hej e ny här =),jag vill skapa en mall, i vilken ni kan föra in era "övertygelser/ståndpunkter etc. Svara på de ni har lust att svara på.
Har ni kunskap om filosofins huvudgestalter/tankar, kan ni er Platon, Aristotiles, Kant, Hegel etc?
Vilken filosof/filosofisk ståndpunkt står ni närmast och varför (nämn gärna en -ism eller flera)
Vad betyder filosofin i ditt vardagsliv?
Filosofi kontra vetenskap - hur ser ni på det förhållandet?
Vilka filosofer ogillar ni?
Inser ni att de flesta diskussioner på det här forat går att spåra tillbaka till antiken?
Hör filosofin till det förgågna eller behövs den än idag?
Beskriv din livsfilosofi just nu med högst 100 ord.
filosofisk profil
Moderator: Moderatorgruppen
Re: filosofisk profil
E.t the man skrev:hej e ny här =),jag vill skapa en mall, i vilken ni kan föra in era "övertygelser/ståndpunkter etc. Svara på de ni har lust att svara på.
Har ni kunskap om filosofins huvudgestalter/tankar, kan ni er Platon, Aristotiles, Kant, Hegel etc?
Ja och nej. Kunskap jämförelsevis med vem? Akademiker? Fråga om 10 år så kanske jag kan svara ja.
Vilken filosof/filosofisk ståndpunkt står ni närmast och varför (nämn gärna en -ism eller flera)
Tja, mycket svårt. Nästan omöjligt. Gillar dock Aristoteles och Kant. Mill är väl också rolig+ Marx och Arne Neas.. men det finnf nog flera.
Ståndpunkt i vad? etik?logik? politik? Metafysik?
Inget och allt. beror på situationen. Pendlar välldigt mycket i tankeverksamheten så även om filosofins betydelse.
Vetenskap är en sorts filosofi. Filosofer vänder på problemet 1000 gånger mer...
Antagligen någon som propagerar för rå egoism. Rent teoretiskt alltså. Jag brukar avstå från att ogilla människor.. snarare fatta hur de tänker.
Inser ni att de flesta diskussioner på det här forat går att spåra tillbaka till antiken?
Ja och vad är poängen? Är det bra, dåligt? eller vad?
Filosofi kommer alltid behövas.
1. Inte ta självmord, låg nivå av destrutivitet
2. Hitta mening
3. Klara av kaos
färdig.
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)
Jovars - i alla fall elementa
Förlåt mig.
Värdeteoretiskt: värdenihilism (emotivism). Möjligen med det förbehållet att jag menar att det finns EN företeelse som är intrinsikalt god/bra/nyttig: hedonistisk njutning.
Etiskt (normativt): Hedonistisk utilitarism.
Ontologiskt: Jag är naturalist (agnostiker, svag ateist eller vad du vill kalla det) och materialist till vardags - i någon slags common-sensisk mening. Jag har dock läst min Kant, och det går liksom inte att framgångsrikt argumentera emot honom när det gäller världen i sig och världen för mig.
Ganska mycket. Jag diskuterar filosofi så ofta som möjligt. Den är en källa till glädje och insikt.
Naturvetenskapen, eller om man så vill den empiriska metoden, är en fantastiskt framgångsrik metod för att utforska vår omvärld och pröva hypoteser. Den är kanske filosofins främsta skapelse. Genom århundradena har olika vetenskapsgrenar "avknoppats" från filosofin, när de mognat så långt att de kunnat frigöra sig och bli till självständiga teoribildningar. Kvar inom fältet för filosofi finns de svåra nötterna. Vissa av dessa nötter ignorerar vetenskaperna. Filosofin vägrar acceptera vissa av de axiom som vetenskapen tar för givna - däri består skillnaden.
Alla filosofer som blandar in Gud eller andra övernaturliga och för erfarenheten oåtkomliga tankestrukturer - själar, monader och sådant.
Javisst! Med det förbehållet att mycket värdefullt har sagts i diskussionen sedan dess.
Den behövs. Den lär oss ödmjukhet. Den lär oss vad vi måste avstå från att komma med bergfasta utsagor om.
Jag orkar inte.
Jovars - i alla fall elementa
Värdeteoretiskt: värdenihilism (emotivism). Möjligen med det förbehållet att jag menar att det finns EN företeelse som är intrinsikalt god/bra/nyttig: hedonistisk njutning.
Etiskt (normativt): Hedonistisk utilitarism.
Ontologiskt: Jag är naturalist (agnostiker, svag ateist eller vad du vill kalla det) och materialist till vardags - i någon slags common-sensisk mening. Jag har dock läst min Kant, och det går liksom inte att framgångsrikt argumentera emot honom när det gäller världen i sig och världen för mig.
Ganska mycket. Jag diskuterar filosofi så ofta som möjligt. Den är en källa till glädje och insikt.
Naturvetenskapen, eller om man så vill den empiriska metoden, är en fantastiskt framgångsrik metod för att utforska vår omvärld och pröva hypoteser. Den är kanske filosofins främsta skapelse. Genom århundradena har olika vetenskapsgrenar "avknoppats" från filosofin, när de mognat så långt att de kunnat frigöra sig och bli till självständiga teoribildningar. Kvar inom fältet för filosofi finns de svåra nötterna. Vissa av dessa nötter ignorerar vetenskaperna. Filosofin vägrar acceptera vissa av de axiom som vetenskapen tar för givna - däri består skillnaden.
Alla filosofer som blandar in Gud eller andra övernaturliga och för erfarenheten oåtkomliga tankestrukturer - själar, monader och sådant.
Javisst! Med det förbehållet att mycket värdefullt har sagts i diskussionen sedan dess.
Den behövs. Den lär oss ödmjukhet. Den lär oss vad vi måste avstå från att komma med bergfasta utsagor om.
Jag orkar inte.
Min filosofi:
Tryggt att ha hjärnan att lita på vid korsordslösning eller för fyndiga repliker här på forumet.
Dessvärre inget vidare att ha ifall man vill tänka annorlunda än man tidigare tänkt.
Tja, helst vill man ju både äta kakan och ha den kvar.
Jag börjar med att tänka Wittgenstein "annorlunda":
Tryggt att ha hjärnan att lita på vid korsordslösning eller för fyndiga repliker här på forumet.
Dessvärre inget vidare att ha ifall man vill tänka annorlunda än man tidigare tänkt.
Tja, helst vill man ju både äta kakan och ha den kvar.
Jag börjar med att tänka Wittgenstein "annorlunda":
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
Jag vet inte vad jag håller på med eller varför.
Alla jag träffar snackar bara massa skit. Ett ändlöst härmade är allt jag ser så långt horizonten stäcker sig.
Personer kallar sig filosofer eller annat fånigt.
Jag försöker bara att vara ärlig och autentisk mot migsjälv, men det har hittils slutat med att jag blivit en introvert ängslig och mesig liten tönt..
Folk trycker ner mig genom att ifrågasätta det jag säger, eftersom de av rädsla härmar och jämför mitt beteende med vad hur de tycker att man borde bete sig.
All rationalitet är förfinad fundamentalism. Det går inte att förstå det irrationella. Det går bara att förstå rationalitetens begränsningar. Och där börjar friheten.
Alla jag träffar snackar bara massa skit. Ett ändlöst härmade är allt jag ser så långt horizonten stäcker sig.
Personer kallar sig filosofer eller annat fånigt.
Jag försöker bara att vara ärlig och autentisk mot migsjälv, men det har hittils slutat med att jag blivit en introvert ängslig och mesig liten tönt..
Folk trycker ner mig genom att ifrågasätta det jag säger, eftersom de av rädsla härmar och jämför mitt beteende med vad hur de tycker att man borde bete sig.
All rationalitet är förfinad fundamentalism. Det går inte att förstå det irrationella. Det går bara att förstå rationalitetens begränsningar. Och där börjar friheten.
Sisådär, försökte läsa filosofi på Stockholms universitet för några år sedan, men det hela föll på min totala oförmåga att passa tider och motivation att plugga.
Men har alla böckerna kvar , som blivit flitigt bläddrade i.
Kanske Martinus då, och buddhismen..men inte någon strikt efterföljare...av något.
Ett abstrakt interface att tolka upplevelser genom
Längtar efter att se dem gå hand i hand.
Nietzche.
Allting går att spåra tillbaka till vad som helst, om det är den tråden man följer.
Behövs mer idag än någonsin.
Gör vad du vill! Tänk själv! [/quote]
Sisådär, försökte läsa filosofi på Stockholms universitet för några år sedan, men det hela föll på min totala oförmåga att passa tider och motivation att plugga.
Men har alla böckerna kvar , som blivit flitigt bläddrade i.
Kanske Martinus då, och buddhismen..men inte någon strikt efterföljare...av något.
Ett abstrakt interface att tolka upplevelser genom
Längtar efter att se dem gå hand i hand.
Nietzche.
Allting går att spåra tillbaka till vad som helst, om det är den tråden man följer.
Behövs mer idag än någonsin.
Gör vad du vill! Tänk själv! [/quote]
-
Christian B
Morgan skrev:Filosofi kontra vetenskap - hur ser ni på det förhållandet?
Det är vetenskapen som genererar de mest intressanta filosofiska frågorna. Den relevanta filosofin idag behandlar alla de områden som blir över, som inte är kvantifierbara eller bevisbara inom vetenskapen. Framstegen inom neurologi ger upphov till filosofer som Ramachandran och de Grey. Framstegen inom genetik ger upphov till Bateson, Shiva, Kurzweil och Ridley. Beteendevetenskapens utbyggnad ger upphov till Blackmore och Jouxtel. Osv.
Det finns de som frågar sig om filosofin är "viktig" idag, om den har någon betydelse. Det är en bisarr fråga eftersom filosofi alltid har funnits och alltid kommer att finnas så länge det finns tänkande människor. Det går inte att säga hur mycket eller hur lite viktig tankeförmågan är för människan - den är ju allt. Däremot kan man säga att filosofin av idag är mer tydlig i sitt ändamål gentemot hur den varit i många perioder av historien då den "vikarierat" som naturvetenskap, som en bieffekt av människans tankeverksamhet.
-
krokodilka
-
Tomas Brolins målgest
PopJimmy skrev:Personer kallar sig filosofer eller annat fånigt.
Har forumets deltagare tröttnat på filosofiska frågor? Anser ni att filosofin har någon uppgift, är den till någon hjälp? Kan du erinra dig något du funderat länge på och där någon filosof kunnat ge dig ett svar, eller något som fått dig att ompröva en viktig fråga?

Moderator
Har forumets deltagare tröttnat på filosofiska frågor? Inte jag. Anser ni att filosofin har någon uppgift, är den till någon hjälp? Ja, bereder väg. Kan du erinra dig något du funderat länge på och där någon filosof kunnat ge dig ett svar, eller något som fått dig att ompröva en viktig fråga? Funkar inte så. Samlar småbitar och gör en skön röra av det ur vilken det stiger svar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Anders skrev:Har forumets deltagare tröttnat på filosofiska frågor? Inte jag. Anser ni att filosofin har någon uppgift, är den till någon hjälp? Ja, bereder väg. Kan du erinra dig något du funderat länge på och där någon filosof kunnat ge dig ett svar, eller något som fått dig att ompröva en viktig fråga? Funkar inte så. Samlar småbitar och gör en skön röra av det ur vilken det stiger svar.
Bra Anders!
Filosofin bereder väg ... för tanken, för hur vi betraktar världen. Slår en bräsch mot det invanda, mot slentriantänkandet. Mot den bekväma tankelättjan. Mot de eviga fördomarna om den andre.
Småbitar i en skön röra, ... hm ... men ändå, varur stiger svaren? Har det inte att göra med någon inre struktur som gör att en utomstående alltid kan identifiera Anders som Anders. Ja, säger de, det är ju typiskt Anders att svara så.
Moderator
filosofisk profil
E.t the man skrev:hej e ny här =),jag vill skapa en mall, i vilken ni kan föra in era "övertygelser/ståndpunkter etc. Svara på de ni har lust att svara på.
Nej. Jag söker inte kunskap egentligen. För mig är filosofi inget studieobjekt. Jag söker inspirerande tankar och texter varhelst jag kan finna dom.
E.t the man skrev:Vilken filosof/filosofisk ståndpunkt står ni närmast och varför (nämn gärna en -ism eller flera)
Seneca(stoiker) gillar jag och även taoismen.
E.t the man skrev:Vad betyder filosofin i ditt vardagsliv?
Stimulans
E.t the man skrev:Filosofi kontra vetenskap - hur ser ni på det förhållandet?
De hänger intimt samman.
E.t the man skrev:Vilka filosofer ogillar ni?
De som döljer att de inget har att komma med bakom ordmassor och ett otillgängligt språk.
E.t the man skrev:Inser ni att de flesta diskussioner på det här forat går att spåra tillbaka till antiken?
Tänker inte så.
E.t the man skrev:Hör filosofin till det förgågna eller behövs den än idag?
Filosoferandet är en egenskap hos människan och hos många dessutom ett behov.
E.t the man skrev:Beskriv din livsfilosofi just nu med högst 100 ord.
Att leva mitt liv efter bästa förmåga tills det tar slut.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt