Varför så långa inlägg?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Algotezza » 29 nov 2013 09:39

Varför skriver man ibland så långa inlägg på detta forum? Kan man inte bearbeta sina texter innan man lägger ut dem? Varför publicera det rakt av så som man kommer på det? Är kvantitet =kvalitet?

Jag håller med en författare som skrev så här till en vän: "Jag tänkte skriva ett kort brev till dig men jag hade inte tid så det fick bli ett långt."

Det är en konst att skriva kort och koncist! Öva er i den konsten!

Annars: lägg inläggen på Tankar och känslor... Där kan man vara helt ohämmad.
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Varför så långa inlägg?

Inläggav förstår mig själv » 29 nov 2013 11:28

Som läkare skriver jag korta journaler. Skriver ner den information som lett till min bedömning och behandling av patienten. Många skriver väldigt mycket "irrelevant" information som inte förklarar patientens sjukdom eller behandling. Styrs av vad andra begär, av lagar regler och oro för sitt eget skinn. Detta belyser även vad den läkaren gör.
Om du tex vill förstå människan (tex bli läkare) så måste man få väldigt mycket relevant information. När man lär in vet man inte vad informationen i slutändan kommer leda till för teorier.
De som innan anser sig förstå, vill cencurera eller styra vad andra delger förstår inte detta. De förstår annat. Om man tex har ett "mål" så förstår man kanske att informationen inte leder till det mål man har. Informationen kanske leder till att man blir tvungen att ändra sitt mål. En del kan inte ändra sina mål, de kommer att försvåra för den som delger informationen.
Du är ju lärare. Du lär ju ut. Funderar du på vad detta sedan leder till hos eleverna?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Algotezza » 29 nov 2013 12:17

förstår mig själv skrev:Som läkare skriver jag korta journaler. Skriver ner den information som lett till min bedömning och behandling av patienten. Många skriver väldigt mycket "irrelevant" information som inte förklarar patientens sjukdom eller behandling. Styrs av vad andra begär, av lagar regler och oro för sitt eget skinn. Detta belyser även vad den läkaren gör.
Om du tex vill förstå människan (tex bli läkare) så måste man få väldigt mycket relevant information. När man lär in vet man inte vad informationen i slutändan kommer leda till för teorier.
De som innan anser sig förstå, vill cencurera eller styra vad andra delger förstår inte detta. De förstår annat. Om man tex har ett "mål" så förstår man kanske att informationen inte leder till det mål man har. Informationen kanske leder till att man blir tvungen att ändra sitt mål. En del kan inte ändra sina mål, de kommer att försvåra för den som delger informationen.
Du är ju lärare. Du lär ju ut. Funderar du på vad detta sedan leder till hos eleverna?

På vilket sätt är det du skriver ett svar på mitt inlägg? Är det en uppmaning att skriva korta innehållsrika inlägg eller tvärtom? Vad syftar du på med "detta"?
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Varför så långa inlägg?

Inläggav förstår mig själv » 29 nov 2013 13:28

Algotezza skrev:
förstår mig själv skrev:Som läkare skriver jag korta journaler. Skriver ner den information som lett till min bedömning och behandling av patienten. Många skriver väldigt mycket "irrelevant" information som inte förklarar patientens sjukdom eller behandling. Styrs av vad andra begär, av lagar regler och oro för sitt eget skinn. Detta belyser även vad den läkaren gör.

På vilket sätt är det du skriver ett svar på mitt inlägg? Är det en uppmaning att skriva korta innehållsrika inlägg eller tvärtom? Vad syftar du på med "detta"?

Anta att man har ett mål. Tex något man "vill" uppnå.
Om vi tex vill uppnå samma mål, då kommer vi "förstå" varandra. Det vi delger varandra kommer att uppfattas som bra, viktigt. Vi kommer gilla varandra osv. Kunna "hjälpa".
Anta att vi vill uppnå olika mål, iså fall kommer vi försvåra för varandra.
Mitt mål är att förstå mig själv och människan. Att utveckla krafterna som finns i alla människor så att de kan hjälpa sig själv och andra att må bra. Bli lyckliga och skapa ett paradis på jorden där ondskan knappt finns och alla vill varandra väl.
Jag VET hur det ska göras och det håller jag på med efter bästa förmåga. När man försöker förstå naturen så blir det målet. Tillslut kommer alla som försöker förstå människan att vilja göra detta. Bli god alltså, bli viktig för andra.
Detta kanske låter konstigt för dig, målen är tydliga. Anledningen till att det kanske verkar konstigt är att du inte förstår(ännu). Kanske anser du att det inte går. Att jag har fel osv. Kanske tycker du att du vet vad jag borde göra istället osv.
Ja ja. Kommer öppna en tråd nu där jag kraftfullt och logiskt förklarar vad som sker i världen och varför.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Algotezza » 30 nov 2013 13:09

förstår mig själv skrev:
Algotezza skrev:

Anta att man har ett mål. Tex något man "vill" uppnå.
Om vi tex vill uppnå samma mål, då kommer vi "förstå" varandra. Det vi delger varandra kommer att uppfattas som bra, viktigt. Vi kommer gilla varandra osv. Kunna "hjälpa".
Anta att vi vill uppnå olika mål, iså fall kommer vi försvåra för varandra.
Mitt mål är att förstå mig själv och människan. Att utveckla krafterna som finns i alla människor så att de kan hjälpa sig själv och andra att må bra. Bli lyckliga och skapa ett paradis på jorden där ondskan knappt finns och alla vill varandra väl.
Jag VET hur det ska göras och det håller jag på med efter bästa förmåga. När man försöker förstå naturen så blir det målet. Tillslut kommer alla som försöker förstå människan att vilja göra detta. Bli god alltså, bli viktig för andra.
Detta kanske låter konstigt för dig, målen är tydliga. Anledningen till att det kanske verkar konstigt är att du inte förstår(ännu). Kanske anser du att det inte går. Att jag har fel osv. Kanske tycker du att du vet vad jag borde göra istället osv.
Ja ja. Kommer öppna en tråd nu där jag kraftfullt och logiskt förklarar vad som sker i världen och varför.

Envar sin egen guru. Keep up the good work!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Algotezza » 30 nov 2013 14:37

Hjälper inte med en sådan här tråd.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Plattfot

Varför så långa inlägg?

Inläggav Plattfot » 30 nov 2013 23:29

Algotezza skrev:Hjälper inte med en sådan här tråd.

Nej, tvärtom, när nu FMS är läkare! Nu skall jag skriva frågor om mina plågor! Återkommer snarast med ett dussin sidor. Jag har tränats i sådan terror av en numera avliden nära släkting.
Annars går det ju att blogga, om man vill skriva lite mer än ett par rader, http://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Jörgen » 01 dec 2013 02:42

mat är bajs

reflex

Varför så långa inlägg?

Inläggav reflex » 01 dec 2013 07:57

Jörgen skrev:mat är bajs

Prova att ha på en massa kryddor så smakar den bättre
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Algotezza » 01 dec 2013 20:04

Plattfot skrev:

Nej, tvärtom, när nu FMS är läkare! Nu skall jag skriva frågor om mina plågor! Återkommer snarast med ett dussin sidor. Jag har tränats i sådan terror av en numera avliden nära släkting.
Annars går det ju att blogga, om man vill skriva lite mer än ett par rader, http://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/

Är hen verkligen det? Jag har träffat en hel del läkare men inte någon som uttryckt sig som FMS. Hen uttrycker sig diametralt motsatt mot hur läkare brukar uttrycka sig. Enligt min erfarenhet i alla fall...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Algotezza » 01 dec 2013 20:18

Jörgen skrev:mat är bajs

Mat är framtida bajs. Bajs/gödsel leder till framtida mat.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Anders » 02 dec 2013 09:37

Vill knuffa för trådstarten.

Bra om man läser igenom det man skrivit, kanske delar upp i stycken. De här enorma blocken med text som verkar vara så sexigt i Filosofivärlden är ett otyg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför så långa inlägg?

Inläggav Algotezza » 02 dec 2013 11:28

Anders skrev:Vill knuffa för trådstarten.

Bra om man läser igenom det man skrivit, kanske delar upp i stycken. De här enorma blocken med text som verkar vara så sexigt i Filosofivärlden är ett otyg.

Ja, en relevant styckeindelning underlättar läsning och förståelse av en text. Det är en nödvändighet. Textmonoliter är ett otyg.

Nytt stycke är enklast att markera med blankrad. Annars finns även möjligheten till indrag på första raden i det nya stycket. Blankrad är enklast att hantera.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Varför så långa inlägg?

Inläggav Anne » 03 dec 2013 13:00

Algotezza skrev:
Plattfot skrev:

Är hen verkligen det? Jag har träffat en hel del läkare men inte någon som uttryckt sig som FMS. Hen uttrycker sig diametralt motsatt mot hur läkare brukar uttrycka sig. Enligt min erfarenhet i alla fall...

Jag tror inte heller på att du är läkare, fms. Dvs i det allmänt vedertagna begreppet läkare. Det tror jag först på om du i direktchatt eller via telefon svarade korrekt på i realtid på ett gäng frågor som en läkare garanterat känner till.

reflex

Varför så långa inlägg?

Inläggav reflex » 03 dec 2013 13:12

Det "fina" med ett sånt här forum är att man kan påstå sig vara vad man vill. Jag saknar själv varje uns av auktoritetstro och går endast efter vad som skrivs, aldrig efter vem som skriver det. Annars är det tvärt om i samhället som stort. Där är det vem som säger, som är det väsentliga, inte vad som sägs.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Återgå till "Tankar och känslor"