". Utveckla gjärna
Hej Fms, och tack för vänliga och uppmuntrande kommentarer.
Det jag hitintills inte utvecklat här fullt ut är den "inåtvända" spegling, som atomen verkar besitta.
Det är fascinerande men samtidigt så omvälvande att jag nog skulle klassas som galen om jag skulle
försöka förklara. Jag är nog inte beredd att ta den risken.
F: Enligt min mening (se även spinoza om du har möjlighet att läsa något av honom) så måste all
kunskap bygga på någon form av förståelse av något.
Denna, dessa input kan vi kalla det måste vara grunddefinitioner varpå resten får byggas upp.
I: Tyvärr är jag helt obildad vad gäller filosofi. Det Spinoza skriver passar dock perfekt in även i dag.
Som du säkert noterat efterlyser jag i så gott som varje inlägg en bättre ”grund för/till resonemangsstegen”.
Det finns här på forumet en genomgående tendens att börja resonemangen för högt upp på stegen,
och då blir det inte tillräckligt trovärdigt.
Mina ”fundamentala” inledande frågor vill/törs t ex ingen ta tag i och besvara.
Då bygger man huset på lösan sand!
Själv har jag för vana att inte släppa ett problem förrän jag tycker att jag förstår.
Det ger en viss grundtrygghet, och medför att man klarar av att ”stå på egna ben” när det blåser.
F: Spinoza tex förklarar att tex tid är en fantasi, och även rörelser och ordning.
Dvs beskrivning av det som finns i rummet (dvs det subjektiva rummet) att detta är
otillräcklig information till att förstå någots "väsen".
Genom att använda våra sinnen, alla alltså, får man en bättre förståelse av det man vill förstå.
Spinoza menade på 16 hundra talet att naturvetenskapsmännen, även om de missförstods inte
kommer att lyckas förstå världen då de bara kunde registrera en liten del av den.
Att de aldrig kan lyckas helt på detta sätt (om de inte hade oändligt förstånd, dvs var gud).
I: Det kommer alltid att finnas nya dörrar att öppna !
F:
1 Anser du att du arbetar med begränsad mängd information?
2 Skulle annan information kunna få dig att förbättra ditt koncept?
3 Har du något tillämpningsområde för konceptet?
4 Du har tagit upp neurologi/hjärnan.
5 Vad säger fysikerna?
6 Vad säger din fru?
I:
1 Ja, så förhåller det sig nog.
Jag hade från början bestämt mig för att kliva ned ett steg under Standardmodellen, på stegen.
Då blev det något jag liknar vid en begränsad ”fältteori” jag kunde koncentrera mig på.
Resten känner du till.
2 Det tror jag, men glöm inte att jag funderar av eget intresse i första hand.
Ambitionsnivå är inte speciellt hög. När jag arbetade med min tidigare virvelströmsutveckling,
och rörde mig i komplicerade och komplexa givarimpedansdiagram, påmindes jag dagligen om att
jag egentligen inte visste något om fältens bakgrund.
Nu tycker jag mig ha fått svar på detta, och det räcker för min del.
3 & 4 Det är hjärnans organisation och uppbyggnad som jag har tankar kring.
När jag tycker dessa funderingar har tagit form och mognat skulle det vara intressant
att få utveckla en medicinsk tillämpning, förutsatt att principen håller hela vägen.
5 Vet ej. Jag har haft som målsättning att gå hela vägen själv, så som jag alltid gjort.
Det kan verka väl utmanande, men jag ser vissa poäng med detta.
6 Hon har alltid trott på det jag företagit mig, och detta är inget undantag.
Hon tror t o m på mig när jag hävdar att Einstein inte greppat helheten.
Vilken annan fru skulle göra det ?
Hälsar
Illusionen